Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Gullan, det är lite svårt att se hans hull på bildens vinkel, men jag tycker inte att han ser så farligt tunn ut? Men som sagt, vinkeln är inte helt lätt att läsa av och du ser ju honom live, så lita på ditt omdöme! Visst är han fortfarande hingst? För i sånt fall är det väldigt vanligt att de tunnar ut på våren om man inte är snabb att öka på fodergivan, när hormonerna stiger. Har du tänkt visa honom i framtiden?

Det där med motivation är svårt, för jag håller med de andra, att rida för instruktör är väldigt givande och då får man et kvitto på att utvecklingen går framåt och dessutom får man tydlighet i vad man ska jobba vidare med. Du har ingen kompis som är duktig som kan ge dig någon kompislektion då och då? Ibland behöver man bara ett par ögon på sig regelbundet för att det ska kännas givande och roligt med ridningen igen. Hur långt har ni kommit i utbildningen? Har ni börjat med tölten än? Kan han alla grundkommandon utan problem? Gå fram, stanna, flytta åt sidan, böja sig för skänkeln, backa osv? Unghästar är roligt, för allt de kan har man ju lärt dem själv, men ibland är det svårt att ta nästa kliv framåt.

*kl*
Lite roliga bilder på min sambo och Viva som leker tittut i hagen för någon dag sedan.
20120411-231131-600x450.jpg

20120411-231114-600x450.jpg

20120411-231200-600x450.jpg

Men va söt!=) Precis som med min bebis här hemma. Hon är 9 månader och blåögd;)

290kg, de är inte mycket det. :o
Mitt sto här hemma väger 328 enligt måttband, och är verkligen JÄTTE tunn.
Detta pga sin stora hingstunge som slurpat i sig alldeles för mycket sista tiden.
( de är nu särade på)

Vad ger du honom för kraft?
Höanalys? Dåliga/ bra värden?

Känner igen de där Gullan med motivationen.

Har inte ekonomin just nu för kurser men tittar när andra tränar (inhyrd på anläggning där de har kurser för olika bra tränare).

Kände mig helt i botten ett tag med usel kropp med massa värk och ingen inspiration alls för hästen. Av en slump så ramla jag över en video på You tube på Extreme Cowboy race. Även om de som rider de säkert skulle skratta gott åt varianten som jag rider så hjälpte de verkligen inspirationen.

Gör en variant av Smáli och Extreme Cowboy race men med dressyr, bommar mm när inspirationen dalar.

Alla är olika men för mig funkar de bra då att prova något nytt om man inte tränar för någon inspirerande tränare.

Men just olja är super att ge i maten, då med kraftfoder såklart.
En dl morgon och en dl kväll.
Det gjorde under på Erro när jag fick hem honom från Dalarna (och han såg ut ungefär som Glampi gjorde förra våren ... )
Sen finns det ett fodertillskott som jag köpte genom min veterinär, superbra! Ett mått om dagen.
Minns dock inte vad det hette ..

Absolut, men olja brukar väl inte räknas som proteinkoncentrat på samma sätt? Det är väl mer energi genom fett som det tillför?

Nu är ju han hingst med, hade förträngt det. De brukar väl ha högre proteinbehov än en "vallack" om man ser till genomsnittet?

Är det de svart/lila kulorna du tänker på?

Hm, funderar på medryttare...då får man kanske lite mer motivation.
Tycker det känns så svårt att hitta rätt människa bara, måste ju stämma in på dessa kriterier eller jag kanske är för petig?
-max vikt 70kg
-inte för lång
-van ryttare
-gärna kunna lite så hästarna utvecklas
-Orädd
-Kunna tölta eller iaf inte vara helt tafatt
-lyssna på mina önskemål
osv...

och denna ryttare har troligen en egen häst så den finns säkert inte ens:(.
Tror jag är lite väl för kontrollerande vad gäller mina guldklimpar är så rädd om dem de är som mina barn hihi.

Tycker det är vettiga krav. Man ska vara rädd om sina fyrbenta och man måste lita till vad magen säger är rimligt :) Gällande motivationen kanske du kan köpa nån faktabok? Jag har just öppnat "Dressyr med Kyra" i hopp om att det ska ge något.
Alla är ju olika men för mig kan den typen av böcker ge en liten gnista :)
Sen är det väl normalt att då och då tappa lusten. Jag rider för dressyrtränare just nu men känner ändå viss uppgivenhet gällande ena hästens trav och undrar om den nånsin ens kommer bli okej. Övar och övar men... inspirationen där är inte direkt på topp... (När jag tänker efter är det ju just därför jag rider för just de här tränarna, alltså för att få ordning på traven på 01:an.)

Verkligen en liten Sol :) Jättefin i hullet enligt mig!

Ja, jag tycker det börjar ta sig :)
Nu är bilden från den snälla sidan, hon har fortfarande en rätt så rejäl hals, men resten av kroppen känns jättefin. Hängmagen börjar sakta men säkert dra sig uppåt också. :banana:

290kg, de är inte mycket det. :o

Man får dock tänka på att banden visar helt galet fel på vissa hästar. Glampi är ju ingen grov häst, han är ju väldigt smäcker just över bålen där man mäter och då blir det ju inga höga siffror på måttbandet.
Inte säkert att han väger mer på våg heller, för han ser ju inte så stor ut. Jag jämför med mina, Godi som var mindre men bredare och djupare bål och rejäl röv :angel: vägde bara 320. Sol vägde när hon var tjock 350, så jag skulle tippa på att hon hamnar strax över 300 hon med. Hon är inte jättesmäcker men inte grov heller. Så att en smäcker hingst väger runt 300 tycker jag inte är så konstigt faktiskt.

Absolut, men olja brukar väl inte räknas som proteinkoncentrat på samma sätt? Det är väl mer energi genom fett som det tillför?

Nu är ju han hingst med, hade förträngt det. De brukar väl ha högre proteinbehov än en "vallack" om man ser till genomsnittet?

Just därför är olja extremt bra att tillföra till svårfödda/tunna hästar.
Hingstar har ju ett större behov överlag, mot valackar och ston (ffa nu på våren/sommaren) så det måste man vara beredd på innan dom dalar i vikt.

Ja, precis! Tror "mina" var helt svarta dock ...
Men extremt bra!!

Måste bara få jubla lite över min underbara lilla häst.

Idag hade Sol en sån där tråkig dag då ingen funkar och hon hänger sig fram på bettet och drar upp huvudet och gapar istället för att använda sin lilla rumpa och ta i lite.

Tillslut tröttnade jag på att lirka och försöka mjuka upp henne och få henne medgörlig med våra skolor och skänkelvikningar etc. etc. Så fick jag lite tuppjuck på henne när hon bara la sig på bettet och grisepassade när jag bad om tölt och sa till henne "men spring då istället för att dra i bettet, släpp och spring istället!" så vi tog 10 meter galoppspurt, tog ner till tölt, och gjorde sen halt och när jag sen skulle ta fram henne i tölt igen så tog hon galopp direkt ur halten!!! :eek: Jag skrek på ridkompisen "SÅG DU!!!!!" och så var jag tvungen att göra de igen och hon bara skuttade in i galoppen direkt. Helt ren och fin galopp!!

Efter de satt tölten som attan och sen vågare jag inte tölta henne mer så vi travade resten och jobbade på lite ökningar i traven istället.

Så nu måste jag lära mig att inte sitta och försöka vara så kontrollerad hela tiden, utan att våga prova lite mer och vara lite mer explosiv. :p

Citerar mig själv då jag gärna vill veta vad ni andra tycker.

Detta "konceptet" vill jag försöka utgå från de första 2-3 åren tills han byggt upp rygg och ridmuskler hyfsat ordentligt.

På vilka sätt kan det vara till fördel att fler olika duktiga(!) ryttare i varierande vikt rider samma häst under första åren i utbildningen?

Samt.

Vad kan bli konsekvenserna?

Spåna gärna fritt! Vill gärna höra era teorier men också undersökningar som finns.

För min del så var det en fördel att hitta en duktig medryttare till Kveikja för att medryttaren inte var sned som jag. Kveikja har jag ju ridit in själv och eftersom hon är en liten ädlare ponnyversion så kunde inte min sambo rida henne. Hon var som 6åring sned i länden med spänning i höger länd. Tack vare mig, jag är sned= lilla pålla blev sned. Det kanske inte hade hänt om någon icke-sned hade ridit henne oxå. Hon har nu blivit bättre o jag hade världens bästa medryttare, som nu befinner sig på andra sidan klotet o jobbar med islandshästar. Jag hoppas hon fortsätter när hon kommer hem i sommar, nu har hon ju egen häst, men den är inackorderad hos mig...

Jag ser det som att ridas av andra är en del i utbildningen. En häst måste få lära sig att tolka andras signaler som ju nödvändigtvis inte alltid är samma som dina. Det behöver inte vara en regelbunden medryttare, utan kanske en stallkompis man byter häst med för en tur. Men man kan få tråkiga konsekvenser oxå. Jag lämnade Kveikja på töltsättning o fick hem en häst som lyssnade så illa på förhållningar att jag spenderade typ ett halvår med halsring innan det blev bättre. Hon kom oxå hem med olaten att slänga upp o kasta med huvudet vid tygeltag. Inte så kul! Det gör hon än idag, 4år senare...

Jag har inga stora problem med att låna ut mina, bara det är en ryttare anpassad efter hästens kunskapsnivå och psyke. Jag hade t.ex. Aldrig satt upp en nybörjare eller osäker på Snöggur. I dagsläget sätter jag inte upp någon utan töltkunskap på Kveikja och absolut inga stora tunga på henne(nån längre stund) eller Andi(Andi har tillräckligt med sig själv o saknar ryggmuskler). Min sambo på 87kg får dock gärna sitta upp på Kveikja några minuter när hon är uppvärmd. Jäklar vad hon går med lite tyngd! Men han har grymt bra balans o sits. Man märker ju när han kliver upp, hela hästen välter lite ;)

Här är dom för några veckor sedan.
wpid-dsc_2298.jpg

O för några år sedan, då såg det helt sjukt ut... Men som sagt, några minuter bara.
finkvekkimathias_44609360.jpg

Hästar använder energi för att spjälka protein. En häst kan börja bryta ner sitt kroppsfett för att kunna hantera proteiner om de inte får tillräckligt tillfört. Vet man vad man har för kvot på sitt grovfoder så kan man hålla koll på om det är protein och/eller olja som behövs. Har oxå märkt att det är bra med hög kvot på fet häst, Andi blir smalare iaf ;)

Snöggur magrar direkt på för hög kvot. Vi ger olja varje dag för att höja hans kvot(vi har ca 7 i hösilaget) han verkar vara jättekänslig o behöver ner till 6.

En växande häst behöver mycket proteiner men oxå energi för att hantera det.

:) nu när jag skriver om det, varför ger jag inte olja till Rá oxå? Hon är supertunn under all päls! Dumma mig, börjar fr.o.m. idag! Tur vi alla har varandra här på buke!!!

Ingen över 60 kg kommer upp på min häst sen. Men helst ingen alls förutom jag ;)

Så jag har nog en aning högre krav.. Men som sagt, det blir lätt fel när man går ut med det på det sättet utan att ha sett personen rida. Så jag kanske också bör släppa lite på taggarna jag också.

Oja, då hade nog alla mina unghästar dött för länge sedan, ja jag väger mer än 60 kg.:o

Det gör jag med, och jag är 155 cm ;) Visst, ett par kilo ner skall jag men mycket under 60 hamnar jag inte på i matchvikt med muskler. Och som sagt, jag är ju grymt kort....

*kl*

Idag firade jag och Filipus 12 år tillsammans med en härlig galopprunda i solskenet! :D

Det var riktigt härligt att galoppera fort och på hemvägen tränade vi tölten också. Väl hemma igen fick Filipus gå lös en stund på gården, jag satt på gräsmattan och han höll sig nära mig hela tiden. Vi åt hårdbrödmackor och myste innan han fick gå tillbaka till hagen.

En perfekt dag var det med andra ord! :love:

:love:

Oja, då hade nog alla mina unghästar dött för länge sedan, ja jag väger mer än 60 kg.:o

Varför skulle dom ha dött för att du väger över 60 kg?

Tar för givet att du valt hästar som du själv kan rida.

Sen att jag har nojor över min egen prins behöver inte betyda att det varken är rätt eller fel.

Det gör jag med, och jag är 155 cm ;) Visst, ett par kilo ner skall jag men mycket under 60 hamnar jag inte på i matchvikt med muskler. Och som sagt, jag är ju grymt kort....

Jag har gymmat ett bra tag och på mina 162 cm ligger jag ändå under 50 kg och då är det mycket muskler. Senaste mätningen ligger jag på 16% fettmassa och inte är jag underviktig.

Jag är liten - men stark som få ;) Hjälper mig mycket, mycket i ridningen.

Så roligt för er! Grattis till ett långt och lyckligt äktenskap :D

När tar du hem din andra fina?

Tack för ett intressant svar :)

Tycker inte din sambo ser så farligt stor ut på Kveijka på bilden.

Det där med att lämna iväg för att få något fel på köpet lät inte roligt. Skönt att du fick rätt på det!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 965
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 554
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 543
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025