Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Ja jag kan trösta mig med det :) Han är ju fullt ridbar så vi kan som sagt sätta igång så fort jag kan/får rida igen! Blir lite mer planering men jag och sambon får hjälpas åt så både jag och han får egentid :)

Har fortfarande en liten förhoppning att kunna tävlingsdebutera med Laukur i september på vårat KM :) Men han måste få upp kondisen först och få till tölten lite bättre. Töltar han skapligt och jag känner att han kommer orka en V5 uttagning så åker jag mest för miljöträningen skull och så vore det kul och få ett första uttalande iaf :)

Ja det är lite pussel för att få ihop det men ni har väl också hästarna hemma så då underlättar ju det.=) Klart du ska sikta på KM!:banana:

Sen drabbas väl vi alla av dålig självförtroende gällande ridningen då och då. Jag är inne i en sån period. Jag tycker tex synd om mina tränare för de måste ha en så usel elev :D Tröstar mig med att de får betalt (men tänker innerst inne att jag borde betala extra för att jag är så usel :eek: ).
Känns som jag är på nivån "stå på tå i lättridningen och handen följer med upp och ner i takt med densamma" :eek: :eek: :eek:

Ja stallet är typ 20 m från huset så det är ju underlättar mycket :) Samma när hästarna ska skötas och jag är ensam med bäbis då är det ju bara att gå ut med vagnen.

Ja, KM är ett mål iaf :) Annars blir det inget tävlande alls för mig i år eftersom jag inte har min fina Fengur kvar. Men det här året kommer bli väldigt annorlunda på flera sätt så om det blir tävling eller inte spelar ingen större roll :)

*knapplån*

Här kommer lite färska filmer på mig och Kjarni när vi gör små försök att tölta, vilket väl får anses gå sådär eftersom det blir grisepass de flesta gångerna. Har ni några kommentarer eller tips? :)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=iB9_zhTiNDo
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QYQFye3TXUk
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=9h0DkodlDXQ
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=8fhcHNeJ3fk

*knapplån*

Här kommer lite färska filmer på mig och Kjarni när vi gör små försök att tölta, vilket väl får anses gå sådär eftersom det blir grisepass de flesta gångerna. Har ni några kommentarer eller tips? :)

Kolla på den översta jag fetade vid 0:20-0:25. kan du själv se vad felet är där till en början?

Jag har tyvärr inte mycket tips vid passtaktighet jag har mycket lättare för travtakt har själv svårt med passighet så massa TIPS vore väldigt bra!!!!!!!!!!!!

*knapplån*

Ni kommer aldrig få ut något av ryggningarna om han inte blir eftergiven. Nu ryggar han, men utan att få med bakbenen vilket resulterar i att du inte får någon eftergift i nacken. Spontant tycker jag att hästen ser ut att behöva bli mer lösgjord för att kunna tölta ordentligt. Skänkelvikningar och att rida sicksack brukar vara effektivt. Din häst måste ju börja samla sig, men först måste h*n också lyssna på förhållningarna, annars får du hela hästen i handen.

Precis sådär började jag mina tafatta töltförsök med Godi, och det fick ungefär samma resultat. Jag lyckades få en del töltsteg i början och fick då chansen att känna hur det kändes och på så sätt tycker jag att det var bra för MIG, för jag lärde mig känna vad det var jag skulle komma till.
Sen fick jag hjälp av en tränare och jag jobbade massor, massor och åter massor lösgörande. Jag lärde mig att ur passen tänka mot trav och på så sätt komma åt tölten precis däremellan. Det var första steget i rätt riktning för mig, då började jag själv hitta balansen och sen jobbade vi vidare därifrån.

Jag tror att du rider lite "för mycket". Försök att göra lite mindre och slappna av och känna efter lite. Sen behöver han säkert denna typen av träning med snabba övergångar (om han är lite lat, vilket jag har för mig ni skrev att han var).

Jag skulle fokusera mer på lösgörande och fortsätta jobba med övergångar för att få upp energin. För utan energin är det svårt att få till det framåt. Om han är pigg på hemväg så kan du testa att samla upp och trycka på i skritten och se om det blir lite töltsteg då.
Jag gjorde mycket så med Godi att första halvan jobbade jag mycket lösgörande, en hel del övergångar mellan skritt och trav, slalom och fokus på att få honom att bli mjuk i sidorna och inte spänna sig. Vi red mycket skolor också, men det kan man ju byta ut mot slalom/serpentiner eller volter. Stora 8-volter gillar jag. Sen red vi ännu mer övergångar och efter lite galopp försökte vi oss på tölten genom att korta upp och driva på i skritten, viktigt att han inte spände sig vilket han lätt gjorde. Då var det ju på hemväg och han hade mycket mer eget driv så det underlättade massor :p Efter galopp brukade det också gå lättade, det lossade upp de där sista som jag inte riktigt fick till alltid i skritten.

Viktigast på honom var dock att hitta balansen i sitsen, minsta lilla tåviftning så var vi tillbaka i grisepass igen. Det gällde att ha tungan rätt i mun och följa med i minsta lilla rörelse utan att störa honom. :o

I början tror jag det handlar mest om att få tid att känna in hur allt känns, och inte försöka allt för mycket. Så ta till dig tipsen du får av proffsen härinne, men känn inte att du måste göra allt nu. Utan försök hitta något ställe där det är lite lättare och våga prova dig fram lite själv hur det blir om du sitter lite mer si eller så. Dessutom har du ju bra hjälp av ägaren som vet hur han funkar. :)

Tack för tipsen, de uppskattas!

Jag tror jag ska jobba på följsamhet generellt, både från handen och från sadeln. Han är inte dum, men han är lite ohyfsad ibland. Han lyssnar inte så noga alltid utan tycker att han vet bäst.

Igår när jag red så jobbade jag med igångsättningar från halt när vi red i skogen. Skritt (gå fram ordentligt för skänkeln) och sedan stanna på små förhållningar. Lyssnar han inte då så stannade jag ordentligt (sätter mig ordentligt med sits och tar tag i tygeln).

Precis som du säger så är nog lösgjordhet en stor del i det hela. Hur ska man kunna samla sina muskler i en kraftansträngning när man är stel liksom? Jag ska jobba mer på lösgjordheten! :)

Det första ni måste ta tag i innan det ens går att fundera på annat är att han måste svara FRAM!! Han måste bli kvickare i framåtdrivningen och tänka mer framåt. Innan framåttänket är där spelar det ingen roll vad ni gör - det kommer inte bli en okej tölt. Grundstegen är FRAM, STOPP, SVÄNGA, SIDFÖRA. Så innan han går och svarar fram är det ingen ide att börja sidföra osv. Är du med mig?

Jättebra tips!! Tack!

Jag ska absolut utnyttja drivet hemåt mycket mer, i hundträningen så har jag alltid utnyttjat de fördelarna jag hittar så det ska jag ju givetvis göra i hästträningen också.

Just att rida lösgörande ute i skogen tror jag är bra. Jag ska använda mig mer av galoppen, att rejsgaloppera gör honom glad och uppspelt och den energin kan jag använda till mer tyngre grejer sen.

Jag tror också att med en häst som Kjarni som har mindre eget driv så är det viktigt att förstärka minsta initiativ till framåtbjudning och initiativ. Han behöver också få vila när han gjort bra prestationer, så det inte blir bara krav-krav-krav utan att han känner det är skoj och behåller motivationen.

Jag tror också jag behöver rida mig till känslan. Jag börjar ju liksom känna skillnaden mellan trav och pass nu och det har ju egentligen bara kommit av erfarenheter (och stöttning från hans ägare som berättat när han passat och inte). Jag ska försöka lite då och då, ibland så får jag en bra känsla av mjuk gångart vilket jag tror är tölt. Det blir liksom bekvämt, mjukt och flytande innan det övergår till att bli mer stötigt igen.

Ja, jag är med på vad du menar och jag är inne på samma linje. Det är svårt att göra något mer någon som inte svarar på tilltal. Just nu är det lite gänglig tonåring som säger: "Jaaaaa, jag kommer... Tjata inte..."

Jag ska jobba på framåtbjudningen ute på turer. Det är alltid lättare i skogen, då är motivationen högre (men det är svårt att filma då :)

Som jag skrev till Elina8 så jobbade jag med övergångar från halt till skritt igår, att han ska svara direkt på tilltal. Jag tror jag ska jobba med det ett tag framöver. När jag ger en hjälp då menar jag det verkligen och då menar jag det direkt.

Bättre med trav/tölt till halt och upp igen. Skrittövergångar blir gärna sega och långsamma. Så mer engagemang upp i tölt eller trav och så ner igen.

Okej, fast det är ju just tölten som inte fungerar? Jag menar, det kommer ju i så fall bli övergångar mellan grisepass och trav, men det kanske fungerar lika bra?

Håller med och tycker det gör stor skillnad (för mig i alla fall) när man lägger till röstkommando också. De första övergångarna kan bli lite klumpiga och lite hej och hå med vilken gångart det blir. Vilket beror på att jag släpper allt fokus på gångart och bara fokuserar fram, det får gärna bli lite lek och bus av det så att det blir kul :D

Det spelar ingen roll om det blir trav, tölt, pass eller galopp. Övningen är till för att få honom gå FRAM SNABBT. Från halt, ha LÖS tygel (så du inte råkar dra honom i munnen), sen tjong pang fram - kan hända att han studsar iväg och blandar gångarter hej vilt men efter ett par gånger har du en kvickare och känsligare häst.
Men det gäller att du verkligen får en reaktion. Använd röst, skänkel, ben och även spö vid behov. Det ska vara en SNABB reaktion och vilken gångart det blir spelar ingen roll! :-)

Okej, fast det är ju just tölten som inte fungerar? Jag menar, det kommer ju i så fall bli övergångar mellan grisepass och trav, men det kanske fungerar lika bra?

trav/tölt innebär trav eller tölt. Alltså övergång från halt till snabbare gångart än skritt. Sol väljer ibland galoppen direkt när hon är taggad och det tycker jag bara är positivt. :)
I min mening, skit i vad det blir, bara det går framåt. Sen kan du ju försöka att undvika just grisepassen, men det är möjligt att det blir grisepass i början. I så fall skulle jag låta honom fortsätta framåt med energi istället för att direkt sakta av och korrigera grisepassen. Om du kan så försök istället få honom att slå över i tav och beröm då massor och gör sen halt igen. Annars försvinner ju syftet med övningen, att få fram hästen alltså. Ta inte allt för långa sträckor heller. Man får känna av lite själv vad som känns lagom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 603
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 458
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?