Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)
Har ridit båda hästarna ikväll.
Red först Glampi och vi träffade en älg i skogen men det gick skitbra han blev inte ett dugg rädd utan ville springa fram och hälsa.
Vi tränade på uppsittningar där han gärna går fram precis när jag hänger över ryggen haha men det ska vi nog ha tränat bort snart.
han är mkt bättre när jag spänner sadelgjorden står still och försöker inte bitas vilket han gjorde i början faktiskt.
sen tränade vi på flytta för skänkel typ skänkelvikning på grusvägen och han flyttar jättelätt åt vänster men lite svårare åt höger så där får jag hjälpa till med kroppsvikten och hänga mig ut lite.
tränade även på ställningar och att fortfarande gå rakt fram och det har han redan hajat.
i skogen mellan träden svarar han fint för skänkeln i kombination av tygeln och han är riktigt riktigt duktig på att svänga även tvära snabba svängar och lyssnar bra på förhållningar och eftergift.
så tränade vi lite tölt idag med, har kommit på ett bättre knep för att tölta honom, svag nedförsbacke och så ställa honom åt ett håll sen måste han tänka lite framåt och vilja takta då är det bara att driva fram honom lite så töltar han, gick riktigt bra idag flera steg i tölt i rätt högt tempo med.
Försöker jag tölta rakt fram med honom rakställd på plant underlag så krullar och samlar han ihop sig så han förstår inte varför jag driver på samtidigt som jag håller emot så han blir mest förvirrad han förstår inte uppresande tygeltag riktigt.
sen travade och galopperade vi med, duktiga killen.
ingen tendens till att vilja bocka länge sen han blev kasterad skitskönt.
Thengill red jag efter, vår bus runda mycket fram i full fart svara för skänkel tränar vi på nu och vi tränade även på att få bort passigheten i tölten som han börjat med.
testade först serpentiner och ställningar och även skänkelviktning i tölten men det fungerar inte på han men så kom jag ihåg ett gammalt knep, att man hänget sig ut med överkroppen snabbt åt en sida i taget kan räcka med ena sidan bara, men för att rubba balansen på dem och störa dem i passigheten de lätt kan fastna i och det funkade direkt skitskönt och efter några gånger så töltade han helt rent och jag slapp göra sådär, tänk att jag hade blivit så hemmablind så jag glömt massa bra tips.
vi tränade ökad tölt och det gick skitbra efter att han släppt passigheten men vi red mest på lösare tyglar för han spänner sig lätt om jag samlar honom för mycket eller håller på och stör för mkt i munnen men det ska vi göra succesivt men nu är det framåt framåt.
han börjar bli så läcker i kroppen nu min fina fina älskling.
när jag kom tillbaka till stallet stod jag länge och myste med båda hästarna, är så lycklig och kan inte förstå att jag har två helt egna islandshästar det är så otroligt perfekt min dröm är så glad.
De är så fina och mysiga båda två.
(kopierat från bloggen så kanske lite annorlunda skrivet)
Tömkörningsbild på bägge
Glampi har sidpull men numera rids han med tyglarna direkt i bettet.
Båda är riktigt Lydiga och fina i munnen
.