Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Haha ska försöka ordna de hela på något vis, kanske pojkvännen lyckas ta några bilder :)

Kul ska de bli iaf, dock hade vi liiite problem att stanna på mittlinjen, men rida lugnare så går de nog bättre (rida lugnt med Þjóðhátið är som att be en kanonkula att ta de lite chill innan den landar liksom...) Och överlag bara rida lugnare så de andra med bättre tränade hästar hänger med ;) Þjóðhátið har bara varit i träning en kort period efter lång paus, men lite lattjande i ridhuset i 4min klarar hon galant av (tölt som första gångart) även om huvudet kommer lite högt ibland i för lågt tempo... Äh tuta och kör, kul ska de bli!

//Petronella

Suck.
Om du nu inte vill ge oss den information som du säger dig sitta på, varför skrev du om det i den här tråden från första början?
Tycker det ska bli intressant att läsa om den här "stämningen mot SIF" som MJ tydligen "vunnit".

Apropå något helt annat så blir det hingstfestival för oss också imorgon, kul, även om det finns några, men framförallt en, som jag gärna sett som inte kommer vara där.

Oj... :o:o Tack för så många fina ord och så mycket tips. Jag läser och suger åt mig! :D

Tack för tipset om galoppen, det är precis som du säger att jag kniper med knäna och försöker banka honom in i galoppen. Men jag ska prova dina tips. Ägaren har förklarat att han behöver rulla över från trav in i galopp på ett annat sätt än en vanlig häst, men jag har nog lite glömt det när vi rider på banan.

Jag tränar lite så kommer det en film om ett tag igen :) Förhoppningsvis så kommer galoppen gå mycket lättare då. Kjarni är inte så mycket tränad just nu, utan vi ska "bygga oss" tillsammans.

Tack igen för alla fina omdömen! :)

Lycka till Petronella! Och du skulle bara våga lägga upp några Islandsbilder, jag döör av abstinens!

Det är tur för dig att den inte fotades något ute idag, för Jäklar vilket väder vi hade, snudd på vindstilla, SOLSKEN HELA dagen och runt 2grader varmt = underbar att rida ut :D Haha! Hlinlover här på buke ska till showen och kika och OM hon får några bra bilder på gammeltanten och mig så ptja då får ni kanske se dom ;) Haha!

//Petronella

Först en uppdatering om Spá!
Nu verkar det äntligen ha lossnat med höger och vänster galopp, hela veckan har jag kunnat beställa vilken galopp jag velat. :) Hoppas att det håller i sig såhär!

Sedan svar till Gullan apropå utfodring.
en gång fick de hippo pellets något minns ej riktigt vad men det blev han groteskt fet på trots att det var uträknad foderstat.
Om hästen blir fet på uträknad foderstat får man minska givan tills man hittar rätt balans för individen, när man så småningom vet vad hästen har för näringsbehov är det enklare att räkna ut givan. När man räknar utgår man från "standard" utifrån hur stor hästen är och hur mycket den jobbar, blir den för tjock eller smal får man anpassa. Annars är det ju en chansning hela tiden och hästen hinner bli ganska tjock (eller smal) om man fodrar med ögat. For the record så har inte jag heller någon analys nu på fodret och fodrar med ögat med varierande resultat. Men skulle gärna haft en analys att utgå från.

Vitsen med att räkna foderstat är ju att man ska hitta vad just ens egen häst har för behov. Då är det enkelt att räkna ut om den behöver tillskott eller inte OM man vet grovfodrets värden.

Glampi verkar vara mer åt normal-svårfödd hållet och kommer nog alltid vara lite mer svårfödd än thengill men tror de närmar sig varann mer och mer ju äldre han blir.
De flesta hingstar har extra stort näringsbehov på vårkanten. Särskilt de som växer. Ibland räcker det inte ens med fri tillgång på hö. Vissa behöver ett ganska rejält tillskott med kraftfoder för att hålla hullet om man inte har värsta kruthöet förstås. Jag tror att Hippo Grow Alfa är lämpligt att ge (Hette förut Hippo Alfa) , jag tycker att det är ett kanonfoder eftersom det har ett högt fiberinnehåll och innehåller mycket "lättsmält" protein. Mer krut för pengarna än i Hippos Müslis, och vanligt lucern och "snällare för magen" än exempelvis sojatillskott.

Jobbigt att han fallit ur, men det ordnar sig. :)
Tråkigt när motivationen är i botten. Hoppas att du hittar en bra medryttare till Thengill. Med ridsällskap blir det nog roligare.

Senast ändrad:

Mycket av det du skriver låter väldigt bekant här. Tycker att jag kan få henne riktigt mjuk och fin i skritten, men så fort jag vill få fram henne i tölt så känns det som om jag inte lyckas få tillräckligt mycket energi i henne för att få henne att faktiskt arbeta och bära sig rätt...

KL
Löshoppade Dimma på torsdagen när jag just nu inte får rida, och kan lätt konstatera att jag inte har någon kommande hopphäst här ;) Hon har sedan tidigare inte varit alltför förtjust i bommar (stiger på dem och blir sedan rädd när hon gör det) så jag väntade mig nog att hon skulle vara ännu värre än vad hon faktiskt var. Hon rev tror jag bara två gånger, men själva hoppstilen var...intressant ;) avstampet såg helt bra ut, men istället för att bakbenen skulle följa efter bakom hästen så vek hon in dem under sig.

IMG_5014.jpg

IMG_5049.jpg

Fick åtminstone beundra hennes fina trav :)

IMG_5143.jpg

IMG_5150.jpg

Såhär såg det då ut, förutom att båda bakbenen var i den position som höger bak är

Åhhhh idag var Jorunn DYYYYR

Vi tränar mkt på att få in vänsterbog eftersom det är vänsterbogen som ställer till det för oss när vi tex skall göra skänkelvinkng åt vänster och öppnor och slutor.

Men vi tragglar på och åt höger är skänkeövikningarna när jag lyckas få allt på plats riktigt bra rena och fina.
Åt vänster blir hon lött styv och spänner sig och det blir än så länge oren reav som går mot lite inslag av tölt men vi jobbar på där.

Blir bättre för varje ridpass.

Galoppen är väl där som det händer mest just nu.. i vänster idag så samlade hon sig så sjukt mkt så hon nästan galopperade på stället:eek::love:

Sedan tränar vi på att arbeta i en liten högre form men än så länge får man vara vääääldigt försiktig för hon blir än så länge väldigt förvirrad när huvudet åker upp och hon tror att hon ska tölta.

Så här hänger allt påmig att jag inte tar upp huvudet för mkt och det är svårt så jag måste hitta läget som hon idag tycker är oki.När jag väl hittar läget knallar hon så fint på så.

På måndag skulle tränaren ta med sin kamera och filma och ta bilder så håll ut..Kul ska de bli första filmen på mig och Jorunn =)

Suck på dig med!! Jag har aldrig sagt att jag suttit på info, mer än att jag veeet att hon vann i tingsrätten å att jag är jätteglad för hennes skull!! :) så nu ska jag återgå till jobbet !! ;) dra in taggarna! ;)

Senast ändrad:

Åhhhh idag var Jorunn DYYYYR

Vi tränar mkt på att få in vänsterbog eftersom det är vänsterbogen som ställer till det för oss....

Jag har en vänsterbog på Lukas och höger på Karl som ställer till.
Inför tävlingen på lördag med Lukas, där vi behöver prestera galoppombyten följda av raka spår (inga bogar före, alltså) och snäva serpentiner, lägger jag just nu krut på att jobba traven med vägar och svängar. Valfri gångart förstås, men får undan bogen riktigt bra på det sättet. Rider också volter med variation mellan "bog in" och "bog ut" vilket alltså inte handlar om några normala dressyrövningar.
Rider ex.v höger varv på volt. "Bog ut" innebär just att man skjuter ut bogarna - och får därmed in inner bog. "Bog in" innebär ställning utåt, bakdelen utåt, bogen inåt och man skaffar kontroll på ytter bog. Lite traggligt men ganska effektivt när man hållt på att växla ett tag. Båda varv, förstås.

Ang MJ och ryktet som nu sprids. Jag känner henne inte och har inte sett henne träna hästar. Om det som sägs gällande djurplågeri är sant så är det förskräckligt.
Om. Och det kan ju mycket väl vara sant, människor gör många konstiga och oförståeliga saker.
Jag har lite jobbigt att tro på rykten och hörsägen.
Har köpt en häst av henne och hon var åtminstone helt problemfri och ärlig i den affären.

Ryktesspridning är precis vad det är tyvärr!! Att man vinner ett mål i tingsrätten över SIF borde tala klarspråk!!!! Jag känner inte heller henne men jag gillar hennes ridning!!

Senast ändrad:

Jag har en vänsterbog på Lukas och höger på Karl som ställer till.
Inför tävlingen på lördag med Lukas, där vi behöver prestera galoppombyten följda av raka spår (inga bogar före, alltså) och snäva serpentiner, lägger jag just nu krut på att jobba traven med vägar och svängar. Valfri gångart förstås, men får undan bogen riktigt bra på det sättet. Rider också volter med variation mellan "bog in" och "bog ut" vilket alltså inte handlar om några normala dressyrövningar.
Rider ex.v höger varv på volt. "Bog ut" innebär just att man skjuter ut bogarna - och får därmed in inner bog. "Bog in" innebär ställning utåt, bakdelen utåt, bogen inåt och man skaffar kontroll på ytter bog. Lite traggligt men ganska effektivt när man hållt på att växla ett tag. Båda varv, förstås.

Ang MJ och ryktet som nu sprids. Jag känner henne inte och har inte sett henne träna hästar. Om det som sägs gällande djurplågeri är sant så är det förskräckligt.
Om. Och det kan ju mycket väl vara sant, människor gör många konstiga och oförståeliga saker.
Jag har lite jobbigt att tro på rykten och hörsägen.
Har köpt en häst av henne och hon var åtminstone helt problemfri och ärlig i den affären.

Åhh vad är de för tävling där man gör galoppombyten? denna klass har jag missat helt. Ja om det är islandshästtävling du ska tävla så klart=)

Ja det finns så många bra övningar för att jobba på bogarna, jag brukar köra samma övning som du och nog är det vanlig dressyrövning minsann=)
Sedan är öppna en superbra övning att man där i öppnan ställer både höger och vänster utan att hästen flyttar kroppen. Eller att hästen går på rak spår och man ställer om och hästen ska fortsätta gå på rakt spår.
Skänkelvikningar ja massa braiga övningar för dessa små busiga bogar.

Lycka till på tävlingen!

Ryktesspridning är precis vad det är tyvärr!! Att man vinner ett mål i tingsrätten över SIF borde tala klarspråk!!!! Jag känner inte heller henne men jag gillar hennes ridning!!

Jag tror aldrig på rykten för jag vet av egen erfarenhet att till 99% stämmer det aldirg framför allt inom hästvärlden där det mestadels är fjantiga fruntimmer som är som en jäkla hönsgård på att snacka skit!:mad:

Och en människa SKA anses som oslyldig tills att personen har fått en fällande dom i domstol.. Blir man friad där ÄR man oskyldig och man skall inte längre dömma personen med rykte eller förtal.

Jag har ingen aning om vem denna person är men anser henne som oskyldig eftersomdomstolen nyss gjort de.

Hur blir det nu då kan denna person kräva SIF på ersättning för arbetsinkomstförlust och sveda och verk??

Jag tror aldrig på rykten för jag vet av egen erfarenhet att till 99% stämmer det aldirg framför allt inom hästvärlden där det mestadels är fjantiga fruntimmer som är som en jäkla hönsgård på att snacka skit!:mad:

Och en människa SKA anses som oslyldig tills att personen har fått en fällande dom i domstol.. Blir man friad där ÄR man oskyldig och man skall inte längre dömma personen med rykte eller förtal.

Jag har ingen aning om vem denna person är men anser henne som oskyldig eftersomdomstolen nyss gjort de.

Hur blir det nu då kan denna person kräva SIF på ersättning för arbetsinkomstförlust och sveda och verk??

:bow: det borde inte vara omöjligt kan jag tycka!! Ska bli spännande att följa utvecklingen!!:)

Bra skrivet!!!! :bow:

Ja man ska vara väldigt försiktig med rykten, även rykten om att en person fått upprättesle i domstol mot en förening när ingen är medveten om att en sådan process pågått. Nu råder det viss osäkerhet om vad detta rykte egentligen gäller då det som sagt inte finns några uppgifter om en pågående tvist mellan SIF och MJ och finns det inte en sådan tvist kan inte någon av partena varken vinna eller förlora ett sådant ärende.

MJ är avstängd från SIFs aktiviteter för osportsigt uppträdande eller något i den stilen, inte för brott mot djurskyddslagen. Mig veterligt finns det ingen lag som säger att medlemmar i en förening måste bli dömda i domstol för att det ska vara korrekt att stänga av dem. Det är helt andra kriterier när det gäller sportsligt uppträdand inom en förening och djurskyddsärenden.

För ett antal år sedan blev en annan islandshästkändis avstängd en kortare period för att ha ridit alkoholpåverkad, han blev heller inte dömd i domstol och skulle heller aldrig blivit det om någon till äventyrs anmält det. Han bröt inte mot svensk lag.

Går vederbörande ut på FB å skriver att dom vunnit över SIF , då tror jag på d!!:)

Tala klarspråk angående vad? Att hon inte har gjort de saker som påstås?

Eller så tyder det bara på att SIF's avstängning i detta tidiga skede inte varit korrekt. Det betyder inte att hon inte kan dömas för djurplågeri eller brott mot djurskyddslagen i domstol. Och DÅ isåfall kunna stängas av av SIF.

Låter fantastiskt att du som inte känner henne utan bara sett henne rida är så överlycklgi över att hon "vunnit", och så övertygad om att det inte ligger någon sanning i påståendena? Vad grundar du det på?
För jag känner en människa som är dömd för både djurplågeri och brott mot djurskyddslagen på väldigt goda grunder, jag är av olika anledningar övertygad om att allt är fullständigt sant. MASSOR med människor som inte sett just de tillfällena ser däremot en helt annan, mycket kompetent hästmänniska som ALDRIG NÅGONSIN skulle kunna göra något sånt.
Detta betyder dock inte att det inte har hänt, bara att folk är naiva och godtrogna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 554
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 545
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar