Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Igår fick jag hem det ybersnygga fleecetäcket till Jorunn jag bara tokälskar färgerna:love:

Jorunnitcket.jpg

Sedan en dålig ridbild på oss efter ett bra ridpass idag fick hon vila för imorgon blir det träning för dressyrtränaren.

JagochJorunnApril12.jpg

Åh, har också tittat på det där täcket, så fint ju :) Men kom fram till att jag nog inte behöver fler fleecetäcken :( ;)

Okej, tack för tipset. Ska prova och se hur det går nästa gång jag kommer åt att rida :)

Åh, har också tittat på det där täcket, så fint ju :) Men kom fram till att jag nog inte behöver fler fleecetäcken :( ;)

Det behövde jag för de jag hade med helhals och magspännen gick sönder här för ett tag sedan=(

*kl*

NU behöver jag eran tips och råd :D

Jag behöver tips och råd på övningar till en framtung, går på bogarna, knäpper av i nacken och krullar ihop sig tok mycket och arbetar inte alls med kroppen-häst som jag nu ska sätta igång och rida till. :D

Så, bra övningar och tips sökes!! :D

*kl*

NU behöver jag eran tips och råd :D

Jag behöver tips och råd på övningar till en framtung, går på bogarna, knäpper av i nacken och krullar ihop sig tok mycket och arbetar inte alls med kroppen-häst som jag nu ska sätta igång och rida till. :D

Så, bra övningar och tips sökes!! :D

Hahha lät som du beskrev Jorunn för 1 år sedan=)

Börja med att skapa energi som kommer från bakbenen, det är grunden för fortsatt arbete.

Jag flikar in här också, trots att jag inte är aktiv längre i tråden.
Någon kanske minns min Kjarni från "förr i tiden", det är i alla fall honom som Kentaurinnan pratar om.

Ägaren säger att hon kan rida honom i samtliga gångarter, men han är inte en enkel ponny! Kjarni är en ponny som är ganska lat och slipper man jobba är väl det hur bra som helst. Han är smart. Nu rider jag honom knappt alls, vilket såklart inte heller hjälper Kentaurinnan gångartsmässigt. Han skulle behöva ridas till mellan varven för att underlätta. Kjarni är okej i hullet, däremot är han omusklad. Det börjar märkas att han är äldre nu. Innan Kenaturinnan började rida honom blev han riden sporadiskt. Dom kan trava mellan varven men det är just känslan som är svår att finna just nu, jag tror det kommer dock.

Hjälper också gärna till såklart, men tiden är dålig och framför allt är min pedagogiska sida inte sådär jätte imponerad:angel:

Tyckte väl jag kände igen hästen :idea: Han borde komma igång i o med han får mer muskler och ork, får vi hoppas!

Absolut!
Men hur? Förslag på övningar?

Jag tycker (som alltid) att övergångar är toppen. Kvicka övergångar där de verkligen trycker ifrån och går fram pang-pom-NU! Inte om en vecka eller med tio meters startsträcka utan BUMS! Och det är lika viktigt med framåttänk i avsaktningarna så att hästen inte faller ihop i en hög bara, utan den ska tänka framåt hela vägen in i nya gångarten och där ska den också tänka framåt.

Absolut!
Men hur? Förslag på övningar?

Antingen ser du till att rida fram hästen ordentligt, eller så får du väcka upp honom på ett bryskare sätt. Alltså hästen måste vakna från sitt ide, det vill mycket från ryttaren att rida fram energi på banan.

kl
Funderar på hur man gjorde när man räknade vikten på hästen. Har mätt med måttband men sen då? kommer inte ihåg. Nån som vet?

KL

Underbart väder igår och jag fick en sån stark hästabstinens! Jobbigt nu när man inte har någon att rida.

Men ut till Rigel for jag för en liten promenad och wihoo boll nr 2 är nu nere :D Antar att det var den ökade matgivan som satt fart på kroppen! Han föll ur sig snabbt.

När jag skulle släppa in han i hagen igen smet den andra hästen ut, smidig som en ål :D och ut i sommarhagen! När vi sen skulle få tag i honom så fick jag se en sån show från Rigel i hagen! J****klar vilken häst jag har :love: De stegen har jag inte fått se röken av sen han var föl! Äntligen börjar han få tillbaka sin fina resning!

Underbart lycklig matte :D

(bröstomfång * bröstomfång * längd) / 8900

Hästens längd mäts från armbåge till bärbensknöl.

Fråga,

Är det lika vanligt att vilja ha manen på en sida som på båda?

Själv vill jag ha allt över på en, flätade över det bångstyriga igår. Hur länge håller det sig så?

Det är väl en smaksak.
Men har hästen mycket tjock och väldigt lång man är det skönare att ha den delad.

Dessutom bättre för hästen om den har mkt och tung man. Se äldre hästar hur nacken blir om man inte delar den.. Och det är bättre att börja i tid att dela den innan nacken börjar bli tung liksom (händer oftast hos hingst med mycket, mycket man) och har nacken börjat dalat är de oftast omöjligt att göra något åt saken. Hästar med lite man orkar iaf inte jag dela manen på (rättare sagt ha den delad jämt) då det alltid åker tillbaka och de sliter ganska mycket på manen att flätas om och ha flätor och toffsar hela tiden, och har man då redan lite man från början så... Men i övrigt är de väll smaksak, tycker hästar med mycket man är snyggare i delat, hästar med lite man är snyggare i sitt vanliga tillstånd då de annars har en förmåga att stå rakt ut = inte så snyggt..

Och till Bellabus, gissar att du få fläta om ganska snart om han inte har mkt och tung man :)

//Petronella

*KL

Känner för varje dag som går att det närmar sig med stormsteg då vi måste åka in till BB och få bäbis :crazy: Nervös och spänd samtidigt!

Håller på och förbereder med lappar på tunnor och beskrivningar på hur hästarna ska ha sin mat så de som får rycka in enkelt kan fixa det :) Igår städade jag och sambon upp i höladan och bygge en bänk där man kan blanda maten och ha tunnorna under osv. Blev skitbra!

I lördags körde vi hem 1 ton hö så vi vet säkert att det finns när vi måste åka.

Sambon tog en tur på Garpur i lördags eftermiddag och jag tömkörde Laukur. Båda var superduktiga :) Men jag erkänner att jag är avundsjuk på sambon som får rida och inte jag ;)

Inte ens tänkt på det!

Jo han har mycket man, fick toppbetyget på bedömningen i höstas :D
Men den ligger på en sida av sig själv förutom 2 tussar som jag nu lagt över.

Får se hur den växt efter sommarbetet, då blir det nog att dela ändå.

Igår fick jag hem det ybersnygga fleecetäcket till Jorunn jag bara tokälskar färgerna:love:

Jorunnitcket.jpg

Sedan en dålig ridbild på oss efter ett bra ridpass idag fick hon vila för imorgon blir det träning för dressyrtränaren.

JagochJorunnApril12.jpg
Vikket fint täcke!!! Frågar här inne också.. Vad köper ni för strlk på tex schabrak och grimma till era Isisar av nättare typ? Och tips om rosa saker också :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 554
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 552
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar