Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Ja det har jag också gjort länge, men fick höra att det inte behövs för och efterforskade lite då. Är hästen inte undernärd behövs inget extra b-vittillskott, det som hjälper vid ex pälssättning är en fullgjord foderstat och ev extra proteintillskott i god tid innan.

B-vitamin bildas i tarmen. Så om hästen har en fungade tarm har den inget behov av tillskott. Dock upplever en del skillnad, om det verkligen beror på tillskottet eller något annat, eller kanske rentav placebo, är svårt att säga. Annars är det täckt proteinbehov året runt och extra i god tid innan pälssättning och fällning börjar som gör störst nytta och en i övrigt god foderstat som täcker hästens behov.

Nä nu tycker jag här är lite dött! :angel:

Vad händer i era hästliv?

Här ska vi ut på långtur imorgon, eller longera, beroende på väder. Ska bli kul vilket som. Vad har ni för planer för helgen?

Vilja som stått nästan helt sedan ca 1 månad tillbaka är träckprovad i veckan som var och hade 50 i EPG till mattes stora glädje. Jag har ridit henne lite sporadiskt under denna månaden men inte mer än så, hon går med sin lilla mini shettis i hagen och trivs med livet. Imorgon kommer ET på besök och ska kolla igenom monstret, här drar man sig för att gå till frisören pga kostnaderna men man tar ändå ut ET till hästen.

Inte mycket. Har inte ens klappat en häst sedan 1 april. Men på lördag ska jag rida ett gammalt varmblod, och den 13 maj är det ridkurs (islandshäst).

Haha, känner igen det där. Vad gör man inte för sina älsklingar. Trots att ekonomin är totalkass är det inget tvivel om att jag ska åka till tandläkaren med Sol. Räknar man varenda krona och tänker på vart man kan lägga den så går det minsann att få ihop ändå. Sen att jag får jobba minst 6 dagar i veckan hela sommaren är ju en helt annan femma :angel: Skulle aldrig klara av att vara student utan häst. :love:

Sonen går i första hand och sedan kommer hästen och katterna och i sista hand går jag själv :D Ibland funderar man på om man är dum i huvudet som lägger ut dessa pengar på djuren men utan dom hade jag nog inte ens stått upprätt i dag.

Oj låter som du har en super häst lite avis så längt har inte vi kommit. Centrerad galopppiruett inte illa:love:

Vi har gjort en halva och det var inte meningen alls vette tusan vad vi höll på med där haha.

Jag tycker det är roligt med dressyr på högnivå, att man lär hästen utföra skolor som piruetter piaff, sedan behöver det inte alls vara 10:or i utförande men själva grejjen att de kan.

Ja, jag har hittat en super-häst. Ren tur.
Kriterierna var "inte långt att åka och titta, får inte kosta 20000kr eller mer" vilket för tre år sedan var att önska en billig nordistravare.
Hittade en annons på blocket. 8 mil hemifrån, 15000kr. Åkte dit med släpet efter bilen, kom hem med en fyraåring som pensionerat sig från trav genom att sparka bakåt när någon ville ha fart på honom.
Häst visade sig alltså ha dressyrtalang i stället.
Har ridit honom för en C-tränare i dressyr, tillika domare tom Georg för ett år sedan (och det har hänt mycket sedan dess) och hennes spontana kommentar var "den ska du satsa på, han kan bli hur läcker som helst!".
Från en dressyrdomare om en travare knappt två år efter trav... säger en del om lille häst.

Nog med stöld av tråd.
Red lille foderhäst igår, inte hans och min bästa dag men det var väl OK.
Foderhäst är såld och ska ganska snart flytta från mig. Då får jag väl nöja mig med mitt eget menageri. Har en treåring som kanske kan få börja jobba lite mer i stället för de pass jag nu rider på foderhäst.
Blev inte så mycket ridet igår, har börjat plocka fram grejer för morgondagens westerntävling med supernordisen (har som sagt anmält mig till grenar som är i enbart galopp och en gren där det finns risk för tolv byten)... bäst packa i tid när man måste åka tidigt. Lukas får stå inne i natt för att ge mig mindre jobb imorgon bitti.

Idag ska det regna här hela dagen, så kommer bara sitta hemma och mögla. Och för helgen.... ja, åker säkert till stallet båda dagarna, kanske ut i terrängen på söndag då det ska vara fint då.
Anmälde mig just till femgång för första gången :S Hon har visserligen bra pass och är ganska enkel att lägga i pass, men är mest nervös för hur övergången till galopp ska gå. Har inte riktigt något bra ställe att träna övergångar på då vår ridplan är för liten och ute på vägen så beter hon sig inte nödvändigtvis på samma sätt som på banan. Nå, vi får väl fara dit och träna ;)

Kl*

Nu när vi är lite inne på foder tänkte jag höra med er vad jag mer kan göra för att få upp Rigel i hull.

Han äter inte alltid sitt hö i boxen och i hagen kan han tyvärr inte ha fri tillgång pga den andra hästen och vill inte att han ska gå själv.

Sen får han Dodson youngstock ~0,7 kg, 1/2 dl olja (+ b-vitamin och munkpeppar)
Det äter han med glädje morgon och kväll men som sagt han behöver öka snabbare än han gör.

Lusern? Mer olja?

Han släpps på sommarbete 12 Maj.

Kanske dags att uppdatera på riktigt igen! Jag har ju gjort massor sen jag uppdaterade sist, bl a gjort det roligaste året i hela mitt liv på Isl. utb på Strömsholm (gratisreklam:p) och är nu B-instruktör. Jag jobbar som stallchef och ridlärare på en ridskola i Västerbotten och tränar gårdens unghästar. Jag har sålt lilla Passia (min 08) pga av att jag inte tyckte hon räckte till som framtida tävlingshäst till mig, hon kommer bli en fin avelshäst och sjukt trevlig ridhäst men inte mer än så. Istället köpte jag lille Erill, en 2 årig hingst e. Isar ue. Mökkur som istället ska bli min framtid. Jag har velat köpa han sen första gången jag såg han vilket var när han var slemmig och nyfödd :P. Han ska jag exteriör visa nästa år.

Erill:
32948417.jpg

Sen har jag ett 4årigt sto efter Feldur fra Haeli som jag fyndade för en månad sen, hon ska bli mitt höstprojekt och kanske får hon dejta min hingst nästa vår.

MEN jag saknar "min" fina Vinda :love:.. Hästen jag hade med mig på Strömsholm. Hon är såld till en lycklig ungdomsryttare nu.

Sista månaden innan hon for:love:
32643596.jpg

När Vinda fick hoppa... då var hon lycklig:love:

32643605.jpg

Kl

Måste man ha kvalat b-klass för att få vara med i T3 eller V2 på en regional tävling?

Du startar c-klass om du ej kvalat till b-klass.
Om det ej finns c-klass får du åka någon annanstans och kvala. Så till b-klass måste du kvala men oftast finns c-klass på öppna/regionala också.

Jo, men hur vet jag om det finns c-klass? Har alltid trott att jag direkt kan rida exempelvis T3 på en regional tävling om det inte står något annat, medan en vän till mig menar att står det inget om klasser måste man ha kvalat b-klass.

Här händer det iiiingenting!
Hnokki går på halvfart (1/4fart!!) Har examensarbete och tusen andra saker som jag är superstressad med i skolan, och har dessutom inga pengar alls och har inte haft bil, så det har inte blivit mycket ridning för mig under våren.

Temat på vår undersökning är för övrigt Hälsobringande effekter av hästar, och samband mellan stressreducering och vistelse i stallmiljö och bland hästar, det är jättekul :)

Igår hade Hnokki tappat en sko, så jag släppte honom bara lite på banan. Han skuttade runt och bockade och pep?! Jag blev helt lycklig för det är inte direkt Hnokkis grej att visa så mycket känslor :D

527473_10150672242461814_541216813_10012860_146536987_n.jpg

Nä nu tycker jag här är lite dött! :angel:

Vad händer i era hästliv?

Jag och 01:an kämpar på med traven och dressyrlektioner, går helt klart framåt men jag har drabbats av dåligt självförtroende gällande ridningen :crazy: Herregud, jag har SÅ mycket att jobba på :crazy:

08:an är det mest mängd- och miljöträning med. Lite töltövningar, sidoförflyttning och böja för skänkeln tänkte jag börja med på allvar nu, men den övning vi haft för oss innan räckte långt så det satt klockrent. Annars är hon ganska unghästig och lite flipprig. Nya saker är livsfarliga, lastbilar är dock helt ofarliga. Blir väl lekfull ibland om man är ute i grupp.

Jag har varit sjuk hela veckan, så har inte ridit sedan lördagens tävlingar förrän idag.
G. var så duktig. :love: Tränade långsam tölt och galopp, allting funkade utan minsta problem. Synd bara på vädret, det har ösregnat hela dagen. :(

Idag är jag så grymt peppad att börja träna!! Red ut i pissvädret med två stallkompisar och sol var så mjuk och lyssnade så fint. Hon gjorde öppnor och slutor åt båda hållen och skänkelvikningen var mycket smidigare än vanligt. Så jag tog en stor chansning och försökte mig på det i traven också. Öppnor gick fint, men i skänkelvikningen slog hon över mot tölt.

Har fått kontakt med en tjej som bor ca 6 mil bort som ska ha kurser som jag är bra sugen på. Passade perfekt schemamässigt också. ca en månad efter tandläkarbesöket, så då är vi redo för träning. Hoppas verkligen att jag kan anmäla mig dit, hade varit så otroligt kul, som jag har saknat träningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 993
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 560
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 559
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 430
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10