Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)
Jag red båda hästarna idag.
Gick inte jättebra med någon idag tycker jag inte eller beror väl på hur man ser på det, är nog mest jag som inte riktigt var på bra humör för att rida lite för bitsk
men ibland är det bra det med.
Red Glampi först och han var pigg och glad men tittig idag eller tveksam på något sätt och ja gick och glodde och förväntade sig att något skulle hoppa upp ur buskarna hela tiden det är inte likt honom och då blir jag lite mer spänd med och så är onda cirkeln igång.
hittade en äng sen som blivit körd på med 4hjuling så det blivit en ovalbana skitbra så där tänkte jag att vi skulle rida runt lite och se hur han kändes.
han har inga problem med kurvatagningar i trav märkte jag och håller traven bra men fick för sig att glo på saker och verkligen letade efter något att bli rädd för men det var sällan han hittade något(för han är ju inte rädd haha).
travade fint hela varvet tills vi kom till "vägen ner på ängen" då skulle han testa och springa upp där varje gång men jag var envis och drev förbi en häst med bredställ varje gång.
tänkte att jag ger mig inte förrän han kan trava förbi där utan att försöka kasta sig upp.
när det inte gick att kasta sig upp helt så hittade han på att han skulle öka farten istället och drog iväg i galopp och försökte bocka men jag blev så förvånad för jag som trodde jag lätt skulle flyga av i denna sadel satt som gjuten när han bockade, men då blev det Morr från matte och han stannade direkt utan att fortsätta bocka så lyssna gör han iaf även om han vill testa tydligen.
sen när det inte gick att bocka av matte så måste man ju testa att rusa upp i full kareta istället/okontrollerat med sikte på ängen där han bockade av mig i vintras, gissa om jag var snabb med att vända han åt ett annat håll och ryta till, men han hann endå rusa upp på grusvägen.
men då var matte arg och så gör man minsann inte så ner på ovalbane ängen igen.
jag hoppade av och drog sadelgjorden och passade på att köra lite ledarskap med knäppgöken och det behövdes verkligen för han försökte bocka/rusa åt fel håll några gånger i båda varven innan han gav sig och detta var nog riktigt nyttigt han behövde att jag satte han på plats igen för det hade han tydligen glömt sen vi sågs senast igår haha.
hoppade upp igen och då bytte vi varv för jag ville inte sitta och harva(även om vi kanske max travade 3varv) heller ifall han protesterade med att han var trött kanske(men han sprang inte hemåt utan bortåt så han är lite rolig)
och då helt plötsligt gick det bättre även om han hade himla brådis och gärna ville köra ner huvudet och fundera på att bocka igen men han sprang förbi i trav där han bråkade utan att ens tveksa/försöka något så då slutade jag direkt och vi gick hem det var berömm för honom att han gjort rätt.
när han travade så var traven iaf riktigt härlig, man sitter så bra i hans trav och han jobbade faktiskt riktigt bra så jag tror nog han har träningsvärk imorgon för den hästen är så himla lätt att få att jobba rätt.(bara man håller stöd i tyglarna och driver framåt så samlar han sig och jobbar naturligt på något sätt det är som att han har det i sig)
Det är stor skillnad där mellan han och Thengill alltså herregud.
Red Thengill till paddockn och tränade lite allt möjligt där ja det mesta kan man nog säga haha testade verkligen allt när vi endå var där.
han har problem med vänstergaloppen så den tränade vi men han pallade inte på volt så fick bli på 4kants spåret så det måste vi träna mer på.
på hemvägen tränade vi på att starta och göra halt med lös tygel, först i trav sedan i galopp...han är så häftig den hästen tvärnitar på mitt kommando.
sen byggde jag klart min terrängbana och så hoppade vi den, Thengill älskar att hoppa och han hoppar alltid och han hoppar bra så man känner sig så trygg på honom.
På hemvägen sen blev det tölt träning, senast jag red var han passig och kändes inte alls sådär fin som innan han fick 1veckas vila men idag var han tillbaka igen nästan helt iaf.
han började rolla lite men då drev jag bara framåt + hittade vilket bakben han kom efter med och så var vi tillbaka igen.
Älskar mina grabbar, det gick ju rätt bra en då....
min bästa vän kommer på besök snart och då ska jag se om hon vill ta lite foton på oss igen ska bli kul att se hur glampi ser ut i ridningen och ja thengill med speciellt hans tölt är jag nyfiken på nu.
och så ska vi rida ut med båda hästarna, ska bli spännande att se hur glampi reagerar på det igen hahaha jag borde kanske limma fast mig i sadeln hm..
sen väntar en stor grej för Glampi som kommer påverka ridningen mycket.