Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Vad är det som inte stämmer?

Ja gissa 3ggr???
Att mycket skum skulle innebära en orollig mun så klart...=)

Det är ju de folk(vissa) eftersträvar att hästen ska drägga som ett svin när man sätter in äppelbett och sötmalm och andra järnsaker som sätter salivproduktionen på tipptopp.

Hästen luddrar inte som en tok för att den inte gillar själva modellen av bettet.
Utan den luddrar som en tok pga materialet i bettet som SKA se till att hästen just luddrar som ett svin=)

De jag menar=) att slänger man in ett bett som ska öka salibproduktionen sedan går man och tror att bettet inte passar hästen när hästen sedan skummar som en tok är ju lite galet=)

Men varför då säga att Eyjaros har fel och du rätt när båda säger det samma? Det är ologiskt.

Mja, ridit har jag, men det regnade... ;) Red för tränare för första gången på två år, det var jättekul!

Har dessvärre inga bilder från träningen, fick nöja mig med en bild på en väldigt trött häst som förtjänade att svulla lite gräs under avskrittningen :)

DSC_1036.jpg

Musblackar o cerise, det finns inget som slår den färgkombinationen!

Knapplån

Igår hade jag härligaste ridturen på länge! Först red jag Kveikja, hon var überpigg trots värmen och det är nu bara att konstatera att våra träningsrundor är för korta. Hon var lika pigg o taggad när vi skulle skritta av och kändes som om hon inte fått sträckt ut som hon behövde.
wpid-dsc_3198.jpg

Efter träningsturen så sadlade jag upp fattso och tog en galopp in i solnedgången! Fy så härligt det var och vi var 'som en'. Vi tänkte precis samma o han lyssnade på så små hjälper att det bara räckte att sucka så stannade han. Vi spenderade nog iaf halva turen i lugn rullande galopp, även på småstigar och såna ställen vi annars bara skrittar. Andi var så lycklig! Han behöver ju visserligen andningspauser men efter 50m skritt så ville han springa igen. Jag kortade inte tyglarna en enda gång på hela turen, krävde ingenting utan vi bara njöt! O det var så underbart! Min feta lilla spatthäst är världens bästa kompis :love:
wpid-dsc_3210.jpg

Jag tror han gillar sin ridgrimma. Han är så mycket mer uppmärksam på andra små hjälper när han har den. Går han med bett lyssnar han inte alls lika bra.

O en bonusbild på mitt lilla hjärta
grasotast.jpg

KL

Nu har jag en fundering igen, jag har ett bett med lösa ringar som jag hemskt gärna skulle vilja få så att ringarna inte kan röra sig på, men vet inte hur jag ska gå till väga. Det är bara en provisorisk lösning tills nya bettet kommer.

Jag tänkte först tejpa runt dom, men insåg att det kan ge vassa kanter och det vill jag inte. Sen tänkte jag på vetflex, men de kanske kan bränna i munnen?

Finns det något stallknep för sånt här, eller är det kört? :)

Men varför då säga att Eyjaros har fel och du rätt när båda säger det samma? Det är ologiskt.

Ja det undrar jag med.:D

I övrigt har jag haft en stycket häst som började löddra i munnen bara man tog fram sadeln, och innan något bett eller annat hade kommit dit.
Bara som en parantes att ett bett inte alltid är orsaken till löddret, det fixade hon ändå utan bett.:D

Du tycker bara tvärt om för att få käfta emot va? :crazy: Jag begriper mig inte på folk som dig, som säger emot sig själv bara för att få tjafsa. Blir du inte trött? Det måste vara väldigt energiödslande.

Det är klart att ett material som ökar salivproduktionen kommer göra att hästen skummar mer, men att tro att det är så det ska vara är ju galet.

Ja det undrar jag med.:D

I övrigt har jag haft en stycket häst som började löddra i munnen bara man tog fram sadeln, och innan något bett eller annat hade kommit dit.
Bara som en parantes att ett bett inte alltid är orsaken till löddret, det fixade hon ändå utan bett.:D

Vi har oxå en sådan. Han skummar i munnen ordentligt även på hackamore. Han skummade t.o.m. sist vi löshoppade, o då.är det icelandic style utan varken träns eller grimma. Så jag tror oxå det finns hästar som skummar av koncentration/vetskap om arbete..

Bettskivor kan ju få bettet att ligga lite mer stilla och ev minska risken för skav. Inte exakt det du är ute efter låter det som, men kanske bättre än inget? :)

Ja gissa 3ggr???
Att mycket skum skulle innebära en orollig mun så klart...=)

Det är ju de folk(vissa) eftersträvar att hästen ska drägga som ett svin när man sätter in äppelbett och sötmalm och andra järnsaker som sätter salivproduktionen på tipptopp.

Hästen luddrar inte som en tok för att den inte gillar själva modellen av bettet.
Utan den luddrar som en tok pga materialet i bettet som SKA se till att hästen just luddrar som ett svin=)

De jag menar=) att slänger man in ett bett som ska öka salibproduktionen sedan går man och tror att bettet inte passar hästen när hästen sedan skummar som en tok är ju lite galet=)

Fast så stor skillnad blir det inte, inte på de hästar jag träffat på i alla fall. Min ena har ett sötmalmsbett, ett i mässing och några syntetbett (bland ca 12-15 andra i varenade modeller och material)och visst gillar hon sitt sötmalmsbett men det är nog mest för att det är tvådelat (hon föredrar det, trots att de inte "ska" göra det) men hon dregglar inte mer på det än på något annat av sina bett. Inte heller dregglar hon mer med sina syntetbett eller på det i mässing.

Knapp

Folk pratar så jag tänkte att det lika bra är att skriva ut det direkt.

Igår började Skuggi visa lite hälta, men inte så farligt. Idag var han dock väldigt halt vid lunch och jag åkte ut för att konstatera puls i hovarna.
Veterinär kom ut och diagnostiserade min älskade häst Fång. Mattehjärtat blöder och tankarna går direkt igång till Lúkas (som vi fick ta bort tillslut pga fång).
Han har 80% chans att bli bra igen så nu tänker jag leva på hoppet.
Min älskade, älskade pärla. :love:

Vi som har varit så OTROLIGT försiktiga och vant in sakta på betet. Senast i förrgår gick han bara någon timme där. Så onödiga kommentarer undanbes. Tårarna rinner ändå.

546712_3066291982581_1421978186_32252380_1974975061_n.jpg

STYRKEKRAM till dig. Jag fick samma besked igår, min älskade gamla shetlandsponny som funnits i familjen sedan innan jag föddes. Det gör så ont, så ont. Vi som har varit så försiktiga :'( Nu följer vi veterinärens råd till punkt och pricka och ber till högre makter, helt enkelt. FY fasen vad svårt det är alltså!!

KL.
Här var det dött denna lördagkväll!
Min snutta idag
33074099.jpg

Frida: Håller alla tummar och tår för att din skatt ska bli frisk snabbt och slippa komplikationer!!
Ia Samma sak med din lilla shetlandsponny!!
Kvandi: Vad snyggt du gjort det bettlösa tränset!!!!!!!!!!

KL.

Någon som vet om Ag*rsta levererar varor till Finland eller Estland?
Vill beställa en tröja från dem men vet inte hur det blir med fraktkostnader osv. Blir det billigare att beställa till Finland än Estland tror ni?
( skickade e-post till dem ang. detta men de svarade aldrig...)

Det bästa svaret får du förmodligen från Agersta, bara ringa eller maila och fråga.

Skickade som sagt e-post men fick aldrig svar.
Ringa ids jag inte göra eftersom det blir så dyrt.

Japp, skickade iväg nytt meddelande och hoppas verkligen på svar denna gång. Vill såå ha tröjan i fråga och är rädd att den blir utsåld vilken sekund som helst.

Jag har beställt en gång från Agersta till Finland för ett par år sedan.
Det fungerade annars bra, men varorna skulle betalas i kronor via banken i förväg, vilket gjorde att man till banken var tvungen att betala en extra valuta-avgift på några euron.
Vill minnas att postavgiften på täcket jag då beställde var 100 kr.

Ok, tack! Trevligt att veta, då kan jag säkert beställa hem till föräldrarna i Finland isf. :)
Undrar om den där valuta -avgiften fortfarande tillkommer, de har ju nuförtiden priserna även i euro på Agerstas hemsidor...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 607
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 471
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?