Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Fast det är ju en jäkla skillnad på att personligen föredra rostfritt och att säga att sötmalm är farligt/inte bra.

Du slänger ju ur dig en massa saker som egentligen är DINA personliga åsikter, men du skriver det som om det vore fakta och sanning. Det är där det blir fel!

Om du bara hade sagt att du inte gillar sötmalm hade ingen reagerat, men när du sitter och skriver en massa skit om att det är farligt och att det inte är bra helt utan att ha någon vetenskapligt bevisad grund för dina uttalanden så blir det ju bara bullshit av alltihopa.

Självklart är det fritt fram för alla att tycka som de vill, men då får man ju också lägga fram det som åsikter och personliga preferenser istället för att låtsas som att man vet saker som man faktiskt inte vet utan bara tycker och tror.

Och ang. sötmalmen så blir det väldigt liten skillnad, på Godi märket ingen skillnad alls i salivmängd, bara att han söt lite mer på det när han stod stilla. När man red så märktes ingen skillnad.

Senast ändrad:

Men för att förstå varför te x ett sötmalmsbett är att föredra på en häst och ett annat bett på nästa häst, kräver ju att man förstår hästens fysik. Som det ser ut nu så har du inte riktigt gjort det, och då blir det oerhört svårt att diskutera då diskussionen ändå bara gå förbi varann.

Vet du hur en hästmun fungerar? Vet du vad som krävs av munnen mot bettet innan du börjar rida? Nej det är inte bara att stoppa in en metall bit och köra på.

Förklara gärna det först, med utgångsläge från det blir det lättare att förstå vad du verkligen menar för just nu så ser det bara ut som ren och skär okunskap.:confused:

Tusen tack för svaret!=)

Jag är rätt kort, (163) med "normallånga" ben å med liiiite för mkt hull ;)
Dock är rumpan inte särskilt stor, konstigt nog, hehe. :p ;)

Hade 17½" på min första sadel till Odinn, den kändes lite för stor, hade en 17" på Globus clicen som kändes liiite för liten, men har ridit en del i en Stubben Masteoso 17 tum, kändes rätt lagom, och likaså stallägarens underbara sadel även den i 17 tum känns väldigt bra.
Så, en 17 tum verkar ju vara lagom =)

Senast ändrad:

Som sagt, det är ingen xtrem skillnad, min dregglar inte synbart mer för att hon har sötmalm i munnen.

Men för att förstå varför te x ett sötmalmsbett är att föredra på en häst och ett annat bett på nästa häst, kräver ju att man förstår hästens fysik. Som det ser ut nu så har du inte riktigt gjort det, och då blir det oerhört svårt att diskutera då diskussionen ändå bara gå förbi varann.

Vet du hur en hästmun fungerar? Vet du vad som krävs av munnen mot bettet innan du börjar rida? Nej det är inte bara att stoppa in en metall bit och köra på.

Förklara gärna det först, med utgångsläge från det blir det lättare att förstå vad du verkligen menar för just nu så ser det bara ut som ren och skär okunskap.:confused:

Ja jag vet precis vad ett hästbett är för munnen.MEN vi pratar inte om de nu utan ENBART om salivprosuktionen.
Och ämnen som skall öka produktionen av salivet i en hästs mun gör de på alla munnar oavsätt hur bettet sedan är utformat:grin:
Hur bettet är utformat är en HELT annan diskusion och den är vi inte inne på inte du och jag iallafall:grin:
Utan nu sa en här inne att rost är bra för munnen som ska öka salivproduktionen och att sötmalv var lika bra och att hästen då får i sig järn som är bra för kroppen(med rostbettet)
Och sedan sa en annan att en häst som dregglar är ett tecken på att inte hästen är helt tillfredställd med bettet i munnen.

Och då sa jag bara att är inte de lite dubbelmoral då? först köper man ett bett som skall öka saliven i truten på hästen och sedan när häste dregglar så är inte de heller bra och man kliar sig i huvudet och undrar varför ens häst luddrar och dregglar!

Självklart förutsäter jag att de bett vi stoppar in i våra hästar ÄR sånna som PASSAR.

Och vad gällande min kunskap så enligt betyg i hästens utrustning så säger den iallafall MVG så de får väl tala för sig själv:p Och efter 25 år med häsatr kan jag nog en hel del så min kunskap behöver du inte oroa dig för jag kan tillräckligt.

Men även om jag kan en hel del har jag precis som alla andra här personliga åsikter.Och mina är att inte byta bett och det har funkar super för mig och mina hästr har aldrighaft en häst med dåliga tänder.

Jag har alltid haft mina åsikter redan som ung och hållt fast i dom och de verkar med facit i handen inte som jag är helt ute och cyklr alla gånger

För 15 år sedan när alla skulle avmaska 6 ggr om året motsatte jag mig detta och sa varför hur vet jag OM hästen har mask så jag inte avmaskar på tom häst?

Men som inhyrd är det bara gilla läget och trycka i hästen de som stallägaren kräver för att man ska få stå kvar.
Nu 15 år senare går veterinärer ut med varnming om att maskarna blivit resistenta och att man har under alla år avmaskat i onödan och idag gör man alltid kolla masken innan för att se om ens hästen behöver avmaskas.

Jag har avmaskat Jorunn 1 gång under 6 år och den skedde efter fölningen men kör med kolla masken istället och tänk vad hennes kropp har varit förskonad från onödiga avmaskningar!

Jag hade alltså rätt redan så som ung och dum och oerfaren enligt alla andra:grin:

Jag satte emot mig redan för 15 år sedan samma år att raspa hästens tänder som rutiv vid vacc, fick stå ut med att bli anklagad av att vara dålig hästägare som inte tog väl hand om min häst och gud vad jag fick höra..

Men det känns skönt att mitt förra sto vid 26 års ålder hade friska fina tänder medans vissa från förr som hackade på mig hade hästar med totalt nerraspade tänder som fick avliva hästen för att den ej kunde äta längre

Idag rekomenderar ingen vet att man rasparbara för att utan har hästen problem med vassa tänder DÅ slipar man bara ner dessa vassa kanter.

Jag hade återigen rätt=)

Och jag har och är fortfarande emot att hålla på och fippla för mkt med hästens utrustning funkar allt och allt passar fint varför byta bara för att?

Har man en häst som inte trivs ja men byt tills du finner ett som passar?

Och är en häst stark är min åsikt att ett starkare bett inte är lösningen.. inte heller martingal eller graman. Då är man enligt mig fel ute. Hästen går fint och sköter sig duktigt bara för att den måste och så fort alla hjälptyglar och skarpa bett försvinner tappar ryttaren kontrollen.

Sånna ex har jag sett allt för mkt av.

Jag har ett bett som hästen trivs med nu är det ett 3 delat vanligt hederligt tränsbett. Tänker inte chansa på att börja fippla och få en häst som börjar bråka och får problem med sin mun bara för att alla rekar att man ska byta efter si och så länge.

Ska man byta sadel med och varva mellan hopp och dressyr för att slita på kroppen olika med eller??

Nä jag kommer aldrig fatta varför man väljer att göra de så krångligt.. när man kan ha de så lätt!

Men som sagt har man en häst med tandproblem eller anda deffekter som gör att bett är en svår fråga så får man leta efter ett bett som passar.

Jag har själv varit en bettnörd och gjorde som alla andra , när pessoabettet var inne var jag inte sämre och köpte ett, sedan skulle man ha ett waterfoord(stavas?) bett annars var amn knäpp så de inhandlades, Sedan var det rakt bett som var inne. Och man hörde massa olika från alla håll och kanter och de slutade med att jag kunde starta en bettaffär nästan och var mer förvirrad än någonsin och den som var mest förvirrad var nog hästens mun.

