Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Ditt travtips verkar förresten ha varit effektivt. Tog inte många gånger som hon blev tvungen att arbeta i tölt istället innan hon märkte att det är bättre att hållas i trav ;)

Om du i princip alltid tar galoppen från trav är det bara att få ner henne i trav efter passläggning nr 1.
Innan passläggning nr 2 krävs det inte mer än ett galoppsprång för att det ska bli en godkänd läggning - SÅ
1. Ta ner till långsam tölt efter passläggningen (Så snabbt som möjligt när du kommit in i kurvan efter läggning 1)
2. Ner i trav om hon lättast tar galopp från trav.
3. Upp i galopp
4. Läggning nr 2

"Piece of cake" ;)
Nej men det är svårt med femgång innan man hittar ett koncept som fungerar.
Men ett BIG NO NO är galopp från pass. Får aldrig ske. Ner i tölt/trav och så ny galoppfattning.
Samma sak med pass från tölt - försök alltid få det från galopp.

Vad troligt att travträningen gett resultat!!
Alltid roligt att hjälpa till :)

KL.
Jag är så kär i min svarta flicka :love:

33018858.jpg

33018859.jpg

Vad roligt att höra :) har du haft att göra med Magnis mamma också?

Jag hoppas mycket på det här fölet, i synnerhet temperamentsmässigt eftersom Rósa också har ett superlynne och är världens trevligaste att ha att göra med, så jag hoppas på en superstabil familjehäst med jämna, välseparerade gångarter :)

Vad fin hon är! Och vad vuxen hon börjar se ut, nyss var hon ju en tanig unghäst :D

Nej men det är svårt med femgång innan man hittar ett koncept som fungerar.
Men ett BIG NO NO är galopp från pass. Får aldrig ske. Ner i tölt/trav och så ny galoppfattning.
Samma sak med pass från tölt - försök alltid få det från galopp.

Tycker i princip att du har rätt men har samtidigt hört teorin att galopp - pass - galopp ÄR en övergång man kan göra för att visa att för hästen att passen är en gångart som andra och inte förknippa den med spänning. Tror det var på en "Gummi"-kurs för några år sedan som vi tog upp det.

BÖR dock bara genomföras på hästar som kommit lång i sin passutbildning och där man även utan problem kan rida (flygande) pass i olika tempon. Tror även det är viktigt att hästarna är säkra i sin pass innan man börjar leka med dylika övningar då det är mycket stor risk att du får en häst som börjar rolla i passridning eller kraschar i korsgalopp.

Caotica: Numera rider man ju nästan alltid femgång med flera på banan (undantaget A-klass), i alla fall kommer det ju vara på speakerns kommando de första gångerna du beger dig ut och då slipper du dilemmat "fatta ny galopp snabbt" eftersom du bara visar pass på ena långsidan (speakers kommando). Annars; man får helt enkelt öva nedtagningar, jag brukar ta ner mina hästar till skritt/långsam tölt innan jag fattar ny galopp.

fast Caotica bor i Finland där F1 används ofta fortfarande.
Håller med yew98fq om passridningen.

/Malin

Som tur så är femgången som jag startar i F2, så behöver inte ännu bekymra mig över detta. Men behöver definitivt träna på övergångar inför framtiden.

Nu rider jag inte pass, men eftersom Solis verkar ha fallenhet för det kanske det kommer nån gång i framtiden. Men jag blev lite nyfiken på detta med big no no-övergången. Varför är det dåligt med galopp efter pass?

Det är en rätt stor risk att det blir korsgalopp om man gör den över gången på en häst som inte är i balans. Även välbalanserade hästar kan hamna i korsgalopp ur pass. Det är inga pluspoäng på att göra övergången pass - galopp på tävling heller och poängavdrag på korsgalopp.

Det vanligaste på tävling är att man ur pass tar ner till tölt sedan skritt, ny galoppfattning ur skritt eller trav och så passläggning.
Det viktiga är att man lägger pass ur galopp och att man lägger pass först när hästen kan gå rakt fram (ingen pass genom kurvan alltså, vilket man blivit mycket hårdare på nu än för något år sedan).

/Malin

Ok, det låter ju logiskt. Tack för förklaringen. Blir alltid så nyfiken när jag läser om så starka åsikter utan att känna till vad de grundas i. Tänk vad mycket man lär sig här på buke:D

KL

Här har vi (Dimma och jag) firat vår ettårsdag med en härlig terrängtur i soligt och varmt väder.

205447_10150166661009125_776084124_6774994_3684810_n.jpg

Känns nog som mer än ett år sedan dagen jag fick hämta hem henne

IMG_5259.jpg

Sötnosen som bara skulle komma närmare hela tiden när jag skulle fota henne

Idag har jag anmält mig till en kurs för Reynir. Han har kommit till oss varannan vecka innan, självklart på den enda dagen i veckan som jag inte kunde. Nu har de ändrat så att det blir helgkurser istället. Superkul verkligen!!! Längar redan, känns som en evighet till september. Kommer bli lektioner för en annan fram till dess. :)

ÅH va roligt och rida kurs!! :) Är jätteledsen att jag missat flera Erlingur-kurser här under tiden jag varit gravid. Men jag får ta igen det till hösten och då kommer Nina B och har kurs med oss också! Ska bli superkul och vara med på den :)

*KL*
Idag har det varit en slappis dag. Mest legat i soffan. Men jag och sambon fick fingrarna ur och gick ut till hästarna en sväng förut. Han red Garpur och jag tömkörde Laukur. Så nu har både två- och fyrbenta fått motion.

Hoppas den tvåbenta i min mage vill komma ut snart också :angel:

Visst är det kul!! Jag har ju fortfarande inte riktigt kommit igång med träning, har varit svårt att hitta tränare som jag gillar och som har tid. :( Så nu hoppas jag verkligen att det funkar. Har bara tittat på vid ett par korta tillfällen, aldrig ridit.

När är det dags för lilla tvåbeningen att komma ut då?

Ja ibland är det svårt att passa in och alla tränare passar en inte. Kul att du fått till en kurs nu iallafall :)

Den är beräknad 12 maj så ca tre veckor kvar och jag hoppas att jag inte behöver gå över för länge (vilket är vanligt för förstföderskor).

Ja, det är ju det. Jag drömmer fortfarande om den där perfekta tränaren som bara ser precis allt och vet precis vad man ska göra. Drömmer även om den där perfekta frisören. Vissa saker lär jag nog drömma om för resten av livet :angel: men förhoppningsvis kan man komma bra nära i alla fall.

Åh, då är det snart!! Vad spännande.

KL.
Ser fram emot ridkurs för Ulrika F på onsdag och fredag. Ska ta olika hästar de olika dagarna, Karl blir nog min enda islänning på träningen.
Har andra skojiga hästar att träna (som en del av er mycket riktigt insett; Niela - trodde du verkligen att jag inbillar mig att det går att rida galoppiruett och byten och den riktiga saxen på en femårig islänning???) och nu har tävlingssäsongen börjat för mig.
Var iväg med nordisen i lördags, gick över förväntan förutom att vi blev diskade i en gren, dels pga att jag missade några skrittsteg och dels för att hästen missade ett par byten för mycket. Vann de andra båda grenarna vilket förstås var roligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 015
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 596
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 455
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar