Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Precis, det är även viktigt att få reaktionen - låta honom gå iväg en bit - sen ta ner till halt och börja om.
Så övningen blir snabb och intensiv. Du kommer att märka skillnad fort!
Mycket viktigt dock att du inte håller balansen i tygeln för då rycker du honom i munnen när han "far" iväg och då blir det en bestraffning/bromsning när han svarar korrekt :)

Var det till mig eller kentaurinnan? Jag har en hon-häst ;)

Det var en utsvävning på ditt inlägg till Kentaurinnan ;)
Vet väl att Sol är en tjej :D

Aha.

Inte lätt att hålla reda på vad alla har för hästar å andra sidan, plus att jag skrev om Godi tidigare (som är lite mer lik Kjarni tror jag). Solstrålen är inte svår att få att gå framåt, när jag gör dessa övningarna med henne så går hon som en tickande bomb och väntar på att rätt smackning ska komma och så skjuter hon iväg :D
Därför har jag numera en skritt-smackning och en Yiiihaaa(välj vilken gångart du vill)-smackning. Den sista blir i 99% av fallen galopp :p

Hon frustar som en hingst när hon får skrittsmackningen och går bara och väntar på att få explodera i galopp igen. Och sen är hon lika snabb på att göra halt när det kommandot kommer. Vi börjar närma oss slide-stop, vilket hon kunde när jag köpte henne (sen har den träningen hamnat i skymundan ett tag och fallit i glömska).

Superkul träning verkligen!

åh va skoj det lät! Förklara slide-stop lite. Kul med en pigg och alert häst=) Min förra var en sån. Saknar han oerhört:(

Kanon! Nu förstår och vet jag precis vad jag ska fokusera på: svara direkt för hjälper! Det är på samma linje som jag tänkt själv, han måste bli mer uppmärksam på mig.

Att försöka korrigera grisepassen är ju svårt, precis som ni säger, just för att det inte finns någon energi. Det är ju sällan så att han grisepassar jättefort, utan han småsegar. När jag väl ligger på han så väljer han ofta traven och då blir det ju ändå bra. Bra tips med tyglarna, det ska jag tänka på. Ingenting får ju ge honom intrycket om att det är fel att dra iväg.

Målet får bli att få fram en rivstart vid en framåtdrivande skänkel :idea: *hihi* Jag antar att det under en tid får vara okej att han själv är lite olydig och väljer att öka fart/takt? Är inte målet att han ska bli mer vaken och på? Eller tänker jag fel då?

åh va skoj det lät! Förklara slide-stop lite. Kul med en pigg och alert häst=) Min förra var en sån. Saknar han oerhört:(

Ja du, det kan säkert Kryddelydd svara på som kan Western.

Men jag säger i alla fall bara Ååå- prooot och så blir det stopp helt enkelt :p
Nu har jag som sagt slarvat med tränignen på det planet, så vi har inte riktigt hittat tillbaka dit än. I dagsläget så blir det några steg som blir lite korta studsiga steg galopp och sen halt, istället för att hon sätter sig ordentligt på baken.
Ska träna lite mer i paddocken (det går såklart lättare utan mig på) vi har mest tränat uppsuttet och då blir det lite mer studs, för annars går hon ner på framdelen och bromsar vilket jag såklart inte vill.

Sol kan vara lugn som en filbunke, men hon är väldigt lekfull, vaken och alert. Så antingen har hon fullt sjå med att hålla koll på allt som händer runt omkring eller så har hon fullt fokus på mig. Ibland kan det vara lite svårt att bryta igenom allt det där som är spännande runt omkring, men det blir lättare och lättare ju mer vi lär känna varandra. Ibörjan kunde hon inte skritta på lång tygel när hon kom till mig för då gick hon härs och tvärs över vägen och tittade på allt spännande (oavsett hur många gånger hon gått den vägen). Och man kan ju inte titta åt ett håll och gå åt ett annat så det blev lite vingligt åt alla håll :angel: Men det funkar utan problem nu, räcker att krama till med skänkeln om hon är på väg att gå iväg.
Hon är väldigt lik sin halvbror på det sättet, att man måste sätta tydliga ramar för vad som gäller, annars ligger fokus nån annanstans. Men när man får in fokus i ramen så är det en väldigt rolig häst att jobba med för då är de så himla "med".

Målet får bli att få fram en rivstart vid en framåtdrivande skänkel :idea: *hihi* Jag antar att det under en tid får vara okej att han själv är lite olydig och väljer att öka fart/takt? Är inte målet att han ska bli mer vaken och på? Eller tänker jag fel då?

Nej jag tycker aldrig det är ok att hästen själv väljer när den ska öka! Självklart får han öka när DU ber om det, ju snabbare det går desto bättre. Men det är lika viktigt att han lyssnar på förhållningar. Bromssträckan får inte bli 50 meter eller 5 mil :angel:
Jag är själv stenhård på den punkten, mest eftersom min förra häst vid vissa tillfällen var omöjlig att få stopp på. Inte det minsta kul att sitta på en häst som springer fortare och fortare ju mer man försöker bromsa. :o:crazy:

Om du inte ber honom gå fram så ska han inte går fram, men när du ber honom så gör det inget om det går lite snabbare än tänkt, bara han går att stanna sen.

MEN... det är positivt att han BER om att få gå fram. Alltså om han går och är på gränsen till att börja takta och ligger precis på tröskeln och väntar på din signal. Fetar det viktigaste av allt! Om han börjar småtrava eller takta så säg till honom och när han skrittar eller står still (vilket du nu ville) så kan du sen vara snabb på att be honom gå framåt, så blir det belöning för att han stod stilla eller skrittade utan att takta.

Senast ändrad:

KL.
Vi hade ihopsläpp igår och det såg stundtals ut som värsta kadriljen :D

33025158.jpg

33025159.jpg

33025161.jpg

33025162.jpg

Fáni står och tjuvlyssnar.

33025155.jpg

kl

Usch, dagens ridning gick otroligt dåligt idag. Enda som var bra var traven, vilket var riktigt trevligt. Men både skritten och tölten var så dåliga idag. Hon försökte bara fuska hela tiden när vi arbetade i skritt och tölten var grymt passtaktig och hon ville inte alls lyssna. Nej usch, mycket dåligt pass idag, får hoppas på att hon bara hade muskelvärk från igår och att det går över tills lördag (tävling då)

Ja det lät enkelt :D:D;)

Ja, det hade varit kul att lära sig det "på riktigt", för hon har ju inte direkt svårt för det. Men det är inte jag som har lärt henne det, utan förra ägaren, så jag vet inte riktigt hur det är inlärt. Nu blir det ju fortsatt träning på mitt vis, och jag gör inte så mycket mer än att träna övergångar på röstkommando med lös tygel. Normalt så blir det en mjuk övergång, men om jag sitter till lite extra och får in baken innan jag ger röstkommando, och förstärker med sitsen så blir det något åt det hållet. Inte korrekta enligt western, men på god väg. Jag vet ju inte exakt hur det ska vara inom western, utan jag utgår bara från hur det ser ut. När hon är lös så ser jag ju det och då sätter hon sig på baken och fortsätter framåt några steg med frambenen. När jag rider så sätter hon sig inte helt på bakdelen utan det blir flera korta slides, därav studset. Känns som att hon hoppar lite jämfota mellan slidemomenten. Har bara gjort det ett par gånger eftersom jag är rädd att det ska bli för stor ansträngning för henne, men kul är det :)

Äsch, men då tänker du ju bara på traven och hur bra den kändes. Det andra kommer att kännas bra en annan dag. :)

Det spelar ingen roll om det blir trav, tölt, pass eller galopp. Övningen är till för att få honom gå FRAM SNABBT. Från halt, ha LÖS tygel (så du inte råkar dra honom i munnen), sen tjong pang fram - kan hända att han studsar iväg och blandar gångarter hej vilt men efter ett par gånger har du en kvickare och känsligare häst.
Men det gäller att du verkligen får en reaktion. Använd röst, skänkel, ben och även spö vid behov. Det ska vara en SNABB reaktion och vilken gångart det blir spelar ingen roll! :-)

det var den övningen som hinni tipsade om som gjorde thengill skänkeldöv:crazy: först sprang han framåt sen tvärnit o ju fler gånger jag gjorde det destå mindre reaktion man hade kunnat spöa med en spik på spöt han stängde totalt av:cry:

det var den övningen som hinni tipsade om som gjorde thengill skänkeldöv:crazy: först sprang han framåt sen tvärnit o ju fler gånger jag gjorde det destå mindre reaktion man hade kunnat spöa med en spik på spöt han stängde totalt av:cry:

Jag håller helt med om att det inte är ett bra sätt! Den metoden skulle jag aldrig använda mig utav. Vill man ha en häst som lyssnar för skänklarna, tycker jag att man först ska ge en liten signal och lyssnar inte hästen för den signalen kan man öka trycket. Metoden som Michis tipsar om ger mer en stressad häst som till slut kommer stänga av även för hårdare tryck...

Jag tror det beror mycket på hur hästen är och såklart även hur man rider den. Jag tror inte det passar alla hästar.

Vi gjorde liknande övningar med Godi och om man gjorde minsta lilla "för mycket" alltså för stor hjälp, för snabbt och hafsigt eller för täta övergångar så blev han superduperspänd och vågade varken gå fram eller stanna, utan han sprang omkring lite stirrigt i grisepass. Gjorde man (enligt honom) helt rätt så blev han glad, pigg och framåt. Det gällde bara att hitta den där gyllene medelvägen.

På Sol har det ju tidigare också varit liknande reaktioner, jaja, varför springa vi ska ju ändå stanna där borta. Så jag lät henne springa på lite mer och sen tog jag tätare mellan övergångarn efterhand. Väntade även in henne så att hon hann bli lite taggad och med lite beröm på rätt sätt och vid rätt tillfälle så var det plötsligt en jätterolig övning.

Det går inte att säga att man ska göra si eller så, utan man måste ju hitta vad som funkar för hästen man sitter på. Jag har aldrig fått det att funka genom att ponnysparka och gå på med spöt om reaktionen inte kommer direkt, utan för mig har det funkat bättre att berömma och bara använda rösten, eller vid behov ihop med små sitshjälper. Men att sparka igång hästen har jag aldrig fått några resultat. Smack och krama till med rumpen och beröm så fort hästen går fram. Om hästen inte går framåt när jag smackar och kramar till med sätet så behöver man ju i första hand lära in dessa hjälperna och det gör man INTE med denna övningen enligt mig.
Jag förstärker inte med yvigare hjälper om hästen inte lyssnar, utan om den inte går fram så är det snarare så att jag har gjort något fel eller att hästen inte förstår vad jag vill. Jag börjar alltid med övergångar i skritt-halt först så att hästen förstår vad jag menar med röstkommandot, sen gör jag några övergångar skritt-trav så att de förstår det röstkommandot. Och sen förbereder jag hästen, och tar sen travkommandot direkt. Ibland händer det då att de hoppar fram i galopp (som sol) och det är ok för mig.

Senast ändrad:

idag har Draken flyttat till sitt nya hem.
Känns skit tungt och jobbigt, men endå skönt.

Jag och ston går verkligen inte ihop.
Det går verkligen bara inte.
Kände att jag höll på att tappa intresset totalt för hästarna, då jag kände sån ångest och stress för att hon bara stod, och när jag gjorde något med henne blev de jämt missförstånd mellan oss, eller så va hon bara allmänt märrig och jag är typ allergisk mot sånt...... :o

Så, idag flyttade hon till en as go tjej, som jag tror kommer ha sjukt mycket skoj med Draken!! :bump:

Hon skötte sig som en klocka när de ledde på henne på transporten, i världens ösregn. Hon traskade bara rakt på, redo för sitt nya liv och nya äventyr! :)

Hon kommer vara saknad, men det känns rätt i hjärtat, ångesten är borta och det enda som känns är saknaden efter henne, men även den kommer blekna med tiden!

Så nu har jag bara grabbarna bus, Fáfnir och Odinn.
Funderar dock på att ev, köpa mig en fölunge att ha på tillväxt, som kan lattja å leka med Fafnir. Men det får vi se.
Nog för att Odinn är en kanon lekfarbror, men alltid kul med två jämnåriga.
Ja, vi får se, just nu är ja nöjd som det är!

Eftersom Elina8 hänvisade till mig:
Slide-stopp är ett stopp ur snabb galopp (rundown ska ske under acceleration) där hästen sätter under sig bakbenen väldigt tydligt med kraftigt vinklat bäcken. Hästen ska glida på bakhovarna mot underlaget. För att tillåta rörelsen framåt, ska hästens framben röra sig som i trav.

Jätteplättlätt - om man har en häst som naturligt har det i sig. Annars inte alls lika okomplicerat... hade tidigare en vbl-travare som faktiskt slidade 1½ meter vilket visserligen inte är SM-kvalitet men inte så illa heller.

Betydligt bättre beskrivning, tack! :bow:

Jag har mätt 1 meter spår i paddocken en gång när hon sprang löst. Borde vara ganska bra då, med tanke på att hon inte är så stor. :p Tror knappt det skulle klassas som en korrekt slide, men ändå. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 564
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 603
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 458
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?