Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Kl

Jag fick för mig att träna i paddocken i förmiddags, 26 grader ute... Det var svettigt och gick väl inte strålande.
kvtlt1.jpg

Har lagt fler bilder i gångartstråden!

Fick Mathias att fotografera mig med några av kusarna på kvällen efter Mors-dag-firande. Jag brukar bli så hemsk på bild, men blev inte så hemskt idag! Så nu får ni se hur Jag ser ut :)
jaomeyjaportratt.jpg

Meyja älskar att bli kliad, pussad o kramad. Hon står blickstill o njuter av närhet! Men det verkar vara hennes personlighet -hon har behov av närhet med dom andra hästarna, är alltid nära nån och går sällan iväg själv.

jaoraportratt.jpg

Rá är inte mycket för Kel... Men så är hon en stark o självständig tös oxå!(Oj vad det ser ut som att jag attackerar henne? :angel:

jaosnoggportratt.jpg

O Snöggur reste sig ur sin stående dvala o poserade när kameran åkte fram...

Vilka underbara bilder!!! :love::love:

Snöggur är ju också superfin, men småttingarna vinner lätt i gullighetstävlingen:D Man smälter ju bara!

Här händer det inte så mycket, har haft så sjukt hektiskt med skolan nu inför slutet på terminen. De har klämt in en kort kurs som egentligen skulle vara 5 veckor, men de ville visst ha semster lite tidigare, så den blev bara på 3½. Under kursens gång skulle vi dessutom göra ett arbete som är lika stort som det vi gjorde förra året i en 10 veckorskurs. Så det har varit full rulla kan man säga med skola och jobb på varann.

Men nu är det bara denna veckan kvar sen har jag ledigt från skolan ett tag.
Ska fira att tandläkarbesöket blev billigare än väntat med en extra träning och en ny matta till transporten. :D

Ser verkligen fram emot en träning! Funderar på om jag ska vara girig och lägga in den nu i början på juni eller om jag ska vänta till juli. Har ju redan en träning inbokat i slutet av juni. Men det känns så långt tills dess! En hel månad ju! Måste nog ta en liiiiiten träning nu innan och hoppas på bra schema i sommar så jag kan träna igen i juli/aug.

Härliga bilder!

Meyja ser så vacker ut. Och Rá är ju bara i en egen klass för sig, hon ser bara så störtskön ut med afrot :D

*kl*
Lite lätt lyrisk här!

Idag kom jag hem sent vid elvasnåret och bestämde mig för att ta ut båda hästarna på en kvällsritt. Red Eros och hade Glód som handhäst. Eros var het som sjutton och första halvan av ritten bråkade vi en del om tempo. Han vill bara gå i ökat tempo och jag försöker få honom att vilja gå i mer samlat och kortare tempo. Resultatet blev tvivelaktigt idag när han var så oerhört övetänd. Glód gjorde väl inte saken bättre där hon hetsade på sidan om. Men vi fick en bit med fint kort tempo och efter det tog vi en lång ökad galopp. Båda hästarna var som galna. Det är en sån oerhört frihetskänsla när man känner att man inte kan göra annat än totalt lita på sin häst som spränger fram galopp och handhästen bredvid gör likaså.

Lät andra halvan utav turen bli mindre krävande rent tempomässigt och lät Eros på slutet bestämma tempo helt själv. Det blev en sådan oerhört ökad tölt att jag fick tårar av fartvinden och Glód fick galoppera vid sidan om för att hinna med. Jag har bara upplevt sådan ökad tölt på en annan häst förut, och det var på Eros pappa Kjarni som också belönades med flertalet 10:or på både SM, NM och VM för just sin ökade tölt. Helt sjukt vad fort det gick och vilken kraft han har, Eros.

Helt fantastiskt vad kär jag är i min häst, han är fantastisk!
För att spä på den kärleken så var jag på fest i helgen och en mycket erkänd tränare/ryttare stod och pratade om Eros med min sambo och sa "Den hästen kan gå precis hur långt som helst.":love:

Så, nu har jag skrutit nog. :o

*kl*

Ni här inne som har sensation sadlat (G3 & G4), hur är de i sätena?
Stora? Små? Normala?

Jag ska ha mig en sensation men velar vilken storlek, 17 eller 17,5!?

vilka fina bilder:) gillar den sista mest blev så vackert ljus och du ser bäst ut där med:)
på ridbilden ser det ut som att du har lite för raka armar, håll lite längre ut på tyglarna ser lite ut som att hon lätt hänger lite i tygeln nu? driv på bakifrån ännu mer och hon ska lätta lite mer i fram hon ser lite tung ut nu.
men det går framåt:)
hur tränade du då när du hade ridit in henne och hon gick med värsta steget och så kraftfullt jag minns det då var hon riktigt flott.
ja den avatar bilden tex.

jag har kommit fram till att det är bättre att focusera på formen i tölten efter att man fått hästen att gå som din avatar bild annars blir de lätt framtunga och tappar energin bakifrån.

Fotade Glampi lite idag.
dscn0728_204084355.jpg

dscn0730_204084397.jpg

Jag ska nog inte klaga på hans överlinje iaf haha.

dscn0894_204084954.jpg

Fick en bild på tölten med men han kom för nära så kapade huvudet istället men det är smällar man få ta haha.

Blev även fotad på hans rygg.
dscn0687_204083669.jpg

dscn0688_204083704.jpg

Puttar lite på detta verkar som att det helt försvann i mängden:confused:.
hade varit kul att se vad ni tycker.

oh wow vad roligt grattis då får man verkligen vara stolt och glad;)
Tror säkert han kan gå hur långt som helst med dig på ryggen.
Är han ett föl ni själva har fött upp alltså? har du ridit han mycket innan har fått uppfattningen av att du nyss började rida honom? hur gammal är han?
härligt när de har sån vilja och sån där galopp kan ju ofta vara rättså nervpirrande men när man väl släpper kontrollen helt så får man ju en sån underbar energi och adrenalin kick av det så man bara vill skrika sååå härligt och roligt.
Det är nog lite kicken med hästarna att man är lite pirrig och nervös för det är ett djur man rider på man kan inte kontrollera det till 100% och det är charmen att man klarar att få dem att gå precis sådär bra ibland så man blir så lycklig.

Nej nu blir det en barbackatur med Thengill i det underbara vädret.
Lite uppmjukande från gårdagens långritt på 2,5h timme.

Igår red jag även Glampi, han är så sjukt positiv och pigg att rida så himla roligt.

Livet är härligt just nu jag älskar detta vädret och årstiden.

Senast ändrad:

Ja, visst är man nästan fånig när det handlar om ens hästar, får de lite beröm, så växer man en decimeter, minst ;)
Vi har fött upp honom själva och jag har ridit honom sen han reds in, men inte uppdaterat så mycket om det. Sen var jag på Island och jobbade och då stod han bara och tjockade på sig, så han känns fortfarande ganska outbildad och ung i huvudet.

Det var verkligen en känsla av att jag var tvungen att lita till 100% igår i galoppen, jäklar vad fort det gick!

Hur tycker du att det går med Glampi nu?

Vad vi tycker om vad, exakt? Det enda jag kan konstatera är att det inte är tölt på mittenbilden, utan trav.

Brolinskan: Vad underbart att få den känslan på sin häst! Och såna kommentarer! Var stolt! :D

Ut med tuttarna och sitt på rumpen. I övrigt är han underbart vacker :love:

*kl*

Ni här inne som har sensation sadlat (G3 & G4), hur är de i sätena?
Stora? Små? Normala?

Jag ska ha mig en sensation men velar vilken storlek, 17 eller 17,5!?

Beror mer på hur långa ben du har än hur stor rumpa du har. Men jag som har 17" i de flesta vanliga sadlar har 16,5" i min sensation och det funkar bra. Även många av mina kompisar har provridit i sadeln och bara två har tyckt att den kännts liten och då har det varit just benlängdsmässigt, att knäna sticker utanför.
Jag har väldigt små knästod, men det blir ju ändå obehagligt om benen är för långa.

Så om du inte är väldigt långbent så definitivt 17".
Jag är ändå 168-170 och har normallånga ben om man räknar jeanslängd som normal. :p men kan ändå utan problem rida i 16.5, precis som de flesta av mina kompisar som provat, en del av dem har dessutom lite större rumpa men det har inte gjort så mycket i och med att sadeln är så mjuk (till en viss gräns då, det får ju inte välla över :angel:) Men upp till storlek 40 typ har gått bra. Jag har ca 36 och tycker sadeln passar perfekt.
(Låter dock inte andra/större rida för mycket i den, bara prova en kort stund, eftersom sadeln kan formas efter säte då).

Jag tycker han är superfin!! Skulle vara kul med lite ridbilder in action ;)

Det gick jättebra hos tandläkaren! Förutom att Sol inte var på humör för att gå på transporten så vi fick lyfta en fot i taget hela vägen in :o Annars brukar det räcka att lyfta ett bakben upp på rampen om hon stannar, så går hon på själv sen. Men nähä då, så lätt gick de visst inte idag. Dags för lastträning!

Men det gick jättebra hos tandläkaren! När jag köpte henne hade hon lite foderinpackningar så därför skulle vi tillbaka redan nu för att se hur det gått. Och det var mycket bättre! Hon hade nåt liiiiitet längst in på den sidan där hon har en hake framtill. Så nu räcker det att vi kommer tillbaka en gång om året för att slipa ner haken, så ska det nog försvinna helt.

Och nu efteråt så har hon slutat hänga i bettet på vänstersidan som hon gjort det senaste. Jätteskönt! Men det märks att hon har lite spänningar kvar i nacken så hon ska få lite massage också så är hon fit for fight sen. :)

I övrigt var allt fint, inga skador eller så. Var lite orolig eftersom hon ibland biter lite när hon tappar balansen i tölten och går över i trav, då lägger hon sig rätt duktigt framåt (jag som inte är snabb nog att fånga upp henne) och lägger upp bettet. Var lite orolig att det skulle vara skador på tänderna, men det var tydligen ingen fara, och skulle förhoppningsvis räcka med en liten rem under hakan som vi haft innan så nu fortsätter vi med det. Varierar mellan rakt, tredelat och bettlöst två dagar i taget på varje. Funkar kanon.

WOW vad coolt!!

Vi vill ha film! Bilder räcker inte, jag vill se farten också! :D

KL
Idag red vi ut med några stallkompisar och det börjar kännas riktigt bra med traven (Sol har nu gått över från älska tölt till att älska trav och tycker allt annat är skitjobbigt). Innan har vi haft några glimtar på ovalbana där jag lyckats få henne lite rundare och få henne att vila i steget mer istället för att bara älga på med långa kliv.
Idag sökte hon sig framåt neråt riktigt fint PÅ RAKT SPÅR UTE!!! Så jäkla stolt! :love:

Det är klart att ett material som ökar salivproduktionen kommer göra att hästen skummar mer, men att tro att det är så det ska vara är ju galet.

Stopp och belägg här nu, vänta är det jag som säger emot mig själv?
Vänta här nu så läser vi en gång till de du här har skrivit..
Här säger du att ett material SKA öka salivproduktionen men sedan att tro att de ska va så är ju galet??

Om jag nu köper ett bett som skall öka salivproduktionen SKA väl salivproduktionen öka och inte minska eller hur??

Då kan man väl inte klia sig i huvudet och undra varför hästen drägglar de går bara inte ihop.

Om jag inte vill att min häst skall skumma/dreggla när jag rider ska jag INTE köpa bett som skall öka salivproduktionen..

Själv blir jag trött på människor som du som så fort man inte tycker som ni skyller på att man är dum, idiotisk, bara jävlas och ja allt vad man får höra.

Jag gör aldrig så utan kan acceptera att vi alla är olika och tycker och tänker olika och alla vi människor bär olika erfarenheter med oss som skapar de vi tycker och tänker.

Och när man väl möter folk som inte alls tycker som en själv måste man lära sig att acceptera detta.Man behöver inte alltid gilla det vad den andre tycker men man måste lära sig att acceptera det.

Och så måste folk här inne framförallt sluta misstolka allt jag skriver.
Jag behöver bara skriva en liten sak som jorunn gick i hagen med 3 andra islänningar och vart mobbad nu går hon med 3 chettisar och blir inte moibbad. Så får ajg miljarder påhopp om att jag hatar islandshästfolk och jag ska dra härifrån och byta ras och hej och hå.

ALLT misstolkas... läs istället vad jag skriver rakt och enkelt och gör inte egna tolkningar så ska ni se att de kommer bli så bra så!

Kommer bara ihåg medryttaretråden hur folk vart hatiska på mig för något jag knappast kan rå för.
faktiskt måste man ju skratta lite åt det hela....

Knapplån

Har skrittade ut på en härlig ritt igår i solen och värmen men i går föll jag i trappan och skräckte mig och har idag ryggskott så det blir inge ridning nu på några dagar.
Blää för ont i ryggen:cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 117
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av... 39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 658
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 823
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 573
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• SSHL loppisar
  • Hävstångs effekt?