Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Finns inga dumma frågor;)
på volt, ja. Men vill inte kalla det öppna då även frambenen korsas lite... Tänk mer en skänkelvikng med överdriven bööjning på volt.

Ska leta på nätet om jag hittar någon bild som beskriver lite vad jag menar :p

Har ännu en fråga gällande övningar för hästen. Dimma är annars mjukare i vänstervarv och böjer sig hellre mot vänster. Men när det kommer till galoppen så har hon lättare för höger galopp, både med ryttare och utan. Vad är det då som orsakar detta och hur kan man träna upp vänstergaloppen mer? Har försökt både med att ställa henne utåt och inåt, och att lyfta i kurva eller raksträcka. Oftast lyfter hon då korsgalopp eller så tar hon pass. Ibland kan hon även ta högergalopp.
Högergaloppen är väldigt mycket bättre än vänster. Den lyfter hon fint och kan även göra en stor volt i den.

Nu kommer jag och ska vara lite bökig.men jag har haft samma problem fast jag hade högergaloppen som problem, en dag kunde jag inte ta högergalopp,Jorunn bara ökade traven eller föll ner i tölt och var sjukt uppjagad och stressad.
Jag ställde halsen utåt jag provade innåt jag hängde bokstavligen på innersidan neråt jag provade allt...
Förutom det rätta:crazy:

När jag sedan tog hjälp utav en tränare så förklarade hon för mig att man inte ska ställa en häst varken in eller ut det är bara en genväg som ingen vinner på i längden.

När innerben är i marken och ska precis lämna för att förflyttas fram DÅ kan man ta en galopp och inte annars. Så det gäller att ha koll/känslan på vart innerben är för att få till en bra galoppfattning.

Sånt har jag aldrig fått lära mig förresn jag började rida för nuvarande dressyrtränare och vips så vart galoppen också betydligt bättre.
Ditt problem sitter i hästens högerbog och du behöver göra övningar för att mjukna upp den förrndå DÅ kan du börja ta tag i galoppen.

Så backa lite.. börja jobba mkt i skritt få hästen på tygeln och tex rid på volt sedan för du in framdelen lite ställer hästen innåt och förflytta ut baken så hästen går åt sidan, sedan gör du åt andra hållet.

Rid på rakt spår och träna på att förflytta bogen höger och vänster utan att höstenförfyttar sig ifrån spåret(Vilket den kommer att göra i början) men då får man bara parera upp hästen=)

Bak och framdelsvändningar skänkelvikningar i massor kommer göra susen för din häst och du kommer märka att galoppen mer och mer komer bli bättre!

Ibörjan kan du ställa lätt utåt och precis i omställningen tar du galoppen när innerfram ska lämna marken gör du galoppfattnigen och lutar dig bakåt luta dig aldrig frammåt.

Visst är det lockande ibland att ta till genvägar men orkar man härda ut och rida ut problemena istället kommer man få en betydligt mer välriden häst som tack=)

Idag närmare 1 år efter att jag låg och skopade sand med tänderna för att kuna ta en galopp så sitter jag och bara åker häst i galoppen.lSkjuter fram innerhöften bara så fattar hon. Svårt å förstå att det är samma häst och svårt att fatta att det bara är 1 år sedan.!

Så kämpa på!

Senast ändrad:

Jaha.
Jag trodde som sagt att du syftade på den "riktiga" saxen.
Visst är det en GP-övning men det är ju inget som hejdar oss glada amatörer:angel:
Lille Lukas har hunnit bli sju år, och jag har alltså påbörjat den riktiga saxen. Han fixar ju å andra sidan hyfsat centrerade galoppiruetter också.
Jag har tur som har hittat en super-häst med lätt för sig i samling och koordination.

Karl får jobba med det som du kallar saxen i skritt och har också börjat lite i trav. Han har också väldigt bra balans och är taktsäker i grundgångarterna. Viss tappar vi lite ibland, men för det mesta klarar han koordinationsmässigt även en sådan övning. Förutom att vi behöver ett par-tre steg rakriktat i trav innan vi kan skänkelvika åt andra hållet. Rider lite galoppserpentiner över vägen också. Vägen är inte så bred så serpentinbågana blir korta och vida, vilket är lagom utmaning för Karl (han håller takten och är avslappnad även i denna övning:love:). Tölten fortsatt långsam men för det mesta taktren. Vilken liten stjärna jag hittade för inga pengar alls (10000 som treåring)...
han kommer aldrig att bli någon topptävlingshäst, har inte gångartskvalitet för det, men är oerhört trevlig att rida och träna.
Även lille Karl ska få jobba mer dressyraktigt framöver, än så länge ganska basic, när han är stark nog för jobbet.
Ska nog ta ett pass med honom i paddocken i eftermiddag, kan vara bra att jobba lite mer med öppna på volt i trav. I skritt är det inga problem med den övningen som Niela kallar OS-ringar, men i trav har jag nätt och jämt introducerat bakdelsförflyttningen på volt.

Oj låter som du har en super häst lite avis så längt har inte vi kommit. Centrerad galopppiruett inte illa:love:

Vi har gjort en halva och det var inte meningen alls vette tusan vad vi höll på med där haha.

Jag tycker det är roligt med dressyr på högnivå, att man lär hästen utföra skolor som piruetter piaff, sedan behöver det inte alls vara 10:or i utförande men själva grejjen att de kan.

*KL*

Kom på mig själv för några veckor sedan att jag helt glömt bort skänkelvikning i tölt.. :grin:
Började lägga in det i töltarbetet igen och vipps blev hon mycket mjukare i sidorna :D

Ville bara flagga för skänkelvikningens positiva effekter:love:

Skänkelvikning is da shit:love:
I tölten är den gudomlig iallafall för oss, blir stor skillnad på mjukheten hos hästen. Svårt att göra de i tölt svårare än i trav iaf för oss men skam den som ger sig de SKA gå=)=)

För oss är skänkelvikning lättare i tölt, mycket lättare, men då är tölt lättare för den damen övelag... Håller iofs då på att jobba fram en vettig trav på damen just nu så ännu sä länge känns det inte som att något någonsin kommer bli enkelt i trav :P

För oss är skänkelvikning lättare i tölt, mycket lättare, men då är tölt lättare för den damen övelag... Håller iofs då på att jobba fram en vettig trav på damen just nu så ännu sä länge känns det inte som att något någonsin kommer bli enkelt i trav :P

Ja Jorunn tar också till tölt när hon tycker det är jobbigt i traven. Nu har jag börja lärt mig att känna när hon tänker tanken på att ta tölt så oftast hinner jag parera upp det.

+ Marlan
Okej, bra då har jag nog varit inne på rätt spår :) just det här med att flytta ut bakdelen på volt har vi tränat mycket på och det har äntligen börjat fungera riktigt bra. Men som sagt, bra bra att höra från andra att de här övningarna borde hjälpa mot problemet.

Nja, så är det inte. Min försöker inte byta gångart, det är strikt förbjudet nämligen, och det vet hon, men det är helt enkelt svårt med tvåtakt för en pålla med så mkt fyrtakt. Men hon försöker...

http://bok.markus.ridakademi.se/15/Arbete+f%F6r+hand

Detta är iof arbete vid hand men snurren är den samma och inte en renodlad öppna enligt mig...:)

Är det "lilla snurren" du tänker på då?

btw så älskar jag markus ridhandbok, finns massa kloka funderingar tips och idéer att plocka där. Tycker han har ett kritiskt förhållningssätt som jag gillar. Men så är jag också en sån som gärna överanalyserar allt som tränare säger och plockar gärna lite här och där, och är det något som jag tycker inte stämmer så stänger jag av öronen på det helt enkelt. :angel:

*kl*

Här kommer en lång uppdatering från mig och Pá

Annandag påsk fick pysen flytta till nya stallet. Han tyckte att färjan över vattnet var sjukt ovärd, och det krävdes lång övertalning innan han gick på. Väl på var det mycket riktigt lite läbbigt, men han skötte sig jättefint ändå. Transporten gick han på utan att blinka, och sen stod han fint hela resan.

Ihopsläppetgick över förväntan, lite rejs och pip blev det väl, men inget stort. Han har efter det hållit sig lite i utkanten, och lekt med de andra när han fått lov till det. Så nu ser han ganska skabbig ut, med saknade hårtussar här och var... :P

532965_10151476962475471_780475470_23640956_812647687_n.jpg

Vi har börjat sätta igång så smått, har markarbetat en del, och jobbat i ridhuset. Eftersom han är oskodd och kommer att få lov att vara det några veckor till så rider jag inte ut, tyvärr.

Första ridturen i ridhuset var hemskt läskig. Han klev högt över En Annan Hästs Bajs som låg mitt i hans väg. Hmpf, liksom.

När han inte är upptagen med att fåna sig så försöker jag befästa vändande och sidförande hjälper. Kör Kyras ABC, och skänkelvikningar från mittlinjen ut till spåret. Öppnor än så länge bara från marken.

Han är en raring, men vilken bäbis! Ska smaka och pilla på allt, oavsett om det är grannhästens fint ihopvikta täcken som måste arrangeras om, borsten längst ner i hinken som måste provsmakas, eller stallkatten som måste tvångstvättas.

460736_10151507434060471_780475470_23760958_1238017218_o.jpg

Jag lovar att det inte bara är i dina ögon...

Förut hade jag en väldigt positiv bild av MJ och hon stod väldigt högt upp på våran lista över tänkbara ryttare när vi skulle avelsvisa ett av våra ston. När anklagelserna mot henne sedan dök upp ställde jag mig väldigt frågande till om det verkligen kunde vara så illa som det lät. Det stämde helt enkelt inte med den bild jag hade av henne. I det läget hade det gjort stor skillnad om hon hade trätt fram och bemött anklagelserna och hjälpt till att reda ut vad som gått fel. Vi är inte mer än människor och alla kan vi göra fel någon gång.

Nu valde hon en annan väg och har på ett mycket effektivt sätt fått sig själv att framstå som en person som jag aldrig någonsin skulle vilja ha något att göra med - oavsett om hon verkligen har gjort allt hon anklagas för eller inte. Undrar om hon själv inser hur mycket hon på egen hand har lyckats förstöra sitt eget varumärke.

Exakt vad jag menade....

Kul att ni är på plats! Hur gammal är han? Får vi se er på banorna snart hoppas jag? :)

*kl*
Själv har jag bestämt mig för att aktivt leta efter ett sto att köpa och helt plötsligt tycker jag inte att det finns några riktigt fina hästar till salu. När man skulle sälja häst kändes det precis tvärtom.. Egentligen vill jag köpa två, men det beror på vad jag ramlar över.

Annars så blir det mycket tömkörning och arbete vid töm med Eros som verkligen behöver styrka upp bukmuskulaturenmer och börja bära. Vi ska gå kurs på Anders E nästa vecka så jag hoppas vi får bra tips och råd i tömkörningen då Eros är rätt grön och gärna vill rusa ifrån jobb. Glód är väldigt tunn så vi rider henne inte så mycket utan försöker fodra upp henne. Alla andra hästar i hagen är feta, men inte hon. Så svårt när de går på lösdrift och redan får för mycket. Hon får rejält med kraftfoder och extra matas inne varje dag, men det räcker bevisligen inte.

Påtal om tunn i hullet.
Glampi har blivit extremt mycket bättre på denna korta tide nu är han normal i hullet igen ser jättebra ut redan så himla skönt.
Tydligen är han så känslig så han går upp lika fort som han gick ner.
Men han får fortfarande en halv liter musli varje dag och mineraler, verkar effektivt på han som aldrig ätit så mkt kraftfoder i sitt liv.

Thengill var nere på 303kg nu rekord på många år.

Verkar funka himla bra med min fodring nu faktiskt gällande thengills gamla viktproblem som är ett minne blott.

Det jag tycker är så himla konstigt bara är att ju mer jag rider honom destå större hängmage får han och när han bara stod när jag var gravid då hade han en jättetajt och fin slimmad mage???

Red Thengill idag, en tur med massa klättring vi har stenbrott i närheten så det finns massa fina utkiksplatser man kan rida upp på det blir riktig island känsla över det hela med stup ner.

Mycket vägar som går brant uppåt så där körde vi fullt ös, han var mkt pigg och rolig idag vi tränar på ledarskapet även i ridningen för jag börjar misstänka att jag varit för mesig i ridningen men i markarbetet har jag varit mkt med bestämd och därflr trott att jag bestämmer men i ridningen har han tagit över och gått o lullat om han velat.

Men fick en aha upplevelse i måndags då jag tömkörde honom och jag riktigt kände hur han sakade av och var nonchalant mot mig då var jag riktigt hård mot honom och krävde direkt reaktion och arbete(finns bilder ifrån detta pass) jag sprang runt som en galning och var verkligen tvugen att bli arg för att han skulle lyssna och skärpa till sig men tror poletten föll ner där iaf en stor bit av den.
Men genomsvett blev man verkligen men det var det värt.

Märktes skillnad idag i ridningen att han lyssnade mkt bättre o vågade inte smita undan som han gjort innan.
På området jag red på finns en skitbra plan som en paddock typ att rida på så där tränade vi på volt och det var en enorm skillnad i hur han reagerade nu, han var riktigt framåt och jag kunde jobba honom utan att han saktade ner såfort jag tog i tyglarna/drev utan nu gick han fram när jag drev och samlade sig när jag höll "emot".
tränade t.o.m galopp fattningar på volten vilket han aldrig ens känts redo för.
Han kan inte galoppera på volt iaf inte den volten jag red på den var nog inte så stor och märkte att han hade problem även vid tömkörningen men vill ha längde tömmar har bara 8meters.
Men det är svår för det känns även som att spärren är lite där att han kanske kan men att han är för nonchalant att göra det när jag ber honom.

Men nu är det mkt tömkörnings träning, skitbra träning med andra ord för det kommer garanterat släppa en hel del i ridningen sen med...
Nu är det inget meseri längre nu är det jag som bestämmer alltid och ska vara bestämd alltid även om jag älskar honom så mycket och nog skämmer bort han lite/inte vill vara "dum" i ridningen mot honom.

Sen ännu mer inriktning på markarbete för det ÄR bra.
I träningen med hästarna tycker jag det viktigaste är att se till individen och inte köra samma ridstil/teknik/hjälpmedel på varje häst för det fungerar inte i längden.

Jag har inte förstått vikten av longering innan men till Glampi är det skitbra vi tränar mycket just nu på galoppfattningar och där har vi en häst som redan nu lätt klarar galopp ett varv på en 5-7meters volt utan problem han är otroligt balanserad och galoppen är dessutom helt ren och inte springig.
Så tänk så olika de är.
Han är jättelydig och fattar galopp direkt när jag ber honom vi tränar även på att han inte ska bocka för ibland bockar han vid galoppfattningen/precis när han börjat galoppera och min regel är nu, totalförbud.
Jag struntar i om han tycker det är kul för han kan leka av sig i hagen men i lina och när jag sitter på är det totalförbud att bocka och han lyssnar direkt när jag ryter till sån tur är, jag får hoppas han är lika lydig alltid i ridningen med haha.

Men iaf, longeringen funkar väldigt bra för honom och han håller volten skitbra.
Jag har inte longeringen till att träna upp kondis osv för det är väldigt ensidigt utan detta är enbart för ledarskapet och så kommandona + balans.
Och vi håller inte på många minuter precis men det gör stor nytta verkligen.
Funkar skitbra även som avslut från en ridtur, gjorde så senast jag red han och han behövde verkligen få rusa av sig och lyssna.
Han är så häftigt som håller traven i sån balans(finns bilder) utan minsta tecken till taktfel.

påtal om dressyrhästar så kan han nog bli en bra sådan.

tölten kommer mer och mer men vi har ingen brådska och den kommer komma av sig själv med mer träning men vi tar upp den lite emellanåt när han känns redo för det(annars tänker han trav, men tror endå han är en stark 5 gångare men vi får se).

Thengill var med mycket stark i traven som unghäst men sen kom passen haha.
Men han orkade aldrig gå så balanserat i trav på volt som glampi redan nu orkar, det var alltid inblandning av tölt/rollningar osv.

Hur gör du när du rider de små serpentinerna med Karl, har du kvar samma galopp så att det blir lite mot förvänd galopp i varannan sväng eller byter du i svängarna?

Behåller samma galopp och får lite förvänd. Men Karl är som sagt väldigt stadig i grundgångarterna, inga taktproblem av denna milda förvända galopp. Observera att svängarna verkligen blir mjuka, grusvägen är väl fyra meter bred och med "långa" serpentiner så blir omställningen försiktig. Har ännu inte testat förvänd galopp i paddocken men tänkte se vad som händer om jag gör ett långt timglas (om du förstår hur jag menar). Har ganska gott om plats för omställningen eftersom min paddock är drygt 50 meter lång.

Red Karl en stund i paddocken igår, tränade trav. Hans trav behöver inte tränas ur taktsynpunkt men behöver självklart styrketränas. Jobbade igår lite mer med sidvärtsrörelse med baken på volt, mot öppna alltså, och han fick med sig baken ett par steg i taget, också utan att tappa takten. Superhäst:angel:
Upprepar mig, för att inte folk ska tro att jag har fantomhästen jag inte har: hans svaga sida är tölten, som är hyfsat taktren men långsam. Tränar tölten mest vid uteritterna än så länge, och fokuserar på takten och att ha flyttbarhet i sidled. Han får gå enstaka steg i både öppna, sluta och skänkelvikning i tölten. Jag är nämligen övertygad om att nyckeln till taktkontroll är kontroll över bakbenen och att ha en häst som svarar momentant när man skickar in ett bakben lite extra under hästen.
Bara jag har känsla av vilket ben som behöver tryckas på lite extra (inte helt utan utmaning), tror jag att jag snabbt ska kunna hjälpa hästen att korrigera taktproblem. Halvhalter i min mage, och kontroll över hästens bakdel. Behöver man så mycket mer???;)

KL

Usch vad det är dyrt att shoppa till hästen, men ack så roligt. Passade på att åka till H**ks idag efter att jag fört min mamma till flygfältet (butiken ligger helt nära) och kom hem med en stor kasse och en lite tommare plånbok. Blev två nya träns som jag inte behövde, ett schabrak med Islands färger och sen B-vitamin som jag faktiskt behövde.
Sen bar det av till stallet tillsammans med min kusin och vi red ut i terrängen, och jag har världens underbaraste häst :love: Hon var helt perfekt, positiv och framåt men lyssnade ändå perfekt och töltade helt underbart och, och, och var bara underbar :D Kanske jag borde köpa ny utrustning oftare ;)

IMG_1445.jpg

Tränset som jag hade planerat att jag skulle köpa. Planen är att det bara ska användas som tävlingsträns men får se hur det går...

IMG_1447.jpg

Tränset som kom med av bara farten ;)

Åh det sista tränset är snyggt!

Men är det säkert att du behöver b-vit? Finns studier på att det inte behövs som tillskott sålänge hästen inte har en väldigt fattig kost, även om vissa vet fortfarande ger sprutor.

Tränset överst har jag till Laukur :) Tycker det är fint och lagomt pris hehe. Även en sån vojlock har jag till honom :)

*KL*

Idag fick Laukur sig en tur av min kompis igen :) Han hade skött sig kanon även denna gång! Han var väldigt pigg såg jag när dom red iväg hehe. Han tycker verkligen det är roligt att vara ute. Hon hade även provat "mot tölt" med honom och han fatta direkt så han kommer ihåg vår träning i vintras.

Längtar tills jag får rida honom igen :)

Jaha, är faktiskt inte så väldigt insatt i ämnet. Har brukat sätta med B-vitamin i maten under pälsfällningstider då jag har hört att det är bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 979
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 556
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 556
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 430
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar