Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

KL

Spinoff på spatt- och eksemsambandet, är det någon som känner till några svenskfödda hästar med spatt? Rent nyfiket, då jag inte gör det själv. :p Och om nu flera har erfarenhet av många spatthästar med eksem så antar jag att de flesta är importerade?

Ja jag hade en medryttare som var svenskfödd med eksem och spatt även hans mamma hade eksem och spatt och avlivades för detta tror hon med var svenskfödd.

känner(hästar jag träffat och känner ägare) iaf 2-3st islandshästar som är svenskfödda med eksem.

har träffat så mkt hästar genom åren så kan inte riktigt sortera mellan dem just nu men jo vet nog en till svenskfödd förresten som jag känner ägarna som hade både eksem och spatt.

och så en till med ja som hade eksem och spatt som var islandsfödd...osv...gräver jag i minnet finns en hel del.

en sak som var konstigt var att det talades inte om spatt när jag var på island?!

Jag har för mig att bakdelsvändning utförs ur mellanskritt och skrittpiruett samlad skritt.

Ja du menar lite mer "tramp på stället" skritt då kanske...hm..

Thengill är faktiskt riktigt skicklig på hel bakdelsvändning på smal grusvägvi kan köra flera varv och snabbt vända varv med och att vi endå stannar på "stället".(pepp till mig själv)

Konstigt nog har jag stött på mer hästar med spatt som inte är islandshästar.

Det där var intressant att höra! Man hör ju annars så mycket om att spatt är ett stort problem bland islandshästarna och knappt finns bland andra raser... Så upplever i alla fall jag det. Och trots att jag haft att göra med väldigt många islandshästar i mitt liv (jobb på gårdar bl.a) så har jag bara stött på fyra med konstaterad spatt.

moli: Jag håller med dig om hållbarheten, jag har inte alls märkt att de skulle vara mindre hållbara för att de blir större och mer långbenta. Vore intressant med någon statistik som kunde påvisa ett samband.

Vad är skillnaden mellan en skrittpiruett och bakdelsvändning?:angel:

Bakdelsvändning: du vänder 180 grader. Skrittpiruett: du rider (åtminstone) ett helt varv.
Men annars är böjningen och benföringen densamma.
Och visst kan man välja att göra fattningen efter "enbart" vändningen också.

Knapplånar mig själv för att kommentera frågeställningarna kring kostnader, och eventuell koppling mellan spatt och eksem.
Eksem är vanligt på islandshästar. Jag hoppas att jag har hört fel men har hört att upp till 50% av importhästarna utvecklar eksem i någon omfattning.
Spatt är vanligt på islandshästar och möjligen hittar man " i onödan" när importhästar röntgas utan att ha visat hälta. Alla röntgenfynd är inte relevanta.

Självklart finns det en samvariation. Det är svårt att bevisa samband när det är åkommor som är så vanliga.

Kostnader: Jag räknar med en underhållskostnad på i snitt 1000kr per häst och månad. En del är billigare, andra något dyrare. Därtill kommer träningar, tävlingar och liknande.

Det där var intressant att höra! Man hör ju annars så mycket om att spatt är ett stort problem bland islandshästarna och knappt finns bland andra raser... Så upplever i alla fall jag det. Och trots att jag haft att göra med väldigt många islandshästar i mitt liv (jobb på gårdar bl.a) så har jag bara stött på fyra med konstaterad spatt.

moli: Jag håller med dig om hållbarheten, jag har inte alls märkt att de skulle vara mindre hållbara för att de blir större och mer långbenta. Vore intressant med någon statistik som kunde påvisa ett samband.

Ja jag tror i många fall oavsätt ras så är spatt en följd av felridning och en kombination av att ha fått bära en för tung ryttare.

Men det finns faktorer där hästen har de latent i kroppen och det spelar ingen roll hur bra den rids för hästen har inte den hållbarheten som krävs för mer än skogsmulleridning.
Vilket är omöjligt att veta förrens skadan är ett faktum.

Sedan tror jag inte storleken och långa ben har det avgörande om hästen blir ridbar mer eller inte.
Det är snarare att rasen tappar sin viktbärande egenskap och inget annat, lika hållbar är den nog.

Nu pratar vi fortfarande om ponnystorlek men kommer man upp i storhäst nivå så visst en häst med långa tunna ben som är 185 med stor kropp helt klart att benen få ta med "stryk" och lättare att gå sönder.
Men det betyder inte ATT den kommer gå sönder till 100% men det krävs mer av ryttaren att hålla den frisk och rida och sköta denlite extra noga tror jag!

Jag har också hört att spatt är så vanligt ute bland islandshästar och trots detta är det sällan jag hör någon skriva här att deras häst har spatt. Det är några men inte överhängande många tycker jag!

Då är ekem mer vanligt vad jag hört är det nästan 100% chans att en importhäst får exem någon gång i sitt liv.

En svenskfödd bara 2%

Nej du har inte hört fel, andelen är to m upp mot över 70 % efter 10 år.

Men var får du allt ifrån snälla du, ta reda på fakta istället för att tro det är sånt som skapar missförstånd.:mad:

Men var får du allt ifrån snälla du, ta reda på fakta istället för att tro det är sånt som skapar missförstånd.:mad:

???? vad exakt menar du jag säger fel nu då??.... du får gärna citera så jag kan berätta;)

Att spatt i många fall kommer av felridning? självklart ÄR det så det finns ju undersökningar som tyder påde till och med.
Att gå fel i hasleden år ut och år in GER förslitningar och inflammationer.Likaväl som det ger inflammationer i kot och knä att gå fel.

Spatt kan vara ärftligt men LÅNGT ifrån ALLA fall beror på att hästen föddes med klara symptom på hälta/spatt.. utan då har de oftast de latent i kroppen och hur fan kan man veta de som uppfödare innan du rider in en häst och vill tävla??
Nä du kan omöjligt veta detta förrens hästen faktiskt blir sjuk.

Och många köper en häst utan att veta stamtavla eller vet någonting om hästens mamma/pappa mer än att man vet vad dom heter.

ELLER HAR JAG FEL I ATT IMPORTHÄSTARNA LÖPER EXTREMT STOR RISK ATT FÅ EXEM OCH SVENSKFÖDDA VÄÄÄLDIGT LITEN??? (oj caps lock sorry)

Senast ändrad:

Spatt förekommer hos oridna hästar, de hästar som har störst risk för spatt är de som har krokhas, visst kan belastningen påverka men i grunden så är det att hästarna har disposition för spatt.

JAg kan ge mig på att om man spattröntgar alla hästar på 15+ så är det en långt högre andel som har spatt än vad ägarna känner till.

Att spatt i många fall kommer av felridning? självklart ÄR det så det finns ju undersökningar som tyder påde till och med.
Att gå fel i hasleden år ut och år in GER förslitningar och inflammationer.Likaväl som det ger inflammationer i kot och knä att gå fel.

Det är ju intressant, ge mig gärna någon seriös undersökning som påvisar detta, under tiden kan du annars läsa de länkar som jag har angivit .

Precis som Lobelia skriver så har man undersökt helt oinridna hästar, här har en stor andel påvisat anlag för benspatt eller i vissa fall också utvecklat benspatt.

Allt slitage på glidleden betecknas som spatt, ska man se på saken helt konkret så är en riktigt spatt en torr inflammation i hasledens glidytor.

På en häst som är 15 + finns med stor säkerhet ett visst slitage i glidytan utan att en inflammation förekommer, även detta skulle betecknas som spatt även om glidytan har slitits ner under flera år. Det är lite missvisande kan jag tycka.

Jo där håller jag med, jag tänkte närmre på att det finns hästar som aldrig visat symptom (åtminstone som ägaren sett) men som visar sig ha fullt utvecklad (och "utläkt") spatt när man röntgar inför exv försäljning, ju äldre hästen är dess längre tid har den på sig att utveckla spatten.

Knapplån apropå markarbete. Om det nu var den här tråden. :)
Jag är "periodare" ibland markarbetar jag mycket, och perioder knappt alls. Senaste tiden har jag tömkört och dubbellongerat ungefär en gång i veckan. Jag tycker att det är väldigt nyttigt, och så tycker jag att det är roligt med omväxling. Dessutom har jag bråttom ibland, och då känns det mer tidseffektivt att tömköra. Spá är riktigt duktig och töltar, travar och galopperar både på volt och utefter spåret med mig springande bredvid. Jag försökte fotografera i farten, men det är svårt att fota och samtidigt hålla i tömmarna. Det blir konstig vinkel så hon ser väldigt bakhög och kortbent ut. Ska se om jag kan fixa bättre foton någongång när någon annan håller i kameran så att jag kan ägna mig åt styrningen. :)

Jag kopplar ofta tömmarna löpande genom bettringarna som på bilden, och har yttertömmen bakom rumpan på henne på volt så kan jag "vakta" henne med den.

Bild-20.png

KL

Har bokat tid för tömkörningslektion till helgen hos en kille som tydligen skall vara extremt duktig, blir intressant att se hur det går att lära den "gamla" hästen :p
Jag lyckas iaf inte att få longering och tömkörning att bli roligt så blir kul när ett proffs tar sig ann uppgiften. Om inte annat så är det bra träning för både hästen och mig :)

Nej det sa jag inte heller :p Men du frågade om hyra och jag betalar inte hyra till mig själv på det viset.

Får räkna nån annan gång. Vi har det rätt bra för vi tar eget hö och kostnaderna kring det har än så länge inte varit särskilt höga.

.

Det blir ju tydligare vanligare bland t.o.m halvblod som får spatt vilket man knappt tror de kunde få.

sen kan man ju undra hur många islandshästar som går runt med spatt som ägarna inte har röntgat men eftersom de ofta inte visar smärta så tydligt så...:crazy: det är ju inte precis så att alla röntgas.

Bakdelsvändning: du vänder 180 grader. Skrittpiruett: du rider (åtminstone) ett helt varv.
Men annars är böjningen och benföringen densamma.
Och visst kan man välja att göra fattningen efter "enbart" vändningen också.

Nejmen va:p nu när du säger det är det ju så men av någon anledning brukar jag rida bakdelsvändning ett helt varv då är det alltså skrittpiruett?(samlingen avgör väl kvaliten med såklart men själva principen ju)
Han är skitduktig på det och som sagt gör vi det på en smal grusväg och han kan vända helt runt på "stället" flera varv utan problem och med helt okej samling enligt mig.
Det är ju en jättesmart övning att gå rakt fram på grusvägen, vända helt runt fatta galopp en bit ner till skritt och så ett halvt varv eller ett helt varv skritt helt runt och så fatta galopp igen, DET måste vi testa:)

kanske borde filma det, tycker du med skulle filma och visa här dina dressyrkunskapet:):banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 552
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 542
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar