Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Då får ju inte jag rida på din ponny ;)

"Så jag har nog en aning högre krav.. Men som sagt, det blir lätt fel när man går ut med det på det sättet utan att ha sett personen rida. Så jag kanske också bör släppa lite på taggarna jag också."

Jag har redan klassat dig till den jag vet kan rida så joo, du hade blivit tvingad upp :D

Så roligt för er! Grattis till ett långt och lyckligt äktenskap :D

När tar du hem din andra fina?

Tack tack! :D Jag hoppas att vi får minst 12 år till, mina framtida barn ska lära sig att rida på honom har jag bestämt! ;)

Min andra fina kommer till hösten, runt oktober skulle jag tro! :)

Fast det där ju så himla individuellt, jag är 165cm ungefär och jag ser inte klok ut om jag går under 60kg - iaf tycker inte jag om när mina revben sticker ut hur mycket som helst, även om jag tar bort allt utanpå bröstkorgen är jag fortfarande "stor där", desamma gäller för allt, jag är bara grovt byggd, bredaxlad osv. När jag är i min bästa form och trivs bäst är jag vältränad (utan att för den skull vara i närheten av mina vänner som tävlar fitness..) och väger runt 65-72kg eller nått :)

Så det är väldigt individuellt vad man passar i :) Själv tror jag som du själv sa att det som spelar mest roll är hur bra man är på hästryggen och hur bra balansen är :)

//Petronella

Jag har gymmat ett bra tag och på mina 162 cm ligger jag ändå under 50 kg och då är det mycket muskler. Senaste mätningen ligger jag på 16% fettmassa och inte är jag underviktig.

Jag är liten - men stark som få ;) Hjälper mig mycket, mycket i ridningen.

Bara för att din kropp ser ut sån betyder inte det att andras gör det. Inte för att vara sån, men nu fick du mig att känna mig som en tvättäkta tjockis som helt klart borde kunna väga under 50 kilo??....

Jag behöver gå ner i vikt, men det är inte mycket som krävs för att bli normalviktig eftersom jag ligger på BMI 26 just nu, och detta alltså på över 60 kilo till på en väldigt kort människa.

Halvt kl

Jag vill inte lägga ord i mun på någon, men nu ska jag vara lite moralkärring och säga att jag tror vi alla är medvetna om att alla ser olika ut och väger olika därtill.

Det som är normal vikt för en person är helt orimligt för en annan.
Spela roll vad siffrorna säger, spelar det egentligen någon roll? De flesta har väl någon gång i livet önskat att de var lite större eller mindre eller rundare eller fyrkantigare eller grönare eller blåare.

Halvt kl

Jag vill inte lägga ord i mun på någon, men nu ska jag vara lite moralkärring och säga att jag tror vi alla är medvetna om att alla ser olika ut och väger olika därtill.

Det som är normal vikt för en person är helt orimligt för en annan.
Spela roll vad siffrorna säger, spelar det egentligen någon roll? De flesta har väl någon gång i livet önskat att de var lite större eller mindre eller rundare eller fyrkantigare eller grönare eller blåare.

:bow::bow:
Du är klok du.
Och framförallt gäller ju balans och skicklighet till häst. Speciellt när man inte pratar om några extrema vikter.

:bow::bow:
Du är klok du.
Och framförallt gäller ju balans och skicklighet till häst. Speciellt när man inte pratar om några extrema vikter.

Haha, ibland blir jag bara så trött på viktdiskussioner. :angel:

Precis, vikt är ju knappst det som är mest avgörande. Självklart finns de en smärtgräns, men innan man kommer dit så finns det så otroligt mycket mer sätt att skada hästen på. Okunskap , obalans och oerfarenhet till exempel.

KL
Red dressyrlektion idag och det gick så bra att jag fick en liten tår i ögat! Eller ja, min 01:a travade till slut helt rent, i form med fin egen bjudning, justa bakben, varv efter varv :love:
4,5-gångare med svårt för trav alltså, därav entusiasmen över en sån sak som är självklar för en hel del :)

Inte direkt riktat till FengurLaugar men apropå hull- och foderdiskussionen.
Min Karl var hemskt tunn när jag fick hem honom som treårig hingst. Han är en riktig hårding och hade nog haft fullt upp i sin grabb-flock. Han var också tämligen översållad med sårskorpor så där hade gått tufft till. Karl var högst i rang, både där och här hemma.
Jag gav så mycket grovfoder som de åt, och gör det fortfarande. Varierar lite dag för dag men om de har kvar av frukosten när det är dags för kvällsmat och tvärt om, så har de fått lite för mycket...
Jag lade till ganska mycket havre, en del sojamjöl och så mineraler. Under sommaren och hösten fick han ca 3.5 kg om dagen, därefter kunnat trappa ner mängden kraftfoder.
Nu är han en trevlig valack i lagom hull, som får ett knappt kg havre dagligen som tillägg till grovfodret.
En del hästar verkar tåla havre, andra inte. För mina hästar funkar det med havre som kraftfoder.
Just nu är det Isa som får mycket; inte för att hon är mager men för att hon inte ska bli det eftersom hon fortfarande ger di till viss del. Det kan ju plocka ner rätt hårt i både hull och muskulatur men hon har som sagt klarat sig, antagligen tack vare att jag gradvis ökat kraftfodergivan. Hon får nu ca 2.5 kg havre, 6 dl krossat korn (blir inte mycket i vikt), 2-3 dl sojamjöl samt mineraler. Och fritt med grovfoder (hösilage).
Foderhäst är överviktig och får över huvud taget inget kraftfoder.
Snorri får grovfodret och så får han 400g havre mest för sällskaps skull. Snorri är född -09 och ska inte börja ridas förrän tidigast om ett år. Jag är för tung för att börja rida en treårig islänning med mina 70kg.

Gillar dig och ditt raka sätt, du låter som en äldre version av mig själv:grin:
Vikten är ju inget man ska skämmas för att snacka om och de som väger mer får ju helt enkelt rida lite grövre/större hästar det är ju egentligen inget konstigt med det.

ska ta vikt dissktutionen i ett annat inlägg.

måste fråga dig om du haft kolik/fång på någon av dina hästar någon gång?
Jag blir lite skärrad av allt kraftfoder du ger:eek: det sägs ju att islandshästar inte riktigt klarar av spannmål eller hästar överhuvudtaget för den delen och att grovfodret ska vara den främsta givan men samitidigt räcker inte det så måste man ju ge extra men sen o andra sidan är det kanske grovfodret som har för dåliga värden då. hmm..

Men jag undrar om det finns några bevis/studier som visar för/nackdelar med att ge mycket kraftoder/inget kraftfoder...det kanske spelar kvittar det kanske inte gör någon skada osv...

Jag har aldrig gett kraftfoder att tala om till mina hästar.
Glampi har fått lusern som många frågade om men inte just nu troligen har han tappat i hull pga att jag får väga mellan att Thengill blir för fet eller Glampi för smal och i detta fallet har Glampi blivit för smal och snabbt med så jag inte hann med annars är jag nog med att kolla dem hela tiden i hullet och anpassa givan efter det.
Hela vintern har det funkar att låta dem gå ihop och äta tillsammans, Glampi har varit lagom(skulle kunnat vara tjockare men inte "farligt" tunn) och Thengill har varit lagom(hade kunnat vara liiite smalare men helt okej).
Men det har ju konstigt nog funkar för vintern innan det fick jag stödfodra Glampi och Romeo för det funkade inte att ha dem ihop med Thengill hela tiden.

men som sagt nu så på våren kanske de tappar extra lätt precis innan betet speciellt som han är unghäst och växer men nu trycker jag i han mat och ser redan resultatet så det var helt enkelt för lite mat han har fått kraken, dumma matte:mad:.
Han får nu hippo musli en halv liter + mineraler + fri tillgång hö hela dagen på box sen är han ute på em och natten med Thengill och får em maten och kvällsmaten ute.
Han äter bra så dt är ingen fara med det.

Har som sagt aldrig gett kraftfoder att tala om, gav thengill typ 3dl havrekross/kornkross när han var unghäst varje gång jag ridit i några månader typ, sen har han i omgångar fått lusern(grovfoder) en gång fick de hippo pellets något minns ej riktigt vad men det blev han groteskt fet på trots att det var uträknad foderstat.

så nej Thengill har iaf aldrig behövt kraftfoder om man säger så:angel: men då har jag sett till att höet har bra värden och kvalit annars funkar det inte för då blir han bara bukig och tappar muskler.

Glampi verkar vara mer åt normal-svårfödd hållet och kommer nog alltid vara lite mer svårfödd än thengill men tror de närmar sig varann mer och mer ju äldre han blir.

Mina hästar har aldrig haft fång eller kolik och jag hoppas de aldrig kommer få heller.

En klok människa sa till mig, en stor orsak till alla fånganfall på våren hänger ihop med att människor proppar i sina hästar stora mängder kraftfoder/extremt krafigt grovfoder och hästarna är antingen övergödda(väldigt många) eller fulla till max med "näring" sen när gräset kommer så blir det helt enkelt för mycket för kroppen och det blir en reaktion.

En häst är ju skapad(rent fysiskt) att "svälta" på vintern och leva av näringsfattig mat och när gräset kommer så är lagom alla "tankar tömda" så att säga så då kan det fyllas på utan att hästarna blir sjuka av gräset.

förstår ni resonemanget jag tycker faktiskt det var himla klokt sagt.

Svårt när man tillfälligt tappat motivationen.
Jag finner mest inspiration av att rida regelbundet för samma instruktör: verkligen roligt och peppande när instruktörerna bekräftar att det gått framåt.
Och väldigt peppande för mig när jag tänker tillbaka för sex-sju år sedan, och jämför.
Då kunde jag sitta på en häst och åka i skogen och längs vägar. Var då inte alls skolad som ryttare: hade haft ponny sedan jag var fem år gammal men vi hade aldrig möjligheter till ridskola eller instruktör av ekonomiska skäl (uppväxt på bondgård så ponny kunde vi ha).
Började sedan rida för ett par olika westerninstruktörer och lade för några år sedan till två dressyrinstruktörer varav den ena också tävlat SM för islandshäst för ett antal år sedan.
Och som ni kan se av mina skrytsamma inlägg, har jag lärt mig massor. Inspirationen har alltså varit mina fantastiska tränare och mina underbara hästar.
Och visst har det gett en skjuts för motivationen att delta i westerntävlingar och vinna, och att för snart ett år sedan testa LA dressyr och få godkända procent på en nordsvensk travare som jag köpte från trav mindre än två år tidigare..

Men som sagt, för mig är inspirationen att rida för instruktör och bli bättre på att rida.
Om/när jag blir bättre på att rida, blir också hästarna duktigare eller bättre.

Fast jag har förmånen att ha en god ekonomi och har råd att rida kurs.
Islandshästtävling tycker jag också är för dyrt: ca 500kr för klubbmedlemskap, 750 för licens,drygt 500 i grenavgift. Skamligt.
I western, som jag kommer att tävla lite i sommar igen, är klubbmedlemsavgift ca 250kr, ryttarlicens 200kr. Hästlicens har jag livstid för flera av mina hästar så det kostar inget. Grenavgift på regional nivå ca 100kr, grenavgift när man är modig och kan rida på enhandsfattning på nationell nivå, ca 120 kr per gren. Stor skillnad, faktiskt.

Eftersom jag faktiskt inte tävlar för att vinna, är det helt enkelt inte värt 1700-1800 kr för att rida en gren och visa en medioker häst bland alla andra mediokra eller bra hästar.

Edit: jag har dessutom inte islandshäst av sådan kvalitet att jag skulle kunna vinna även om det var det som drev mig...

Ja du har rätt, tack för din berättelse med.
måste se om det finns någon tränare i närheten skitlångt till allt här så jäkla trist.
det var tider när jag bodde i Östergötland och hade 3mil till Himmelstalundsbanan:love: usch saknar...
Hade dessutom massa bra tränare nära där med och massa islandshäst folk här finns det knappt något.

är glad för min bekanta jag ska hälsa på i helgen iaf hon har ett gäng med islandshästar.

ja det är helt sjukt DYRT att tävla och vad får man ut på det(om man inte tävlar/tränar reglebundet) av att rida runt på en bana och visa upp sig, alltså de pengarna lägger man ju mycket hellre på tränare i så fall då lär man sig ju något iaf.

Jag kan säga att jag är himla tävlingsinriktad om jag ska tävla så vill jag ju inte komma sist.
är lite, allt eller inget, kan jag inte sattsa helhjärtat så skiter jag i det istället tyvärr för det känns bara slöseri med pengar på att få kassa resultat när man inte har råd/tid att gå in helt för det.
Är skitdåligt förlorare:D Men samtidigt är det det som driver mig att bli bättre så den känslan vill jag ha lite men när jag vet att jag inte har råd eller tid då är det som att jag ger upp lite för då finns det ju inget mål att kämpa för.

Men vi ska se framåt endå...

Jag håller med!
Dom gångerna jag tappat motivationen så har jag mest lullat runt i skogen i väntan på att våran instruktör ska komma ut. Det räcker med en lektion för att motivationen ska komma tillbaka!
Jag har ju som du Gullan ridit in min unghäst själv och ibland känt att jag inte kommit vidare och då har det alltid varit superbra att rida för min instruktör.
Jag rider för henne som mest en gång i månaden men oftast så går det längre tid emellan än så. Men det har fungerat bra ändå!
Visst, vi har inte kommit så långt som han skulle gjort om han varit på träning hos en mer rutinerad tränare i lika lång tid men han ligger helt okej i sin utbildningsfas ändå och vi jobbar vidare.
Så mitt tips är att du verkligen försöker pallra dig iväg, eller få någon duktig att komma till dig och hålla en lektion!

Tack för tipset.
Det är nog för länge sen jag red lektion nu haha eller det ÄR det, senast jag red lektion var...2009...:eek: 3år sen vart tog de åren vägen?
Men har sån tur är ridit en hel del olika hästar sen dess så har fått erfarenhet på så vis istället men nu känns det som att vi måste ta nästa steg.

men är lite rädd för detta med thengills problem och hur tränare reagerar på det, man måste ju ha viljan att jobba med på banan men deras sätt för att få han att gå fram funkar ju inte, det funkar inte bara att driva på honom då stänger han av och blir skänkeldöv och då har jag en stubbe som växt fast som stannar såfort jag slutar driva jag får bära runt på han och hela lektionen går ut på att försöka få han att ta ett steg framåt, förbannat j*vla irriternade rent ut sagt:devil::angel:.
Och är trött på att lägga pengar på lektioner när tränarna säger att han behöver gå framåt på bana, säg något jag inte vet typ.

där har vi lixom fastnat men jag misstänker att han är mkt bättre nu men är så rädd för att han ska bli likadann igen.

glampi känns inte redo för att ridas på bana(rädd för att han med ska tappa motivationen om han ska behöva ranta runt där innan vi knappt kommit ut i skogen ens) och med han känns det som att jag vet vad jag ska träna han behöver bara tiden på sig att bli starkare osv.

men samtidigt är det kanske glampi som jag skulle rida träning på för att komma över spärren som jag säkert med fått....

svårt...

Det är tråkigt när motivationen tryter. jag kände lika dant och sålde mina hästar. Nu har det tillkommit hästar hit till byn där jag bor, men vi ämnar ju flytta och när jag köper häst igen (om ett par år) ser jag fram emot att ha den inackorderad så man får den sociala biten också.
Hoppas du får en trevlig långtur! :)

"Men efter bara en månad på bete sån ut såhär vilket jag tycker var helt perfekt eller?"

jag tycker han är för tunn där oxå -- sorry. :o
vad fodrar du med? han växer ju också och är hingst: sånt tar på krafterna...

jag tycker du har lite väl hårda krav ang. vikten på medryttare.Det beror ju helt och hållet på hur långm an är också och vad man har för riderfarenhet. En person som väger 80 kg och är ridvan är ingen stor belastning, om de 80 kg är dimensionerade på en person som te.x är 160 cm, då är det 20 kg övervikt = inte jättemycket för en häst.

Generellt tycker jag dock att det är bra att man är uppmärksam med detta ang. islandshästar i synnerhet. Det är inte ok att rida på för små/klena hästar när man börjar väga 85-90 kg och dessutom är kort (vilket faktiskt väldigt många ryttare är).
Förutom att det sliter på hästen sliter det u också på utrustningen (när man ska sitta upp) vilket man ju som hästägare som söker medryttare kan behöva tänka på.

Tack alla för era tips:bow:

Jag skulle aldrig sälja mina älsklingar bara för att motivationen tryter tillfälligt, senast idag hade jag sånt ridsug och bara var tvugen att ta en tur på Thengill, hade inte klarat mig utan dem men känns som att själva träningen ligger på is men vår mysturer finns ju kvar och suget efter dem och att få vara med hästarna.

Hade velat höra vad ni andra tycker om bilderna på Glampi med om någon av bilderna visar en normal och fin häst eller om han är mager på alla:angel:

Du får läsa vad jag skrev som svar till dig på min blogg.

VIKTEN:

Om jag ska ta Thengill som exempel då eftersom Glampi inte blivit riden av någon mer än mig hittils.

Thengill vikt just nu ca 300kr 129cm mkh
Ser rätt stor och kanske grov ut när jag rider men i verkligheten av flera sagt "ihhh det var den minsta islandshäst jag sett:angel:" så han är ju endå en b-ponny men han är fortfarande en islandshäst och klarar mycket mer vikt än tex ett russ i samma str.

Både Haffi och Hinni har ridit Thengill;).
Haffi väger(gissar nu bara) runt 80-90kg och är runt 175-180cm lång.

Hinni väger runt 70-75kg och är ca 170-175cm lång.

Det är ju två mycket rutinerade och balanserade ryttare så Thengill såg ju inte ut att lida precis men han gick, helt ärligt inte ett dyft bättre än när jag rider honom, har aldrig sett någon annan rida Thengill bättre än vad jag gör och så säger jag inte för att skryta utan med lite ledsamhet för så duktiga ryttare tror man ju ska kunna rida honom riktigt bra.
Sanningen är nog att Thengill ÄR en riktigt svår häst, han är snäll han verkar lätt men han ÄR sååå jääääkla svår för han är så himla ranghög och bestämmer han sig för att vara slö och inte vilja jobba ja då kan man inte göra mycket åt det:mad:.
Han ÄR skitsvår, jag har börjat inse det med tiden ju mer jag ridit andra hästar och upptäckt hur "lätt" jag kunnat rida dem långt mycket bättre än jag kan rida Thengill trots att vi hängt ihop i 6år.

Hinni tyckte Thengill hade mycket kapacitet och speciellt galoppen var riktigt fin enligt honom men han sa att det var upp till mig att lägga mina kort rätt:angel: haha vadå prestationsångest.

Haffi tyckte Thengill var en häst som hade extremt lätt för samling och fina gångarter.
Men redan då hade vi problemet med reaktionen för skänklar osv.

Han reagerar bättre på spö än på skänkel.

men hans reaktion är såhär:

spö på-hästen springer glatt och villigt fram illa kvickt dvs reagerar tydligt-saktar ner och segar igen-på med spöet-hästen springer fram igen men segar direkt ner sen går det så hela tiden och ju mer man spöar på han/driver och ju oftare man gör det destå sämre blir reaktionen hela tiden och till slut skiter han i att lyssna.

När jag red för Alexandra Montan den tränare vi funkat bäst ihop med..
så beskerv hon problemet som att han är en mycket känslig häst som helt enkelt stänger av när han inte orkar med tjatet mer.

hm ond cirkel...krävs tjat för att hästkräket ska gå framåt-hästen hatar tjat så går inte framåt:angel:.

Haha...kom av mig lite där angående vikt snacket känner jag.

iaf, min pappa som är orutinerad ryttare på ca 90kg red Thengill barbacka en gång men då var han förvisso unghäst 5år men han kunde knappt skritta framåt utan att vingla och verkligen visade att det var alldeles för tungt så pappa fick hoppa av.

Sen har kompisar ridit som vägt ca 80 + och det har ju gått bra med de mer rutinerade men de mindre rutinerade syns hur han sänker ryggen och han skulle absolut inte kunna jobba lika lätt med dem eller villigt för den delen.

ska säga med att Thengill är en väldigt pigg och känslig + rolig häst ute i skogen så han är ingen tråkmåns och sådär knäpp som jag beskrev ovan när han är i sitt "rätta element" han verkligen hatar paddock, ovalbana går lite bättre och bäst funkar ridhus där kan han vara ganska pigg.
men som sagt ute är han piggast och trivs bäst där så har känts så konstigt att tvinga honom springa i paddock när han så tydligt visar att han hatar det och då känner ju jag likadant och får en tråkig inställning till paddock specillt just med honom.

och åter till vikten...

jag tycker 70kg känns lagom på Thengill och jag tycker det absolut är max för ibland tycker jag nästan han sänker ryggen och visar att han tycker att jag med är för tung men det är ju speciellt på längre turer och om han inte är tillräckligt vältränad.
Jag skämms inte för att säga vad jag väger så nu kommer det.
Jag är 163cm lång ungefär och väger nu 57-58kg det känns lagom på Thengill.
när jag var gravid och red honom sista gången vägde jag nog runt 65kg max men redan då tyckte jag att man märkte att han märkte av min vikt uppgång och är glad att jag gick tillbaka till samma vikt som innan graviditeten.

När jag köpte Thengill vägde jag ju runt 50kg det var lagom på honom som unghäst.

När Thengill var unghäst var han väldigt vinglig och kändes som att han inte klarade så mkt mer än mig.

Men det jag är så förvånad över är hur balanserad Glampi är som liknar mer ett staket, thengill som liknade en tunna borde ju varit mer stabil.
Men inte en enda gång har glampi snubblat eller vinglat till eller verkar inte orka mig så jag rider vidare.

väldigt långt och rörigt men behövde skriva av mig:)

Det gör jag med, och jag är 155 cm ;) Visst, ett par kilo ner skall jag men mycket under 60 hamnar jag inte på i matchvikt med muskler. Och som sagt, jag är ju grymt kort....

Men 60kg känns ju lite väl lite:crazy: Fast för en tunn omusklad eller kraftigt överviktig ej viktbärande unghäst känns det faktiskt som max tills hästen blivit smalare, mer vältränad.
Men sen så 70kg sen tycker jag är perfekt men sen stora viktbärande hästar tror jag säkert kan ta upp emot 90-95kg iaf.
Men väger man 100 och mer ska man nog egentligen inte rida någon häst eller kanske en ardenner.
Hästarnas kroppar är ju inte skapade för en tung klump mitt på ryggraden så ju mindre vikt destå bättre tänker man ju iaf, en bra sporre om man inte vill gå upp i vikt iaf för mig:).

Men jag tycker ju kort och lite tyngre är bättre än jättelång och tung eller jättelång och smal med för den delen för det blir nog en himla obalans för hästen att balansera upp en kort ryttare svajar ju inte så att säga på samma sätt och visst om det är tungt men ja..

När Thengill kutar rygg och drar på i en rund och snabb galopp så kan jag ibland känna mig för lång och lättare tappa balansen pga det.

Tänkte på det.
det har ju disskuterats här mycket om att sadeln ska ligga si och så långt bakom bogbladets högsta läge osv.
Men om man tänker såhär: hur ligger inte sadlarna på hopphästar, dressyrhästar? där läggs ju sadlarna enligt oss alldelses för långt fram hur ska de hästarna kunna röra sig?
Varför är vi så noga med att sadlarna ska ligga minst 5cm bakom bogladet sen ska vi få plats att sitta på våra b-c ponnys med det funkar ju inte rent logiskt finns ju ingen plats kvar då.

För att det krävs mer bogfrihet - t.ex. i tölten.
Och förresten så sadlar jag likadant oavsett hästras och inriktning ...
Sen finns det MÅNGA sadlar på t.ex. dressyrforumet som jag gärna dragit bak en dm :angel:

"Så jag har nog en aning högre krav.. Men som sagt, det blir lätt fel när man går ut med det på det sättet utan att ha sett personen rida. Så jag kanske också bör släppa lite på taggarna jag också."

Jag har redan klassat dig till den jag vet kan rida så joo, du hade blivit tvingad upp :D

Haha, det låter bra!
Då ser jag fram emot ett besök när lilleman är inriden ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 966
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 554
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 544
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar