Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Jag kan till viss del hålla med dig om ordvalet, men samtidigt så uppfattar jag det som att Michis menar att om hästen bara segar och inte svarar så måste man markera att man menar allvar med sin hjälp. Det måste ju inte vara att banka in skänklarna eller rappa upprepade gånger med spöet, men man vill inte sitta och gnaga för det gör hästen helt död till slut. Givetvis så är ju inte målet att det ska vara stora hjälper hela tiden, men hellre en gång rejält än små gnatiga och tjatiga försök.

Eller tänker jag fel Michis?

Ja, sitsen är ju a och o! :) Det blir säkert jättebra. Slappna av i benen, dra tillbaka armar och axlar och dra in naveln (låter konstigt, men tänk att naveln ska in mot ryggen), många rätar på sig lite felaktigt och börjar istället att svanka!

Jag kan till viss del hålla med dig om ordvalet, men samtidigt så uppfattar jag det som att Michis menar att om hästen bara segar och inte svarar så måste man markera att man menar allvar med sin hjälp. Det måste ju inte vara att banka in skänklarna eller rappa upprepade gånger med spöet, men man vill inte sitta och gnaga för det gör hästen helt död till slut. Givetvis så är ju inte målet att det ska vara stora hjälper hela tiden, men hellre en gång rejält än små gnatiga och tjatiga försök.

Ja, självklart får man "ta i" om hästen inte lyssnar, men man måste alltid, alltid ge hästen en chans att lyssna för en mindre signal, annars kommer den aldrig bli lyhörd! Sen kanske hela händelseförloppet sker inom 1-2 sekunder beroende på hur snabb man är i reflexerna. Små gnatiga och tjatiga försök tjänar ingenting till som du säger! :) Och det har jag aldrig menat att man ska använda sig utav heller.

Knapplån.

Femåriga brudarna som haft diverse problem börjar äntligen gå åt rätt håll. Ägaren var med och filma lite häromdagen och här kommer lite bilder från det :) (Mest för att visa hur fint vi har de på Island ;))

398833_10150682423647343_704747342_9823952_1504485437_n.jpg

Fluga som äntligen börjar tänka tölt istället för 100%grisepass ;)

524759_10150682455452343_704747342_9824031_1205208479_n.jpg

Vænting som börjar tänka framåt ibland iaf...

149422_10150684664632343_704747342_9829781_1866859589_n.jpg

Och min stjärna som har varit öm i benen i 2veckor men börjar äntligen bli bra igen.. Intagningsprov till sista året på Hólar efter en och en halv månad, uffa!

Over and out från ett soligt Island!

//Petronella

Just nu tycker jag väldigt väldigt illa om dig ;)
Det ser minst sagt fint ut! Vad är det för hästar som du ska söka in med?

Går du på Holar alltså? eller vad har du för utbildning? du bara drog till island och hittade jobb på ett ställe?

fina hästar.
min 5åring har precis börjat hitta tölt takten så vi har inte kommit så långt haha.

Har ridit båda hästarna ikväll.

Red först Glampi och vi träffade en älg i skogen men det gick skitbra han blev inte ett dugg rädd utan ville springa fram och hälsa.
Vi tränade på uppsittningar där han gärna går fram precis när jag hänger över ryggen haha men det ska vi nog ha tränat bort snart.
han är mkt bättre när jag spänner sadelgjorden står still och försöker inte bitas vilket han gjorde i början faktiskt.
sen tränade vi på flytta för skänkel typ skänkelvikning på grusvägen och han flyttar jättelätt åt vänster men lite svårare åt höger så där får jag hjälpa till med kroppsvikten och hänga mig ut lite.
tränade även på ställningar och att fortfarande gå rakt fram och det har han redan hajat.
i skogen mellan träden svarar han fint för skänkeln i kombination av tygeln och han är riktigt riktigt duktig på att svänga även tvära snabba svängar och lyssnar bra på förhållningar och eftergift.
så tränade vi lite tölt idag med, har kommit på ett bättre knep för att tölta honom, svag nedförsbacke och så ställa honom åt ett håll sen måste han tänka lite framåt och vilja takta då är det bara att driva fram honom lite så töltar han, gick riktigt bra idag flera steg i tölt i rätt högt tempo med.

Försöker jag tölta rakt fram med honom rakställd på plant underlag så krullar och samlar han ihop sig så han förstår inte varför jag driver på samtidigt som jag håller emot så han blir mest förvirrad han förstår inte uppresande tygeltag riktigt.

sen travade och galopperade vi med, duktiga killen.
ingen tendens till att vilja bocka länge sen han blev kasterad skitskönt.

Thengill red jag efter, vår bus runda mycket fram i full fart svara för skänkel tränar vi på nu och vi tränade även på att få bort passigheten i tölten som han börjat med.
testade först serpentiner och ställningar och även skänkelviktning i tölten men det fungerar inte på han men så kom jag ihåg ett gammalt knep, att man hänget sig ut med överkroppen snabbt åt en sida i taget kan räcka med ena sidan bara, men för att rubba balansen på dem och störa dem i passigheten de lätt kan fastna i och det funkade direkt skitskönt och efter några gånger så töltade han helt rent och jag slapp göra sådär, tänk att jag hade blivit så hemmablind så jag glömt massa bra tips.
vi tränade ökad tölt och det gick skitbra efter att han släppt passigheten men vi red mest på lösare tyglar för han spänner sig lätt om jag samlar honom för mycket eller håller på och stör för mkt i munnen men det ska vi göra succesivt men nu är det framåt framåt.
han börjar bli så läcker i kroppen nu min fina fina älskling.

när jag kom tillbaka till stallet stod jag länge och myste med båda hästarna, är så lycklig och kan inte förstå att jag har två helt egna islandshästar det är så otroligt perfekt min dröm är så glad.
De är så fina och mysiga båda två.
(kopierat från bloggen så kanske lite annorlunda skrivet)

Tömkörningsbild på bägge

ttt_200112773.jpg

dscn9402_200112890.jpg

Glampi har sidpull men numera rids han med tyglarna direkt i bettet.
Båda är riktigt Lydiga och fina i munnen:love:.

Senast ändrad:

Ja, självklart får man "ta i" om hästen inte lyssnar, men man måste alltid, alltid ge hästen en chans att lyssna för en mindre signal, annars kommer den aldrig bli lyhörd! Sen kanske hela händelseförloppet sker inom 1-2 sekunder beroende på hur snabb man är i reflexerna. Små gnatiga och tjatiga försök tjänar ingenting till som du säger! :) Och det har jag aldrig menat att man ska använda sig utav heller.

Håller fullständigt med dig.
Detta tränar jag på just nu, både att Thengill ska bli känsligare för just skänkeln men framförallt lära sig den ordentligt för där tror jag det största problemet ligger och sen att jag ska bli snabbare i reflexerna och samordningen av alla hjälper.

snart kan vi nog tölta mer samlat igen utan att tappa takten.
27700230.jpg

Haha, förstod att du skulle hata mig lite ;) Haha! Dock varit ännu finare denna vecka ;) Börjar bli grönt här på norra med!

Planen är hästen på sista bilden som fyrgångshäst, vi har dock lite problem med tölt på volter och samlingsarbete (han är inte riden mer än 4-5mån, reds in i höstas som 6åring). Och har inte kunnat rida han på 2veckor, han lyfter korkat mycket på framfötterna när han springer själv i trav och galopp (hans bästa gångarter, kan galoppa på pyttevolter ;)) och har ingen mjukhet i nedslaget i framfötterna och de tillsammans med mugg har gjort att han varit öm och lite tjock i benen i några veckor men nu börjar han bli bra igen, har fått en mirakelkräm mot muggen och så har han supermegaspa varenda dag, kyla, kyllera, värmekräm och bandage ;) Hoppas kunna börja rida han nästa vecka... Om han inte är hel till provet jaaa du då vette fåglarna vem som får komma med....

556264_10150652381397343_704747342_9748808_691621914_n.jpg

Som femgångshäst kommer denna donna med hoppas jag, hon är efter Smiður frá Miðsitju och ganska lik pappa sin (full fart och lite smågalen...) men väldigt flott, jag har inte riktigt hittat passknappen men hon har grym pass när svärfar rider så de ska nog gå.. Saknas mjukhet (hon är 13år och har varit med föl senaste åren sen hon visades som femåring..) och att rida sakta ;)

Jaaa sen har jag bara bebisar i stallet (4 och 5åringar...) så jag hoppas dessa två klickat till intagningsprovet, annars vette fåglarna vad jag gör ;) Vet du nån bra häst som nån vill låna ut på ön så hojta till ;)

//petronella

Jag har gjort de två första åren på Hólar, har kvar delen så jag blir utbildad ridinstruktör som jag hoppas komma in på i juni...

Jag åkte till Island första gången sommaren efter första året på gymnasiet och sen dess har jag åkt varje ledig period och sommaren 2008 flyttade jag på heltid hit :) Har jobbat överallt på ön och det är aldrig svårt att få jobb här, saknas hur många som helst just nu tex.

Just nu jobbar jag som huvudtränade på en avelsgård på norra Island (äger hästarna i förra inlägget) där jag har ansvaret för träningen av alla hästarna.

Haha, ja de var lite om de :) O ja, hästarna blir nog fina nån dag, förhoppningsvis snaaaart... Den röda verkligen äälskar grisepass (travar och galopperar fläckfritt) men äntligen börjar hon släppa vilket känns kanonkul!

//Petronella

Du tänker helt rätt.
Övningen är kanon, men om den inte fungerar och hästen antingen blir för stressad elelr skänkeldöv så har man antingen
a) Inte uppfattat övningen rätt
b) Inte förmåga att anpassa den efter hästen man sitter på
eller c) Missat att vara vara snabb med beröm och eftergifter-

Självklart skall man ge hästen en liten signal först. Då ska hästen gå FRAM (pang bom fram! ;)). Lyssnar den inte direkt på den lilla signalen så ger man EN stor signal. DIREKT. Det tar alltså någon mikrosekund det här ;) Och beröm och lätta i handen. Börjar hästen rusa, har man tränat för länge och glömt att hästen ska lyssna lika snabbt på förhållande hjälper. Blir hästen seg har man också tränat för länge, och gett mixade hjälper och glömt beröm och eftergift.
Det här ska vara en KUL övning. Inte "Gå nu fram din jäklarns puckohäst" utan "YIhaaa så roligt det är att svara framåt! Jippie!"

Man kan ju ockås ge en liten signal, lite starkare signal, lite starkare signal, lite starkare signal, sen lägga till spöet... Men då tar det trehundra meter innan hästen svarar framåt också.

Och självklart skall man inte hålla på och ropa som värsta cowboyen och vifta med armar och ben på en häst som är känslig och stressad... men en känslig och stressad häst behöver nog knappast lära sig att bli elektrisk heller ;)

Övningen går egentligen ut på att träna en hjälp i taget. Det betyder inte att man ska glömma bort förhållande hjälper. Man ska bara inte göra båda samtidigt, för då får man en förvirrad häst som antingen stressar upp sig eller segar ihop.

För Maria Berg gjorde vi en variant på övningen, samla samla samla samla och göra hästen taggad och sen PANG fram som skjuten ur en kanon. Gör man det för mycket har man snart en häst som står på bakbenen och leker galoppör, men några minuter under ett par ridpass gjorde att alla hästarna där vaknade ur sin dvala och var med på noterna :D

Senast ändrad:

Han travar fint på den bilden Glampi!
Hur är det, när planerar du att visa honom? Ska han visas exteriört först? Och ska du göra det själv eller skicka iväg honom? :)

*KL*

Fy vilket väder vi har idag!!! Hästarna verkar helt oberörda som tur är. Det är såpass varmt ute så sambon slängde ut dom utan täcke i morse så får dom komma in och torka ikväll igen istället.

Hunden däremot vände i dörren. Man skulle kunna tro att han är en liten, frusen nakenhund. Men han är faktiskt en stor Vit Herde som dessutom är långhårig :p Men det regnar i hans öron och det gillar han inte :devil: Hästarna ska snart ha lunch så jag får tvinga ut han och kissa då.

Laukur blev vaccinerad igår så nu slipper jag tänka på det mer i år. Bara tävla till hösten om vi är redo :)

Här är det sol och moln men det blåser som fan! =)
Om inte äns hunden vill ut så håll dig inne haha
Mina hästar står ute dag som natt. Är bara in och dricker ibland. Ibland tycker jag dom är knäppa som inte går in men dom får ju bestämma själva;)

Hunden är inte lite fisig när det gäller vädret ;) Får tvinga ut han! Igår låg han och sov mest hela dagen, va med ut och mata hästarna bara hehe.

Hade vi haft mer och tätare skog eller ett vindskydd så hade våra hästar också fått gå ute trots skitväder. Men jag vill gärna att dom får chans att ligga torrt. Dom är ute typ 16 timmar på dygnet ändå. Men det är nu när det regnat i flera dagar som dom får komma in på natten, annars har dom varit ute dygnet runt i sen slutet av februari :)

kl

Undrar när den här jättebabyn ska sluta växa! Men fin är han min "lilla" 09a =)

Teitur-1.jpg

teitur-2.jpg

Vad fin han är! :)

*kl*
Dressyrade lite med farbror Filipus idag, på slutet blev han sååå fin! :love:

Bjuder på ett litet smakprov:

Fler bilder kommer i gångarts-tråden senare! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 019
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 605
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 465
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar