Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Människor kan drabbas av järnöverskott och säkert hästar också så i viss mån har du rätt. Det är tveksamt om man kan lyckas få ett järnöverskott från bett, men egentligen har jag ingen aning men med tanke på att ingen här har hört talas om det så lär det inte vara vanligt. I viss mån har du rätt, det kanske finns en teoretisk möjlighet.

Ingen här har föreslagit att använda rostiga bett istället för att ge mineraler, varför skulle man göra det?

Och nu är ni ju bra larviga.. många mååååååånga här inne ger sina hästar betfor varje dag, så om man nu doppar ett jäkla bett några gånger i början när man vänjer en häst vid bett lär ju knappast hästen dö av eller hur??
Lika lite som hästen dör av ett rostigt bett när man vänjer in den.

Men vad du jiddrar, ingen har pratat om varken under eller överskott av järn. Du har en märklig förmåga att glida ut i ämnena till en nivå som bara du får saker och ting till.

Man använder ofta järnbett till unga hästar, och gärna om de är lite rostiga. Det är inte skadligt för hästen, har bättre effekt än att doppa bettet i betfor eftersom den söta smaken finns kvar i munnen så länge bettet finns där.
Det är inte heller giftigt, man gör inte detta för något mineralintag utan bara för att hästen ska få det enklare när bettet introduceras, så nu har vi rett ut det.

Sedan dess har hon aldrig fått betfor, jag ger aldirg betfor till hästar just för att det är socker och inge bra för varken tänder eller matsmältningen.
Torrmat= mer salivproduktion= bättre för kropp och knopp.

Dåligt för matsmältningen? Nu behöver du nog gå en foderkurs. Har du koll på hur mycket socker och annat onödigt skit som finns i din müsli förresten?

Alltså, jag måste fråga om du någonsin tar åt dig av nya lärdomar eller om du bara propsar på att alla tycker olika, för det är inte alls det, det rör sig om i det här fallet. Här är det faktiskt så att du kommer med så många osanningar att de flesta här inne blir alldeles matta och allt du tjafsar om är att vi tycker olika, vilket ju också är osant. Kan du aldrig acceptera att du är ute och cyklar?

Ja alltså tittar man på sockerhalten i gräs eller vissa typer av hö, så bleknar betfor i jämförelse.:D Betfor innehåller en typ av fiber som är väldigt bra för hästmagar, vår äldsta häst får just nu betfor i sin mat ca ½ liter torrvara som blöts upp.

Ojdå, har jag än en gång fallit i en finlandism - grop? :D Tror det ord jag strävade till var "avgudar" eller liknande. :p

Sorry vännen. "Gudomar" är inte en finlandism - det är dålig svenska bara.
Avgudar är rätt ord, även på finlandssvenska.

/Malin

*KL*

Jag och sambon är i fullgång att måla stallet. Vi passar på nu när han är pappaledig de här 10 dagarna + att vi har (än så länge) en väldigt lättvindig bäbis som är nöjd med livet och sover mycket på dagarna så vi hinner mycket mellan hennes matpauser :)

Taket i stallet är nu vitmålat två ggr och överdelen på väggarna som ska vara vitt är målat en gång och ska få en andra omgång ikväll. Sambon snickrade nya fönsterramar som jag målat vita och så har jag målat fönstrena vita.

I morgon ska vi ge oss på den grå delen av väggarna och under helgen ska jag olja in boxväggarna :) Sen är det ett gammalt dörrhål i ena boxen som ska muras igen nån gång och så ska det målas där, men vi kommer få allt utom det klart den här veckan om det fortsätter flyta på!

Det här stallet har verkligen fått en extreme makeover sen vi flyttade hit! :)
Kommer bli superfint!

6 veckor kvar tills jag (förhoppningsvis) får börja rida igen! Ska bli kul och sitta på Laukur igen, han är så rolig att rida. Får känna lite på han och se om vi kanske kan nå vårt mål med att starta en V5a på Idja KM i september :)

Haha, det börjar bli ganska klart för mig varför jag inte gjorde särskilt bra av mig i modersmålsprovet i studentexamen. :D ( inte alltid lätt att ha tre olika språk som modersmål...)

Oh well, då skapar jag ett nytt ord då, kreativitet FTW.
( även om gudom nog är ett ord, dock är det ett substantiv. Med att lägga ett - ar i slutet förvandlade jag det till ett verb istället. :p )

Senast ändrad:

Gudomar är snarast plural, inte blir det verb genom att sätta dit "ar" ;).

Haha, det blir ett påhittat verb om man är lite kreativ och duktig på att hitta på nya ord då man inte kommer på det korrekta. :D

Men point taken, man lär sig något nytt varje dag! Den här gången var det dags att lära sig att "gudomar" tydligen inte är ett ord. :p ( jag översätter ofta från finskan, då blir det lätt fel.)

trist med hakningen vad säger veterinären om det? kommer det växa bort?
hon behöver kanske stora ytor nu och mycket kompisar/kuperad terräng att springa runt och muskla sig på.

Haha du är så himla rolig du.
Du håller fast vid det du tror på men ibland måste man öppna ögonen för sanningen.

Enligt djurtandvårdskliniken ska inte hästen löddra i munnen, det betyder obehag/orolig mun/hård hand/tandproblem.

bara "gammalt" att man tror hästen jobbar så bra för att det löddrar, båg.

Är det sant? Vart kan man läsa om det här?

Nej de ska inte löddra, men fortfarande så är det helt ok med salivavgång under ridning vilket är helt ofrånkomligt annars är det fel åt andra hållet. Är hästen torr som fnöske i munnen så har den ju inte ens accepterat varken, hand, bett eller ridningen.

Knapplån!

Åhhh jag inväntar mejl fårn SIF så jag får mitt lösen så jag kan köpa och skirva ut licens.

Hoppas jag hinner få så jag hinner anmäla mig till tävlingen som jag vill tävla.

Såååååå underbartr med sommar, man bli så glad, Jorunn har blivit så snäll att rida ut på så jag och medryttaren bara njuter.
Hon dummade sig ganska mycket i vintreas när man red ut själv så då har det inte blivit så mkt uteritter alls i vintras.
Har tagit tillfällena när man fått sällskap, och detta måste Jorunn ha kopplat skönt med uteritter och dummar man sig blir det inga så 1+1 är 2 haha.

Så nu har hon slutat=)

Så jag njuter av att kunna rida ut själv, och nu passar jag påminst 3 dagar i veckan rider vi ut varav 2 är enbart skritt och bara njuta koppla av för oss båda och 1 är arbete ute på en åker eller grusväg=)

Fler som har sommarfeeeelings?=)

Ja, om jag förstått det rätt innebär lite lödder i mungipan att hästen är tillfreds med bettet och "suger" på det, medan mycket skum innebär en orolig mun.

Så har jag också uppfattat det.

KL.
Jag insåg igår hur otroligt sned jag är i kroppen igår då jag skulle demonstrera galoppombyte för ett par kollegor ( de var nyfikna. :p )
Jag kan "galoppera" vänster galopp hur lätt som helst, men när jag skulle byta till höger så vrids hela min kropp till vänster, jag lyckas dvs. inte hålla övrekroppen och höfterna raka då jag skall "galoppera" höger galopp?!

Senare hemma prövade jag att strecha lårmusklerna och lade märke problemet igen, då jag försöker strecha vänster lår så vrids hela kroppen till höger.
Jag är medveten om att detta speglas starkt i min ridning då jag inte gillar att rida i höger varv, t.ex att lyfta höger galopp brukar alltid gå åt fanders.
Någon som har tips mot detta? Jag gör ju hästarna sneda pga. min egna snedhet. :confused:

Liten tröst: Alla människor (ryttare) är mer eller mindre sneda.

Klart det, men det här är ju en otroligt tydlig snedhet som påverkar t.o.m hur jag går. :confused:
Det är liksom inte naturlig snedhet, utan jag tror att jag använder kroppen fel på något sätt...?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 607
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 471
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar