Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Gud vad roligt, grattis!

*kl*

Jag känner att jag inte är så duktig på att uppdatera här men nu kommer i alla fall en uppdatering!

Var ju tidigare i veckan uppe på Romme med Stina och Rispa men är nu återigen hemma (till hästarnas stora glädje, efter tre dagar på box).

Stinas visning var ju... intressant. Exteriören hamnade nog på ungefär samma som sist och ridningen sänkte vi rejält med övertaggad häst som var tjaffsig, gick emot och bara var allmänt osamarbetsvillig. Katastrofen i de olika gångarterna var ju lite olika stor men skritten och traven var fullkomlig katastrof. Poängen slutade ju såklart därefter och vi kan väl konstatera att jag inte var jättenöjd med damen ;)

Rispa skötte sig i alla fall långt mycket bättre. Rätt bra exteriör där hon höjde tre punkter sedan sist (och sänkte en) med fortsatt 9 för rygg och kors och 9,5 för man (fast vi tyckte att hon förtjänade 10) och totalt 7.96.
Ridnigen gick väl sådär. Inte som Stinas katastrof och jag tycker att man kan vara nöjd med henne efter vart hon ligger utbildningsmässigt men lite synd ändå då hon varit så fin hemma. Hon blev tung och lite seg på banan, men som sagt är jag ändå nöjd med henne till skillnad från Stina som jag hade förväntat mig mer av.

Nåja, nu ska jag inte tråka ut er med så mycket mer text utan här kommer lite bilder!

33062521.jpg

33062553.jpg

33062557.jpg

33062558.jpg

33062485.jpg

33062491.jpg

33062495.jpg

33062493.jpg

Nu ska damerna iväg på betäckning, Stina till Smári från Askagården och Rispa till Tenor från Stenholmen så hoppas jag på två fina fölungar om ett år!

Senast ändrad:

/från en som själv går i väntans tider och har smärre ridabstinens, den som väntar på något gott... :)

Det är ju inte så vanligt men jag är fortfarande inte tillbaka i sadeln jag e, och det är snart ett år sen jag fick barn. Foglossning is the fucking shit, säger jag.

Hoppas du slipper det och snart är tillbaka i sadeln! :) Den som väntar på nåt gott som sagt, det får man ju bra träning med när man är gravid! ;)

KL.

Jag blir alldeles snurrig och förvirrad när jag läser artiklar och undersökningar om bett, sadlar osv. ( läste nyss den nya artikeln om bett med tungfrihet/ stångbett. )
Jag täcks ju inte stoppa något i munnen på en häst eller på ryggen längre liksom. :eek:

Jag får helt ärlit sagt lite dåligt samvete när jag inser hur lite jag egentligen vet om ergonomisk utrustning osv. Inser ju att utrustning alrig kommer vara 100% ergonomiskt eftersom hästen inte är designad till att ha bett och sadel, men man vill ju göra så lite skada som möjligt.

Känns som om vad man än använder så gör man skada på ett eller annat sätt. Inte ens barbacka utan någon utrustning alls tycks vara ett bra lösning, kanske jag bara skall hålla mig till att pussa, gosa och mata morötter till djuren istället. :p

- Beatrice som igår såg "Dances with Wolves" igen och vill också kunna rida barbacka som indianerna!

Det är ju inte så vanligt men jag är fortfarande inte tillbaka i sadeln jag e, och det är snart ett år sen jag fick barn. Foglossning is the fucking shit, säger jag.

Hoppas du slipper det och snart är tillbaka i sadeln! :) Den som väntar på nåt gott som sagt, det får man ju bra träning med när man är gravid! ;)

Usch och blä för komplikationer. Får hoppas att man slipper sånt och mår prima ballerina ett par månader efter :D

Jag har drabbats av en totalnoja gällande att dra åt sadelgjorden. flera ggr har den hängt under magen på hästen... Sadeln ligger bra så still ligger den ändå, men vid nått sidoskutt skulle jag nog fara åt fanders.

Dessutom de! Läste en artikel om det också, om hur trycket från sadelgjorden ökar beroende på gångart osv.
Jag blir helt galen, känns som om det ända jag gör varje gång jag skall rida är plågar stackars kraken när man klär den i allt skräp. :p

( det här är alltså inte en "hippieprotest" mot ridutrustning och ridning, bara en tanke som slog mig när jag satt uttråkad på jobbet.:D )

En mycket bra artikel!! Jag har själv haft en häst som fick stora skador på lanerna och det berodde på bettet. (Köpte hästen med skadorna och upptäckte efter några månader). Lärde mej väldigt mycket då jag på den tiden hade nära till Djurtandvårdskliniken och åkte dit med alla hästarna innan jag ens satte bett i mun på dem. Det finns fortfarande folk som tror att TJOCKA bett är milda. Okej, stoppa en gurka i din egen mun, den är tjock och mild ;-) brukar jag svara.

Att man sedan, när hästen försöker andas o öppnar munnen stängs den ihop med nosgrimman. Inte konstigt vissa hästar blir hysteriska. När jag, som är en helt vanlig hästmänniska utan meriter påpekar det jag vet är det inget värt alls. Bra att det kommer fram och fler får kunskap.

Men hästar andas bara genom näsan, de har att göra med svalgets anatomi. När hästen inte äter och sväljer så är struplocket uppåtriktat vilket gör att svalget är helt stängt och då kan luften endast passera näsan ner i lungorna.

Precis!

Jag känner mig hjälplös när det finns så otroligt mycket kvar att lära sig. :crazy:

Förr valde jag alltid att använda engelsk nosgrimma eftersom jag inte gillar hur remontnosgrimmor ligger så nära bettet, och knyter hästens mun fast så att säga. Men så var det någon som påpekade att engelska nosgrimmor kan orsaka skav då de pressar inre sidan av munnen mot kindtänderna. Hua vad det fick mig att tänka efter! ( iofs brukade jag ganska ofta rida utan någon nosgrimma alls, kändes onödig med Bloffe. )
Mest har jag väl nosgrimma för att det är snyggt än för att slippa gapande hästar, och en relativt löst satt nosgrimma kunde väl inte skada tänkte jag. Tills jag läste om hur nosgrimmans spändhet påverkar bettets effekt osv.
Jag ger upp snart! :crazy:

Det var ju bra att andningen sköts via näsan och det är väl då förhoppningsvis omöjligt stänga av trots en hårt spänd nosgrimma.

Men för att gå tillbaka till saken, en liten mun med ett tjockt bett och hästen tvingas stänga munnen med en nosgrimma ger hur som helst hästen panik. Många hästar både går och mår bättre utan nosgrimma.

Om hästen gapar av bettet så är det ju bra vi börjar fundera om det är något fel. Det går bra använda en rem bakom hakan så bettet inte åker på sniskan om man måste tvärvända av någon orsak.

Jag har flera smala bett, ofta av Globuskvalité och så ett rakt (munformat) Bombersbett som är väldigt smalt, inget tvådelat, bara raka o tredelat och så ett Novabett.

Ibland undrar jag om t o m Globusbetten är för stora? Hästen visar inget obehag.

Varför ge upp variera utrustningen istället det är det allra bästa.
tex:

bett:
3delat med fasta ringar, rakt med fasta ringar, (ev annat bett).

nosgrimma:
Remont, bygelnosgrimma(stör inte bettet alls), achen(tycker inte om det riktigt men ibland kan man variera med det) engelsk, helt utan nosgrimma.

Bettlöst:
Sidepull, repgrimma, grimma, hackamoore

sadlar:
barbacka, bomlöst(två olika tex), bom

Sen kan man kombinera som man vill mellan detta men helst inte använda samma kombination mer än 2 gånger/dagar i sträck.

Då "sliter" det på hästen på olika ställen alltid så ev skador kan läka om det mot förmodan börjar bli något skav eller liknande.

Samma sak med ridningen/träningen att variera underlag och tränings tex inte klättra 3 dagar i rad eller inte rida för enformnigt/träna samma muskler hela tiden.
Sen variera gångarterna och form speciellt på långritter så man inte tröttar ut dem med ensidigt arbete.
samma sak i paddock där det är viktigt med vilopauser på lång tygel mitt i passen.

sen tror jag säkert det kan vara nyttigt för hästen med olika ryttare som "sliter" på hästen på olika sätt med.
Men inte för mycket ovana ryttare då utan balanserade.

Detta i kombination tror jag blir en mycket hållbarare häst.

Senast ändrad:

Det är handen som gör bettet är ett gammalt ordspråk som jag tror stenhårt på.

AÄven det snällaste finaste mest välliggande bettet i en hästmun kan skada hästen om handen som håller i tygeln är för vårdlös.

Men de klart ett bra snällt bett tål mer innan den gör skada än om man slänger in ett typ jaktkandar och sliter och drar.

Jorunn har ett vanligt 3-delat och de är det enda bett hon haft i sin mun och det kommer inte komma in något annat heller.

Hon har inga blåmärken eller ont(har kollat) hon sänker huvudet och gapar efter bettet självmant när tränset kommer fram.Ett gott tecken att hästen inte anser tränse/bett som ett obehagsmoment.

Jag läser många många trädar här inne påbuke folk som upplever sin häst som pigg och då sätter in ett skarpare bett för att "få" kontroll.

Men en pigg häst betyder ju inte attden inte lyssnar en okontrollerad häst skulle jag inte ens rida utan då skulel jag klia mig på skallen och fundera på hur min häst helt plötsligt har blivit okontrollbar vid ridningen.
Enligt min mening är lösningen inte att sätta in ett skarpare bett iallafall.

Det måste väl ändå vara betydligt roligare att träna en häst tills att den lyssnar på dig med vanligt tränsbett. Den känslan måste ju äga känslan av att ha "kontroll" med skarpare bett??

Fast jag kan ju ha fel =)

Jo det finns många som använder ett skarpare bett för kontrollen skull, men jag tror det även är vanligt för att hästen trivs bättre med den typen av bett, att tandläkaren rekommenderar det eller att man vill ha det för att ridningen fungerar bättre med det. Jag funderar själv på det om jag väljer att träna tölt på lång tygel.

Om hästen gapar av bettet så är det ju bra vi börjar fundera om det är något fel. Det går bra använda en rem bakom hakan så bettet inte åker på sniskan om man måste tvärvända av någon orsak.

Jag har flera smala bett, ofta av Globuskvalité och så ett rakt (munformat) Bombersbett som är väldigt smalt, inget tvådelat, bara raka o tredelat och så ett Novabett.

Ibland undrar jag om t o m Globusbetten är för stora? Hästen visar inget obehag.

Sist jag var inne i en hästaffär så stod jag o tittade länge på ett tredelat bridongbett, 10mm diameter. De vanliga från globus brukar vara 14mm. Jag överväger att köpa ett sådant och pröva, men det såg så smalt ut så det kändes läskigt! Vågar man testa tror du?

Delvis knapplån
Och så har jag i åratal velat pröva peewee-bettet. Min Andi har ju väldigt "lågt bett" som tandläkaren kallar det, dvs han har korta tänder och därmed inte så mkt plats i munnen som normalt. Peewee är ju oxå typ 10mm diameter, men det har en mundel som rostar. Det gillar jag inte heller, vem vill ha rost i munnen? Andi måste ha raka bett för han tuggar tills han är okontaktbar och håller upp delade bett mellan tänderna. Fast Andi kan lika gärna ridas bettlöst om man inte kräver dressyrarbete.

Och så har jag fått lära mig att hästar med trångt i munnen ofta lägger tungan över bettet. Precis detta gjorde Andi en period. Då åkte jaktkandaret med tungfrihet på så kunde han inte det längre. Tänk om jag då bara köpt ett bridongbett istället så han fick lite mer plats? Men nej, jag gav honom blåmärken på lanerna istället... :(

Det här med bett är inte lätt. Man får lyssna på hästen. Det fanns en tid när jag var militant emot allt vad bett, järnskor och bomsadlar hette. Det är ju oxå en väg att välja, men nån vidare effektiv ridning blev det inte. Tur man blir klokare ju äldre man blir, o mer ödmjuk...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 614
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte