Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Jag delar inte manen på unghästarna heller som inte är i träning, mest för att dom kommer hem några dagar två gånger om året för en veckas träning och resten av tiden spenderar dom på fjället :)

Hon har 115 i täckesstorlek så så lång är hon inte i ryggen tycker jag..

Men det finns säkert de som är kortare ja=)

Men har du en isis med superkort rygg är det oftast 16 max man kan ha i sadeln och då passar ju ponnyschabrak utan problem=)

Men jag har 17,5 och då måste man ha full annars ser de bara dumt ut

Vojlock är i mitt tycke så fult att måste jag välja blir det inge alls hellre under sadeln bara en padd

Här kommer en bild på min lilla Godi med schabrak.

31932341.jpg

Jag gillar schabrak, tycker det är helt klart snyggast. Känns jättetråkigt att det inte passar på Sol. Får se om jag någon gång kan hitta något som kan passa henne, men tvivlar på det. Hon har jättekort rygg och ganska så rund bål så det skulle nog se lite konstigt ut.

Jag köper ju te x inte schabrak då jag tycker de är på tok för fula på en islänning, ser ut som man lagt på ett badlakan.:o Annars storlek full på vojlock, har ett schabrak Back on track till vår ålderman men den har jag fått så då tar men emot och tackar.:D

Cob i grimma, vill nog till att det är ett litet huvud för att rymmas i ponny storlek. De använde jag sist till åringen, storlek ponny.
Å jag tycker det är så snyggt med schabrak jag :D Dock måste det sitta snyggt för att jag ska va med ;) För stort är ju hemskt ruggigt fuuult :crazy:

Här kommer en bild på min lilla Godi med schabrak.

31932341.jpg

Jag gillar schabrak, tycker det är helt klart snyggast. Känns jättetråkigt att det inte passar på Sol. Får se om jag någon gång kan hitta något som kan passa henne, men tvivlar på det. Hon har jättekort rygg och ganska så rund bål så det skulle nog se lite konstigt ut.
Sikken söt liten häst :) Vikken strlk har hon där? satt ju jättebra!

Nån som har en lite mindre Isis och bild med mindre schabrak? Tror inte hon kan ha full, men frågar jag blir det ju ingen surprise liksom ;)

jorkvtagi.jpg

Här är min 1,29 b-ponny :D med ett ponnyschabrak

rodtrav2.jpg

Och här med ett i storlek full...

Sadeln är dock stor o lång(men den är bomlös) och det är svårt att passa in ett stort schabrak på liten häst och lika svårt att få ett litet schabrak att funka till stor sadel...

Nåt som är fräckt på våra små är ponnyhoppschabrak! Iaf om man kan hitta något som inte är så bulligt fram. Jag har nån bild på det men hinner inte leta fram det nu.

Ska nog börja med att köpa ett fint sadelskydd i cerise med hennes namn på, det va inte lika svårt ;) ;) Sen får jag smygmäta henne lite i morrn om jag mäter hennes sadel och sen jämför med nån butik så borde det väla passa?

jorkvtagi.jpg

rodtrav2.jpg

Sadeln är dock stor o lång(men den är bomlös) och det är svårt att passa in ett stort schabrak på liten häst och lika svårt att få ett litet schabrak att funka till stor sadel...

Nåt som är fräckt på våra små är ponnyhoppschabrak! Iaf om man kan hitta något som inte är så bulligt fram. Jag har nån bild på det men hinner inte leta fram det nu.
Å så fin hästen är :love: *skriver ner ponnyhoppschabrak* ;)

Ähh, jag letade upp en bild jag visste jag hade.

Här är ponnyhoppschabrak fast med 17,5"sadel...
tolt0703_2_31443232.jpg

Samma häst som ovan fast för hela tre år sedan! Tur att utvecklingen går framåt! Det grisepass-stadiet vill jag inte tillbaka till( o inte till voltarbete i tölt heller, det var inte våran grej)...

Kanske skulle testa lägga på det schabraket med vår 16" sadel istället imorn. Kunde vara kul att se. :)

Sikken söt liten häst :) Vikken strlk har hon där? satt ju jättebra!

Ja, urfin verkligen! Han har ponny. Men det var inte alls ponny som passade, jag fick ganska snabbt ett bra ögonmått för vilka som passade och inte.
Showmaster som säljs på h**ks hade oftast väldigt bra passform till min lilla, de är väldigt stora för att vara ponny. Framförallt på längden som var det svåraste för min del, alltså neråt.
Det på bilden är ett av alla mina fina showmaster, och de passade perfekt tycker jag. I alla fall så perfekt som något schabrak någonsin passade på honom. :p

Nån som har en lite mindre Isis och bild med mindre schabrak? Tror inte hon kan ha full, men frågar jag blir det ju ingen surprise liksom ;)

30182_10150193778395596_881245595_12433183_4515804_n.jpg

På bilden hade min gamling strl ponny, men det var i minsta laget. Köpte i regel full till honom (han är 133 cm), men drunknade gjorde han sannerligen i dem. :angel: Det är ju varken snyggt med för litet eller för stort, så man får leta tills man hittar modeller som passar ens sadel/sadlar.

Gällande grimmor så fungerar säkert storlek cob men se till att köpa en som är ställbar i nos. Min andra smalsnokade häst kunde ha nosgrimmor i strl ponny, men grimmor drog han trots allt cob.
542131_10151492836965596_881245595_23556841_723924266_n.jpg

319091_10150798183755596_881245595_20531394_1638879039_n.jpg

KL

Idag fick jag bilder från när vi red på ovalbanan för första gången och faktiskt så såg de inte så farligt ut som jag hade för mig :angel:
Självklart är det långt ifrån perfekt, men det är så det ser ut idag i alla fall. Alltid kul att kunna kolla av lite vart man står för att sen kunna följa utvecklingen.

Imorgon blir det paddockridning för hela slanten, ska bli kul!!

KL.
Nu ska vi se om jag lyckas svara på lite frågor.

Gullan: När Erro kom hem och såg ut som han gjorde red jag VÄLDIGT försiktigt. 1-3 ggr/vecka MYCKET korta turer. Men tack vare bra foder, en bra foderstat, olja och tillskott så la han på sig väldigt fint - väldigt snabbt och kunde snabbt börja ridas normalt igen! Jag tycker du ska fodra på Glampi och fortsätta rida.

Ang. samling då.
Exempel? Ptja .. Samla på rakt spår, känn att hästen trampar under sig och kommer upp med framdelen - igång i tölt MED SAMLING - ner till skritt (RIDA ner till skritt inte bara bromsa som många många gör) - och så om igen.
Öppna är samlande OCH mjukgörande men samma sak gäller här - känn att hästen samlar sig och kommer upp med framdelen. Det många gör är att dom är nöjda om hästen går på i princip tre spår i rätt riktning men bryr sig inte om tempo eller samling. Då får man ingen effekt av det.
Även träna samling på böjda spår med JÄMN spårning är bra, svårt så inåt bomben men bra!
Samlande arbete kräver en hel del av ryttaren men det ger väldigt bra resultat i längden, om man lyckas berömma - belöna och använda sig av det på rätt sätt.
Det viktiga med en häst som inte är van vid den här typen av arbete är dock att varva med lättare jobb. Låta den gå fram emellanåt, lite tempoväxlingar o.s.v.

En annan övning som är bra på en "seg" häst (som ej svarar ordentligt för hjälperna) är att rida på en rak linje. (denna är perfekt för att få framåttänk på ridbana t.ex.). I änden av denna linje, på båda sidorna, rider man en framdelsvändning eller bakdelsvändning, beroende på vad man känner att hästen att svårast för eller vad man vill ha ut av övningen. Efter vändningen är det PANG TJONG IVÄG I VILKEN GÅNGART HÄSTEN VILL MEN DEN SKA SVARA FRAM SNABBT HOPPLA (;) ) Ser och känns helt fel att rida så men efter bara ett par vändningar har du en häst som svarar snabbare - tänker framåt och kanske t.om. busar till det lite!

Caotica: Ang. mer samlad trav. RID henne i tölten när hon går över. GÖR DET JOBBIGT. Ställ krav, flytta, böj, samla, rid rakt med samling, rid sidförande. Gör allt möjligt men MED PRESS. När du sen har henne loss i kroppen och hon tröttnar på att göra allt det där jobbiga kommer hon "be" om att få trava.
Det är det enda som verkligen funkat för min del när det gäller travsvaga hästar. Och det stärker dom något enormt!!

Tack för jättebra tips:bow: ska jag testa.

angående travsvag, en rätt konstigt sak jag upptäckte idag var att Thengill som haft svårt för att trava på volt och hellre töltat idag hellre travar på volten istället för att tölta trots att jag tränar honom mycket mer i tölten nu än innan då vi mest focuserade på traven.
Men tror du traven ska bli lidande när man tränar tölten menar jag men det verkar som att traven blivit stärkt av det.

Bra tips på att träna bort passtakten tar jag gärna emot han har börjat bli mer passig nu och travtakt har jag mkt lättare för att träna bort än passtakt.

Angående MJ förstår inte hur man kan tvivla på att hon gjort det hon gjort med allt vad det står i de länkar som lades upp här, jag tror knappast SIF hade genomfört allt detta om anklagelserna var falska.

Jag tycker det är jättebra att de har mod att stänga av sånna här människor som förstör våra underbara hästar det är väl inte mer än rätt att sånt folk inte ska få hålla på med hästar helst inte överhuvudtaget kan inte fatta hur vissa här kan sitta och hylla en sån person som behandlar hästarna på detta sättet???

De personerna tycker alltså att det är okej att binda ihop hästarnas ben, att fösa fram hästarna med el i skrittmaskinen osv??? allt för pengar och framgångs skull???

Tycker synd om era hästar.

jorkvtagi.jpg

rodtrav2.jpg

Hur lång är du om hon är 129:)
Jag mätte Thengill häromdagen till 124cm hög:eek::eek: det kan ju inte stämma??? han var 126 när jag köpte honom och nu trodde jag han var 129...men mätte med måttband och vattenpass bara men endå:eek:.
Han kan väl inte ha krympt precis.

påtal om schabrak.

32800993_198041133.jpg

Glampi med mitt full schabrak som jag tror krympt lite till perfekt str:love:

Jag är 1.64 sist jag blev mätt. Kveikja kan ha växt oxå, det var några år sedan vi mätte 1.29(med skor dessutom). Men hon är liten fortfarande iaf!

Liten men naggande god!
jorblaroasett.jpg

En sak till som vuxit är manen, kolla in den! O det är lika mycket på andra sidan halsen....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 972
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 555
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 553
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 420
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar