Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

KL.
Alltså ... :rofl:
Jag säger inget så har jag ingenting sagt!

I helgen ska jag rida igen :D

Nej det är inte farligt, rost blir sött och det tycker hästarna om och nu pratar jag inte rost med vassa kanter.

Så det håller i sig längre än betfor, dvs hästen går runt med en smak av betfor hela tiden. Dagen efter får den ett nytt bett med rost på.

Senast ändrad:

Järn är naturligt och det får vi alla i oss men socker däremot farligt.

Vid sidan om Bloffe så tror jag att Hnokki är typ min "förälskelse", jag gudomar din häst! :D
( och det faktum att de verkar vara ganska lika med Bloffe skadar inte heller. :angel: )

Hnokki är otroligt uttrycksfull, det älskar jag över allt annat med honom. Man SER verkligen att han TÄNKER, och att det försigår så mycket där mellan öronen. Möjligtsvis lite väl mycket ibland.

"Gudomar"?? :D

Håller med, att doppa bettet i betfor eller liknande brukar vara jätteeffektivt! :) Då förknippar dom det med nått extra bra från början.

Ang metaller finns det en rad som människan behöver, ex är just spårämnet järn som i korta drag gör att vi kan transportera runt syret i kroppen. Långvariga underskott på järn kan få ganska allvarliga konsekvenser, till en början märks det ofta med att man är trött och hängig. Och framförallt som fertil kvinna är det vanligt med järnbrist eftersom det lagras i blodet och just blod är något vi blir av med ibland! ;) Men självklart finns det även metaller som är riktigt farliga och rent giftiga för oss, även om även de finns naturligt i jordskorpan, ex bly, kvicksilver.

Kl

Blev så inspirerad av pratet om rida utan tyglar så jag plockade fram en liten lekbana idag o busade en stund med Andi! Han har ju inte tålamod att vara i paddocken så länge men vi lyckades med en del bra innan han lackade ur o började göra som han själv ville ;) han lyssnar då ändå, men gör bara Nästan vad jag vill. Siktar jag mellan bommarna så går han brevid o sånt ;) men sån är han min prins.
lostravabom.jpg

losslalom.jpg

losslalom2.jpg

Har oxå ridit en härlig tur på Kveikja och därefter gett båda hästarna sitt försommarbad!
losbada.jpg

Härligt att det äntligen kom sommar!!!

Måste säga att jag tror att "gudomar" är ditt egna påhitt ;) finns "gudomlig" men inte ens bland finlandismer finns det "gudomar" såvitt jag vet.

Haha, hann redan tänka "Oj, så de hästarna ser likadana ut", och kände mig sedan väldigt dum när jag insåg att det faktiskt var samma häst ;)
Men ser ju ut att gå riktigt fint, borde själv prova här någon dag.

Jag tyckte de va ett härligt ord. Alla ord har ju varit nya en gång i tiden, kör på så kanske de fastnar ;):p

Haha jag fattar!! ;) Skall hälsa honom imorrn att han fick en komplimang som hade med gud att göra, så blir han glad!

Kl

Ett tips på ett smalt rakt bett är Finntacks ponnybett (de undre på bilden). De har jag och de hästar jag provat de på har alla gillat de. Dock vill de gärna vrida stängerna framåt men de löste sig med att snurra fast bettringen i huvudlaget/tränset. Skulle vilja ha ett med vanliga fasta bettringar men de finns inte tyvärr.

http://www.lillhastenistav.se/ftbett5.jpg

Tack för tips :)

Håller med, att doppa bettet i betfor eller liknande brukar vara jätteeffektivt! :) Då förknippar dom det med nått extra bra från början.

Ang metaller finns det en rad som människan behöver, ex är just spårämnet järn som i korta drag gör att vi kan transportera runt syret i kroppen. Långvariga underskott på järn kan få ganska allvarliga konsekvenser, till en början märks det ofta med att man är trött och hängig.
Och framförallt som fertil kvinna är det vanligt med järnbrist eftersom det lagras i blodet och just blod är något vi blir av med ibland! ;) Men självklart finns det även metaller som är riktigt farliga och rent giftiga för oss, även om även de finns naturligt i jordskorpan, ex bly, kvicksilver.

Klart vi människor behöver järn. men nu är ju inte min rekomendation att alla människor skall ut i stallarna och slicka på rostiga bett i hopp om att få i sig tillräckligt mycket med järn;)
Utan de får vi i oss via vitamin och mineraltabletter och via en allsidig kost. Ät mycket rågbröd då får man i sig mycket gärn.
Eller jordbubbar så det finns nyttigare allternativ är att gå runt och käka rost:D

Jer man en häst mineraler och vitaminer så ska de täcka alla behov=)

å här skriker du ut din okunskap.... Igen! :confused: :grin:

Perfekt är man hungrig är det bara gå till en rostig bil och börja käka då.. dagens järnbehov tillfredställd:p

Okunskap ickesanicke.. däremot har vi olika åsikter, och ni som inte kan acceptera att folk inte alltid tycker och tänker som ni är det så lätt att skylla att motparten är okunnig:cool:

Järn är bra ja, men det funkar itne som så att gå och tro att det bara är att ta en tugga fån en rostig bil eller annan rostig skruv eller rostigt bett så får man i sig dagens järnbehov
Eller att du kan ta och svälja en skruv med eller utan rost och tro att ja men nu har jag ju fått i min järn.:grin:

Järn får vi i oss genom en allsidig kost och inte genom att gå runt och äta rost och vill du säga att jag är okunnig för att jag hävdar detta så får de stå för dig.

Men jag kan komma över till dig med en rostig skruv och lite annat rostigt så vill jag gärna se dig äta upp detta om det nu är så sjukt bra för kroppen:grin:

Själv får jag i min järn via multivitamintablett, och äter jordgubbar som är rika på järn.

Jorunn får även i sig alla mineral och vitaminbehov via miberalburken jag köper och inte via ett rostigt bett.

Och nu är ni ju bra larviga.. många mååååååånga här inne ger sina hästar betfor varje dag, så om man nu doppar ett jäkla bett några gånger i början när man vänjer en häst vid bett lär ju knappast hästen dö av eller hur??

Jag doppade bettet typ 10 ggr i betfor i början mer behövdes inte förrens Jorunn gillade bettet och inte reagerade på att ha de i munnen.
Sedan dess har hon aldrig fått betfor, jag ger aldirg betfor till hästar just för att det är socker och inge bra för varken tänder eller matsmältningen.
Torrmat= mer salivproduktion= bättre för kropp och knopp.

Skummar bra i Jorunns mun när hon äter sin musslie:)

Men nu lägger vi ner denna bettbubbla.. vi accepterar istället att vi alla är olika och du gör si och jag gör si UTAN att börja kastapaj frömst på mig att jag är okunnig och hej å hå.

Acceptera bara... gå vidare lev livet lev dagen njuuut av dagen!

Jordgubbar och rågbröd? Det bästa är väl leverpastej, blodkorv och liknande. Snacka om järnkällor! Fast jordgubbar är ju smaskigare.
Eller tillaga all mat i järngryta!

Och nu var ju inte diskussionen om ifall man SKULLE ha rostiga bett för att hästen BEHÖVDE rosten för att få i sig järn. Utan att rostiga bett inte är farligt och att METALLER I KROPPEN inte är farligt. Om vi inte snackar bly och kvicksilver som sagt. Järn är en metall. Järn är inte farligt. Rost är tvåvärt järn som sedan blir trevärt järn, beroende på hur mycket det rostar. Tvåvärt jär avänds vid järnunderskott. Inte farligt als. Sen ska man ju inte tugga i sig en hel stekpanna, men att suga lite på ett bett gör ju skitsamma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 608
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar