Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Lilla du, jag frågar om information samt yttrat mig om det jag med säkerhet vet dvs att det pågått en rättegång rörande djurskyddet och spekulerar i att det möjligen kan vara en sammanblandning.

Om du nu har information kanske det är på sin plats att räta ut frågetecknen.

Enligt denna intervju verkar det handla om att MJ stämt SIF, och hon fått rätt i första delen av det hela. Processen är inte över och därmed är väl ingenting helt klart än, vad jag förstått.

Det som har hänt är att MJ har stämt SIF för att de inte har stöd i stadgarna att stänga av henne på så lösa grunder ( hon har aldrig blivid förhörd av sif om dom ppstådda anklagelserna)

Rättegången rörande djurskyddet är en del!!!

Vi får väl hoppas att ev skadestånd går direkt till ägaren till hästen (hoppas att det bara handlar om en!) som blev skadad.

Hur kom hästägaren med i bilden i detta fall?? Den tvisten mellan MJ och hästägare är redan avklarad. Ägaren återtog alla sina påståenden och drog tillbaka sin stämmning!

Ja man ska vara väldigt försiktig med rykten, även rykten om att en person fått upprättesle i domstol mot en förening när ingen är medveten om att en sådan process pågått. Nu råder det viss osäkerhet om vad detta rykte egentligen gäller då det som sagt inte finns några uppgifter om en pågående tvist mellan SIF och MJ och finns det inte en sådan tvist kan inte någon av partena varken vinna eller förlora ett sådant ärende.

MJ är avstängd från SIFs aktiviteter för osportsigt uppträdande eller något i den stilen, inte för brott mot djurskyddslagen. Mig veterligt finns det ingen lag som säger att medlemmar i en förening måste bli dömda i domstol för att det ska vara korrekt att stänga av dem. Det är helt andra kriterier när det gäller sportsligt uppträdand inom en förening och djurskyddsärenden.

För ett antal år sedan blev en annan islandshästkändis avstängd en kortare period för att ha ridit alkoholpåverkad, han blev heller inte dömd i domstol och skulle heller aldrig blivit det om någon till äventyrs anmält det. Han bröt inte mot svensk lag.

Nej självklart har även förbundet regler så som alkoholpåverkad och att man då kan bli avstängd.

Men vad jag förstår här så handlar det om en tjej som ingen direkt har konkreta bevis mot typ videofilmat. Utan folk här säger bara hon har gjort.. och de håller inte det är inge bevis.
Och att fler säger samma sak säger ingenting heller jag har varit med om att folk har gått ihop sig mot personer och ljugit bara för att jävlas så jag vill ha bevis se med egna ögon alt få en film uppslängt i nyllet att tita här vad jag menar här kommer jag med konkreta bevis för de jag beskyller denna persson för.
Och för att få de kan de i vissa fall krävas ett påkerfejs alt stå i busken när man vet att personen utför de man nu inte gillar.

Jag skulle bli lika förbannad om jag vart en duktig ryttare på hög nivå som levde påhästarna och vart avstängd för att några säger att jag gör någonting som inte är acceptaelt inom sporten.
Och så blir man avstängd och förlorar massa pengar på att inte få tävla och får en dåligt rykte och tappar kunder.
Och så är det inte sant och man får läga stora pengar på advokater och tid och energi på att rentvå sitt namn.

Jag anser iallafall denna tjej som oskyldig fram tills att folk kan visa motsatsen inte bara säga den.
Och anser SIF har agerat fel som stängt av en ryttare på så lösa grunder som rykten och inte fakta!

Det är inte ofta jag yttrar mig men jag säger bara såhär:
Jag ställer mig neutral i frågan gällande domens vara eller icke vara. rykten hit och dit lyssnar jag inte på.

Men några som inte lyssnar på rykten är hästarna, och i denna fråga lyssnar jag på dem. Resultatet som man får på en häst som varit hos en professionell tränare talar sitt egna tydliga språk. Gillar jag resultatet jag fått på hästen hästen när den ridits av en viss ryttare så gillar jag ryttarens ridning och träningsmetoder. Och jag har varit nära inblandad i hästar från MJ så jag har bildat mig en åsikt om ridning och träningsmetoder. Vilket lett till den starka åsikten att jag ALDRIG skulle skicka/rekommendera en häst till vederbörande.

Och plötsligt får jag en åsikt i frågan. Inte baserat på rykten utan på hästarna jag träffat. De ljuger ej.

Antar du inte såg bilderna på hästen med trasiga tunga?

För mig räckte de att se den för att inte vilja skicka häst dit. Har väldigt svårt att tro att de är möjligt att få en sådan rejäl skada på tungan av ett vanligt tränsbett.

Tyvärr har ridsport inte kvar islandsartiklar sen de gjorde om sidan och vet inte om man kan hitta bilderna någon annanstans

Sista biten som inte blev automatiskt länkat ska med också för att den ska funka. Testa här så borde det gå.

Tack ainasoja - eller vad jag nu ska säga, eftersom det var hemsk läsning

kl
Bra tanke.. Läste på en hemsida.

Jag tycker hela vårt tävlingssystem är felaktigt. Man bör kunna få 10,0 i lätt klass, d.v.s. det ska vara en annan domarhandledning). Jämför med att man kan rida på 90 % i LC dressyr och då vet alla att det inte är samma 90 % som Totilas får när han vinner OS. Jag fick 5:a i matte när jag gick i årskurs tre, men jag förstår att det inte betyder samma sak som att få en 5:a på gymnasiet. Och förstår jag inte det är jag inte normalbegåvad och då hade jag inte fått en 5:a i matematik ens i årskurs tre, eller hur? Men, det är en helt annan diskussion.

Varför måste vi göra som alla andra gör? Låt dom ha sitt system på dressyrtävlingar så har vi vårat poängsystem på våra tävlingar.

Jo det är nog sant. Vi jämförs nog mer med storhästvärlden än vi tror. Men jag förstår lite hennes tanke. ;)

kl

Jag tycker hela vårt tävlingssystem är felaktigt. Man bör kunna få 10,0 i lätt klass, d.v.s. det ska vara en annan domarhandledning). Jämför med att man kan rida på 90 % i LC dressyr och då vet alla att det inte är samma 90 % som Totilas får när han vinner OS. Jag fick 5:a i matte när jag gick i årskurs tre, men jag förstår att det inte betyder samma sak som att få en 5:a på gymnasiet. Och förstår jag inte det är jag inte normalbegåvad och då hade jag inte fått en 5:a i matematik ens i årskurs tre, eller hur? Men, det är en helt annan diskussion.

Jag har tänkt samma sak, inte för att härma andra tävlingsformer, mer för att sprida ut poängen. I en vanlig lättklasstävling så ligger majoriteten av alla deltagares poäng mellan 3,5 och 5 eller så. Det skull också vara mer uppmuntrande att få lite 6:or och 8:or då och då.

Samtidigt så är finns det även fördelar med att en 5:a alltid är (ungefär) 5. För övrigt måste det vara jobbigt för domarna att ändra bedömningsmodell hela tiden.

kl

Jag tycker hela vårt tävlingssystem är felaktigt. Man bör kunna få 10,0 i lätt klass, d.v.s. det ska vara en annan domarhandledning).

Klart du kan få en 10 poängare i lättklasstävling, men varför ska bedömningsgrunden vara annorlunda? Bemärk också att lättklasser är enklare varianter av FIPO klasser, dvs vissa moment finns inte med i lätta klasser som du behöver utföra i öppen klass te x. En 10 i lätt klass skulle vara helt klat missvisande om du sedan måste starta i öppen klass och inte behärskar det som förväntas av er.

Jag vill inte att som ska ändra men jag har tävlat lätt klass många år och känner lite som Lobelia att det skulle kännas roligt att få lite högre poäng där. Och givetvis så får man ju vara med på att det inte är samma sak i öppna klasser. Det finns ju folk som tävlar i lätt klass hela tiden också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 554
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 547
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar