Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

En av mina favoritveteriäner (som bl.a. Jobbat för sv hopplandslaget) sa faktiskt en gång att "ja, ni storhästryttare borde ta efter sadlingen från islandsryttatna." deras miner var så klockrena :angel:

Kan du säga något om banan? Min stallkompis tyckte att jag ska åka dit och "debutera" istället för att där är så mysigt. Funderar på att fråga om jag.får komma förbi och kika på stället nån dag efter jobbet (jobbar ganska nära) och få lite bättre koll på hur det ser ut på plats.

Har planerat in ett träningspass på ovalbana så får vi se om vi klarar av det :p

Om det nu finns några platser kvar vill säga, får väl se.

Den är skapad exakt efter VM-banan i Norrköping, och den harvas minst en gång i veckan.
Underbart underlag att rida på, och väldränerad
Proffsbana mao :)

kl
Vill höra era funderingar kring att lämna min 09a till Strömsholms utbildning till hösten. Jag har ju min 08 Figge som jag precis ridit in och nu kräver en massa tid. Plus barn och heltidsjobb i sep. Känner att tiden tryter och jag vill att han ska få en bra grund och att allt ska gå smidigt och bra för han som är lite känsligare än F. MEN så är man ju lite mammig och orolig hur det är där och hur han ska ha det. Har inte hört ngt om skolan. Varken bu reller bä så det är svårt. Kanske är fjantig:) Dom har väl koll kan jag tro. Vet inte vilka lärare som som jobbar där. Den ända som jag har haft kontakt med är Helen Blom. Vad tror ni? kan det vara ett alt? :confused:

Bara för att din kropp ser ut sån betyder inte det att andras gör det. Inte för att vara sån, men nu fick du mig att känna mig som en tvättäkta tjockis som helt klart borde kunna väga under 50 kilo??....

Jag behöver gå ner i vikt, men det är inte mycket som krävs för att bli normalviktig eftersom jag ligger på BMI 26 just nu, och detta alltså på över 60 kilo till på en väldigt kort människa.

Jag är ingen elak person -överhuvudtaget!

Att jag fick dig att känna så efter att ha läst igenom mitt inlägg igen ber jag om ursäkt för. Jag själv har svårt att gå upp i vikt och det var därför jag reagareade med stridsyxan när jag läste vad du skrivit.

Det är minst lika hårt att höra "gå upp i vikt" "ät mer, du behöver det" när jag faktiskt är nöjd. Det var den känslan jag fick när jag läste ditt inlägg om att matcha din längd med över 60 kg annars skulle du inte se normal ut. Men som någon annan redan skrivit, det är högst individuellt.

När jag ser ridbilder på dig så tycker jag du passar helt perfekt till hästen din.
Men ja, jag tror vi förstått varandra nu :)

Då missförstod du mig också :p Jag menade bara att ge lite perspektiv när t.o.m jag som är så kort väger över 60 utan att se ut som ett fläskberg :-) jag menar absolut inte att jag inte skulle se normal ut om jag var tio kilo lättare, och jag hade gärna varit mer som du. Att folk gnäller och säger till folk att äta mer och lägga på sig handlar nog om avundsjuka ofta. Mår man bra o trivs så ska ingen annan lägga sig i!! :-)

Jag gick där 10-11 och hade min egna på våren men en väns häst på hösten.
Allt på hösten är lärarlett och bevakat. På våren är det mer fritt Men även läratledda lektioner :)

Ja det låter ju bra! man är ju lite kinkig vem som tar hand om sin bebis haha
Låter ju toppen! Få se hur det blir då. Men det låter ju bra. Får väl sätta in ngn kamera vid boxen så jag ser vad som händer=) Fjantig man är! ;)

Då missförstod du mig också :p Jag menade bara att ge lite perspektiv när t.o.m jag som är så kort väger över 60 utan att se ut som ett fläskberg :-) jag menar absolut inte att jag inte skulle se normal ut om jag var tio kilo lättare, och jag hade gärna varit mer som du. Att folk gnäller och säger till folk att äta mer och lägga på sig handlar nog om avundsjuka ofta. Mår man bra o trivs så ska ingen annan lägga sig i!! :-)

Skönt, är allergisk mot bråk :D
Ja, man vet bäst själv när det gäller ens kropp.

Numera tänker jag gå efter hur personen rider, balansen och handskas med hästar och inte gå på viktgräns, hade ändå inte viljat fråga vad någon väger :p

måste fråga dig om du haft kolik/fång på någon av dina hästar någon gång?
Jag blir lite skärrad av allt kraftfoder du ger:eek: det sägs ju att islandshästar inte riktigt klarar av spannmål eller hästar överhuvudtaget för den delen och att grovfodret ska vara den främsta givan men samitidigt räcker inte det så måste man ju ge extra men sen o andra sidan är det kanske grovfodret som har för dåliga värden då. hmm..

Nej, inget fång eller kolik.
Jag tror att det försvann i svamlet;), men jag ger grovfoder som grund, och ger så mycket att det blir kvar från föregående giva när det är dags att fodra igen.
Detta innebär att jag inte kan öka hullet på hästarna genom att öka grovfodergivan utan måste gå på kraftfoder.
Havre eller andra färdigblandningar får man självklart välja fritt. Jag har 16 hästar och då funkar det inte att köpa 20kg säckar på Lantmännen. Jag får mitt havre i storsäck, ca 600kg per säck och då är det hanterligt.

Så här är min hästhållning:
Grabbarna, nio stycken:
2-årig arabvalack,
2-årig fjordhingst,
3-årig islandsvalack,
3-årig frieservalack,
5-årig fjordvalack,
5-årig islandsvalack,
6-årig fjordvalack,
6-årig islandsvalack,
7-årig kallblodstravarvalack.
Dessa går i samma hage, på lösdrift. Fodras med "hösilage" två gånger dagligen, har som regel lite rester kvar vid nästa fodringstillfälle.
De som är 5 år och äldre jobbar med varierande frekvens. Kraftfoder i varierande mängd och blandning beroende på hull.
Inte alla behöver kraftfoder. Snorri får mest för att han också ska gå in och ut och ledas dagligen. Ställa honom i en box utan kraftfoder när kompisarna käkar, känns inte så hyggligt...

Jag tycker att mitt grovfoder egentligen är bra, eftersom alla grabbar av i grund ganska olika karaktär, klarar sig och håller rimligt hull.

Stona: 1-årig islandshäst
2-årig fjording
3-årig fjording
3-årig ponnykorsning (quarterkorsning)
7-årig islandshäst, digivande, mor till 1-åringen
13-årig fjording som haft fång innan jag tog över henne, som 2- eller 3-åring.
Uppstallade vintertid.
Får så mycket hösilage de äter på kvällen (ligger alltid kvar i boxen på morgonen), kvar i hagen vid inhämtning.
2-åriga fjordingen får nu rätt mycket havre eftersom hon är tunn, haft problem att få henne att äta maten hon fått men nu har hon fått aptit igen. Tandväxling?
Isa får mycket kraftfoder eftersom hon ger di. En ettåring suger ut modern rätt hårt.
13-åriga fjordingen får, tro det eller ej, ca 1kg havre. När hon jobbade som mest, fick hon (där vi var uppstallade på ett travstall drivet av en proffstränare) 3-5kg havre om dagen. Märkligt nog funkade det på en högarbetande fd fångfjording. Dock inget som jag vågar rekommendera till andra! När hon jobbade som mest, reds hon intensivt sex dagar per vecka.

Långt inlägg men jag försöker beskriva hur mina hästar "bor" och fodras.
Har ingen häst med lös mage eller hård mage eller fetma (utom foderhästen då som behöver jobba bort rätt mycket hull). Som sagt ingen kolik, inte haft problem med fång (inte ens på fd fångfjordingen, alltså).

Mina vuxna hästar tränas regelbundet, 3-5 ggr per vecka. Passen är kanske inte så långa men som regel intensiva. De "vuxna" hästarna är, som jag beskrivit/skrutit om tidigare, ganska utbildade. Det blir de inte utan att jobbas...
De har också mycket utomhustid, och rör sig ganska mycket i hagarna. Grabbarna busar som bara den, och gör av med ganska mycket kalorier på det sättet.

Jag skattar mig lycklig som har hästar utan egentliga uppfödningsproblem.:laugh:

Vilken underbar tillvaro du verkar ha :love:
Och vad härligt att hitta ett koncept som fungerar.
Underbart :bow:

KL.
Idag har jag ridit svarta skatten igen för tredje gången och denna gången börjar det tänkas lite tölt, så det går framåt!
Hon blir mer och mer ridbar för varje dag som går och det är skönt att veta att hon nu får rätt sorts träning.
Kommer bilder när jag lyckas få med mig nån med kamera ;)
Men snygg, det är hon!!!

Typ :angel:
Lite kanske ... Hehe.

Såå, när kommer du?!

Ska ut och rida på söndag igen, men då blir det på en annan häst :)

Den är skapad exakt efter VM-banan i Norrköping, och den harvas minst en gång i veckan.
Underbart underlag att rida på, och väldränerad
Proffsbana mao :)

Jag var där i måndags och fick prova en snabbis. Fick testa på de underbara backarna också, det gick ju bara upp och ner precis hela tiden! :love:
Banan kändes riktigt fin trots att det var blött, det lilla jag red där. Helt klart godkänt från mig :D

Idag har vi varit och provat på ovalbanan, superkul tyckte Sol, och jag med för den delen. Tänk att det kan vara så tråkigt att rida i paddock, men så kul med en ovalbana. :p

Det var inga problem att hålla tölten ett par varv i alla fall, lite taktfel här och där speciellt när hon började bli trött, men det kan jag leva med.
Däremot så är hon ju så förbannat framtung. Korta bitar tycker jag att det blir lite bättre, men bra är det ju inte ändå.

Har ni några tips? Efter galoppen tycker jag att hon går som bäst i tölten.

Jag har ju tänkt att det blir bättre när hon blir starkare och nu orkar hon ju betydligt mer, så jag tycker att det borde gå lite mer framåt. Jag är ju i och för sig skitdålig på att få till den där riktigt drivande sitsen som alla tjatar om i tölten. Har äntligen kommit till stadiet där jag kan sitta avslappnat i tölten och bara hitta takten. Det är ju skitsvårt! :o Så för min del är det ju en ganska lång bit kvar känns det som och egentligen tror jag inte att det finns några genvägar. Men om ni har någon övning på lager som ni tycker gör susen så får ni gärna dela med er. :D

Samla samla samla så bakbenen kommer in - då kommer framdelen upp :-)

Samla samla samla så bakbenen kommer in - då kommer framdelen upp :-)

Ja, men det är ju det som är så svårt :angel:
Hon är en sån där som helst inte alls vill att man tar henne i munnen (vilket jag tycker är bra), men jag tycker hon är skitsvår att samla med sitsen jämfört med alla andra hästar jag ridit. Jag får helt enkelt inte till det.:o Fick träningstips att rida massa övergångar i tölten, alltså korta och länga och det vet jag ju att jag är superdålig på eftersom jag gärna låser mig lite i det tempo där det är enklast :angel: Annars när jag rider själv tycker jag att jag är rätt bra på att lägga in övergångar, men just i tölten har jag så himla svårt att få till det så då håller jag mig gärna där jag känner att jag behärskar det. Men det är väl egentligen inte så bra det heller.
Vad är värst, göra halvkassa övergångar där hon tappar takten lite eller att rida i nästan samma tempo men i rätt takt? :angel:

Men, men, träning ger förhoppningsvis färdighet, får ge mig fan på att klara av lite fler tempoväxlingar och övergångar i tölten. :devil:

Testa att rida mycket böjt och ordentligt uppvärmd innan du övar tölten.

Rid mycket serpentiner, volter stora som små (:D reklamen)

Sen när hon är mjuk och följsam blir det betydligt lättare att få under sig på hela fyrkantsspåret.

Absolut, jag håller med, men jag tror snarare att det är drivet som är problemet i vårt fall.

Jag har försökt att vara lite mer explosiv (har som sagt lätt för att fastna i ett "bekvämt" tempo) men det är svårt. Har jag någon som ligger före och drar så brukar det gå lättare, eller som efter galoppen då.
Men annars har jag så svårt för att driva precis i rätt läge, jag blir lätt lite efter och då hinner hon tappa redan och så blir det inget bra. jag har alltid varit sjukt dålig på att rida lata hästar och ibland behöver hon ganska mycket driv för att komma igång ordentligt. För det är ju lite svårt att samla när det inte finns någon energi att samla in :angel: Och när jag då inte lyckas driva på henne tillräckligt så blir det inte mycket till samling.

sen så hoppas jag litegranna i smyg att det ser lite bättre ut på film än på stillbilder, ibland tycker jag att bilder är svåra. Men tyvärr filmade vi sista varvet när hon var rätt så bra trött, så det blev lite travtaktigt istället. Får väl se hur det ser ut sen.
Annars tycker jag det funkar som du säger, med att böja lite och så i början. Då brukar passtakten försvinna ganska fort.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 966
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 554
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 544
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar