Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Fast man får ju dom poäng som man förtjänar .. Lite krasst sagt men så är det ju

Ja mer eller mindre och egentligen spelar inte poängskalan någon större roll så länge det är rättvist. Jag skulle gärna vilja få en 10 i ökad tölt, en riktig tia, mest för att känna hur det känns men det är bara en dröm.

Fast då skulle ju kriterierna behöva ändras, ska man då se lättare på takt, tempo osv, eller hur skulle det fungera?

I dressyr är det ju helt andra moment i de lättare klasserna än de svårare, så där är det ju samma kriterier, men lättare rörelser. Lite så har vi ju redan, T8 innehåller ju lättare moment än T3, t.ex, så det är ju lättare att få högre poäng i T8. Men i övrigt skiljer det sig ju rätt stort, för i dressyr måste du ju fortfarande utföra momenten korrekt för att få full pott, men det är ju lättare att utföra en korrekt volt i trav än en galoppiruett, t.ex.

Det närmsta vi kommer är ju t.ex T8 vs T3, i T8 får du tölta i vilket tempo du vill, men allt annat ska fortfarande vara riktigt bra för att du ska få höga poäng, den biten blir ju bara krånglig att ändra på. Medan du i T3 måste hålla speciella tempon, både kort och ökat, så där är det ju betydligt svårare att utföra det riktigt bra.

Absolut visst är det så!=) Skulle vara skoj med en tia Lobelia haha Det lär aldrig hända! Får vara glad om man lyckas med att komma vidare till öpnna klasser men skoj är det att tävla iallfall. =) Få se vad mina nya ungdomar kan prestera. Vore skoj att tävla öppen klass igen. Men blir det inte så är jag inte ledsen för det. ;)

Får sälla mig till skalan som tycker att "vårt" poängsystem är bra som det är, skulle bli mycket jobbigare för domarna att ändra poängskala hela tiden, dessutom är det så här lättare att följa med hur man utvecklas. :)

Som Michis sade, man får de poäng man förtjänar, bra så.

Angående MJ så står jag fast vid min åsikt och vet också att de som utfärdade avstängningen är ett gäng med kompetenta personer som jag har förtroende för. Vår sport ska alltid verka med hästens väl i första rummet.

Till något mycket roligare!
Var på hingsfestivalen idag och såg en hel del fina hingstar. Dock så måste jag säga att nivån generelt inte var sådär toppenhög. Få som blixtrade till och verkligen gjorde ett intryck. Fler som inte gick rent och visades halvdant, stor förståelse för att vissa hingstar mest gått med ston och knappt blivit ridna, men ändå. Sen är det verkligen så att det är skillnad på hästar som verkligen har utstrålning och gör sig bättre i show/sport än de som bara rör sig fint och korrekt.
Det var i mina ögon två stjärnor på plats, Kraftur och Midas, där Midas låg hästhuvudet före. Häftig häst!
Bra arrangerat, mycket folk och en trevlig dag.
Avslutade den i stallet där jag red Vilja och hade Glód och Eros som handhästar, glada och pigga hästar och Vilja kändes väldigt fin. Härlig lördag!

Åhh vad är de för tävling där man gör galoppombyten? denna klass har jag missat helt. Ja om det är islandshästtävling du ska tävla så klart=)
!

Western riding och Reining... har jag otur blir det uppemot tolv byten i western ridingen - på en häst som lämnade travet för knappt tre år sedan...:D

För ett par år sedan läste jag texten som förklarade/instruerade kring poänggivning. Med tanke på hur systemet är utformat, vore det absurt att kunna få höga poäng i lättklass - utom med en mycket talangfull häst med stabila, fina gångarter som också är värd höga poäng i svårare klasser.

Det som jag tänker faktiskt kan ge missvisande höga poäng på lättklasstävling är ju att man inte begär lika svåra saker vilket kanske döljer en del svagheter hos hästen så man kanske får högre poäng i lättklass på en häst jämfört med öppen klass på samma häst.

Vet inte om det skiljer i hur mycket domarna fokuserar på just övergångar om man jämför lätt och öppen klass?? Jag tänker då att om man har två ritter med likvärdiga gångarter (takt, tempo, form, stegstorlek et c) så borde det ekipage dömas högre som har bra övergångar, jämfört med ett ekipage där övergångarna är ganska dåliga...men det är min tankegång, det...;)

Övergångar måste vara i stort sett omöjliga att bedöma med flera ekipage på banan som gör övergången ungefär samtidigt, inte ens domare har 3 par ögon.

Självklart kan man få höga poäng i lättklass, men får man det är frågan om man verkligen hör hemma i lättklass. Personligen skulle jag önska en öppen klass där man inte behöver rida ökad tölt. Det skulle vara perfekt för duktiga hästar som inte kan prestera ökningar och egentligen varken platsar i öppen eller lättklass.

Apropå hingsfestivalen: Är det någon som har foton att dela med sig av till oss som inte var där? Tack i förväg i så fall :)

Övergångar måste vara i stort sett omöjliga att bedöma med flera ekipage på banan som gör övergången ungefär samtidigt, inte ens domare har 3 par ögon.

Så är det med alla moment, så får domaren inrikta sig på en och en i taget. Så är det något du ska vara noga med så är det övergångar, nedtagningar osv för visst sjutton bedöms de.;)

Jag var också där och håller med dig!
Midas var riktigt flott, sen måste jag säga att min kompis Anna gjorde en riktigt bra visning med Kristall!

Kristall och Anna var en klar favorit! Såg samspelta
och trevliga ut!!! Gillart!!

Var på hingsfestivalen idag och såg en hel del fina hingstar. Dock så måste jag säga att nivån generellt inte var sådär toppenhög. Få som blixtrade till och verkligen gjorde ett intryck. Fler som inte gick rent och visades halvdant, stor förståelse för att vissa hingstar mest gått med ston och knappt blivit ridna, men ändå. Sen är det verkligen så att det är skillnad på hästar som verkligen har utstrålning och gör sig bättre i show/sport än de som bara rör sig fint och korrekt.
Det var i mina ögon två stjärnor på plats, Kraftur och Midas, där Midas låg hästhuvudet före. Häftig häst!
Bra arrangerat, mycket folk och en trevlig dag.

Vad bra att du skrev det där så slapp jag :p Jag håller verkligen med!

Kraftur och Midas var dom som verkligen syntes! Midas var ju helt galet fin :love:
Sen blev jag positivt överraskad av Isar. Jag har bara sett honom på bild tidigare men har verkligen inte tyckt att han varit något speciellt. Men han såg riktigt fin ut! Han såg väldigt samarbetsvillig ut och var mycket smidig i sina rörelser.

Så är det med alla moment, så får domaren inrikta sig på en och en i taget. Så är det något du ska vara noga med så är det övergångar, nedtagningar osv för visst sjutton bedöms de.;)

Precis, övergångar bedöms även i lättklass och precis som i öppen klass kan god ridning ge plus i kanten!

Däremot är det svårare att bedöma hur precisa övergångarna är när de sker på speakerns kommando istället för utsatt punkt (Något som inte bara skiljer lätt och öppen klass utan även B/C-klass och A-klass). Från det att ryttarna hör speakern måste de ju om inte annat få några meter på sig att förbereda tex... Jämfört med A-klass då det är lättare att få avdrag för "sen övergång".

Kl

Idag är jag mäkta stolt över mina grabbar!
jorfinokad.jpg

De fick en 7,0 för momentet ökad tölt! Det är STORT för oss gräsrötter!

Själv är jag minst lika stolt över min Kvekkirumpa som äntligen går över 5-strecket. Jag är så evinnerligt trött på 4,5-4,8... Idag tog vi 5.5 i uttagning och 5,25 på en dötrött pålla i finalen. O det var lättaste töltklassen iofs T8, men det är vad vi klarar just nu.
jorkvtagi.jpg

O det var nog ingen på tävlingen som kunnat gissa att hon är i andra veckan av avvänjning från föl...

O bara för att dom är så snygga så blir det en bild till på grabbarna! :love:
jorsjutlt.jpg

Personligen skulle jag önska en öppen klass där man inte behöver rida ökad tölt. Det skulle vara perfekt för duktiga hästar som inte kan prestera ökningar och egentligen varken platsar i öppen eller lättklass.

+1 på den! Fast jag hade även velat ha en klass för hästar som inte kan kort tölt :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 554
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 547
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar