Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har ännu en fråga gällande övningar för hästen. Dimma är annars mjukare i vänstervarv och böjer sig hellre mot vänster. Men när det kommer till galoppen så har hon lättare för höger galopp, både med ryttare och utan. Vad är det då som orsakar detta och hur kan man träna upp vänstergaloppen mer? Har försökt både med att ställa henne utåt och inåt, och att lyfta i kurva eller raksträcka. Oftast lyfter hon då korsgalopp eller så tar hon pass. Ibland kan hon även ta högergalopp.
Högergaloppen är väldigt mycket bättre än vänster. Den lyfter hon fint och kan även göra en stor volt i den.
Jaha.
Jag trodde som sagt att du syftade på den "riktiga" saxen.
Visst är det en GP-övning men det är ju inget som hejdar oss glada amatörer
Lille Lukas har hunnit bli sju år, och jag har alltså påbörjat den riktiga saxen. Han fixar ju å andra sidan hyfsat centrerade galoppiruetter också.
Jag har tur som har hittat en super-häst med lätt för sig i samling och koordination.
Karl får jobba med det som du kallar saxen i skritt och har också börjat lite i trav. Han har också väldigt bra balans och är taktsäker i grundgångarterna. Viss tappar vi lite ibland, men för det mesta klarar han koordinationsmässigt även en sådan övning. Förutom att vi behöver ett par-tre steg rakriktat i trav innan vi kan skänkelvika åt andra hållet. Rider lite galoppserpentiner över vägen också. Vägen är inte så bred så serpentinbågana blir korta och vida, vilket är lagom utmaning för Karl (han håller takten och är avslappnad även i denna övning). Tölten fortsatt långsam men för det mesta taktren. Vilken liten stjärna jag hittade för inga pengar alls (10000 som treåring)...
han kommer aldrig att bli någon topptävlingshäst, har inte gångartskvalitet för det, men är oerhört trevlig att rida och träna.
Även lille Karl ska få jobba mer dressyraktigt framöver, än så länge ganska basic, när han är stark nog för jobbet.
Ska nog ta ett pass med honom i paddocken i eftermiddag, kan vara bra att jobba lite mer med öppna på volt i trav. I skritt är det inga problem med den övningen som Niela kallar OS-ringar, men i trav har jag nätt och jämt introducerat bakdelsförflyttningen på volt.
*KL*
Kom på mig själv för några veckor sedan att jag helt glömt bort skänkelvikning i tölt..
Började lägga in det i töltarbetet igen och vipps blev hon mycket mjukare i sidorna
Ville bara flagga för skänkelvikningens positiva effekter
För oss är skänkelvikning lättare i tölt, mycket lättare, men då är tölt lättare för den damen övelag... Håller iofs då på att jobba fram en vettig trav på damen just nu så ännu sä länge känns det inte som att något någonsin kommer bli enkelt i trav :P
http://bok.markus.ridakademi.se/15/Arbete+f%F6r+hand
Detta är iof arbete vid hand men snurren är den samma och inte en renodlad öppna enligt mig...
Jag lovar att det inte bara är i dina ögon...
Förut hade jag en väldigt positiv bild av MJ och hon stod väldigt högt upp på våran lista över tänkbara ryttare när vi skulle avelsvisa ett av våra ston. När anklagelserna mot henne sedan dök upp ställde jag mig väldigt frågande till om det verkligen kunde vara så illa som det lät. Det stämde helt enkelt inte med den bild jag hade av henne. I det läget hade det gjort stor skillnad om hon hade trätt fram och bemött anklagelserna och hjälpt till att reda ut vad som gått fel. Vi är inte mer än människor och alla kan vi göra fel någon gång.
Nu valde hon en annan väg och har på ett mycket effektivt sätt fått sig själv att framstå som en person som jag aldrig någonsin skulle vilja ha något att göra med - oavsett om hon verkligen har gjort allt hon anklagas för eller inte. Undrar om hon själv inser hur mycket hon på egen hand har lyckats förstöra sitt eget varumärke.
Hur gör du när du rider de små serpentinerna med Karl, har du kvar samma galopp så att det blir lite mot förvänd galopp i varannan sväng eller byter du i svängarna?