Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Till alla:
Har ingen vidare ridmotivation nu, känns som vi kört fast lite eller som att jag vet inte riktigt känns som att vi har massa att träna på/lära in men samtidigt känns det som att han går ju helt okej vad är nästa steg nu lixom?!
vet inte riktigt vad jag ska träna på/hitta på för övningar.

Vi kommer inte riktigt igång på något sätt har ingen att rida med som kan pusha på mig mer och kommer inte ut på så långa rundor.
till det jag gör så funkar han helt okej men har lixom inget att träna inför skittrist.
Har egentligen varken tid eller råd att rida för tränare och absolut inte tävla alldeles för dyrt(riktiga tävlingar alltså) focuserar lite på långritter istället hm men inte så kul att rida själv och träna inför dem hela tiden.

nu på lördag ska jag åka iväg med Thengill och rida långritt iallafall med en bekant det ska bli roligt det ser jag fram emot så det har vi tränat lite smått inför nu, jag tror jag behöver något att träna inför lixom ett mål.
Har focuserat lite mer på formen inför detta, vill ju att han ska visa sig från sin bästa sida och att han ska tänka framåt speciellt i skritten, det går ju bra och ja det går ju framåt men det är ju samma grejer hela tiden vi kommer inte någonstans.
suck.

Glampi äter upp sig för fullt nu han har blivit skitmager kraken vågar inte rida på det stakete nu eller ska man det så han får muskler?
för han har inga muskler att tala om heller, har ju alltid brottats med thengills övervikt och knappt träffat på en islandshäst som haft svårt att hålla hullet och som har så kassa muskler som glampi men samtidigt kanske jag blir lurad med tanke på att de har så extremt olik exteriör, kanske ser glampi ut såhär annorlunda.
svårt.
Men nu är han smal tycker jag eller det är han för inte ens min bomlösa sadel passar den är alldeles för bred sadeln faller fram måste skaffa en padd om jag ska rida:(.
Han får fri tillgång hö nu och kraftfoder, det är som att han alltid blir smal precis innan betet kommer någon mer som har detta problem?
Sen är det ju så lätt att bli hemmablind med....men..
32524984.jpg

typ såhär ser han ut nu, jag tycker detta är för smalt att rida på väl?
32524957.jpg
här är han perfekt enligt mig i hullet pratar vi nu alltså.
Han vägar 290kg nu(med måttbandet) bara men det är endå det mesta han vägt hittils.
Thengill väger 308kg bara så han har gått ner rejält med så jag har nog varit för snål med högivan verkar det som men på honom gör det inget för han kan väl gå ner lite till.
mms_img167647183_197911634.jpg

här är en nytagen bild när de betar lösa utanför hagen:)
Men syns inte bra alls på bilden hur glampi är i hullet för här ser han väl helt okej ut antar jag.

dscn9227_153765847.jpg
såhär såg han ut förra våren:(.

dscn9718_153887174.jpg

Men efter bara en månad på bete sån ut såhär vilket jag tycker var helt perfekt eller?
dscn9714_153887291.jpg

Man man blir ju lite orolig för sin älskling såklart men det är väl bara att fortsätta proppa han full med mat antar jag, han står inne några timmar varje dag nu för att slippa regnet + thengills snoende för han snor ju all mat för han o det behöver han ju inte lr ingen av dem.
så har han täcke på sig ut nu när det regnar och är lite kallt så han inte gör av med onödig energi.
inne får han fri tillgång hö och kraftfoder så jag hoppas han bygger på sig lite.

har varit ute och gått med han med och klättrar i backar känns inte helt okej att rida men jag kanske är larvig? känns som att han kommer magra av ännu mer då.

hihi har ni sett detta:
glaaaaaaaaa_130558060.jpg

Tänk att sådär liten var han första gången vi träffades, 4månader gammal och spang runt och busade lös när jag test red hans 5åringa mamma som gick SÅ fint blev helt kär i mamman och han med såklart hihi.

Hm, funderar på medryttare...då får man kanske lite mer motivation.
Tycker det känns så svårt att hitta rätt människa bara, måste ju stämma in på dessa kriterier eller jag kanske är för petig?
-max vikt 70kg
-inte för lång
-van ryttare
-gärna kunna lite så hästarna utvecklas
-Orädd
-Kunna tölta eller iaf inte vara helt tafatt
-lyssna på mina önskemål
osv...

och denna ryttare har troligen en egen häst så den finns säkert inte ens:(.
Tror jag är lite väl för kontrollerande vad gäller mina guldklimpar är så rädd om dem de är som mina barn hihi.

Senast ändrad:

Svårt när man tillfälligt tappat motivationen.
Jag finner mest inspiration av att rida regelbundet för samma instruktör: verkligen roligt och peppande när instruktörerna bekräftar att det gått framåt.
Och väldigt peppande för mig när jag tänker tillbaka för sex-sju år sedan, och jämför.
Då kunde jag sitta på en häst och åka i skogen och längs vägar. Var då inte alls skolad som ryttare: hade haft ponny sedan jag var fem år gammal men vi hade aldrig möjligheter till ridskola eller instruktör av ekonomiska skäl (uppväxt på bondgård så ponny kunde vi ha).
Började sedan rida för ett par olika westerninstruktörer och lade för några år sedan till två dressyrinstruktörer varav den ena också tävlat SM för islandshäst för ett antal år sedan.
Och som ni kan se av mina skrytsamma inlägg, har jag lärt mig massor. Inspirationen har alltså varit mina fantastiska tränare och mina underbara hästar.
Och visst har det gett en skjuts för motivationen att delta i westerntävlingar och vinna, och att för snart ett år sedan testa LA dressyr och få godkända procent på en nordsvensk travare som jag köpte från trav mindre än två år tidigare..

Men som sagt, för mig är inspirationen att rida för instruktör och bli bättre på att rida.
Om/när jag blir bättre på att rida, blir också hästarna duktigare eller bättre.

Fast jag har förmånen att ha en god ekonomi och har råd att rida kurs.
Islandshästtävling tycker jag också är för dyrt: ca 500kr för klubbmedlemskap, 750 för licens,drygt 500 i grenavgift. Skamligt.
I western, som jag kommer att tävla lite i sommar igen, är klubbmedlemsavgift ca 250kr, ryttarlicens 200kr. Hästlicens har jag livstid för flera av mina hästar så det kostar inget. Grenavgift på regional nivå ca 100kr, grenavgift när man är modig och kan rida på enhandsfattning på nationell nivå, ca 120 kr per gren. Stor skillnad, faktiskt.

Eftersom jag faktiskt inte tävlar för att vinna, är det helt enkelt inte värt 1700-1800 kr för att rida en gren och visa en medioker häst bland alla andra mediokra eller bra hästar.

Edit: jag har dessutom inte islandshäst av sådan kvalitet att jag skulle kunna vinna även om det var det som drev mig...

Svårt när man tillfälligt tappat motivationen.
Jag finner mest inspiration av att rida regelbundet för samma instruktör: verkligen roligt och peppande när instruktörerna bekräftar att det gått framåt.

Jag håller med!
Dom gångerna jag tappat motivationen så har jag mest lullat runt i skogen i väntan på att våran instruktör ska komma ut. Det räcker med en lektion för att motivationen ska komma tillbaka!
Jag har ju som du Gullan ridit in min unghäst själv och ibland känt att jag inte kommit vidare och då har det alltid varit superbra att rida för min instruktör.
Jag rider för henne som mest en gång i månaden men oftast så går det längre tid emellan än så. Men det har fungerat bra ändå!
Visst, vi har inte kommit så långt som han skulle gjort om han varit på träning hos en mer rutinerad tränare i lika lång tid men han ligger helt okej i sin utbildningsfas ändå och vi jobbar vidare.
Så mitt tips är att du verkligen försöker pallra dig iväg, eller få någon duktig att komma till dig och hålla en lektion!

Man man blir ju lite orolig för sin älskling såklart men det är väl bara att fortsätta proppa han full med mat antar jag, han står inne några timmar varje dag nu för att slippa regnet + thengills snoende för han snor ju all mat för han o det behöver han ju inte lr ingen av dem.

inne får han fri tillgång hö och kraftfoder så jag hoppas han bygger på sig lite.

Har du provat att ge honom lusern, olja eller soja? Det är bra för hästar som är tunna.
Och såklart ett bra hö!
Jag hade fortsatt att rida. Bättre att han bygger muskler av det du proppar i honom än fett.

Jag har också ett spjälstaket som äter och äter och äter men det är ett sto så hon äter såklart bara när hon känner för det.... Hon får ½ liter lusernpellets, ½ liter av Granngårdens vanliga pellets och 1 dl olja per måltid morgon och kväll samt ½ liter DH Build up på lunchen.

Hade jag kunnat så hade jag proppat henne full med mat MEN hon äter inte mer än det hon får nu så det går inte. Hon blir träckprovad på tisdag så vi kan utesluta mask iallafall.

Jag rider henne ändå men jag kräver inte så mycket av henne just nu utan jag rider mest för hennes skull, hon blir så uttråkad och deprimerad om det inte händer något i hennes liv. Undrar om jag kanske ska tömköra henne idag för nu kommer hon att stå i 3 dgr pga att sonen har handbollscup hela helgen.

Jajja dags att åka och morgonfodra nu :-D

Släng ut en annons om medryttare och se om du har turen att hitta en pärla! Man vet aldrig!!!

Åh. vad kul!

Jag och Sol var där i måndags och fick höra att de skulle vara lite skojtävling. Lite sugen blev jag allt, men det får vänta.

Det är tråkigt när motivationen tryter. jag kände lika dant och sålde mina hästar. Nu har det tillkommit hästar hit till byn där jag bor, men vi ämnar ju flytta och när jag köper häst igen (om ett par år) ser jag fram emot att ha den inackorderad så man får den sociala biten också.
Hoppas du får en trevlig långtur! :)

"Men efter bara en månad på bete sån ut såhär vilket jag tycker var helt perfekt eller?"

jag tycker han är för tunn där oxå -- sorry. :o
vad fodrar du med? han växer ju också och är hingst: sånt tar på krafterna...

jag tycker du har lite väl hårda krav ang. vikten på medryttare.Det beror ju helt och hållet på hur långm an är också och vad man har för riderfarenhet. En person som väger 80 kg och är ridvan är ingen stor belastning, om de 80 kg är dimensionerade på en person som te.x är 160 cm, då är det 20 kg övervikt = inte jättemycket för en häst.

Generellt tycker jag dock att det är bra att man är uppmärksam med detta ang. islandshästar i synnerhet. Det är inte ok att rida på för små/klena hästar när man börjar väga 85-90 kg och dessutom är kort (vilket faktiskt väldigt många ryttare är).
Förutom att det sliter på hästen sliter det u också på utrustningen (när man ska sitta upp) vilket man ju som hästägare som söker medryttare kan behöva tänka på.

Klart att du kan hitta en medryttare som passar er!!!

Jag är übernojig när det gäller mina hästar och släpper inte upp vem som helst. Jag hade så himla tur när jag hade börjat leta lite smått efter medryttare genom kontakter, en dag var jag ute och red och mötte en tjej på en liten ponny (lite mindre än Godi) och hon såg inte alls stor ut på den fast hon såg vuxen ut. Jag stannade och pratade lite och eftersom de inte var hennes egen ponny så frågade jag om hon var intresserad av att hjälpa till med någon mer.

Det var perfekt matchning direkt, bättre tjej kunde jag inte hittat. Hon hade aldrig ridit islandshäst men hon var duktig och ambitiös och ville lära sig och hon lärde sig snabbt. Jag var aldrig ett dugg orolig när jag la över allt ansvar på henne när jag skulle åka till malmö.

Jag hade även en annan tjej som provred innan henne, och de lät så bra på pappret, men de hade aldrig funkat. Hon hade ridit på islandsridskola i flera år och hade ridit en del svåra hästar hemma och skulle tydligen vara duktig. Hon som hade massa isiserfarenhet red Godi sämre än den helt nya tjejen och hon var inte ett dugg intresserad av att hjälpa till i stallet utan skyndade sig bara hem när hon ridit klart. För mig var det minst lika viktigt hur hästen hanteras i stallet, att de är noga med att kolla så att utrustningen sitter bra och kollar så att hästen inte har sår någonstans, smörjer för flugor osv.

Jag å andra sidan tycker inte att du har för höga krav ang. vikten. Thengill är ju i samma storlek som Godi och även om han också bär upp stora ryttare otroligt bra så är det ingen jättestor häst. Du känner ju Thengill bäst och vet vad han fixar, du vet ju säkert ungefär vad du vägde när du var gravid och du kanske har haft vänner som provridit honom osv.
Godi markerade i alla fall med ryttare som vägde 70-75 kg, han bockade av dem och betedde sig illa, ville inte springa och sväga osv. Han hade en gammal skada i ryggen som jag aldrig kände av när jag red, men det kanske bidrog. Och så spatten då som kan ha påverkat även innan jag visste om att han hade spatt.
Jag kunde låta ryttare som jag visste var duktiga på 70 kg rida honom en liten stund, max 30 min. Men en hel runda eller fler så visade han ganska tydligt vad han tyckte om de. Jag hade därför min viktgräns på 60 kg för regelbunden ridning, inget som jag skäms ett dugg över. Varför sätta upp mer än man måste på en liten häst som tydligt visar att han inte orkar.

Senast ändrad:

Har du provat att ge honom lusern, olja eller soja? Det är bra för hästar som är tunna.
Och såklart ett bra hö!
Jag hade fortsatt att rida. Bättre att han bygger muskler av det du proppar i honom än fett.

Ger man hög proteingiva kan det få motsatt effekt också, dvs att de går ner i vikt eftersom en del hästar verkar förbruka mycket energi av att bryta ner mycket protein.

KL

På tal om vikter, Sol har fått nya mått, både på bredden och höjden. :p:D

Tydligen är hon 136 (med mätstock), inte 132 som jag fått det till med måttband. Det var precis vad jag gissade på när jag köpte henne, lite roligt faktiskt.

Nu börjar man dessutom äntligen se lite form på henne när pälsen trillar av. Nytt mått på måttbandet, 320 kg, tidigare mellan 350 och 360 både på våg och med måttband.
33008386.jpg

Har precis bortstat bort en lerinpackning, det är därför det ser så konstigt ut på låret, alldeles krulligt och dant.

Det är tråkigt när motivationen tryter. jag kände lika dant och sålde mina hästar. Nu har det tillkommit hästar hit till byn där jag bor, men vi ämnar ju flytta och när jag köper häst igen (om ett par år) ser jag fram emot att ha den inackorderad så man får den sociala biten också.
Hoppas du får en trevlig långtur! :)

"Men efter bara en månad på bete sån ut såhär vilket jag tycker var helt perfekt eller?"

jag tycker han är för tunn där oxå -- sorry. :o
vad fodrar du med? han växer ju också och är hingst: sånt tar på krafterna...

jag tycker du har lite väl hårda krav ang. vikten på medryttare.Det beror ju helt och hållet på hur långm an är också och vad man har för riderfarenhet. En person som väger 80 kg och är ridvan är ingen stor belastning, om de 80 kg är dimensionerade på en person som te.x är 160 cm, då är det 20 kg övervikt = inte jättemycket för en häst.

Generellt tycker jag dock att det är bra att man är uppmärksam med detta ang. islandshästar i synnerhet. Det är inte ok att rida på för små/klena hästar när man börjar väga 85-90 kg och dessutom är kort (vilket faktiskt väldigt många ryttare är).
Förutom att det sliter på hästen sliter det u också på utrustningen (när man ska sitta upp) vilket man ju som hästägare som söker medryttare kan behöva tänka på.

Ingen över 60 kg kommer upp på min häst sen. Men helst ingen alls förutom jag ;)

Så jag har nog en aning högre krav.. Men som sagt, det blir lätt fel när man går ut med det på det sättet utan att ha sett personen rida. Så jag kanske också bör släppa lite på taggarna jag också.

Ingen över 60 kg kommer upp på min häst sen. Men helst ingen alls förutom jag ;)

Så jag har nog en aning högre krav.. Men som sagt, det blir lätt fel när man går ut med det på det sättet utan att ha sett personen rida. Så jag kanske också bör släppa lite på taggarna jag också.

Citerar mig själv då jag gärna vill veta vad ni andra tycker.

Detta "konceptet" vill jag försöka utgå från de första 2-3 åren tills han byggt upp rygg och ridmuskler hyfsat ordentligt.

På vilka sätt kan det vara till fördel att fler olika duktiga(!) ryttare i varierande vikt rider samma häst under första åren i utbildningen?

Samt.

Vad kan bli konsekvenserna?

Spåna gärna fritt! Vill gärna höra era teorier men också undersökningar som finns.

Undrar också, som nån annan här, om du provat ge honom lucern?

Det tar ju som sagt väldigt på krafter och hull som unghäst+hingst. Jag vet själv hur Laukur var innan jag kastrerade honom. Han föll ur suuupermycket för att äta var inte det viktigaste i hans liv som hingst.

Han fick så mycket hö han ville äta+lucern och det hjälpte mycket.

Men just olja är super att ge i maten, då med kraftfoder såklart.
En dl morgon och en dl kväll.
Det gjorde under på Erro när jag fick hem honom från Dalarna (och han såg ut ungefär som Glampi gjorde förra våren ... )
Sen finns det ett fodertillskott som jag köpte genom min veterinär, superbra! Ett mått om dagen.
Minns dock inte vad det hette ..

*KL*

Laukur är verkligen busig unghäst! Han har fått fart på Garpur också och som jag fattat det som busade han aldrig där han stod förut. Men här står dom och biter varann och studsar lite och håller på. Båda två har kala fläckar i ansiktet och på kroppen efter att dom varit i farten :p

Men dom har roligt ihop och verkar trivas bra :)

Undrar också, som nån annan här, om du provat ge honom lucern?

Det tar ju som sagt väldigt på krafter och hull som unghäst+hingst. Jag vet själv hur Laukur var innan jag kastrerade honom. Han föll ur suuupermycket för att äta var inte det viktigaste i hans liv som hingst.

Han fick så mycket hö han ville äta+lucern och det hjälpte mycket.

Inte direkt riktat till FengurLaugar men apropå hull- och foderdiskussionen.
Min Karl var hemskt tunn när jag fick hem honom som treårig hingst. Han är en riktig hårding och hade nog haft fullt upp i sin grabb-flock. Han var också tämligen översållad med sårskorpor så där hade gått tufft till. Karl var högst i rang, både där och här hemma.
Jag gav så mycket grovfoder som de åt, och gör det fortfarande. Varierar lite dag för dag men om de har kvar av frukosten när det är dags för kvällsmat och tvärt om, så har de fått lite för mycket...
Jag lade till ganska mycket havre, en del sojamjöl och så mineraler. Under sommaren och hösten fick han ca 3.5 kg om dagen, därefter kunnat trappa ner mängden kraftfoder.
Nu är han en trevlig valack i lagom hull, som får ett knappt kg havre dagligen som tillägg till grovfodret.
En del hästar verkar tåla havre, andra inte. För mina hästar funkar det med havre som kraftfoder.
Just nu är det Isa som får mycket; inte för att hon är mager men för att hon inte ska bli det eftersom hon fortfarande ger di till viss del. Det kan ju plocka ner rätt hårt i både hull och muskulatur men hon har som sagt klarat sig, antagligen tack vare att jag gradvis ökat kraftfodergivan. Hon får nu ca 2.5 kg havre, 6 dl krossat korn (blir inte mycket i vikt), 2-3 dl sojamjöl samt mineraler. Och fritt med grovfoder (hösilage).
Foderhäst är överviktig och får över huvud taget inget kraftfoder.
Snorri får grovfodret och så får han 400g havre mest för sällskaps skull. Snorri är född -09 och ska inte börja ridas förrän tidigast om ett år. Jag är för tung för att börja rida en treårig islänning med mina 70kg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 114
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av... 39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 658
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 823
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 571
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka