Snålmånad?

Yeah, efter mitt rabatt på 50 kr så gick mina färskvaror på 70 kr. Ska gå till ICA imorn å fira med lite god juice och något färskt gott bröd :)

Nu när månadens lön har trilat in undar jag hur mycket skatt de drar på mina pengar? Fick väldigt mycket lön brutto i förhållande till netto? lönen.

Kommer väl åka på restskatt nästa år...

Har betalt fyra räkningar nu, känns bra :) Imorgon får jag betala för boendet, stallhyra, beteshyra och två täcken jag köpt. Försäkringar osv är på autogiro. Har inte räknat efter hur mycket jag kan spara denna månaden, men någonstans runt 7000:- gissar jag på :)
Önskar jag med kunde spara så mycket. 7000:- är jättebra!

@grodan21 Usch, bäst att kolla upp..restskatter är aldrig roliga överraskningar :eek: fick själv för ett par år sedan på 11 500 kr när jag precis blivit sjukskriven, ganska så ovälkommet :(

Just nu skulle jag vilja ge mig själv en eloge som tackat nej till Gekås-tripp imorgon. Mitt sunda förnuft sa mig att jag inte behöver något men åker jag dit kommer jag "råka" behöva 598 små diverse artiklar som kostar ingenting men blir en förmögenhet i kassan :cool:

@nexxa Fick ut 17000:- denna månaden och innan skatt skulle det typ vara 20000:-... Då måste det dras för lite skatt. Vill verkligen inte ha så mycket i restskatt! Mycket trevligare att få tillbaka! Borde kolla med jobbet hur mycket skatt de drar.

Duktig du är!

@nexxa Han bara få lön två gånger föra året så fick tillbaka ganska mycket i år. Men i år blir jag lika förvånad varje månad att jag får så mycket lön. Får timlön så den ändras lite varje månad. Får inga lönespecifikationer heller.

Men det något som är sjukt är att fk och a-kassa inte kan dra ordentligt med skatt. Då har man ju oftast verkligen inte pengar att betala ev restskatt med.

@grodan21 Precis. Konstigt system och som du säger att just när man går på pengar från fk eller a-kassa så är det redan tight som det är med ekonomin. Man tycker de borde inse problemet själv? Det måste ju hända ofta?

Fick nu ytterligare en anledning för att behöva spara mer pengar. En resa till London nästa år! Måste lägga undan minst 1000:- i månaden. Bra kombo med den enorma budgeten man har som student :D

Jag övertraserade mitt matkonto för denna vecka, tur att jag redan fört över för nästa månad. 30 kr för mycke vart det men å andra sidan fick en större fruktskål än dom jag har för 40 kr nersatt från 90 kr. Så jag känner mig endå nöjd.

Har inte sparat kvittona denna månaden för det behöver inte bli exakt på öret denna månaden. Men det har blivit lite mer spenderade än önskat så här tidigt i månaden. Har bara mig själv att skylla :p

Nu är tösen bjuden på kalas igen så blir att skaffa en present i veckan och sen ska det väl handlas hem mat med.
Har köpt mitt träns äntligen och köpte även en present igår till en vän som fyller år idag. Blivit lite utemat idag eftersom jag och tösen varit iväg hela dagen på utställning med hunden.
Å så ska stallhyran betalas imorgon samt hovslagare och vaccination för hunden nästa vecka!

Nej, känner mig inte speciellt rik denna månaden :cautious:

Kan stoppa undan minst 8000 den här månaden. Hade mycket pengar kvar förra månaden så betade av min extra hyra som jag har över sommaren redan med förra månadens pengar.

Har skurit ner alla kostnader till minimum. +att hästen går på gratisbete +oskodd just nu.

Har cirka 780:- per vecka i budget, denna vecka har jag kvar 321:- av dem så de får jag räkna som sparade. (Ja, jag räknar veckorna konstigt! Det är söndag - Lördag.) Det var lite mer förra veckan, så cirka 700:- sparat på två veckor. :)

@Gimlan Det var ju en finfin summa du sparat denna månaden! Och perfekt period med betestider också :)

@Monimaker Jag slår ut mitt/dag så det är väl en slags liknande variant av ditt :) Ganska så bra måttstock när man har svårt att beräkna hur mycket som går åt!

@nexxa, det gör jag också! Har 111:- i daglig budget men då har jag lagt mig lite lägre än behövligt för att härda mig själv och spara undan litegranna extra! Jag vill ha till filmer och böcker!
I veckan lär det dock bli lite dyrare, men det är ju sådant jag sparar för när det kommer till kritan. ;)

@Monimaker Sen när man väl ska spendera det på det man sparat till så blir iaf jag alltid lite tveksam om rannsakar behovet av det på ett helt annat sätt :D Usch man borde vara bättre på att spara, så man liksom bara kan tacka ja och ge sig iväg och göra det man vill utan att behöva räkna kronor ;)
mvh/studenten

@nexxa visst är det så :D
Jag tycker jag har varit ganska bra på att spara, sedan december/januari har jag lagt undan från CSN varje månad så jag har bra sparat. Om jag då kan snåla som fasen kan jag unna mig något. ;)

Jag brukar verkligen tala om för mig själv att "de här 500:- får du spendera på vad du vill!". Bara man tar en summa som känns rimlig brukar det gå bra. :)

Senast ändrad:
@Monimaker Kan ju vara en god idé så förväntar man sig inget mer spektakulärt än just den summan :) Det är lite komiskt att tänka på tiden i högstadiet (10 år sedan dock!) och att studiebidraget på 1050 eller vad det var räckte till sjukt mycket! Men idag är det "ingenting"

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 549
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 185
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 572
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar