Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Hahahaha, vilken mardröm!!

Jag gjorde det smarta draget att skaffa en ny häst med samma svaga sida som min gamla. Så det är ju konstigt att det kan vara så svårt att komma ihåg vilken sida som är svag när man haft samma svaga sida i sisådär 7 år. I och för sig visste jag inte så mycket om den svaga sidan de första åren, då red vi mest rakt fram i skogen och var glada om vi fick rätt gångart nån gång emellanåt. :angel:

Okej!

Haha ja du är inte ensam! Står på jobbet och gör väldigt konstiga sidoförflyttningar just nu!

Berätta exakt hur jag gör nu om vi säger att jag ska svänga hästen till vänster

Sitter ner ordentligt med lite tryck i rumpan och håller om lite extra med underskänklarna så hästen lättar på framdelen och är med på att en önskning från ryttaren är på G. (Såhär brukar jag börja oavsett vad som sker därnäst)

Sen sitter jag till lite med bakre delen av gumpen och lite extra "squeese" med högra sittbenet. Då tar jag och flyttar fram högerskänkeln en aning och håller emot.
Tar sen direkt efter och håller emot med vänsterskäkeln lite längre bak istället och trycker till på vänster sittben sen tillbaka till höger sittben och lättar med vänsterlåret (men ej underbenet!) så hästen "böjer sig" efter sittben och skänklar. Blir helt lösgjort i framdelen och använder inte tyglarna alls för att styra.

Givetvis måste man vara mer tydlig och hjälpa till med tyglarna ibland och speciellt i början men efter några gånger så sitter detta som en smäck!

En korrekt samlad sväng utan framtunghet eller massa onödigt drag i munnen.

Menar du att man ska dra tillbaka den skänkel som man vill att hästen skall böja sig runt?

För så gör inte jag :D Eller, det beror på vad som fallerar i böjningen. Oftast tycker jag att de skjuter ut bogen åt det håll de inte vill böja sig åt (Dvs, vänster bog skjuts ut, rumpan går åt höger, huvudet går åt höger om du vill böja åt vänster). Då drar jag tillbaks höger skänkel för att få koll på rumpan, jobbar med vänster skänkel i normalläge eller lite längre fram för bogen, håller ett mjukt och stilla tag på höger tygel och ledande tygeltag på vänster tygel, med eftergift så fort hästen mjuknar något.
Beroende på om det är rumpan eller bogen som är det stora problemet så har jag spöet antingen i inner eller i ytter hand.

Viker inte mig i sidan, lutar mig inte åt något håll utan sitter rakt upp och ner men lägger mer tyngd på inner sittben om jag vill försöka vikt-flytta hästen utåt för att få den mer i min balans och ur sin egen balans. Oj hej flumm! :rofl:

Gud vad kul att försöka förklara så här. Man blir plötsligt väldigt medveten av vad man gör och inte gör!

Ja, dock inte bara ;) Det blir som du säger att de skjuter ut så det viktigaste är att hålla emot på motsvarande sida.

Om Rigel känner för att växa till sig snart så jag kan visa vad jag menar istället!

:D

Ska förresten ut till honom nu då han ska verkas.

Efter 17 år med hästar som hade samma svaga sida så är jag dessutom rätt hårt programmerad... så denna ombytliga häst är absolut precis vad jag behövde!

De första månaderna höll hon sig dessutom till samma svaga sida som mina tidigare, så jag blev ju invaggad i lite falsk trygghet där... men de senaste månaderna har det varierat fram och tillbaka.

KL.
Istället för att köra över högerhanden, VAR STARK i innerskänkeln och led med yttertygeln.
Då har du koll både på insida, utsida och får en korrekt sidförande hjälp vilket leder till att den utförs korrekt av hästen.

Förlåt men jag är allergisk mot just det tygeltaget ...

Okej!

Haha ja du är inte ensam! Står på jobbet och gör väldigt konstiga sidoförflyttningar just nu!

Berätta exakt hur jag gör nu om vi säger att jag ska svänga hästen till vänster

Sitter ner ordentligt med lite tryck i rumpan och håller om lite extra med underskänklarna så hästen lättar på framdelen och är med på att en önskning från ryttaren är på G. (Såhär brukar jag börja oavsett vad som sker därnäst)

Sen sitter jag till lite med bakre delen av gumpen och lite extra "squeese" med högra sittbenet. Då tar jag och flyttar fram högerskänkeln en aning och håller emot.
Tar sen direkt efter och håller emot med vänsterskäkeln lite längre bak istället och trycker till på vänster sittben sen tillbaka till höger sittben och lättar med vänsterlåret (men ej underbenet!) så hästen "böjer sig" efter sittben och skänklar. Blir helt lösgjort i framdelen och använder inte tyglarna alls för att styra.

Givetvis måste man vara mer tydlig och hjälpa till med tyglarna ibland och speciellt i början men efter några gånger så sitter detta som en smäck!

En korrekt samlad sväng utan framtunghet eller massa onödigt drag i munnen.

Sådär gör jag i högervarv, för där sticker hon ut bogen till vänster. Men i vänstervarvet måste jag göra annorlunda för där har hon istället den svaga bogen inåt och ramlar istället in på den och tappar bakdelen utåt, där måste jag istället ta fram inner och bak ytter skänkel.

Alltså inte hela tiden, utan bara när de behövs. Min grundtanke och mitt mål är att ha en neutral sits när hon gör rätt och när det blir fel så korrigerar jag där det behövs. Sen att det är låååååångt till det målet är en helt annan femma.

KL.
Istället för att köra över högerhanden, VAR STARK i innerskänkeln och led med yttertygeln.
Då har du koll både på insida, utsida och får en korrekt sidförande hjälp vilket leder till att den utförs korrekt av hästen.

Förlåt men jag är allergisk mot just det tygeltaget ...

Jag förstår precis vad du menar. Sådär sa den ena tränaren jag var hos också, och så gjorde vi under hela hösten och som sagt... vi hamnade i diket några gånger och i staketet ett par gånger. Tränaren provade också till slut och blev uppriktigt sagt förvånad över att det inte funkade så som hon (och du) sa att jag skulle göra. Hon sa då att vi skulle gå tillbaka och träna på att flytta för skänkel, vilket hon kan annars men i dessa situationerna är det som bortblåst. Det var då jag trodde att det var något fel på henne, att hon hade ont. Men efter flera besök på kliniken har vi nu konstaterat att det inte går att hitta någon hälta någonstans. Även veterinären gav mig lite träningstips och den tränaren som jag fick hjälp av efter det sa samma saker som veterinären plus då att han visade mig detta tygeltaget och efter bara ett par minuter i paddocken så funkade det plötsligt. Vi kunde rida rakt fram utan att hon ramlade iväg och utan att springa in i staketet.

Sen har vi mer och mer kunnat återgå till det vanliga sättet, det korrekta som du säger, och det funkar bra. Nån gång då och då får hon "återfall" och jag måste påminna henne med detta tygeltaget (vad det nu heter). Men det blir allt mer sällan, kanske en gång i veckan i dagsläget.

Både jag och tränare försökte med innerskänkel och även med spö som stöd för innerskänkel. Hon flyttade sig inte en millimeter. Jag trodde annars bara att det var jag som gjorde fel, plus då att det är min svaga sida. Men det gick inte ett dugg bättre med tränaren. Något har blivit fel i kommunikationen mellan mig och Sol, jag lät henne skjuta ut bakdelen i början och sen eskalerade det ganska snabbt. Hon tror säkert att hon gör rätt och när jag sen började korrigera (genom att ta mer stöd på yttertygel och be henne flytta för inner skänkel) så blev det fel. Jag vet inte om det var att hon inte förstod eller om hon bara inte orkade just då och sen har jag inte vetat hur jag ska korrigera eftersom detta inte funkade.

Om jag har förstått saken rätt så har alltså MJ lyckats nyttja ett kryphål i FIRO.

Paragraf 1.1 till 1.2 i FIRO beskriver den uppförandekod som alla aktiva förväntas följa. Punkt 1.1.1.2 tar upp träningsmetoder:

Horses must only undergo training that matches their physical capabilities and level of maturity for their respective disciplines. They must not be subjected to any training methods which are abusive or cause fear or for which they have not been properly prepared.

Det står ingenting om eventuella påföljder ifall man skulle bryta mot uppförandekoden, men i paragraf 1.3 står bland annat:

Infringement of the above rules shall be dealt with in accordance with the rules on disciplinary measures. In cases of doubt or disagreement, the ruling of the FEIF Arbitration council is final.

Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att syftet är att brott mot uppförandekoden skall stävjas på samma sätt som övriga diciplinärenden. Dock finns ett problem med hur diciplinreglerna är formulerade.

De enda diciplinregler som finns beskrivna återfinns under paragraf 1.6.4 Disqualifications and Disciplinary measures. Dessa inleds med ett stycke som reglerar omfattningen av när reglerna anses gälla:

1.6.4.1 Scope
Rules concerning disqualification and disciplinary measures are valid for any event from the first moment the riders and/or his horse(s) enter the area of the event until the moment the rider and his horse(s) have left the area of the event for the last time. Geographical they are valid for anything happening inside the area of the event.

Syftet med denna paragraph är naturligtvis att tydliggöra att det inte enbart är sådant som sker inne på banan som kan resultera i ett diciplinärende, utan man ansvarar för sina egna handlingar under hela tävlingen och på hela tävlingsområdet.

Det MJ har lyckats få igenom är dock tolkningen att denna paragraf begränsar diciplinreglerna till att endast gälla sådant som sker i direkt anslutning till tävling. Eftersom det därmed inte finns några påföljder beskrivna för sådant som sker under träning, så saknas grund till avstängningen.

Jag delar inte uppfattningen att ordalydelsen begränsar reglerna till att inte gälla utanför tävling, utan jag menar att meningen "Infringement of the above rules shall be dealt with in accordance with the rules on disciplinary measures" syftar till att brott mot uppförandekoden skall hanteras enligt någon av påföljderna under 1.6.4.3.

Det är väl bara att gratulera Madde till att hon på detta sätt "vunnit" över SIF.

*Snor knappen*

Idag fick Rigel fina fötter och sen blev det race i hagen!

IMG_4555.jpg

IMG_4689.jpg

Vad är saxen?

Det är skänkelvikning några steg åt höger sedan 1 steg rakt fram ställa om sedan skänkelviknng åt vänster så gör man om höger vänster, höger vänster=)

Skitsvårt att få omställningarna bra och mjuka men träning ger färdighet=)

KL
Var på dressyrträning med 01:an igår. Det är traven vi jobbar på just nu och att mjuka upp pållan vänstersida, matte har visst snedridit pållan liiite :P +min sits. Så bara väldigt grundläggande grejer, men bitvis gick hon så underbart bra. Riktigt härligt sväv i traven, taktmässigt och fina bakben :love:

Tänk att så lite kan göra en så glad :love::love::love:

Här! Gammal, som sagt, men det har kommit nya kommentarer de senaste dagarna.

Fast "saxen" är väl just som kryddelydd säger, sidvärts (oftast sluta) i galopp, sen byte i språnget, galoppsluta åt andra hållet, osv :)

*kl*

Min käre karl har skaffat en kamera som han är så glad för att han helt frivilligt är fotograf! Dessutom filmar den i bra kvalitet, så jag håller på o laddar upp på youtube nu :p Jag sitter faktiskt bättre än vanligt, har tagit mig i kragen! Men galoppen var fyrtaktig idag (???) och när jag ska sitta ner rejält i tölten och få lite vettig sits så skumpar han runt mig som sjutton, haha! Jag ser HELT pucko ut. Det får det bli ändring på, ska tumma maken till att filma i övermorgon också!

527499_10150680490904639_583134638_9517208_48789289_n.jpg

Hlinlover tog denna bild av mig och femgånggstoet på showen i lördags (hoppas de är ok att jag låna den Carro!!) (och hoppas ni kan se den...)

Þjóðhátið var minst sagt på tåna i visningen och ja rätt okontrollerad, vi började med att ställa upp framför publiken och publiken klappa och hugedamig så får folk ju inte göra ;) For iväg i krumsprång mot utgången men lyckades sitta kvar på något vänster och sen körde vi programmet i full fart med ett leende på läpparna och jaaaa foooooort ;) MEN vi överlevde!

417001_10150596483792343_704747342_9542712_1614104008_n.jpg

Och här är Stjörnufákur, fyrgångsvallak, inte mycket tränad alls.

Igår red vi ut i rekstur (ryttare före - löshästar - ryttare efter) i snudd på sommarväder, iaf gick de att rida i fleccetröja :D Underbart liv!
Idag har jag ridit i långkalsonger o vinterjacka och de har dalat snöflingor ibland ;)
Omväxling förnöjer heter det va?

//Petronella

saxen är alla övningar som går åt sidan i sixsax, skänakelvikning öppna, sluta förvänd sluta förvänd öppna osv.

Nu gjorde jag en sax i skänkelvikning;)

Ähh, jag letade upp en bild jag visste jag hade.

Här är ponnyhoppschabrak fast med 17,5"sadel...
tolt0703_2_31443232.jpg

Samma häst som ovan fast för hela tre år sedan! Tur att utvecklingen går framåt! Det grisepass-stadiet vill jag inte tillbaka till( o inte till voltarbete i tölt heller, det var inte våran grej)...

Kanske skulle testa lägga på det schabraket med vår 16" sadel istället imorn. Kunde vara kul att se. :)
Snyggt :) Mätte ett lagom schabrak idag istallet och fick det till ca 52 cm rakt över och ca 62 cm rakt ner! Nån som kan mäta ett ponny och ett full?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 977
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 556
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 553
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 422
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30