Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)
Japp det är skitsvårt men hur intressant som helst
Har faktiskt börjat lära mig se travtakten lite bättre nu, jag tycker det är svårare att SE travtakten än att känna den för det har jag inte problem med.
passtakten har jag inte heller problem med att känna men den är lättare att se på bild kan jag nog tycka.
ren grisepass känner ju de flesta.
jag har lättare för att korrigera travtakt än passtakt har jag kommit fram till iaf.
just nu har jag en häst av varje haha, thengill kan bli passtaktig och glampi är travtaktig.
thengill var travtaktig som unghäst så tränade mkt på det då(och en hel drös andra hästar med då) så är inte det minsta tveksam på att vi inte kommer lösa detta med glampi hur bra som helst det är bara tid och styrka som krävs och konsekvens.
korta sträckor tölt blir längre och längre.
ska bli roligt att följa hans utveckling, det är ju lite charmen med häst träning att det sker långsiktigt inte över en natt men ibland kastar de runt med gångarterna över en natt som med din häst
kvandi men jag har en känsla av att de allra flesta unghästar håller på lite sådär tills de stabilierat sig.
jag upplevde inte att thengill kändes stabil i sig själv förrän runt 9års åldern och det är nu som 12åring som han känns som i sin allra bästa ålder och det är nu vi kan gå framåt för nu vet han vart han har benen på ett HELT annat sätt.
det är så häftigt med islandshästar de blir verkligen totalt förändrade att rida med mer styrka osv.
och det att de ena dagen kan ha problem med traven, tappa galoppen, tappa fina srkitten osv....
men det är inget att haka upp sig på det är bara att fortsätta rida, när thengill gjort så så har jag nog oftast focuserat på det som han är bra på just då istället för att försöka tvinga fram något som han uppenbarligen inte är redo för just nu.
det är som att musklerna gynnar olika gångarter, blir traven bra så kan de inte växla om och lägga vikten bakåt just då sen när tölten är bra kan de inte riktigt balansera sig framåt.
mn det är något de måste hitta med tiden och mer träning.
det finns ju där och till slut kommer de kunna vara lika bra på alla gångarterna det tror jag iaf och just nu är min thengill precis lika bra i alla gångarterna överlag.
men det finns ju alltid saker att träna på och efter en längre vila(jag var gravid) så är det mkt styrka att bygga upp igen.
innan vilan kunde han galoppera i form i kort tempo(någon kunde tölta i kort tölt brevid) och lätt flytta honom över vägen i skänkelvikning utan att han tappade takten.
han kunde helt utan problem ta galopp från stillastående/skritt utan något inslag av trav eller liknande.
men just nu blir det lätt trav emellan och han orkar inte så det blir väldigt lätt att han kastar sig iväg i slängtrav.
men då får man börja om igen. så han har tappat mkt för detta har han alltid varit väldigt bra på med sin galopp den är väldigt rund och fin.
sen formen och tempot just nu...är inget vidare direkt han orkar inte i kortare tempo utan att börja kasta in lite trav eller annat och formen är inte att tänka på.
men det kommer det kommer igen
man får ha tålamod och träna upp dem långsamt igen.
mkt halt-galopp-halt skitbra för rumpmusklerna
nu blev det en väldans massa svammel.