Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Klart det, men det här är ju en otroligt tydlig snedhet som påverkar t.o.m hur jag går. :confused:
Det är liksom inte naturlig snedhet, utan jag tror att jag använder kroppen fel på något sätt...?

Jag har samma problem och har fått höra sååå många gånger att jag måste stretcha höger. Sen gick jag till en superduktig sjukgymnast, hon sa till mig att det spelar ingen roll hur mycketjag stretchar, problemet är att jag är ojämnt musklad. Så länge jag är så pass mycket svagare i vänster kommer höger alltid jobba mer ich vara stelare/spändare.

Så jag har fått ett träningsschema för att stärka de svaga musklerna, jobbigt som fan! När hon fick mig i en ställning där de svaga musklerna blev isolerade var det skrattretande hur svag jag var. Orkade inte ens lyfta benet! Helt galet! Målet är att klara 100 repetitioner, sen ska jag lägga på 1 kg tyngd.

Nemen precis, inte hjälper det ju att stretcha när musklerna är helt olika stora och starka.
Jag har varit hos fysioterapeut för ett par år sedan pga. spänningar i axlarna, borde kanske ordna ett nytt besök...

Finns det några övningar man kan göra hemma tills jag lyckas fixa fram en konsultering hos t.ex sjukgymnast eller fysioterapeut?
Och finns det nåt bra trix att göra på hästryggen där man inte kan fuska, det händer ju lätt att man använder fel muskler för att slippa obehag osv.

Knapp

Folk pratar så jag tänkte att det lika bra är att skriva ut det direkt.

Igår började Skuggi visa lite hälta, men inte så farligt. Idag var han dock väldigt halt vid lunch och jag åkte ut för att konstatera puls i hovarna.
Veterinär kom ut och diagnostiserade min älskade häst Fång. Mattehjärtat blöder och tankarna går direkt igång till Lúkas (som vi fick ta bort tillslut pga fång).
Han har 80% chans att bli bra igen så nu tänker jag leva på hoppet.
Min älskade, älskade pärla. :love:

Vi som har varit så OTROLIGT försiktiga och vant in sakta på betet. Senast i förrgår gick han bara någon timme där. Så onödiga kommentarer undanbes. Tårarna rinner ändå.

546712_3066291982581_1421978186_32252380_1974975061_n.jpg

Ibland hjälper det inte hur försiktig man än är med gräs, det är lurigt.

*kl*

Både Odinn och Fafnir är hostiga och förkylda.
Äckligt grönt snor som rinner ut näsorna på dem.
Så blir inget ridit alls nu, jag har abstinens, åh detta fantastiska väder gör mig inte mindre ridsugen!! :(
Nä nu får Tottorna bli bra snart!sjuka djur är de värsta ja vet.
Har ju en 10 veckors valp här hemma som blev skit ett par dagar efter jag hämtat honom, en de börjar ordna upp sig nu....det oxå! ;)

Nä nu ska ja ut å roa mig lite, ha de fint alla bukelister?!? :love:

Ja, om jag förstått det rätt innebär lite lödder i mungipan att hästen är tillfreds med bettet och "suger" på det, medan mycket skum innebär en orolig mun.

Stämmer inte alls, precis som vi människor har vissa lättare till att produsera saliv andra har svårare.
Och slänger man dessutom in en massa bett som ska sätta igång salivproduktionen som dessa olika järnbett och sötjärn hit och dit eller bett med äppelsmak. Och sedan klagar man på att hästen slemmar och droppar ur munnen??

Jorunn är ett klockrent exempel på hur de ska funka och vara när ett bett sitter och funkar helt perfekt.:love:
Hon gillar sitt bett, har inge obehag nada allt är bara så jäkla bra... jag är nog lycklig lottad som har de så verkar det som och det är jag tacksam för.
Hon är kollad av bde vet,ET och hästtandläkare och hela kittet och tummen upp för alla så jäkla skönt att veta som hästägare att man har ett bett som bara sitter som ett smäck.

Jorunn skummar alldeles lagom, precis så som man vill ha och eftersträvar varken mer eller mindre så skönt.

Nu när jag tänker efter så jag har fasiken tur som har just sådan tur att ha de så bra när det gäller bett. För som sagt man läser ju ofta här inne folk som har preoblem med hästens mun.. och de är jag inte alls avis på.

KL

Några som har tagit vara på denna underbara dag och ridit ut i solen?

Aj aj aj stackars lilla hovar och häst, men med 80% till att bli frisk så ska de nog gå bra de där.

Några som har tagit vara på denna underbara dag och ridit ut i solen?

Mja, ridit har jag, men det regnade... ;) Red för tränare för första gången på två år, det var jättekul!

Har dessvärre inga bilder från träningen, fick nöja mig med en bild på en väldigt trött häst som förtjänade att svulla lite gräs under avskrittningen :)

DSC_1036.jpg

Mja, ridit har jag, men det regnade... ;) Red för tränare för första gången på två år, det var jättekul!

Har dessvärre inga bilder från träningen, fick nöja mig med en bild på en väldigt trött häst som förtjänade att svulla lite gräs under avskrittningen :)

DSC_1036.jpg

Åhhh fina benlindor hon passar verkligen bra i rosa=)
Smal och fin hon har blivit ser jag nu*gilla knappenintryckt*

Nemen precis, inte hjälper det ju att stretcha när musklerna är helt olika stora och starka.
Jag har varit hos fysioterapeut för ett par år sedan pga. spänningar i axlarna, borde kanske ordna ett nytt besök...

Finns det några övningar man kan göra hemma tills jag lyckas fixa fram en konsultering hos t.ex sjukgymnast eller fysioterapeut?
Och finns det nåt bra trix att göra på hästryggen där man inte kan fuska, det händer ju lätt att man använder fel muskler för att slippa obehag osv.

Eftersom vi inte vet vilka muskler som är svaga på just dig så nej. :p

Jag har aldrig haft ont av höften/benet, men däremot har jag i flera år haft ont i rygg/axlar. En vecka efter besöket hos fysiologen/sjukgymnasten flyttade spänningarna till andra axeln och sen försvann det. Nu började det komma tillbaka för ett tag sen för jag hade slarvat ned träningen. Några korta pass senare är det bättre igen. Helt otroligt häftigt!

Fy vad tråkigt, men låter lovande ändå med 80%. Håller tummarna!

Eftersom vi inte vet vilka muskler som är svaga på just dig så nej. :p

Jag har aldrig haft ont av höften/benet, men däremot har jag i flera år haft ont i rygg/axlar. En vecka efter besöket hos fysiologen/sjukgymnasten flyttade spänningarna till andra axeln och sen försvann det. Nu började det komma tillbaka för ett tag sen för jag hade slarvat ned träningen. Några korta pass senare är det bättre igen. Helt otroligt häftigt!

gå till en kiropraktor/fysoterapeft(stavas?) det gör jag just nu.
Har lite samma problem, min höft är framåt tippad på höger sida(fast det är nog din vänsterhöft som är framåttippad/starkare om du har lättare för vänster galopp, jag har lättare för höger men ger samtidigt kommando till hästen att ställa sig/gå som om man gick på en vänstervolt eftersom min vänsterhöft är vriden bakåt och höger bjuder fram hästens högersida).
Detta märks av genom att vänsterbenet på mig är kortare än höger.
Han jag går hos knäckte till detta så när vi kontrollerade benlängden igen så var benen lika långa.
men eftersom jag är född såhär(ev förvärrats sen jag var gravid) så får man gå och korrigera/börja träna upp svaga sidan vart eftersom.
jag har även problem med 3e nackkotan m.m brukar skriva på bloggen om detta med.

angående inte orka lyfta benet, jag märkte av detta mkt när jag red barbacka högerlåret är jättelätt mot hästen och det kan jag lyfta uppåt utan problem men vänsterlåret känns som bly mot hästen och jag orkade inte ens lyfta det alls ifrån hästen.
skitläskigt.

så egentligen är det en tankeställare för alla ryttare som håller på och korrigerar sina hästar med equterapeft osv, jag tror man först ska korrigera sig själv och sedan hästen.

Påtal om kiropraktor osv.

Här är killen som fixar besöken själv, knäck knäck...som ny igen:angel:
dscn0741_204084485.jpg

Fotade Glampi lite idag.
dscn0728_204084355.jpg

dscn0730_204084397.jpg

Jag ska nog inte klaga på hans överlinje iaf haha.

dscn0894_204084954.jpg

Fick en bild på tölten med men han kom för nära så kapade huvudet istället men det är smällar man få ta haha.

Blev även fotad på hans rygg.
dscn0687_204083669.jpg

dscn0688_204083704.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 607
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 471
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar