Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Det är ju annars en standardövning som brukar fungera bra.

Kl. Men snälla rara. Det handlar inte om att göra den här övningen konstant i flera dagar utan snarare i ca 4-5 övergångar. Det ger inte en stressad häst och absolut inte en som stänger av. Det handlar om HUR man utför den.
Alla sätt passar inte alla hästar och det är där man som ryttare måste vara tillräckligt duktig för att känna av vad som behövs på den typen av häst du rider på. Så mycket egen hjärna tror jag ni alla har!

Okej, vilken metod skulle du använda dig av? Den Elina8 beskriver nedan?

Jag tycker att man måste ge hästen en ärlig chans att lyssna på en mindre signal! Låt oss säga att du och din häst står stilla och ska gå framåt. Sitt avslappnat och neutralt i sadeln. När du planerar att gå framåt ger du en mjuk signal, t ex. tryck försiktigt med skänklarna. Du kan ha ett mjukt stöd i båda tyglarna. Lyssnar inte hästen för din mjuka signal får du ta i lite mer (använda smackningar, lägga spöt försiktigt på rumpan, trycka hårdare med skänkeln). Då lär sig hästen efter ett tag att lyssnar h*n på första signalen så slipper h*n den andra = hästen blir mer lyhörd för mindre signaler.

Jag är inget stort fan av övningen att "kasta" sig iväg från halt. Tycker oftast att hästarna blir spända av den. Efter några gånger kanske hästen bara slänger sig på bettet i halten, eftersom den vet att den får gå framåt fort i valfri gångart efteråt. Eller så som Gullan beskriver, hästen kan istället bli döv och bakåtänkande.

På din häst tror jag att tempoväxlingar kan ge ett bra resultat, och överlag friska på i ett högre tempo tills hästen hittar sin egen bjudning. Det kan gå ut över gångarterna, men sen när man går ner i tempo och kräver samling och rena gångarter har man med sig energin.

Är din häst duktig på att gå i lång och låg form? Annars tror jag att det kan ge underverk för honom/henne.

Kl. Men snälla rara. Det handlar inte om att göra den här övningen konstant i flera dagar utan snarare i ca 4-5 övergångar. Det ger inte en stressad häst och absolut inte en som stänger av. Det handlar om HUR man utför den.
Alla sätt passar inte alla hästar och det är där man som ryttare måste vara tillräckligt duktig för att känna av vad som behövs på den typen av häst du rider på. Så mycket egen hjärna tror jag ni alla har!

Självklart beror det på hur man gör övningen. Men jag tycker fortfarande inte det är rätt metod. Tycker inte att det är schysst mot hästen att inte ge den en chans att lyssna på en mjuk signal.

Jag är inget stort fan av övningen att "kasta" sig iväg från halt. Tycker oftast att hästarna blir spända av den. Efter några gånger kanske hästen bara slänger sig på bettet i halten, eftersom den vet att den får gå framåt fort i valfri gångart efteråt. Eller så som Gullan beskriver, hästen kan istället bli döv och bakåtänkande.

Om hästen tror att den får gå framåt i valfri gångart så fort den gör halt så har man enligt mig gjort helt fel. För mig är det lika viktigt att hästen ska kunna gå lugnt i skritt som att den kan trycka iväg. Om hästen förväntar sig att få springa och hänger på bettet så får man stanna upp, säga till hästen att det var skritt jag bad om, och när den sen accepterar det så kan man gå vidare och göra en ny övergång om man vill det. Är hästen lat så får man lägga in längre sträckor med tempo och lite tempoväxlingar i traven/tölten/galoppen. Om hästen är taggad och vill rusa iväg så får man träna på att skritta avslappnat mellan övergångarna och lägga fokus på att hästen gör halt på ett bra sätt. Alltså att den inte ligger på som ett ånglok i avsaktningen, utan att den faktiskt lyssnar på sätet och kortar upp sig innan man saktar av.

Som sagt, för mig handlar det lika mycket om att hästen ska gå fram som att den ska stanna. Syftet med övningen är att hästen ska vara lyhörd och invänta signal från ryttaren och sen svara snabbt.

Anledningen till att jag säger Ååå- prooot är för att hästen ska hinna förbereda sig på ååååå. Alltså gör jag halvhalt med sätet samtidigt som jag säger åååå. Ibland säger jag bara åååå, för att sen korta upp steget lite, och ibland säger jag åååå för att sen smacka. Om hästen inte lyssnar på mig så Sssssch-ar jag den. :p:angel: Och när ssssch-ljudet kommer vet mina hästar att jag menar allvar, för om de inte lyssnar på mig när jag sssschar så kommer snart det arga ljudet fram och då är det ingen diskussion längre!

Självklart beror det på hur man gör övningen. Men jag tycker fortfarande inte det är rätt metod. Tycker inte att det är schysst mot hästen att inte ge den en chans att lyssna på en mjuk signal.

Varför skulle hästen inte kunna göra denna övningen på en mjuk signal undrar jag? :confused:

Varför skulle hästen inte kunna göra denna övningen på en mjuk signal undrar jag? :confused:

Därför Michis skrev något i stil med "tjong pang fram" och jag tolkade det som att man skulle vara ganska "hård" (förlåt för ordvalet) direkt.

Jag håller med dig i det du skriver. Att hästen ska lyssna på ryttaren, även om det är full fart framåt eller stå stilla lugnt, jag menade bara att jag tycker inte att den övningen lämpar sig bra för en häst som inte klarar av just det.

Nu vet jag inte hur Michis menade, men Pang, Tjong Fram för mig innebär att hästen går fram NU! på min (lilla, mjuka) signal, inte om en vecka sisådär.
Verkligen inte att man ska banka fram hästen.

Nu vet jag inte hur Michis menade, men Pang, Tjong Fram för mig innebär att hästen går fram NU! på min (lilla, mjuka) signal, inte om en vecka sisådär.

Då använde väl Michis ett konstigt ordval. Jag förknippar inte orden pang och tjong med något mjukt och harmoniskt. Och självklart är ju målet att hästen ska lyssna direkt.

Det är ju svårigheten med internet och skriftlig kommunikation, alla gör olika tolkningar och associationer.

Exakt! :banana:

*knapplån*

Här kommer lite färska filmer på mig och Kjarni när vi gör små försök att tölta, vilket väl får anses gå sådär eftersom det blir grisepass de flesta gångerna. Har ni några kommentarer eller tips? :)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=iB9_zhTiNDo

Reagerar lite på vad din tränare(?) säger. "Driv med lår och knä". Tror snarare att din sits skulle må bra av att sluta knipa med knäna. Det hämmar nämligen bogrörelserna när man kniper med knäna!

Tummen upp på den!

Jag tror att du (kentaurinnan) skulle må bra av sits- och balansträning före du börjar med hästen.

Egentligen tror jag att när din sits och drivning blir bättre, så kommer hästen så småningom börja tölta.

Det tror jag också, jag ska börja träna för en tränare nu under maj och jag hoppas att vi ska lägga en del fokus på min sits och balans. Jag ser själv att jag kniper med knäna, så det är nog något som jag behöver lära mig.

Ägaren till hästen är det som försöker guida mig. Jag tror precis som du också tror att jag behöver träna sits och balans för att kunna hjälpa hästen. Just nu stjälper jag mer än hjälper :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 019
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 605
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 465
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Roliga saker som barn säger
  • Vad gör vi? Del CCVII