Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Och åker skänkeln bak så tippar man lite framåt, man sitter liksom inte kvar på rumpan. Det har iaf min ridfröken sagt :D Hon förklarade skitbra, men jag kanske förklarar sämre, hon snackade fö också om att jag spände mig i höften :)

Ser ut som att du spänner låren och inte kommer ner i sadeln så hälen åker upp.
ser även ut som att stiglädren kanske är lite för långa.
du skulle nog träna på att rida barbacka(ev utan stigbyglar med kanske bli longerad) ett tag det hade nog fixat "biffen";) då måste du slappna av och komma ner med benen längs sidorna och slappna av i låren + sitta på rumpan och följa med hästen mer naturligt.
var det din häst som var en 07a?

Jag red båda hästarna idag.
Gick inte jättebra med någon idag tycker jag inte eller beror väl på hur man ser på det, är nog mest jag som inte riktigt var på bra humör för att rida lite för bitsk;) men ibland är det bra det med.

Red Glampi först och han var pigg och glad men tittig idag eller tveksam på något sätt och ja gick och glodde och förväntade sig att något skulle hoppa upp ur buskarna hela tiden det är inte likt honom och då blir jag lite mer spänd med och så är onda cirkeln igång.

hittade en äng sen som blivit körd på med 4hjuling så det blivit en ovalbana skitbra så där tänkte jag att vi skulle rida runt lite och se hur han kändes.
han har inga problem med kurvatagningar i trav märkte jag och håller traven bra men fick för sig att glo på saker och verkligen letade efter något att bli rädd för men det var sällan han hittade något(för han är ju inte rädd haha).
travade fint hela varvet tills vi kom till "vägen ner på ängen" då skulle han testa och springa upp där varje gång men jag var envis och drev förbi en häst med bredställ varje gång.
tänkte att jag ger mig inte förrän han kan trava förbi där utan att försöka kasta sig upp.
när det inte gick att kasta sig upp helt så hittade han på att han skulle öka farten istället och drog iväg i galopp och försökte bocka men jag blev så förvånad för jag som trodde jag lätt skulle flyga av i denna sadel satt som gjuten när han bockade, men då blev det Morr från matte och han stannade direkt utan att fortsätta bocka så lyssna gör han iaf även om han vill testa tydligen.
sen när det inte gick att bocka av matte så måste man ju testa att rusa upp i full kareta istället/okontrollerat med sikte på ängen där han bockade av mig i vintras, gissa om jag var snabb med att vända han åt ett annat håll och ryta till, men han hann endå rusa upp på grusvägen.
men då var matte arg och så gör man minsann inte så ner på ovalbane ängen igen.
jag hoppade av och drog sadelgjorden och passade på att köra lite ledarskap med knäppgöken och det behövdes verkligen för han försökte bocka/rusa åt fel håll några gånger i båda varven innan han gav sig och detta var nog riktigt nyttigt han behövde att jag satte han på plats igen för det hade han tydligen glömt sen vi sågs senast igår haha.
hoppade upp igen och då bytte vi varv för jag ville inte sitta och harva(även om vi kanske max travade 3varv) heller ifall han protesterade med att han var trött kanske(men han sprang inte hemåt utan bortåt så han är lite rolig)
och då helt plötsligt gick det bättre även om han hade himla brådis och gärna ville köra ner huvudet och fundera på att bocka igen men han sprang förbi i trav där han bråkade utan att ens tveksa/försöka något så då slutade jag direkt och vi gick hem det var berömm för honom att han gjort rätt.

när han travade så var traven iaf riktigt härlig, man sitter så bra i hans trav och han jobbade faktiskt riktigt bra så jag tror nog han har träningsvärk imorgon för den hästen är så himla lätt att få att jobba rätt.(bara man håller stöd i tyglarna och driver framåt så samlar han sig och jobbar naturligt på något sätt det är som att han har det i sig)
Det är stor skillnad där mellan han och Thengill alltså herregud.

Red Thengill till paddockn och tränade lite allt möjligt där ja det mesta kan man nog säga haha testade verkligen allt när vi endå var där.
han har problem med vänstergaloppen så den tränade vi men han pallade inte på volt så fick bli på 4kants spåret så det måste vi träna mer på.

på hemvägen tränade vi på att starta och göra halt med lös tygel, först i trav sedan i galopp...han är så häftig den hästen tvärnitar på mitt kommando.

sen byggde jag klart min terrängbana och så hoppade vi den, Thengill älskar att hoppa och han hoppar alltid och han hoppar bra så man känner sig så trygg på honom.

På hemvägen sen blev det tölt träning, senast jag red var han passig och kändes inte alls sådär fin som innan han fick 1veckas vila men idag var han tillbaka igen nästan helt iaf.
han började rolla lite men då drev jag bara framåt + hittade vilket bakben han kom efter med och så var vi tillbaka igen.

Älskar mina grabbar, det gick ju rätt bra en då....:)

min bästa vän kommer på besök snart och då ska jag se om hon vill ta lite foton på oss igen ska bli kul att se hur glampi ser ut i ridningen och ja thengill med speciellt hans tölt är jag nyfiken på nu.
och så ska vi rida ut med båda hästarna, ska bli spännande att se hur glampi reagerar på det igen hahaha jag borde kanske limma fast mig i sadeln hm..

sen väntar en stor grej för Glampi som kommer påverka ridningen mycket.

Senast ändrad:

Slappna av i knäna och låt hälarna trilla ner av det! Om man försöker trycka ner hälarna,men spänner knäna leder det bara till mer spänningar runt knän och höfter.

/Malin

Svarar dig och Kvandi samtidigt :idea:

Det är egentigen inte hennes allergi som jag oroar mig för utan mer medicinering kanske... Om man inte får starta låt säga 20 dagar efter behandling och det är en medicin hon ska ha regelbundet hela sommaren för att fungera som ridhäst sätter det käppar i tävlingshjulet. Men nu sk ajg försöka att inte ta ut något i förskott, vilket jag tyvärr är ganska bra... Målar gärna f*n på väggen...:cool::devil:

Hon har aldrig påvisat något liknande innan, peppar peppar, ta i trä!

Har kollat till henne en gång i timmen sedan vet. åkte igår och ska bli uppringd av dem om ca en timme för att diskutera vidare behandling.

Just nu hjälper kortisonet fortfarande och henned anding och temp är normal :love:

Men förhoppningsvis kommer hon kanske inte behöva äta medicin resten av livet?

En säsong är ju inte hela världen, då får ni tid att träna mer och så tar publiken med storm nästa år ;)

Försöker tänka på det, men det är så svåååårt ;) Genast när jag ska använda skänklarna lite mer åker de upp sådär, eländiga saker :P

Kl
Dressyrträning på 01:an idag. Slutsats: Gör jag rätt och inte mesar så förbaskat så gör hon rätt.

Vet inte hur ska våga bli tuffare :confused:

KL

Livet börjar se lite ljusare ut :D
Skuggi har (peppar peppar) verkligen tagit sig på medicinen. Han går nästintill (obs ett svagt nästan) som normalt. Helt otroligt, det kan jag berätta att inte Lúkas gjorde.
Óskadís åker på betäckning om drygt 2 veckor och Fylkir och jag har hittat varandra igen. Jag är så kär i mina fina pärlor :love:
Fast åhh vad jag saknar att rida min Skugg...

Vad skönt att han svarar på medicineringen och börjar bli återställd! Spännande med betäckning också, lycka till med det :)

*kl*
Eitill växer och växer och växer, och blir bara goare för varje dag som går. Han har upptäckt att man kan ligga och sova på matte också, något som han inte kommer få göra i framtiden, jag tror inte jag fixar ~380 kg islandshäst i famnen :p
IMG_2982.jpg

Gud vad skönt att han svarar på medecineringen! Hoppas det fortsätter åt rätt håll!

Vem ska du betäcka Oskadis med? :)

*kl*
Eitill växer och växer och växer, och blir bara goare för varje dag som går. Han har upptäckt att man kan ligga och sova på matte också, något som han inte kommer få göra i framtiden, jag tror inte jag fixar ~380 kg islandshäst i famnen :p
IMG_2982.jpg

Då kanske du ska tänka på att det är nu de lär sig, så det tar han med sig även när han blir äldre. Bara så att du vet.;) Han har ju inte alls någon förståelse för det, iom han inte har ett logiskt tänkande så kopplar han knappast samman det med att han blivit för tung.

Vad får han för behandling?

Min shettis får tre veckors metacam, och sex dagars propaste för magen. Han står på tjock bädd inne, och ute har vi gjort en sjukhage med massor med torv som är mjukt och gott (och täcker allt eventuellt gräs....).
Han får vattnat hö, och uppblött luzern (han är ju 34 år gammal och har inte jättemycket tänder kvar= han kan inte leva på bara hö eftersom han tuggar bussar då. Men enligt vet var luzern ok, men absolut inget kraftfoder).

Tycker absolut att han går MYCKET bättre när han är smärtstillad, men det "ska" de ju. Hur det ser ut efter de här veckorna, när metacamet är slut, är det jag bävar för :( Han ska röntgas om om två månader, om han inte blivit sämre innan dess :(

Skönt att höra, hoppas att det fortsätter i den riktninen!

Tack :D Han är himla bussig att ha att göra med, allt har gått som en dans och han är "med" på allt. Känns lite tråkigt att jag inte ska behålla honom, men förhoppningsvis lär någon annan få mycket glädje av honom istället.

Är det någon som har haft ston som varit med om att juvret svullnat fast på bara en sida?

Sol hade för ett par veckor sen som en liten knöl ovanför ena spenen, liksom upp mot buken. Trodde hon fått nåt bett eller så. Men nu sista veckan har det blivit större och nu hänger det liksom ner på utsidan av spenen, mot ljumsken till, som en tjock korv.
Jag har pratat med veterinären men de tyckte inte att det var något att oroa sig för om hon inte har feber (vilket hon inte har).
Stallkompisen som haft massa ston sa att hon tyckte det kändes som att hon börjat fylla juvret, fast bara på en sida. Jättekonstigt!

Om det var ett bett (som vet trodde) så borde det ju inte helt plötsligt efter 1-2 veckor börja växa ännu mer.

Jag tycker inte det känns så normalt, men jag har ju aldrig haft nån direkt kontakt med ston förr. Veterinären bad mig bara ta kontakt igen om det skulle svälla mycket på kort tid eller om hon blir febrig, hängig eller äter dåligt. Så förhoppningsvis är det inget eftersom hon är som vanligt.

Någon som känner igen de?

Tack :D Han är himla bussig att ha att göra med, allt har gått som en dans och han är "med" på allt. Känns lite tråkigt att jag inte ska behålla honom, men förhoppningsvis lär någon annan få mycket glädje av honom istället.

Nää, varför ska du inte behålla honom?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 019
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 605
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 465
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar