Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Lite bilder från en mysig fotostund häromdagen :) Dom två finaste bilderna vägrade
dock lägga sig i bloggen!

img_3929_204525418.jpg

img_3933-copy_204525500.jpg

img_3956_204525593.jpg

img_3974_204525787.jpg

img_3986_204526022.jpg

img_4028_204526803.jpg

Japp det är skitsvårt men hur intressant som helst:)
Har faktiskt börjat lära mig se travtakten lite bättre nu, jag tycker det är svårare att SE travtakten än att känna den för det har jag inte problem med.
passtakten har jag inte heller problem med att känna men den är lättare att se på bild kan jag nog tycka.
ren grisepass känner ju de flesta.
jag har lättare för att korrigera travtakt än passtakt har jag kommit fram till iaf.
just nu har jag en häst av varje haha, thengill kan bli passtaktig och glampi är travtaktig.

thengill var travtaktig som unghäst så tränade mkt på det då(och en hel drös andra hästar med då) så är inte det minsta tveksam på att vi inte kommer lösa detta med glampi hur bra som helst det är bara tid och styrka som krävs och konsekvens.
korta sträckor tölt blir längre och längre.

ska bli roligt att följa hans utveckling, det är ju lite charmen med häst träning att det sker långsiktigt inte över en natt men ibland kastar de runt med gångarterna över en natt som med din häst kvandi men jag har en känsla av att de allra flesta unghästar håller på lite sådär tills de stabilierat sig.
jag upplevde inte att thengill kändes stabil i sig själv förrän runt 9års åldern och det är nu som 12åring som han känns som i sin allra bästa ålder och det är nu vi kan gå framåt för nu vet han vart han har benen på ett HELT annat sätt.
det är så häftigt med islandshästar de blir verkligen totalt förändrade att rida med mer styrka osv.
och det att de ena dagen kan ha problem med traven, tappa galoppen, tappa fina srkitten osv....

men det är inget att haka upp sig på det är bara att fortsätta rida, när thengill gjort så så har jag nog oftast focuserat på det som han är bra på just då istället för att försöka tvinga fram något som han uppenbarligen inte är redo för just nu.
det är som att musklerna gynnar olika gångarter, blir traven bra så kan de inte växla om och lägga vikten bakåt just då sen när tölten är bra kan de inte riktigt balansera sig framåt.
mn det är något de måste hitta med tiden och mer träning.
det finns ju där och till slut kommer de kunna vara lika bra på alla gångarterna det tror jag iaf och just nu är min thengill precis lika bra i alla gångarterna överlag.
men det finns ju alltid saker att träna på och efter en längre vila(jag var gravid) så är det mkt styrka att bygga upp igen.

innan vilan kunde han galoppera i form i kort tempo(någon kunde tölta i kort tölt brevid) och lätt flytta honom över vägen i skänkelvikning utan att han tappade takten.
han kunde helt utan problem ta galopp från stillastående/skritt utan något inslag av trav eller liknande.

men just nu blir det lätt trav emellan och han orkar inte så det blir väldigt lätt att han kastar sig iväg i slängtrav.
men då får man börja om igen. så han har tappat mkt för detta har han alltid varit väldigt bra på med sin galopp den är väldigt rund och fin.
sen formen och tempot just nu...är inget vidare direkt han orkar inte i kortare tempo utan att börja kasta in lite trav eller annat och formen är inte att tänka på.

men det kommer det kommer igen:) man får ha tålamod och träna upp dem långsamt igen.
mkt halt-galopp-halt skitbra för rumpmusklerna:)

nu blev det en väldans massa svammel.

Kl

Nu behöver jag råd allihopa! Allt prat här om bett har gjort att jag spanat runt lite i närliggande affärer. Om jag skall köpa fler bett skall de absolut vara så smala som möjligt. Häromdagen hittade jag detta;
wpid-screenshot_2012-05-30_0542-1.jpg

Det är ju tvådelat, vilket jag varit lite allergisk mot. Vad tycker ni? Jag tror inte det blir speciellt mycket hävstång eftersom det är sån liten skillnad mellan där tygeln hamnar och kedjan. Knappt ens en cm. Men tvådelat? Det är alltså ett supertunt bett, lätt och litet.

De hade oxå samma typ(miniature) i tredelat med lösa ringar. Jag gillar ju fasta ringar...

På nätet verkar de ha ett oledat tränsbett i miniature oxå, men där förtäljer inte hur smalt det är. De hade tyvärr inte det i butiken.

Till saken hör att jag igår testade rakt Kimblewick till Kveikja, bara för att pröva något. Och det kändes väldigt trevligt att ha som variation!

Jag skulle aldrig sätta ett ledat bett med hävstång i en hästmun. Även om det bara är lite ledat så blir det starkare tryck och bara tanken på att allt det trycket hamnar på lanerna... Nej, hävstångsbett ska vara raka.

*KL*

I måndags när jag red Vilja hade vi mest en kamp för att hon skulle göra som jag ville..... vilket resulterade i att vi i slutändan gjorde som jag ville :-)

I tisdags tömkörde jag henne och döm om min förvåning när röstkommandot för tölt satt som en smäck! Hon gick som en Gud och lyssnade på allt, vi körde serpentiner, sluta och volt i skritt och hon arbetade riktigt fint och jag bara log.

I går red jag henne igen och det var som en helt annan häst, hon töltade riktigt bra på långa tyglar när jag provade röstkommandot :-O Nu verkar det som att alla pusselbitar i hennes huvud faller på plats och att vi kommer frammåt i utvecklingen, jag ska titta om jag kan ta en kurs i sommar så att vi kan komma ännu längre. Jag kan men inte hästen och detta är min första "unghäst" som jag ska utbilda vilket ibland kan ställa till det för oss.

Jag hade aldrig valt ett ledat hävstångsbett jag heller.

Vi diskuterade faktiskt det hos Ylva i förra veckan, att det inte finns så tunna/smala pelham och kimbelwixkstänger. Jämfört med kandarstängerna som finns mycket tunnare. Lite konstigt faktiskt. Pelham särskilt finns ju i väldigt tjocka modeller ofta gummiklädda med konstiga bubblor i. :crazy:

Vilka underbara bilder!! Man blir ju inte alls sugen på att rulla fram i galopp över en sommaräng när man ser de där bilderna. :love:

Här har vi badhästar på tomten.
Hästarna tycker att det är så skönt att kunna gå i och bada när värmen kommer. Just nu får hästarna gå och beta lite i trädgården som ligger i anslutning till hemhagen. Då är de ofta i och plaskar i sjön.
Fler bilder här.

bad01-600x450.jpg

bad02-600x450.jpg

Idag ska jag för övrigt återigen på tömkörningskurs för Anders Eriksson och imorgon ska jag till Hreggi för lektion. Jättekul när det händer lite grejer!

Senast ändrad:

skitbra ju, har med cyklat förut ska ta tag i det igen nu blev sugen när jag såg din bild.
sitter den ena hästen fast i handhästgjorden eller? har ingen sådan men kan kanske knyta fast i tömkörningsgjord?
skitbra träning för handhästning ju, det behöver verkligen glampi han envisas med att bita och busa brevid thengill.
Men sen blir thengill väääldigt pigg när glampi går som handhäst brevid med så haha får se om det blir att de drar mig på cykeln kanske:angel:.
Annars är båda hästarna vana och väldigt duktiga på detta med cykeln men Thengill är väl helt klart bäst så blir nog han närmast men man kan ju variera.

Men hur har du satt ihop dem är det riktigt fastknutet jag tänker ifall man kör omkull och hästarna sticker och springer runt ett träd eller liknande?
och springer de brevid varann/sitter ihop stannar de väl aldrig heller haha.

Jag har den ena i handen och den andra fastsatt i handhästgjorden. Det fungerar lika bra med en tömkörningsgjord. Det finns absolut risker med att ha en häst som sitter fast i en annan. Om man skulle tappa dem, de sliter sig eller liknande så kan det gå illa. Så jag tror inte man ska ha för starkt rep mellan. Jag hade en del av ett gammalt grimskaft som jag satte fast dem med, nästa gång kanske jag sätter en säkerhetsring utav balsnöre mellan grimskaft och handhästgjord, som kan brista om något händer. Hellre två lösa hästar, än två som sitter ihop.
Å andra sidan är mina hästar överlag väldigt coola, så jag tror inte att det är ett stort problem, men värt att fundera över. Samma sak om man rider med två handhästar eller flera.

Minns förövrigt en idag välkänd ryttare som kom på idén att sätta fast sin handhäst i sadeln (ni vet de där ringarna på äldre ex Ástund-sadlar som var som en skruv som man kunde skruva upp sadeln med?) när hon skulle ut och rida. Hon blev av med både häst och ring och sadeln "skruvades upp". Så kan det gå. :cool:

Han är bara så vansinnigt snygg din skäck!!:love:

*KL*
Här är det bara bakslag... Hade äntligen kommit igång med träning och tävling med Ögn... Ridningen gick kanonbra och vi skulle tävla den 10/6.

Allt detta känns bara sååå långt borta just nu:cry:
Hämtade in Ögn från hagen idag för att rida. Hon stod och vilade utan att äta vilket är ovanligt för henne... Antingen äta eller ligga å vila brukar det vara.
I stallet såg jag att hon hade extrem andning och att flanken var regält uppdragen. Jag stod som ett frågetecken:confused:
Tampade och hon hade hög temp jämfört med henne normala och en andningsfrekvens på rund 50 andetag per minut. :eek:

Ställde in henne i boxen och tog upp telefonen för att ringa vet. Då börjar hon krafsa med frambenen och ville lägga sig. KOLIK var min första tanke:o

Vet kom ut akut och det rörde sig inte om kolik utan om en akut allrgisk reaktion med svår andnöd som följd.
Hon har fått kortisonspruta i blodet och blev efter ca 1h betydligt bättre. Fick tillbaka matlust och normal andning.

I morgpn kommer vet ut igen och ska fortsätta undersökning och klura ut vidare behandling.

Nu kvarstår frågan om hon kan fortsätta vara tävlingshäst trots ev medicinering... Hon är en tävlingshäst ända ut i hovspetsarna! Kan tyvärr inte sätta henne i avel pga an något veka bakkotor...

Uch... vill inte ha sjuk häst:cry::crazy:

Fy vad hemskt. Vad är det hon är allergisk mot?

Är det något som hon utsätts för hela tiden så att det påverkar henne alltid, eller varför skulle det vara slut på hennes tävlingskarriär på grund av en allergisk reaktion? Tänker om det är nån giftig växt hon fått i sig eller något sånt så borde det ju inte behöva påverka henne i längden?

Hoppas att det hon är allergisk emot är något som går att undvika, då är det säkert inget hinder för att prestera.

Men vilken tur att du kom just då så hon kunde få hjälp!

kl

Här har man just kommit hem från kvällstävlingar. Är ganska nöjd nog med slutpoängen, även om det fanns en del enskilda poäng som vi nog bra skulle klara av att höja. Men galoppen har åtminstone blivit betydligt mycket bättre den senaste veckan, fick 5,5 poäng av två domare (fanns tre), vilket är 1 poäng mer än vad samma domare gav för en och en halv vecka sedan.
Men annars så måste jag verkligen bli bättre på att rida framåt på rätt sätt, så att hon faktiskt tar i med bakbenen och inte hamnar i obalans. Vet inte hur jag kan ha så stora svårigheter med henne, men börjar alltid spänna olika delar i kroppen så att mina skänklar far åt helvete. Hon hade annars också väldigt dåliga framåtbjudning idag, och fick hela tiden driva på och smacka för att hon skulle gå någorlunda ordentligt framåt, så den ökade tölten blev inte alls bra.

*kl*

Är så jäkla less på allt just nu.
Ingenting går min väg.....

Hästarna är snorig å hostiga fortfarande så ingen ridning, även om de är betydligt bättre i alla fall.

Valpen är bättre men långt ifrån bra från den sjukdom han drabbats av.
Blir så trött......

VARJE månad under lång tid har de varit veterinär räkningar och det är ju så jäkla trist. Att alla pengar jämt ska gå till tråkigheter, aldrig kunna lägga undan eller unna mig något för det går flera 1000-lappar varje månad på bara sjuka djur! Jippi!! :(

Inte vill man vara utan sina älskade djur, men fan, just nu suger dom musten ur mig och jag håller på att gå sönder i hjärtat, de gör ont i mig när mina djur inte mår riktigt bra..... :cry:
Och det sliter på en att behöva vända å vrida på varenda krona för att få månaderna att gå ihop ibland.

Hej Negativa Sanna!!! :cool:

Har du kanske lätt att falla framåt om hästen inte går fram? Jag tenderar att göra det (men jobbar på att få bort det) och då blir min märr syrak och går fram ännu sämre. Behöver ju inte alls vara så, bara en tanke som slog mig :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 019
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 605
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 465
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar