Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Nej dom heter halvstång... Försöker hitta ett som inte är delat!!

Finns det någon speciell anledning till att du vill ha just ett hissbett? Jag skulle hellre välja en liten kandarstång eller kimblewick/jaktkandar. Mycket trevligare för hästen! Och de är ju raka, och med hävstång.

KL.
Snart är det dags att beställa en ny sadel :love:
Inte hundra bestämt vad det blir än. Väljer mellan Childeric och Equipe, lutar mest åt Equipe då dom Childericarna jag lagt på honom hittills har varit för långa. Men måttbeställt blir det iaf! Med extra långa kåpor och knästöd som passar mig. Kommer kännas superlyxigt :D

Här är en bild på Fáni från i helgen när jag tog lite bilder på hans rygg.

33004095.jpg

Och jag har delat hans man. Den har varit utan flätor i 2 veckor och allt ligger kvar! Peppar peppar...

32974366.jpg

Senast ändrad:

Finns det någon speciell anledning till att du vill ha just ett hissbett? Jag skulle hellre välja en liten kandarstång eller kimblewick/jaktkandar. Mycket trevligare för hästen! Och de är ju raka, och med hävstång.

Jo jag har ett jaktkandar hemma men hon gick mycket bättre på halvstången av någon anledning?! Men det verkar inte finnas rak halvstång så det får vara..

Vad skulle ni föreslå att jag gör för övningar med honom? Jag vill gärna rida ut, så gärna övningar som passar att göra på grusvägar/i skogen. Var inte rädda för att lägga förklaringarna på en låg nivå, jag har inte ridit på länge och behöver pedagogiska förklaringar till varför jag ska göra en viss övning för att jag ska förstå och känna mig motiverad. Jag har läst mycket här, men förstår inte alltid allt som skrivs.

Vad föreslår ni och varför?

Jag har gjort samma resa på en gamling som också kunde, men jag hade svårt att känna vad som var vad, och han älskade grisepass. :D
Och det går att lära sig utan tränare, men det går väldigt mycket fortare och lättare när man har någon som hjälper en. Jag började också som medryttare och tyckte det var jättestor hjälp när ägaren följde med ut på en ridtur och sa när det var grisepass och när det blev trav. Ganska snabbt lärde jag mig att känna skillnad när det var trav och när det var pass. Sen kom det svåra att lära sig att få fram rätt gångart.
Jag använde mig jättemycket av röstkommando såfort jag lärt mig känna vad som var vad (med hjälp från någon som red bredvid som sa när hästen bytte och till vad). Alltså så fort han började trava så la jag till ett röstkommando för trav. Ett tips där är att använda ett ljud istället för ett ord, för ett ord kan man ofta betona liiiite olika från gång till gång, och använda lite olika röstläge. Då blir det inte samma hela tiden och tar längre tid att lära in. Jag använde mig att ett "pussljud" typ, det blir ett väldigt gällt, snabbt och skarpt ljud som är svårt att råka göra av misstag i andra situationer och det är svårt att göra ljud som liknar det ljudet.

Självklart måste man vara noga med beröm också. :)

När det kommer till övningar så tycker jag övergångar är helt suveräna, det hjälper till att få en mer lyhörd och förhoppningsvis lite mer vaken och framåt. Dessutom blir de smidigare, det är en mild och bra träning som verkligen alla klarar av. Enklare blir det inte.
Sen kan man ju rida lite slalom runt träden i skogen, skritta uppför backar är jättebra och stärkande.
När ni kommit igång så tycker jag skolor är superbra lösgörande och samlande. Min gamling blev jättemjuk när vi hade gjort några skolor efter varandra i skritt efter att ha skrittat fram, ridit lite slalom och skänkelvikning. Har du inte provat det innan så behöver du nog ha någon som visar dig hur man gör och som kollar när det blir rätt, sånt är svårt över internet.

Men en sak som jag tycker funkat bra på 9/10 stela gamla grisepassare jag ridit är att vara noga med övergångarna, många "smyger" in i grisepassen. Ofta tappar man den sakta mer och mer framåt så att de lägger vikten på framdelen, låser bogarna och blir stela och börjar grisepassa. Där tycker jag det funkar att se till att hästen skrittar på ordentligt, de ska bli kvicka i stegen. Driv på framåt, men låt inte hästen gå fortare utan håll kvar lite, lite på tygeln så att de tar lite kortare och snabbare steg. Sen när du känner att hästen vill framåt så att den är precis på gränsen att börja springa (du håller tillbaka så att den inte får börja springa direkt) så håller du kvar en lätt kontakt på tygeln och sen driver du på en sista gång och lägger gärna på röstkommando, och lättar på tygeln lite grann utan att det fladdrar. Luta dig absolut inte framåt, då är risken stor att man tappar dem framåt igen. Tänk att hästen ska framåt och "uppåt" så brukar man få rätt känsla. Sträck på dig och tänk framåt.
Svårt att förklara utan att visa, men förhoppningsvis får du en någorlunda bild av hur du kan tänka, och förhoppningsvis funkar det. :)

Nu har jag lite filmer att visa, _moa_ filmade mig idag när jag red. Huva, det är inte roligt att se sig själv på film (raka armar, uppdragna hälar, överdriven lättridning och stora hjälper) men jag kan se förbättringen från start till mål på bara detta lilla passet:

Tidigt i passet:
http://www.youtube.com/watch?v=lMqVNMdQo3M
http://www.youtube.com/watch?v=INdfHbH52a0

Lite längre fram i passet:
http://www.youtube.com/watch?v=SAq8z_fvyuA

Jag antar att man måste börja någonstans för att bli bättre, eller? Vad har ni att säga, vad ska jag tänka på och vad kan jag förbättra? :)

Åh, jättetack för alla tips! :bow: Det var precis ett sånt här svar jag hade önskat mig, lite generella tips om vad man skulle kunna göra.

Jag har också fått hjälp av ägaren som sagt när det är pass och när det är trav när vi är ute på tur tillsammans, men det var ett jättebra tips att sätta ett ljud på när han ska trava. Kanon med tipsen om hur jag ska göra för att samla upp hónom!

Tack för tipsen om att rida slalom bland träden och att skritta i backar, det ska jag absolut göra mer. Idag kom jag även fram till att jag ska rida mer barbacka för att träna upp min balans, det är jättebra när man inte kan fuska med balans i stigbyglarna.

Jag kollade på filmerna och du har helt klart passerat det stadiet som jag var i när jag började. Du verkar helt klart ha koll på traven och du verkar även känna när det blir pass. Tycker det ser ut som att du är på helt rätt väg! Snyggt jobbat!

Om jag ska ge dig något tips så skulle det vara att försök att inte resa dig så högt när du rider lätt. Du hamnar lite i bakåtvikt, och det är därför du måste ta i så mycket för att resa dig, och då blir det väldigt stort och lite jobbigt. Som du säger, tänk på att trampa ner hälen, försök att flytta bak benet lite (hela benet, inte bara från knät och ner, utan hela vägen från höften). Du kommer då att känna att du tippar framåt lite och rumpan lättar lite, lite. Då kommer det bli betydligt lättare att resa sig. Prova att resa dig så lite som möjligt. Dressyrnissarna brukar ju säga "rumpan ur sadeln, men byxan kvar i sadeln".
Det blir betydligt lättare. I början kanske det känns som att du lutar lite framåt istället, men filma igen om det känns så. Du sitter väldigt rakt så jag tror inte du behöver oroa dig för det. :)

Tack, vad glad jag blir! :o Jag ska försöka att flytta bak benet lite (hur man nu gör det ;)), så att jag inte behöver resa mig så mycket. Det ser nästan ut som jag försöker vara överambitiös.

Tack, vad glad jag blir! :o Jag ska försöka att flytta bak benet lite (hur man nu gör det ;)), så att jag inte behöver resa mig så mycket. Det ser nästan ut som jag försöker vara överambitiös.

Haha, ja om du inte hade tagit i från tårna i lättridningen så hade du dunsat ner i sadeln igen platt på rumpan. Kan också bero på sadeln. Min förra sadel motarbetade mig verkligen, jag kunde bara inte få till balansen och jag fick ta i för kung och fosterland för att kunna rida lätt. :angel:

För att hitta rätt läge med benen, prova att stå upp när du rider och hitta balansen i stigbyglarna. Lättast är om du kortar upp stigbyglarna typ två hål mot vad du normalt har så att du får lite svikt i knät. Stigbygeln på bredaste delen av foten och tänk på att inte knipa med knäna. Även här ska du inte stå för högt utan bara lätta från sadeln lite. Toppenbra övning som min förra tränare terroriserade mig med mååååånga gånger.

Senast ändrad:

Jo jag har ett jaktkandar hemma men hon gick mycket bättre på halvstången av någon anledning?!

Troligtvis för att hon inte har så mycket att säga till om på ett hissbett. Den funktionen hissbetten har ger inte hästen nåt utrymme för att protestera, utan den får helt enkelt gilla läget och rulla ihop halsen bäst den kan, i princip.

Troligtvis för att hon inte har så mycket att säga till om på ett hissbett. Den funktionen hissbetten har ger inte hästen nåt utrymme för att protestera, utan den får helt enkelt gilla läget och rulla ihop halsen bäst den kan, i princip.
Ja d måste verkligen ha varit därför, tyckte d kändes bra!! ;)

Det blir väl typ det som är problemet - att det känns bra. Det är inte bra!
Halvstång och pessoa går tvärbort i min värld.

/Malin

KL

Suck, här blir det nu en två veckors ridpaus. Tog igår bort två födelsemärken från ryggen och nacken och kan troligen inte rida förrän stygnen tagits bort :( Så får väl passa på att göra lite mer markarbete istället :)

Här går det annars lite uppåt och neråt för tillfället. När jag var ute i terrängen med Dimma före påsk så var hon helt super. Tölten var ren och fin, och galopplyftningarna blev varje gång direkt galopp. Men när jag igår red så var hon igen väldigt passtaktig i tölten och ville inte riktigt bära sig...

KL

Det är så himla lustigt, såfort jag ska träna på något specifikt som varit särskilt svårt den sista tiden så funkar den saken!

Idag skulle jag träna galoppen för den har varit sisådär. Såklart rullar hon på i galopp hur enkelt som helst. Så det blev inte så mycket galopp utan mer fokus på att få bort passtakten i tölten och framförallt på att få henne att slappna av och inte greja så mycket med huvudet. Hon har så mycket att titta på och hon började greja med bettet så jag var tvungen att kolla om hon fått tungan över eller något, men nej hon bara grejade ovanligt mycket. Vet inte vad problemet var, imorgon testar jag med annat bett och ser hur det går.

På fredag ska vi rida på ovalbana och filma :o:D Ska bli både kul och liiiite läskigt. Men mest spännande.

Kl

Idag fick jag nys om en inofficiell tävling inte långt hemifrån och trots att tiden gått ut så fixade dom plats åt både mig och Mathias. Så nu skall jag hux-flux tävla på söndag! HUR skall detta gå? Fast jag ser det mer som en avstämning o få veta vad vi måste träna till den riktiga tävlingen om några veckor.

Red en kort träningsrunda idag, pigg o glad häst, men inte helt rent. Mycket galoppskutt och ville gärna dyka i trav vid avsaktning. Så nu blir det paddock innan tävlingen för i rida igenom lite mer ordentligt o se om det går bättre... När jag red i måndags var hon ännu värre än idag, men då lät jag det vara, alla kan vi ha dåliga dagar. Hon är ju trots allt mitt upp i avvänjningen från Meyja!

Det känns ju inte topp-bra inför tävling, men ähh - en T8 skall vi ju kunna ta oss runt ;)

Du är jätteduktig jag blir impad(mot hur du beskrev dig själv du är ju mkt mkt bättre än du tror själv).
Och skitkul att se kjarni riden såhär mycket med får en helt annan bild av honom fick för mig att han hade svårt för trav och speciellt i kurvor osv men här går han ju väldigt rent tycker jag och han verkar pigg och glad, gillar den långa och låga formen tycker han ser ut att jobba bra i den sen på slutet ser du ut att samla ihop honom mer, bra att du jobbar han lång och låg i början och i slutet av passet och plockar upp och samlar ihop(kortar tyglarna driver mer med sätet) honom när han är uppvärmt, ju äldre de är destå länge behöver de värma upp.

Du har en riktigt bra sits men du ser ut att spänna dig som att du klämmer dig fast med låren det är i låren du måste slappna av för att hälen ska komma ner och då flyttas automatiskt benet bakåt.
du är väldigt duktig på att sitta på rätt sittben, syns att du ridit på ridskola förut va;) du har lite den ridningen men tror den ridningen kan vara bra på kjarni faktiskt, konsekvent och ja framåttänk.

såg när du försöker fatta galopp, ridskolehästarna fattar lätt galopp när man gör en förhållning och fattar med skänklarna men islandshästarna har lite svårare(kan ha) för att fatta galopp samlade och i så kort tempo och speciellt på volt om de inte är så tränade för det.

När du tränar galoppen är det ännu viktigare att du slappnar av och inte spänner dig för då springer han bara in i galoppen.
slappna av, sen tar du spöet i inner hand, går ut på 4 kanten och testar först att fatta galopp på ena långsidan när du kommit ut hörnet och känner att han är rakställd, lätta lite i sadeln, ge galoppskänkel, ge han lite länge tyglar(läng fram handen lite så du lätt sen kan fånga upp) och så fattar han inte galopp direkt testa att smacka på om det inte funkar så testa att peta på honom bestämt med försiktigt med spöet.
annars kan du testa att fatta galopp ur kurvan när du kommer från en kortsida in i kurvan så har du spöet på inner sida och så fattar du galopp, testa att ha kortare tyglar men var lätt i handen så han inte blir bromsad och berömm direkt när han fattar och var snabb med att driva på ordentligt när han väl tar galoppen.

sen får man vara nöjd om han orkar/klarar galoppera ett halvt varv på böjt spår(volt) till en början, vet inte hur mkt han är tränad eller hur mkt han kan riktigt men många islandshästar speciellt 5 gångare har ganska svårt för bra bärig galopp på volt(om de inte är riktigt vältränade vill säga).
det krävs längre tid av träning än för en vanlig häst som bara har 3 gångarter att hålla reda på.

vad smal och fin kjarni ser ut med, ni verkar passa bra ihop:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 965
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 554
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 542
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar