Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)
Tack, vad glad jag blir!
Jag ska försöka att flytta bak benet lite (hur man nu gör det
), så att jag inte behöver resa mig så mycket. Det ser nästan ut som jag försöker vara överambitiös.
Du är jätteduktig jag blir impad(mot hur du beskrev dig själv du är ju mkt mkt bättre än du tror själv).
Och skitkul att se kjarni riden såhär mycket med får en helt annan bild av honom fick för mig att han hade svårt för trav och speciellt i kurvor osv men här går han ju väldigt rent tycker jag och han verkar pigg och glad, gillar den långa och låga formen tycker han ser ut att jobba bra i den sen på slutet ser du ut att samla ihop honom mer, bra att du jobbar han lång och låg i början och i slutet av passet och plockar upp och samlar ihop(kortar tyglarna driver mer med sätet) honom när han är uppvärmt, ju äldre de är destå länge behöver de värma upp.
Du har en riktigt bra sits men du ser ut att spänna dig som att du klämmer dig fast med låren det är i låren du måste slappna av för att hälen ska komma ner och då flyttas automatiskt benet bakåt.
du är väldigt duktig på att sitta på rätt sittben, syns att du ridit på ridskola förut va
du har lite den ridningen men tror den ridningen kan vara bra på kjarni faktiskt, konsekvent och ja framåttänk.
såg när du försöker fatta galopp, ridskolehästarna fattar lätt galopp när man gör en förhållning och fattar med skänklarna men islandshästarna har lite svårare(kan ha) för att fatta galopp samlade och i så kort tempo och speciellt på volt om de inte är så tränade för det.
När du tränar galoppen är det ännu viktigare att du slappnar av och inte spänner dig för då springer han bara in i galoppen.
slappna av, sen tar du spöet i inner hand, går ut på 4 kanten och testar först att fatta galopp på ena långsidan när du kommit ut hörnet och känner att han är rakställd, lätta lite i sadeln, ge galoppskänkel, ge han lite länge tyglar(läng fram handen lite så du lätt sen kan fånga upp) och så fattar han inte galopp direkt testa att smacka på om det inte funkar så testa att peta på honom bestämt med försiktigt med spöet.
annars kan du testa att fatta galopp ur kurvan när du kommer från en kortsida in i kurvan så har du spöet på inner sida och så fattar du galopp, testa att ha kortare tyglar men var lätt i handen så han inte blir bromsad och berömm direkt när han fattar och var snabb med att driva på ordentligt när han väl tar galoppen.
sen får man vara nöjd om han orkar/klarar galoppera ett halvt varv på böjt spår(volt) till en början, vet inte hur mkt han är tränad eller hur mkt han kan riktigt men många islandshästar speciellt 5 gångare har ganska svårt för bra bärig galopp på volt(om de inte är riktigt vältränade vill säga).
det krävs längre tid av träning än för en vanlig häst som bara har 3 gångarter att hålla reda på.
vad smal och fin kjarni ser ut med, ni verkar passa bra ihop