Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Det är handen som gör bettet, ett gammalt ordspråk som jag tror stenhårt på.

Klart det, håller med.

Att variera utrustning tror jag också på, jag brukade använda olika bett beroende på vad jag skulle göra den dagen, t.ex barbacka uteritt med hackamore, stång om vi skulle träna T2 på vägen, Myler ifall vi skulle dressyra oss på plan osv.

"Militant emot allt vad bett, järnskor och bomsadlar hette" var jag också i ett skede, och blev jäkligt frustrerad på mig själv då. :D Jag tänker så himla lätt i svartvitt i såna här saker, kan inte hitta en gyllene medelväg utan lider av dåligt samvete när utrustningen inte sitter 100% perfekt.

Tack och lov lär man sig mera hela tiden, och minns man att lyssna på hästen så kommer man ju ganska långt med det! :)

Jo det finns många som använder ett skarpare bett för kontrollen skull, men jag tror det även är vanligt för att hästen trivs bättre med den typen av bett, att tandläkaren rekommenderar det eller att man vill ha det för att ridningen fungerar bättre med det. Jag funderar själv på det om jag väljer att träna tölt på lång tygel.

Har svårt att tro att en häst trivs med ett skarpare bett som har hävstångseffekt. Men men jag är inte den som inte kan ge mig finns säkert sånna knäphästar.
Men jag skulle inte låta hästen få ha ett skarpare bett för OM ja vi har ju detta OM i bakhuvudet.
OM jag skulle råka rycka till i munnen om jag rammlar av hästen blir rädd så jag i ren reflex tar tag i tyglarna så kan jag skada hästen oerhört med ett skarpt bett.

Det är inget jag vill ens riskera

Om du ska rida på lösa tyglar är bett väldigt onödigt övt eftersom du inte har nogon kontakt alls med bettet så varöfr ha skarpare då?

De resonemanget har jag svårt att förstå.. men jag får väl skylla på mina bihålor som värker ihäl mig för att jag fattar lite trögt idag:crazy:

Klart det, håller med.

Att variera utrustning tror jag också på, jag brukade använda olika bett beroende på vad jag skulle göra den dagen, t.ex barbacka uteritt med hackamore, stång om vi skulle träna T2 på vägen, Myler ifall vi skulle dressyra oss på plan osv.

"Militant emot allt vad bett, järnskor och bomsadlar hette" var jag också i ett skede, och blev jäkligt frustrerad på mig själv då. :D Jag tänker så himla lätt i svartvitt i såna här saker, kan inte hitta en gyllene medelväg utan lider av dåligt samvete när utrustningen inte sitter 100% perfekt.

Tack och lov lär man sig mera hela tiden, och minns man att lyssna på hästen så kommer man ju ganska långt med det! :)

Hack är banlyst på min häst.. skulle man rycka till med tyglarna med sånt "bett" kan man knäcka av nosryggen.
Om häste skulle få för sig att sricka, bli rädd man faller av och i ren refles drar i tygeln osv.

Ska jag rida bettlöst så har jag vanligt träns men tyglarna på sidostycken i ringarna hmm svårt å förklara.
Men rider typ aldrig bettlöst utan ska jag skritta barbacka åker tränset på likförbannat:D

Aja man gör som man vill jag har kört samma bett i 6 år på mitt sto hon verkar inte ta skada av de, likaså ni som byter bett era hästar verkar lika glada för de.Mest jag som tycker de är bökigt att hålla på och byta mellan olika bett hela tiden.

Det ska va så lätt som möjligt inge krångel

Ang. hackamore så prioriterar jag min egna säkerhet ute i terrängen först.

Skall jag rida Bloffe barbacka ute i terrängen så vill jag definitivt ha fungerande bromsar ifall något skulle hända. Skulle han sätta iväg med traditionellt bettlöst på huvudet ( dvs. med remmar under käken ) så skulle det vara kört, han stannar helt enkelt inte med dem.
Jag vet att jag har en tillräckligt mjuk hand för hackamore, och i terrängen skrittar man ju mestdels med långa tyglar, likaså i tölt och galopp i vårt fall. ( trav barbacka i terrängen gör vi inte. :p )

Jag brukade vara livrädd för hackamore, men så påpekade en djurläkare att en liten tjej som jag troligen inte ens har kraften för att bryta ett nosben, då kunde jag andas ut lite. :grin:

Men att byta bett behöver ju inte vara krångligt, man kan ju helt enkelt ha flera olika träns med olika bett i? ( så har man en bra orsak att shoppa flera snygga träns. :p )

Har svårt att tro att en häst trivs med ett skarpare bett som har hävstångseffekt. Men men jag är inte den som inte kan ge mig finns säkert sånna knäphästar.

Det kan vara så om endast det skarpare bettet ligger bra och stilla i munnen.

Men jag skulle inte låta hästen få ha ett skarpare bett för OM ja vi har ju detta OM i bakhuvudet.
OM jag skulle råka rycka till i munnen om jag rammlar av hästen blir rädd så jag i ren reflex tar tag i tyglarna så kan jag skada hästen oerhört med ett skarpt bett
.

Jag har ramlat av min häst 1 gång på 2 år och den gången gick vi omkull. Mig veterligt har jag aldrig hållit fast i tygeln vid avramling. Det vore absurt att välja bett utifrån att jag eventuellt ramlar av och jag då för första gången håller fast i tyglarna och det då eventuellt get ett ryck som skadar hästen. Det finns väl många om, jag förstår principen, det finns de som åker av oftare och brukar hålla fast.

Om du ska rida på lösa tyglar är bett väldigt onödigt övt eftersom du inte har nogon kontakt alls med bettet så varöfr ha skarpare då? De resonemanget har jag svårt att förstå.. men jag får väl skylla på mina bihålor som värker ihäl mig för att jag fattar lite trögt idag:crazy:

Jag har kontakt med munnen när jag tränar tölt på låga tyglar (eller rider med långa tyglar), inte direktkontakt men hästen reagerar på mina signaler. Det finns bett som ger tydligare signaler än ett tredelat tränsbett det är det jag skulle eftersträva.

Krya på dig, inget kul med värk.

Ang. hackamore så prioriterar jag min egna säkerhet ute i terrängen först.

Skall jag rida Bloffe barbacka ute i terrängen så vill jag definitivt ha fungerande bromsar ifall något skulle hända. Skulle han sätta iväg med traditionellt bettlöst på huvudet ( dvs. med remmar under käken ) så skulle det vara kört, han stannar helt enkelt inte med dem.
Jag vet att jag har en tillräckligt mjuk hand för hackamore, och i terrängen skrittar man ju mestdels med långa tyglar, likaså i tölt och galopp i vårt fall. ( trav barbacka i terrängen gör vi inte. :p )

Jag brukade vara livrädd för hackamore, men så påpekade en djurläkare att en liten tjej som jag troligen inte ens har kraften för att bryta ett nosben, då kunde jag andas ut lite. :grin:

Men att byta bett behöver ju inte vara krångligt, man kan ju helt enkelt ha flera olika träns med olika bett i? ( så har man en bra orsak att shoppa flera snygga träns. :p )

Fast säkerheten om den går först borde ju bett i munnen vara bättre än vad ett hack är.
Kan va svårt å styra med ett sånt.

Aja jag gillar inte hack iallafall andra får rida på de memas problemas=)

Sedan nä jag tycker fortfarande att det är onödigt att byta bett om manhar ett som funkar super som i mitt fall. Varför då börja krångla och fippla och dona och ha sig i något som redan är bra?

Då kan jag ju lägga bettköpspengarna på träningar eller ännubättre schabraaaak:love:

Om du ska rida på lösa tyglar är bett väldigt onödigt övt eftersom du inte har nogon kontakt alls med bettet så varöfr ha skarpare då?

De resonemanget har jag svårt att förstå.. men jag får väl skylla på mina bihålor som värker ihäl mig för att jag fattar lite trögt idag:crazy:

Målet med ridningen bör ju vara att rida med sätet, för de som klarar detta är det ingen konst att rida snyggt på t ex ett isländskt stångbett. Men å andra sidan så har de kommit så långt i sin ridning att de sällan behöver dessa typer av bett. Det finns några ryttare som aldrig använder annat än vanliga bett, enkla remont nosgrimmor men är ändå oerhört framgångsrika och skickliga.

Annars om vi utgår ifrån det isländska stångbettet så ska den ridas med så lite kontakt som möjligt då fungera den som den är utformad att funka.

Sedan nä jag tycker fortfarande att det är onödigt att byta bett om manhar ett som funkar super som i mitt fall. Varför då börja krångla och fippla och dona och ha sig i något som redan är bra?

Nej onödigt är det inte, det sparar på mun och tänder. För hur snäll man än är, så kommer bett alltid att orsaka ett visst slitage och då är det bra att byta slitage ställe sas. Det avlastar också hästens mun, och minskar spänningarna i hästen. Så det är väl sparade pengar, vilket schabrak knappast kan bli.;)

Senast ändrad:

Fast säkerheten om den går först borde ju bett i munnen vara bättre än vad ett hack är.
Kan va svårt å styra med ett sånt.

Om jag vill ge min häst lite vila från bett, men vill kunna bromsa i nödfall så är hackamore min lösning. Styra gör jag med sätet.

Om jag vill ge min häst lite vila från bett, men vill kunna bromsa i nödfall så är hackamore min lösning. Styra gör jag med sätet.

Har ytterst svårt å tro att du aldrig never ever använder dig utav tyglarna när du svänger;)
Men jag är nyfiken på om du nu gör de så skulel ajg vilja se en film när du rider/tävlar och inte använder tyglarna öht när du svänger/rider för de skulel va imponerande att se.

Jag kan säga att jag använder tyglarna till att svänga för de är vad dom är till för. Ett SAMSPEL mellan hjälperna, Ett samspel mellan skänkel, säte och handen och vikten gör i mina ögon en perfekt förflyttning av hästen.

Visst kan jag flytta Jorunn med enbart hjälperna men inte en chans att jag kan utföra en korrekt bak eller framdelsvändning med enbart sätet.
Och ytterst svårt att försöka utföra tex en galoppiruett med bara sätet den som kan de tja lyckligt lottad är denna isf=)

Själv anser jag inte att min häst behöver "vila" ifrån sitt bett som hon har i munnen max 1 timme 5-6 dagar i veckan.
Men anser man att sin häst har bett i så pass stor utsträckning att den behöver vila ifrån den så håller jag med om att bettlöst kan va bra alternativ=)

Och Boj.

Om nu bett sliter så pass mycket som du vill få de att l¨ta som..Är det inte bättre att bara slita på ETT ställe då än att variera bett och slita ner hela käften på hästen så man till slut inte kan rida alls för hästen är tandlös av allt slitage av alla bett i munnen??:grin:

Skämt å sido.. jag vet många äldre hästar som är ridna med samma bett under 20 års tid och har hur fina tänder som helst.

Undantag finns alltid men tyvärr kan man inte leva på dessa undantag.. även om vissa vill de=)

Jorunn är 9 år har aldrig haft annat bett än de hon har, hon är undersökt i munnen av kunnig utbildad person och hon har inte det minsta slitage av bettet. Fina friska tänder=)

Att man vill byta bett kan jag köpa de är upp till var och en, men att skylle på att det är för att minska slitage på hästens tänder köper jag icke solly!

Att man vill byta som en här för att hästen ska vila fårn bett köper jag det är en smaksak de där.Eller byta bett för man anser att man bara vill de är roligt hästen går bättre på ett vid ett speciellt tillfälle köper jag med.

Själv ser jag det som en utmaning att få hästen att gå lika bra med samma bett än att i min syn fuska lite och få hästen att gå bättre med hjälp av ett bett=)

Ser inte problemet med att kunna svänga på lösa tyglar? Jag brukar göra serpentinbågar när jag skrittar fram och av min häst och har då helt lösa tyglar och använder mig av sätet samt skänklarna. Kanske beror det på hur känslig häst man har samt hur den är tränad.

Jag har läst samt fått rekommendationer av ett flertal veterinärer samt utbildade tandläkare att om man variera bett så minskar man slitage i munnen. Och jag tycker det är ganska logiskt.

Den här diskussionen om bett var uppe för inte alls längesedan här på buke, och att säga att ett tredelat bett är det mildaste bettet för alla hästar är ungefär lika sant som att säga en viss sadel passar alla hästar.

Har ytterst svårt å tro att du aldrig never ever använder dig utav tyglarna när du svänger;)
Men jag är nyfiken på om du nu gör de så skulel ajg vilja se en film när du rider/tävlar och inte använder tyglarna öht när du svänger/rider för de skulel va imponerande att se.

Jag kan säga att jag använder tyglarna till att svänga för de är vad dom är till för. Ett SAMSPEL mellan hjälperna, Ett samspel mellan skänkel, säte och handen och vikten gör i mina ögon en perfekt förflyttning av hästen.

Om jag vill rida en skön, avslapnad barbackatur med hackamore så sysslar vi väl inte med bakdelsvändningar och slutor då? Inte behöver man ju tyglar för att svänga från en stig till en annan ute i skogen, det sköter man ju med sitsen ( eller hästen då den vet vägen.)

På min avatar rider jag ju Tvistur barbacka utan träns och han svängde hur fint som helst med tyngden, vi kunde göra volter, åttor osv. utan problem. Så nej, jag tycker inte man vänder med tyglarna.
Att rida dressyr osv. är en helt annan femma.

Att man vill byta bett kan jag köpa de är upp till var och en, men att skylle på att det är för att minska slitage på hästens tänder köper jag icke solly!

Ibland, till exempel här så skriker du ut din okunskap, fråga vilken hästtandläkare som helst så kommer de upplysa dig om att det är bra att variera mellan olika bett.

Du minskar givetvis inte slitaget (jo man kan göra det om bettet inte är bra) men genom att byta mellan olika typer av bett så sprider du ut slitaget så att det gör mindre eller ingen skada.

Sist jag var inne i en hästaffär så stod jag o tittade länge på ett tredelat bridongbett, 10mm diameter. De vanliga från globus brukar vara 14mm. Jag överväger att köpa ett sådant och pröva, men det såg så smalt ut så det kändes läskigt! Vågar man testa tror du?

Jag hoppar in i diskussionen eftersom jag själv rider i huvudsak på smalt, tredelat bridong som tränsbett. Rósa föredrar det helt klart framför normaltjocka bett, hon lyssnar bättre och verkar mer tillfreds. Så jag tycker absolut du kan testa :)

*kl*

Här e underbart varmt ute och hästarna har det gött i sina gröna hagar.
Det enda stora minuset just nu är att jag har så fruktansvärt ont i ryggen så rida är inte att tänka på, ghaaa!! :(

Men lite bilder blev det idag i alla fall på de somriga herrarna!

IMG_6602.jpg

IMG_6604.jpg

IMG_6603.jpg

IMG_6605.jpg

SOMMAR!!
IMG_6590.jpg

:love:

Om nu bett sliter så pass mycket som du vill få de att l¨ta som..Är det inte bättre att bara slita på ETT ställe då än att variera bett och slita ner hela käften på hästen så man till slut inte kan rida alls för hästen är tandlös av allt slitage av alla bett i munnen??:grin:

Undantag finns alltid men tyvärr kan man inte leva på dessa undantag.. även om vissa vill de=)

Jag klippte lite i din text för att få det som berör vad jag vill skriva... :)

Jag tänkte bara berätta att min Andi har fått slitage av bett på sina tänder. Det händer alltså. O han började ridas med bett först som 13åring, o nu minns jag inte hur långt efter det var vi var hos tandläkaren -nåt år?, men hon såg slitage på de första kindtänderna eftersom han tuggat mycket på bettet och hållt fast det. Fast vi varierar inte bett på honom nu, han kan bara gå med raka bett just eftersom han vill tugga/lyfta bettet och då får skador. Men han har två träns med likadana raka bett -så vi lätt o smidigt kan variera nosgrimma. O så blir det ju bettlöst såklart.

Och för att visa att man visst kan rida utan tyglar och svänga
wpid-dsc_0099.jpg

wpid-dsc_0095.jpg

Kanske inte dom bästa bilderna, men att rida utan tyglar är inte så svårt. Man kanske inte alltid hamnar exakt rätt, men visst går det att göra slalom, volter -hell jag har t.o.m. lyckats med skänkelvikning! O som ena bilden visar så tränar vi labyrinter ibland. Fast det kanske inte är så korrekt med samling o så -men man behöver inte se det som dressyrträning utan mer som samarbete/lydnadsträning :) Jag rider hela ridturer ute i skogarna på Andi i grimma o långa tyglar o vi hamnar alltid rätt, stannar alltid när jag ber o har jättemysigt. Har inte vågat rida honom med halsring ute här på vår nya gård -här är för mycket bilar... men förr red jag även ut utan nåt på huvudet på honom :)

Men hästar är ju olika såklart. Det är ju inte vilken häst som helst man sätter sig upp o bara har ett snöre runt halsen på! Men jag har som mål att kunna göra det på alla mina tre i paddock iaf, även om Snöggur känns väääldigt långt bort ;) Man vill ju variera sin träning, o det här är ett kul sätt att göra "något annat".

Det var länge sedan jag red i halsring, nu blir jag sugen! Tror det får bli paddock o lek imorn :banana:

Kan ju bara tala utifrån mig själv, men med prins använder jag nog mest tyglarna på halsen för att visa "vilken dörr som är öppen".
:)

J
Jag rider hela ridturer ute i skogarna på Andi i grimma o långa tyglar o vi hamnar alltid rätt, stannar alltid när jag ber o har jättemysigt.

Amen on that!

"även om Snöggur känns väääldigt långt bort ;)"

Så tänkte jag om Ófeigur och barbackaridning väääldigt länge. Han kändes alldeles för känslig och oberäknelig för barbackaridning. Men i slutändan kunde vi syssla med sånt hänt. :angel:

296603_2581783592307_1485960875_2941531_433429995_n.jpg

Silkisif; vart är den där "gilla" - knappen när den behövs?! :bow:

Haha, va gött det ser ut därbak! ;)

Knapplån

wpid-dsc_3152.jpg

Min fina lilltjej ställde upp sig för kameran idag! Tror hon kommer bli ganska fin när hon blir stor! Även om hon ser lite lustig ut nu med sina långa bakben! (har jag sagt att hon har patellaupphakning föressten?)

O hennes guldfiskögon e så söta, undrar när hon skall växa i dom?
wpid-dsc_3133.jpg

Så tänkte jag om Ófeigur och barbackaridning väääldigt länge. Han kändes alldeles för känslig och oberäknelig för barbackaridning. Men i slutändan kunde vi syssla med sånt hänt. :angel:

halvt kl*

Och sådär var även jag med min Hnokki - den känsligaste hästen jag mött! Tog lång tid innan jag vågade rida på ordentligt barbacka. Nu däremot har jag ridit barbacka i 6 månaders tid och älskar det över allt annat. Det gäller att inte vara nervös, de vänjer sig snabbt och för vissa hästar tror jag att närheten ger ett lugn i sig. Bara man kan sitta någorlunda stilla :D

Om inte annat är det ju bra träning för en känslig häst att skumpa runt lite ;) Har alltid gjort allt så omständligt som möjligt med Hnokki, just för att aldrig ursäkta något med att han är rädd. Och det hjälper enormt!

Även om jag fortfarande får dessa blickar..
576477_10150778833161814_541216813_10151005_1105076806_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 614
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte