Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)
Precis sådär började jag mina tafatta töltförsök med Godi, och det fick ungefär samma resultat. Jag lyckades få en del töltsteg i början och fick då chansen att känna hur det kändes och på så sätt tycker jag att det var bra för MIG, för jag lärde mig känna vad det var jag skulle komma till.
Sen fick jag hjälp av en tränare och jag jobbade massor, massor och åter massor lösgörande. Jag lärde mig att ur passen tänka mot trav och på så sätt komma åt tölten precis däremellan. Det var första steget i rätt riktning för mig, då började jag själv hitta balansen och sen jobbade vi vidare därifrån.
Jag tror att du rider lite "för mycket". Försök att göra lite mindre och slappna av och känna efter lite. Sen behöver han säkert denna typen av träning med snabba övergångar (om han är lite lat, vilket jag har för mig ni skrev att han var).
Jag skulle fokusera mer på lösgörande och fortsätta jobba med övergångar för att få upp energin. För utan energin är det svårt att få till det framåt. Om han är pigg på hemväg så kan du testa att samla upp och trycka på i skritten och se om det blir lite töltsteg då.
Jag gjorde mycket så med Godi att första halvan jobbade jag mycket lösgörande, en hel del övergångar mellan skritt och trav, slalom och fokus på att få honom att bli mjuk i sidorna och inte spänna sig. Vi red mycket skolor också, men det kan man ju byta ut mot slalom/serpentiner eller volter. Stora 8-volter gillar jag. Sen red vi ännu mer övergångar och efter lite galopp försökte vi oss på tölten genom att korta upp och driva på i skritten, viktigt att han inte spände sig vilket han lätt gjorde. Då var det ju på hemväg och han hade mycket mer eget driv så det underlättade massor
Efter galopp brukade det också gå lättade, det lossade upp de där sista som jag inte riktigt fick till alltid i skritten.
Viktigast på honom var dock att hitta balansen i sitsen, minsta lilla tåviftning så var vi tillbaka i grisepass igen. Det gällde att ha tungan rätt i mun och följa med i minsta lilla rörelse utan att störa honom.
I början tror jag det handlar mest om att få tid att känna in hur allt känns, och inte försöka allt för mycket. Så ta till dig tipsen du får av proffsen härinne, men känn inte att du måste göra allt nu. Utan försök hitta något ställe där det är lite lättare och våga prova dig fram lite själv hur det blir om du sitter lite mer si eller så. Dessutom har du ju bra hjälp av ägaren som vet hur han funkar.