Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)
Okej, vilken metod skulle du använda dig av? Den Elina8 beskriver nedan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kl. Men snälla rara. Det handlar inte om att göra den här övningen konstant i flera dagar utan snarare i ca 4-5 övergångar. Det ger inte en stressad häst och absolut inte en som stänger av. Det handlar om HUR man utför den.
Alla sätt passar inte alla hästar och det är där man som ryttare måste vara tillräckligt duktig för att känna av vad som behövs på den typen av häst du rider på. Så mycket egen hjärna tror jag ni alla har!
Jag är inget stort fan av övningen att "kasta" sig iväg från halt. Tycker oftast att hästarna blir spända av den. Efter några gånger kanske hästen bara slänger sig på bettet i halten, eftersom den vet att den får gå framåt fort i valfri gångart efteråt. Eller så som Gullan beskriver, hästen kan istället bli döv och bakåtänkande.
Självklart beror det på hur man gör övningen. Men jag tycker fortfarande inte det är rätt metod. Tycker inte att det är schysst mot hästen att inte ge den en chans att lyssna på en mjuk signal.
Varför skulle hästen inte kunna göra denna övningen på en mjuk signal undrar jag?
Nu vet jag inte hur Michis menade, men Pang, Tjong Fram för mig innebär att hästen går fram NU! på min (lilla, mjuka) signal, inte om en vecka sisådär.
Verkligen inte att man ska banka fram hästen.
Nu vet jag inte hur Michis menade, men Pang, Tjong Fram för mig innebär att hästen går fram NU! på min (lilla, mjuka) signal, inte om en vecka sisådär.
Verkligen inte att man ska banka fram hästen.
*knapplån*
Här kommer lite färska filmer på mig och Kjarni när vi gör små försök att tölta, vilket väl får anses gå sådär eftersom det blir grisepass de flesta gångerna. Har ni några kommentarer eller tips?
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=iB9_zhTiNDo