Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)
Det är tråkigt när motivationen tryter. jag kände lika dant och sålde mina hästar. Nu har det tillkommit hästar hit till byn där jag bor, men vi ämnar ju flytta och när jag köper häst igen (om ett par år) ser jag fram emot att ha den inackorderad så man får den sociala biten också.
Hoppas du får en trevlig långtur!
"Men efter bara en månad på bete sån ut såhär vilket jag tycker var helt perfekt eller?"
jag tycker han är för tunn där oxå -- sorry.
vad fodrar du med? han växer ju också och är hingst: sånt tar på krafterna...
jag tycker du har lite väl hårda krav ang. vikten på medryttare.Det beror ju helt och hållet på hur långm an är också och vad man har för riderfarenhet. En person som väger 80 kg och är ridvan är ingen stor belastning, om de 80 kg är dimensionerade på en person som te.x är 160 cm, då är det 20 kg övervikt = inte jättemycket för en häst.
Generellt tycker jag dock att det är bra att man är uppmärksam med detta ang. islandshästar i synnerhet. Det är inte ok att rida på för små/klena hästar när man börjar väga 85-90 kg och dessutom är kort (vilket faktiskt väldigt många ryttare är).
Förutom att det sliter på hästen sliter det u också på utrustningen (när man ska sitta upp) vilket man ju som hästägare som söker medryttare kan behöva tänka på.
Tack alla för era tips
Jag skulle aldrig sälja mina älsklingar bara för att motivationen tryter tillfälligt, senast idag hade jag sånt ridsug och bara var tvugen att ta en tur på Thengill, hade inte klarat mig utan dem men känns som att själva träningen ligger på is men vår mysturer finns ju kvar och suget efter dem och att få vara med hästarna.
Hade velat höra vad ni andra tycker om bilderna på Glampi med om någon av bilderna visar en normal och fin häst eller om han är mager på alla
Du får läsa vad jag skrev som svar till dig på min blogg.
VIKTEN:
Om jag ska ta Thengill som exempel då eftersom Glampi inte blivit riden av någon mer än mig hittils.
Thengill vikt just nu ca 300kr 129cm mkh
Ser rätt stor och kanske grov ut när jag rider men i verkligheten av flera sagt "ihhh det var den minsta islandshäst jag sett
" så han är ju endå en b-ponny men han är fortfarande en islandshäst och klarar mycket mer vikt än tex ett russ i samma str.
Både Haffi och Hinni har ridit Thengill
.
Haffi väger(gissar nu bara) runt 80-90kg och är runt 175-180cm lång.
Hinni väger runt 70-75kg och är ca 170-175cm lång.
Det är ju två mycket rutinerade och balanserade ryttare så Thengill såg ju inte ut att lida precis men han gick, helt ärligt inte ett dyft bättre än när jag rider honom, har aldrig sett någon annan rida Thengill bättre än vad jag gör och så säger jag inte för att skryta utan med lite ledsamhet för så duktiga ryttare tror man ju ska kunna rida honom riktigt bra.
Sanningen är nog att Thengill ÄR en riktigt svår häst, han är snäll han verkar lätt men han ÄR sååå jääääkla svår för han är så himla ranghög och bestämmer han sig för att vara slö och inte vilja jobba ja då kan man inte göra mycket åt det
.
Han ÄR skitsvår, jag har börjat inse det med tiden ju mer jag ridit andra hästar och upptäckt hur "lätt" jag kunnat rida dem långt mycket bättre än jag kan rida Thengill trots att vi hängt ihop i 6år.
Hinni tyckte Thengill hade mycket kapacitet och speciellt galoppen var riktigt fin enligt honom men han sa att det var upp till mig att lägga mina kort rätt
haha vadå prestationsångest.
Haffi tyckte Thengill var en häst som hade extremt lätt för samling och fina gångarter.
Men redan då hade vi problemet med reaktionen för skänklar osv.
Han reagerar bättre på spö än på skänkel.
men hans reaktion är såhär:
spö på-hästen springer glatt och villigt fram illa kvickt dvs reagerar tydligt-saktar ner och segar igen-på med spöet-hästen springer fram igen men segar direkt ner sen går det så hela tiden och ju mer man spöar på han/driver och ju oftare man gör det destå sämre blir reaktionen hela tiden och till slut skiter han i att lyssna.
När jag red för Alexandra Montan den tränare vi funkat bäst ihop med..
så beskerv hon problemet som att han är en mycket känslig häst som helt enkelt stänger av när han inte orkar med tjatet mer.
hm ond cirkel...krävs tjat för att hästkräket ska gå framåt-hästen hatar tjat så går inte framåt
.
Haha...kom av mig lite där angående vikt snacket känner jag.
iaf, min pappa som är orutinerad ryttare på ca 90kg red Thengill barbacka en gång men då var han förvisso unghäst 5år men han kunde knappt skritta framåt utan att vingla och verkligen visade att det var alldeles för tungt så pappa fick hoppa av.
Sen har kompisar ridit som vägt ca 80 + och det har ju gått bra med de mer rutinerade men de mindre rutinerade syns hur han sänker ryggen och han skulle absolut inte kunna jobba lika lätt med dem eller villigt för den delen.
ska säga med att Thengill är en väldigt pigg och känslig + rolig häst ute i skogen så han är ingen tråkmåns och sådär knäpp som jag beskrev ovan när han är i sitt "rätta element" han verkligen hatar paddock, ovalbana går lite bättre och bäst funkar ridhus där kan han vara ganska pigg.
men som sagt ute är han piggast och trivs bäst där så har känts så konstigt att tvinga honom springa i paddock när han så tydligt visar att han hatar det och då känner ju jag likadant och får en tråkig inställning till paddock specillt just med honom.
och åter till vikten...
jag tycker 70kg känns lagom på Thengill och jag tycker det absolut är max för ibland tycker jag nästan han sänker ryggen och visar att han tycker att jag med är för tung men det är ju speciellt på längre turer och om han inte är tillräckligt vältränad.
Jag skämms inte för att säga vad jag väger så nu kommer det.
Jag är 163cm lång ungefär och väger nu 57-58kg det känns lagom på Thengill.
när jag var gravid och red honom sista gången vägde jag nog runt 65kg max men redan då tyckte jag att man märkte att han märkte av min vikt uppgång och är glad att jag gick tillbaka till samma vikt som innan graviditeten.
När jag köpte Thengill vägde jag ju runt 50kg det var lagom på honom som unghäst.
När Thengill var unghäst var han väldigt vinglig och kändes som att han inte klarade så mkt mer än mig.
Men det jag är så förvånad över är hur balanserad Glampi är som liknar mer ett staket, thengill som liknade en tunna borde ju varit mer stabil.
Men inte en enda gång har glampi snubblat eller vinglat till eller verkar inte orka mig så jag rider vidare.
väldigt långt och rörigt men behövde skriva av mig