Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Har du ett bra bett som ligger bra i hästens mun får du inget slitage. Däremot ligger även ett väl tillpassat bett an mot munnen, vilket ju ger en specifik tryckpunkt. Därför är det nyttigt att byta mellan bett med jämna mellanrum, för att också flytta på trycket som blir:)

Peewee är ju oxå typ 10mm diameter, men det har en mundel som rostar. Det gillar jag inte heller, vem vill ha rost i munnen?

Du behöver inte oroa dig för rosten. Har inte sett peewee betten, men gissar att det är sötmalm? Sötmalmen smakar i alla fall gott och det främjar salivproduktionen, många hästar gillar dem. :) Så rosten är inget att oroa sig för, det enda an ska tänka på är att se till så att bettet inte blir skrovligt. Men det är lätt att hålla det slätt och fint med lite svinto. Man kan också lägga på lite olivolja när det inte används eller om det är väldigt fuktigt i stallet, så rostar det inte lika fort.
Men rostet i sig är inget farligt, utan tvärtom bra för hästen. Om man har en häst med problem i munnen så är det många som rekommenderar antingen sötmalm eller kopparbett för att båda dessa ökar salivproduktionen.

KL

Nu när ni ändå är inne på bett - vet ni om det finns raka bridongbett i storlek 9,5? Hästen min har väldigt liten mun och tuggar gärna på betten om de är ledade. Rider på rekommendation av tandläkare på vanligt rakt bett varvat med diverse olika bettlösa varianter. Har sett bridongbett i affärerna och de är ju mycket smalare än mitt raka bett, så skulle vilja testa ett sånt fast rakt då. Finns det ens?

Även om jag fortfarande får dessa blickar..
576477_10150778833161814_541216813_10151005_1105076806_n.jpg

Hahaha, vilken underbar "Hnokkiblick" ! :D

Jag gjorde ganska lika med Bloffe, mestdels hade jag en "nemen var inte så fjantig!" - attityd istället för att ursäkta hans nervösa beteende.
Lite desensibilisering. :devil:

Njae det blir inge sötmalm för mina kusar. Jag tycker det är väldigt obehagligt att smaka på det. Köpte ett sådant(sweet oron/koppar) till Andi för många år sedan just för det skulle va så bra. Andi tuggade iofs på allt så det var ingen skillnad. Men när jag kom ut dagen efter o allt det svarta är rostfläckigt så blev jag äcklad. Jag vill inte stoppa rost i munnen på mina hästar så jag har aldrig använt det igen. Tror inte jag har kvar det heller. Min personliga uppfattning...

Sen i efterhand har jag ju hört ryktet att de betten skapades för westernhästar och meningen var att de skulle släppa bettet. Samma rykte säger att det bildas pyttepyttesmå strömmar mellan järnjonerna och kopparen. Det blir alltså obehagligt varvid hästen "släpper" bettet. Man behöver ju inte ha båda metaller i samma bett såklart.

Men jag jagar ett peewee av den gamla kopian nu så får vi se om någon nånstans har ett att sälja till mig. :)

Det som händer om man har en koppardel är ju att det rostar fortare. Koppar är en "ädlare" metall eller vad man säger (finns kanske nån som gått natur eller nåt som kan detta bättre, de va lääääänge sen jag läste nåt sånt) och därför blir det en kemisk reaktion mellan metallerna om gör att järnet rostar.

Om de blir några "strömmar" eller inte vet jag inte. Men jag de slår ju inte gnistor precis och jag har svårt att tänka mig att det är något som är obehagligt. Jag tänker att de kan ju bli kemiska reaktionr på oss när vi blir gröna av fejksilver. De känns ju inte, men är ändå en kemisk reaktion som gör att metallen reagerar.
Kanske inte alls samma :angel: Men alla reaktioner är ju inte smärtsamma eller känns överhuvudtaget.

Mitt bombersbett är väldigt smalt, knappt tjockt som mitt lillfinger och han tycker om det. Det och Nova trivs han bäst med, sedan byter jag med tre andra bett, ett rakt (munfrmat) Globus o två tredelade i olika form. Tycker absolut du kan köpa bridongbettet. Hade ett förut men det är för stort för nuvarande.

kl

Kan väl passa på att skriva här medan jag väntar på att melodifestivalen ska ta slut ;)
Gårdagens pass kändes inte alls bra. Red en stund på ridplanen och hon var så besvärlig och svarade inte alls bra på hjälperna. Men idag var vi ute i terrängen med två andra från stallet, vilket jag hade väntat mig att skulle sluta med bara en massa okontrollerad pass, men icke! Hon var så fin och hölls bra i ganska ren tölt även om tempot var ganska högt, och så lyssnade hon (största delen av tiden) bra på förhållningar även om det då var två andra taggade hästar med.
I slutet for vi dock lite mindre planerad pass, men kan förlåta henne för det då jag har aldrig tidigare har ridit så häfig pass :love: Vi for först en gång pass som redan var ganska snabb när stallägaren galopperade bredvid, men sen efter det tog jag ner henne i tölt, men hon var så taggad att hon sedan for över i pass igen (från tölt visserligen, aijaj). Och herregud så hon for då, först snabb pass och sen blev hon rädd för något bakom så jag bara kände hur baken for ännu mera under henne och tempot ökades :D

Ja så ser han oftast ut ;) Men nu har han iafll lärt sig att det inte är nått farligt, så istället för att flyga runt och reagera så svarar han bara med att se ut som "hej kom och hjälp mig". Enligt mig är det så man skall gå tillväga, ursäktar man beteendet med att inte göra någonting för att hästen är rädd - då blir det ju aldrig bättre!

Försöker få till en glad Hnokki genom att trycka fram öronen manuellt. Gick sådär.
540276_10150778833441814_541216813_10151006_1489742703_n.jpg

Kan förresten uppdatera med lite nya bilder iafll när jag inte har så mycket annat att säga.

Halvblodet skulle jag visat nu i helgen, men hon fick sig en olycklig spark och är skadad...Typiskt!
543499_10150778828891814_541216813_10150977_1270881712_n.jpg
543501_10150778824796814_541216813_10150952_1625074334_n.jpg

579399_10150778826901814_541216813_10150967_586987106_n.jpg

Hingsten har flyttat "hem" igen.
154521_10150778823441814_541216813_10150945_366406411_n.jpg

Och Hnokki är sötast som vanligt!
522312_10150778826381814_1362442270_n.jpg

546490_10150778826111814_541216813_10150961_1509301443_n.jpg
389669_10150778827596814_541216813_10150970_168485740_n.jpg

Kl

Ett tips på ett smalt rakt bett är Finntacks ponnybett (de undre på bilden). De har jag och de hästar jag provat de på har alla gillat de. Dock vill de gärna vrida stängerna framåt men de löste sig med att snurra fast bettringen i huvudlaget/tränset. Skulle vilja ha ett med vanliga fasta bettringar men de finns inte tyvärr.

http://www.lillhastenistav.se/ftbett5.jpg

Njae det blir inge sötmalm för mina kusar. Jag tycker det är väldigt obehagligt att smaka på det. Köpte ett sådant(sweet oron/koppar) till Andi för många år sedan just för det skulle va så bra. Andi tuggade iofs på allt så det var ingen skillnad. Men när jag kom ut dagen efter o allt det svarta är rostfläckigt så blev jag äcklad. Jag vill inte stoppa rost i munnen på mina hästar så jag har aldrig använt det igen. Tror inte jag har kvar det heller. Min personliga uppfattning...

Sen i efterhand har jag ju hört ryktet att de betten skapades för westernhästar och meningen var att de skulle släppa bettet. Samma rykte säger att det bildas pyttepyttesmå strömmar mellan järnjonerna och kopparen. Det blir alltså obehagligt varvid hästen "släpper" bettet. Man behöver ju inte ha båda metaller i samma bett såklart.

Men jag jagar ett peewee av den gamla kopian nu så får vi se om någon nånstans har ett att sälja till mig. :)

Nej men däremot så tycker hästarna att det är gott med sweet iron, det smakar lite sött och det gillar dom.:D

När det gäller rost, ett stort stuteri i tyskland som bedriver uppfödning och in, tillridning mm. Här använder man uteslutande järnbett på unga hästar, ju rostigare desto bättre därför det är det effektivt sätt att få hästen till att acceptera ett bett.

Nej men däremot så tycker hästarna att det är gott med sweet iron, det smakar lite sött och det gillar dom.:D

När det gäller rost, ett stort stuteri i tyskland som bedriver uppfödning och in, tillridning mm. Här använder man uteslutande järnbett på unga hästar, ju rostigare desto bättre därför det är det effektivt sätt att få hästen till att acceptera ett bett.

Fy så hämskt rost är farligt och skall inte ätas metaller i kroppen kan skada allvarligt.
Käka rost själv så får vi se hur du mår efter ett tag.

Ett bättre sätt att få hästar att acceptera bett är att stoppa ner bettet i betfor eller något annat sött som hästen gillar.
Jorunn gapade efter bettet när jag gjorde så och gapar än idag efter bettet.
För har man tuuur kan de va betfor på de:D

och som en sa blandar man dessa metallet får man fram en liten stötliknande effekt som smakar ja inte sött men de killas på tungan och saliven frodas i massor.

Men frågan är vem vill ha en drägglande häst? de flesta hästar skummar när de arbetas.
Skulle jag slänge in något i jorunns mun som ska göra så hon dregglar mer skulle de rinna floder ur käften på henne.

Nä några rostiga bett kommer då så länge jag äger Jornn aldrig in i hennes käft de vill ja lova!

Fy så hämskt rost är farligt och skall inte ätas metaller i kroppen kan skada allvarligt.
Käka rost själv så får vi se hur du mår efter ett tag.

Nu är det ju inte meningen att hästen ska käka upp bettet, tror att de är lite svårsmält för deras mage :angel:

Men allvarligt, driver du med oss? Jag tenderar att må skit för att jag får i mig för lite metaller, i synnerhet järn... Det är inte farligt med rostiga bett, så länge det inte förekommer några vassa kanter, precis som med "vanliga" bett.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 608
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar