Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)
Men för att förstå varför te x ett sötmalmsbett är att föredra på en häst och ett annat bett på nästa häst, kräver ju att man förstår hästens fysik. Som det ser ut nu så har du inte riktigt gjort det, och då blir det oerhört svårt att diskutera då diskussionen ändå bara gå förbi varann.
Vet du hur en hästmun fungerar? Vet du vad som krävs av munnen mot bettet innan du börjar rida? Nej det är inte bara att stoppa in en metall bit och köra på.
Förklara gärna det först, med utgångsläge från det blir det lättare att förstå vad du verkligen menar för just nu så ser det bara ut som ren och skär okunskap.
Ja jag vet precis vad ett hästbett är för munnen.MEN vi pratar inte om de nu utan ENBART om salivprosuktionen.
Och ämnen som skall öka produktionen av salivet i en hästs mun gör de på alla munnar oavsätt hur bettet sedan är utformat
Hur bettet är utformat är en HELT annan diskusion och den är vi inte inne på inte du och jag iallafall
Utan nu sa en här inne att rost är bra för munnen som ska öka salivproduktionen och att sötmalv var lika bra och att hästen då får i sig järn som är bra för kroppen(med rostbettet)
Och sedan sa en annan att en häst som dregglar är ett tecken på att inte hästen är helt tillfredställd med bettet i munnen.
Och då sa jag bara att är inte de lite dubbelmoral då? först köper man ett bett som skall öka saliven i truten på hästen och sedan när häste dregglar så är inte de heller bra och man kliar sig i huvudet och undrar varför ens häst luddrar och dregglar!
Självklart förutsäter jag att de bett vi stoppar in i våra hästar ÄR sånna som PASSAR.
Och vad gällande min kunskap så enligt betyg i hästens utrustning så säger den iallafall MVG så de får väl tala för sig själv
Och efter 25 år med häsatr kan jag nog en hel del så min kunskap behöver du inte oroa dig för jag kan tillräckligt.
Men även om jag kan en hel del har jag precis som alla andra här personliga åsikter.Och mina är att inte byta bett och det har funkar super för mig och mina hästr har aldrighaft en häst med dåliga tänder.
Jag har alltid haft mina åsikter redan som ung och hållt fast i dom och de verkar med facit i handen inte som jag är helt ute och cyklr alla gånger
För 15 år sedan när alla skulle avmaska 6 ggr om året motsatte jag mig detta och sa varför hur vet jag OM hästen har mask så jag inte avmaskar på tom häst?
Men som inhyrd är det bara gilla läget och trycka i hästen de som stallägaren kräver för att man ska få stå kvar.
Nu 15 år senare går veterinärer ut med varnming om att maskarna blivit resistenta och att man har under alla år avmaskat i onödan och idag gör man alltid kolla masken innan för att se om ens hästen behöver avmaskas.
Jag har avmaskat Jorunn 1 gång under 6 år och den skedde efter fölningen men kör med kolla masken istället och tänk vad hennes kropp har varit förskonad från onödiga avmaskningar!
Jag hade alltså rätt redan så som ung och dum och oerfaren enligt alla andra
Jag satte emot mig redan för 15 år sedan samma år att raspa hästens tänder som rutiv vid vacc, fick stå ut med att bli anklagad av att vara dålig hästägare som inte tog väl hand om min häst och gud vad jag fick höra..
Men det känns skönt att mitt förra sto vid 26 års ålder hade friska fina tänder medans vissa från förr som hackade på mig hade hästar med totalt nerraspade tänder som fick avliva hästen för att den ej kunde äta längre
Idag rekomenderar ingen vet att man rasparbara för att utan har hästen problem med vassa tänder DÅ slipar man bara ner dessa vassa kanter.
Jag hade återigen rätt=)
Och jag har och är fortfarande emot att hålla på och fippla för mkt med hästens utrustning funkar allt och allt passar fint varför byta bara för att?
Har man en häst som inte trivs ja men byt tills du finner ett som passar?
Och är en häst stark är min åsikt att ett starkare bett inte är lösningen.. inte heller martingal eller graman. Då är man enligt mig fel ute. Hästen går fint och sköter sig duktigt bara för att den måste och så fort alla hjälptyglar och skarpa bett försvinner tappar ryttaren kontrollen.
Sånna ex har jag sett allt för mkt av.
Jag har ett bett som hästen trivs med nu är det ett 3 delat vanligt hederligt tränsbett. Tänker inte chansa på att börja fippla och få en häst som börjar bråka och får problem med sin mun bara för att alla rekar att man ska byta efter si och så länge.
Ska man byta sadel med och varva mellan hopp och dressyr för att slita på kroppen olika med eller??
Nä jag kommer aldrig fatta varför man väljer att göra de så krångligt.. när man kan ha de så lätt!
Men som sagt har man en häst med tandproblem eller anda deffekter som gör att bett är en svår fråga så får man leta efter ett bett som passar.
Jag har själv varit en bettnörd och gjorde som alla andra , när pessoabettet var inne var jag inte sämre och köpte ett, sedan skulle man ha ett waterfoord(stavas?) bett annars var amn knäpp så de inhandlades, Sedan var det rakt bett som var inne. Och man hörde massa olika från alla håll och kanter och de slutade med att jag kunde starta en bettaffär nästan och var mer förvirrad än någonsin och den som var mest förvirrad var nog hästens mun.
Till slut sa jag åt mig själv att gå på magkänslan och min egna kunskap jag struntar i om en vet säger att detta bett ska jag ha för den är superför min häst när jag uppenbart ser och känner att det bettet inte är bra.
Och jag struntar i om folk som här nu säger att det är såå bra att byta bett ofta för det är inte alls bra för min häst som inte alls gillar de.
MEN jag accepterar så klart att andra väljer att byta bett så länge man är nöjd ocg glad och hästen är nöjd och glad så vad klagar man för??
Sedan måste vi ju få ha våra personliga åsikter eller hur?
alla kan omöjligt tycka lika.
Men det som är så tråkigt med vissa här inne är att så fort man inte tycker som dom ska man alltid få uppslängt i nyllet att man är ute efter bråk, eller är okunnig eller dum i huvudet och ska dra ifrån forumet islandshästar och såvidare.
Eller bara få allmännt spydiga kommentarer
Och det tappar lite lusten för att ens diskutera saker och ting med folk här, och de är väl ändå tråkigt eftersom detta är ett forum och utan folks viljor och åsikter skulle denna sida dö ut rätt omgående!!