Till slut sa jag åt mig själv att gå på magkänslan och min egna kunskap jag struntar i om en vet säger att detta bett ska jag ha för den är superför min häst när jag uppenbart ser och känner att det bettet inte är bra.
Och jag struntar i om folk som här nu säger att det är såå bra att byta bett ofta för det är inte alls bra för min häst som inte alls gillar de.

MEN jag accepterar så klart att andra väljer att byta bett så länge man är nöjd ocg glad och hästen är nöjd och glad så vad klagar man för??

Sedan måste vi ju få ha våra personliga åsikter eller hur?

alla kan omöjligt tycka lika.

Men det som är så tråkigt med vissa här inne är att så fort man inte tycker som dom ska man alltid få uppslängt i nyllet att man är ute efter bråk, eller är okunnig eller dum i huvudet och ska dra ifrån forumet islandshästar och såvidare.
Eller bara få allmännt spydiga kommentarer

Och det tappar lite lusten för att ens diskutera saker och ting med folk här, och de är väl ändå tråkigt eftersom detta är ett forum och utan folks viljor och åsikter skulle denna sida dö ut rätt omgående!!

Som sagt, det är ingen xtrem skillnad, min dregglar inte synbart mer för att hon har sötmalm i munnen.

Nä men då anser du ju inte heller att du har ett problem?
Jag menade mer att någon här sa att hästar som dregglar inte ska trivas med bettet de har i munnen. Och just DET reagerade jag på för folk har i alla tider eftersträvat en häst som har vitt skum i munnen.
Kolla på alla OS dressyrhäsatr som skummar och droppar från munnne, jag tror nog de vet vad de håller på med och är extremt kunniga och har genomkollade häsatr från topp till tå.

Det jag reagerade på var alltså att först pratades det om att järn och sötmalm var så bra för hästens mun och sedan kom en kommentar om att nä dregglande mår inge bra i munnen.

För mig går det inte ihop.

Nä men då anser du ju inte heller att du har ett problem?
Jag menade mer att någon här sa att hästar som dregglar inte ska trivas med bettet de har i munnen. Och just DET reagerade jag på för folk har i alla tider eftersträvat en häst som har vitt skum i munnen.
Kolla på alla OS dressyrhäsatr som skummar och droppar från munnne, jag tror nog de vet vad de håller på med och är extremt kunniga och har genomkollade häsatr från topp till tå.

Det jag reagerade på var alltså att först pratades det om att järn och sötmalm var så bra för hästens mun och sedan kom en kommentar om att nä dregglande mår inge bra i munnen.

För mig går det inte ihop.

Då har du helt klart inte förstått vad som har skrivits, så läs igen. Det påpekades väl också tidigare i tråden.

Så läs vad som skrivs istället är du snäll, just nu skriver du bitvis mot dig själv. Du har själv skrivit så i ett av dina tidigare inlägg.

Återigen, för att det inte ska bli mer missförstånd. Hoppas du tar det på rätt sätt och inte som klagomål/spydighet (för det är det inte).

Man får tycka precis vad man vill och jag håller helt med dig, det hade varit jättetråkigt om alla bara sa exakt lika och nickade och höll med hela tiden. Formunet bygger ju på diskussion och utan olika infallsvinklar blir det ju väldans platt.

Men om man skriver jag/hästen trivs bäst på detta eller jag/hästen gillar inte detta så blir det inget tjafs och ingen kommer anklaga dig eller hoppa på dig.
Men om man skriver Detta är bäst eller Detta är dåligt så är det inte en åsikt längre, då är det ett påstående och om man ska påstå saker så måste man också ha belägg för det och kunna ta att folk ifrågasätter eller säger emot.

Vad man tycker däremot kan ju folk inte säga emot, för jag tycker ju att fuxar är finast oavsett om du håller med eller inte. Jag tycker ju inte mindre om fuxar för att du gillar svart.

Du hade inte behövt känna dig så påhoppad (som jag uppfattar att du gör, men det kanske är fel) om du hade skrivit lite annorlunda. Du kan fortfarande skriva samma saker, bara formulera det lite annorlunda.
Det är ju tråkigt om någon ska känna sig ovälkommen här.

Vad jag menar är att det inte är bra att man vill göra så att hästen skummar ut munnen, det är inget man bör eftersträva... Lite lödder i mungipan är som sagt OK och i sin ordning, men ett frenetiskt skummande är inte bra, ytterst få hästar skummar när de är till freds, även om det finns sådana också.

Härligt hur du lyckas vrida på allt till det oigenkännliga.

Och nej, du om någon accepterar absolut inte att andra tycker annorlunda, dina åsikter är en sanning som vi alla borde acceptera verkar det som, hur uppåt väggarna den än är. Det folk hakar upp sig på är att du propsar som sjutton på att ditt sätt är det rätta, blir du överbevisad byter du samtalsämne eller vrider det helt galet.

*kl*
bad03-600x800.jpg

Tog med mig Glód och Eros på en cykeltur idag. Cyklade en 8 km vända och höll ett högt tempo hela vägen. Mycket bra konditonsträning för hästarna men även lite motion för mig. Hade först Eros vid handen, men han var lte rädd för cykeln (?!) och bytte sedan till Glód. Glód gick som en klocka med slak töm hela vägen oavsett vilket tempo jag cyklade i. Hon höll sig precis bredvid mig och båda hästarna tyckte att det var kul och gick med spetsade öron och frustade. Vi höll oss mest i ökad trav men tog några galopper och en skrittkortis också. Bra med cykel!

Helt ärligt, hur orkar du tjaffsa med dig själv så länge att du knappt vet vad det är du snackar om till slut?

Återigen, för att det inte ska bli mer missförstånd. Hoppas du tar det på rätt sätt och inte som klagomål/spydighet (för det är det inte).

Man får tycka precis vad man vill och jag håller helt med dig, det hade varit jättetråkigt om alla bara sa exakt lika och nickade och höll med hela tiden. Formunet bygger ju på diskussion och utan olika infallsvinklar blir det ju väldans platt.

Men om man skriver jag/hästen trivs bäst på detta eller jag/hästen gillar inte detta så blir det inget tjafs och ingen kommer anklaga dig eller hoppa på dig.
Men om man skriver Detta är bäst eller Detta är dåligt så är det inte en åsikt längre, då är det ett påstående och om man ska påstå saker så måste man också ha belägg för det och kunna ta att folk ifrågasätter eller säger emot.

Vad man tycker däremot kan ju folk inte säga emot, för jag tycker ju att fuxar är finast oavsett om du håller med eller inte. Jag tycker ju inte mindre om fuxar för att du gillar svart.

Du hade inte behövt känna dig så påhoppad (som jag uppfattar att du gör, men det kanske är fel) om du hade skrivit lite annorlunda. Du kan fortfarande skriva samma saker, bara formulera det lite annorlunda.
Det är ju tråkigt om någon ska känna sig ovälkommen här.

:bow::bow::bow:

*kl*
bad03-600x800.jpg

Tog med mig Glód och Eros på en cykeltur idag. Cyklade en 8 km vända och höll ett högt tempo hela vägen. Mycket bra konditonsträning för hästarna men även lite motion för mig. Hade först Eros vid handen, men han var lte rädd för cykeln (?!) och bytte sedan till Glód. Glód gick som en klocka med slak töm hela vägen oavsett vilket tempo jag cyklade i. Hon höll sig precis bredvid mig och båda hästarna tyckte att det var kul och gick med spetsade öron och frustade. Vi höll oss mest i ökad trav men tog några galopper och en skrittkortis också. Bra med cykel!

skitbra ju, har med cyklat förut ska ta tag i det igen nu blev sugen när jag såg din bild.
sitter den ena hästen fast i handhästgjorden eller? har ingen sådan men kan kanske knyta fast i tömkörningsgjord?
skitbra träning för handhästning ju, det behöver verkligen glampi han envisas med att bita och busa brevid thengill.
Men sen blir thengill väääldigt pigg när glampi går som handhäst brevid med så haha får se om det blir att de drar mig på cykeln kanske:angel:.
Annars är båda hästarna vana och väldigt duktiga på detta med cykeln men Thengill är väl helt klart bäst så blir nog han närmast men man kan ju variera.

Men hur har du satt ihop dem är det riktigt fastknutet jag tänker ifall man kör omkull och hästarna sticker och springer runt ett träd eller liknande?
och springer de brevid varann/sitter ihop stannar de väl aldrig heller haha.

Vad vi tycker om vad, exakt? Det enda jag kan konstatera är att det inte är tölt på mittenbilden, utan trav.

Brolinskan: Vad underbart att få den känslan på sin häst! Och såna kommentarer! Var stolt! :D

Tror du jag lägger ut en bild på trav och skriver tölt, helt bakom flötet är jag inte vad gäller takt;)

Som jag skrev är det väldigt svårt att fånga hans tölt på bild eftersom han så snabbt växlar och hellre travar just nu speciellt svårt när han springer löst.
Men här är en bildserie istället syns tydligare att det är tölt(dvs lateralt rörelsemönster inte diagonalt) där även om det givetvis är travtaktig tölt(därför inte steget ser något vidare ut heller).
Men eftersom han har så mkt trav så är detta framgång att se löst i hagen:)

dscn0892_204500062.jpg

dscn0893_204500048.jpg

dscn0894_204500050.jpg

vilka fina bilder:) gillar den sista mest blev så vackert ljus och du ser bäst ut där med:)
på ridbilden ser det ut som att du har lite för raka armar, håll lite längre ut på tyglarna ser lite ut som att hon lätt hänger lite i tygeln nu? driv på bakifrån ännu mer och hon ska lätta lite mer i fram hon ser lite tung ut nu.
men det går framåt:)
hur tränade du då när du hade ridit in henne och hon gick med värsta steget och så kraftfullt jag minns det då var hon riktigt flott.
ja den avatar bilden tex.

jag har kommit fram till att det är bättre att focusera på formen i tölten efter att man fått hästen att gå som din avatar bild annars blir de lätt framtunga och tappar energin bakifrån.

Hon gick bättre då... Men det var ju bara typ två månader efter töltsättning det gick som på avataren(minns att jag red henne på isländsk stång då oxå). På hösten efteråt kom grisepassen o sen blev det inte sig likt. Nu går hon ju bra sånsett att hon går nästan alltid rent, hon kan tölta länge rent och hon är stabil. En skillnad är oxå att före töltsättningen skrittade hon för 7,0, efter var vi nere på 4,5... Så det är skillnad på henne.

O när vi fotograferade häromdagen var hon tung, det var tok-varmt ute o hon hade ingen lust alls ...

Vi kämpar på o hoppas vi hittar till den där 6,5p tölten hon hade veckorna efter töltsättning!

Det var inte meningen att påstå att du var bakom flötet, att se takt på bild kan vara svårt. Jag känner till flera som tävlar på hög nivå och är duktiga ryttare som ändå inte kan se taktfel på bilder i alla lägen, inte tusan tycker jag de är bakom flötet för det!

Jag skulle ändå kalla det fyrtaktig trav snarare än travtaktig tölt, men det är jag det. Förstår självklart att du ser det som en framgång att fyrtakten kommer naturligt i hagen om han har så stark trav, sånt är ju jätteroligt! :)

Hoho, takt är ju skitsvårt att se, misstog skritt för fyrtaktig trav på en bild i gångartstråden nyss :D Skyller på min 01:a som älskar fyrtakt :D (Hon såg ut så förr i sin sk trav, nu funkar det bättre)

jag har en tömkörnunhgjord som jag använder som handhästgjord, så det funkar :)

Exakt, det är ju just det jag försöker säga! Det är skitsvårt. Jag har tränat som satan på det under de senaste åren och ändå kan jag få fundera en del på vissa bilder. Beroende på när i steget de är tagna kan det ju bli riktigt svårt i vissa fall dessutom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 019
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 607
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 471
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar