Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Och jag har en eksemhäst men ingen spatt.:D;)

Har däremot träffat många spatthästar, men långt ifrån alla dom hade eksem.

KL

Spinoff på spatt- och eksemsambandet, är det någon som känner till några svenskfödda hästar med spatt? Rent nyfiket, då jag inte gör det själv. :p Och om nu flera har erfarenhet av många spatthästar med eksem så antar jag att de flesta är importerade?

Jag har träffat på många hästar som antingen har spatt eller eksem och säkert några till med både och.

Jag gillar också ryggningen som styrketräning för bakdelen. Förstår bara inte varför du begränsar dig till skritt och trav?
Jag gör gärna en galoppfattning direkt ur ett par stegs ryggning - vanlig övning inom western.

En annan effektiv samling inför galoppfattning är att göra en skrittpiruett, och man ska vara noga med att ha rätt böjning genom hästen, och sedan fatta galopp ur piruetten. Kräver dock lite mer grundträning för att hästen ska göra en bra skrittpiruett jämfört med att rygga ett par steg.

Vad är skillnaden mellan en skrittpiruett och bakdelsvändning?:angel:

Ni får ursäkta den suddiga bilden men jag tog kort fårn filmen och vet inte hur man klarnar upp bilden..Jag och datorer:oMen lite ser man iallafall

Visst har det hänt lite med galoppen denna bild är tagen för nästa 1 år sedan då galoppen var som sämst

Otroligt markbunden och ostabil

dsc_7397_165164461.jpg

Och idag lite mer power i galoppenoch hon börjar komma upp mer i formen och få in bakbenen mer under sig.

Bildsuddiiig.png

Ska be tränaren ta lite bilder och filma imorogn oh hoppas på bättre bilder då=)

Ganska mycket säger att travare inte håller som ridhästar i 12+15 år, jag har inte hört om någon varmblodstravare som rids och är över 25 eller 20 för den delen, nog för att det förmodligen finns enstaka här och där, men det fullkomligt kryllar av islandshästar som är 20+ och fortfarande är fräscha och en hel del över 25. Det beror troligen inte bara på rasen utan hur man hanterar den, när de rids/körs in och hur hårt de får jobba.

Det jag är rädd för är att framtiden för islandshästarna i sverige kanske inte kommer se så ut, att det kryllar av frächa 20-25åringar alltså:crazy: i och med denna radikala förändring av hantering/ridningen och även aveln som går mot svagare/mindre hållbara individer:crazy::cry:

Ser ut som att det hänt en hel del ja. Kan du inte lägga upp en filmsnutt istället? Sånt är ju mycket roligare :D

Betalar ingen hyra eftersom jag har eget stall.

Har ingen uppfattning om fråga två, aldrig tänkt på det.

Har med eget stall men bara för den skull så betyder det ju inte att det är gratis ju.
Då får man ju istället köpa hem eget hö, eget strö, staketmaterial, aggregat, fodra själv, sen kostar ju avbetalningen på gården/hyra av det egna stallet.

vad ligger din månadskostnad på?

Min ligger på runt 2300kr för två hästar/mån utslaget på hela året inräknat:

-stall "hyra" dvs en del kostar ju stället endå även om det är egen gård
-hö + bensinkostnader för att hämta det
-kraftfoder mineraler salt
-strö
-försäkringar
-vaccineringar
-träckprov
-avmasking
-hovslagare(räknat med 2 helskoningar)
-övrigt(träning/tävling utrustning)
-staketmaterial

och då är ju inte oförutsedda veterinärkostnader medräknade.
hästarna kostar annars ca 29 000kr/år

Fler som vågat sig på att räkna på vad era hästar kostar totalt/månad?

Jag har för mig att bakdelsvändning utförs ur mellanskritt och skrittpiruett samlad skritt.

Hästen för ett år!

Kallhyra 12000
Skoning 4000
Försäkring 5000
Hö 4000(med bensin inräknad för leverans av den)
Havre 450
Mineraler 1000
Bensin till och från stallet 6500
svårt att ha exakta siffror då bensinsin går upp och ner men jag har räknat på 14kr litern och bilen drar 1 liter milen vilket den inte gör men jag räknar så endå.
Träningar 6000
Tävlingar 4000(högt räknat)
Utrustning och här har jag räknat med både de som går sönder som jag måste köpa och de som jag köper helt frivilligt.
10000:-

Summan är: 42150 utslaget per månad 3512,5 kronor
Men det stämmer ju inte månadskostnaden då många utgifter bara sker 1 gång om året=)

Ser ut som att det hänt en hel del ja. Kan du inte lägga upp en filmsnutt istället? Sånt är ju mycket roligare :D

Går inte jag får inte uppp den på nätet.. har provat överallt säkert någe fel jag gör.

Så solly:(

Men imorogn kommer bättre bilder tas

Ja det har hänt massor med hennes galopp men fifaen vilket slit de har varit blod svett och tårar.Menkul när man ser framstegena=)

Japp, det är ett måste när man är singelstudent som jag med begränsad ekonomi. Jag måste veta exakt vad allt kostar för jag har inte råd med att det blir 100 kr extra här eller där.

För mig kostar hästen ca 3500 kr i månaden. Men då räknar jag även med träningar för ca 500 kr i månaden. Och sen är allt medräknat, hyra, foder, spån, försäkring, vaccineringar, skoningar, regelbundna tandläkarbesök etc och även alla förbrukningsvaror och småkostnader som kommer med jämna mellanrum. Även kostnad för släpet, däremot inte bensinkostanden. Det går under bensinkontot :p I så fall hade det varit ännu lite dyrare.

Senast ändrad:

Jag räknar med att mina kostar ca 3000 st. i månaden.

Jag har för mig att bakdelsvändning utförs ur mellanskritt och skrittpiruett samlad skritt.

Alldeles riktigt men en skrittpiruett är en mer samlad och mer centrerad än bakdelsvändning.
Man kan säga att det är en svårare variant av bakdelsvändning=)

KL

Spinoff på spatt- och eksemsambandet, är det någon som känner till några svenskfödda hästar med spatt? Rent nyfiket, då jag inte gör det själv. :p Och om nu flera har erfarenhet av många spatthästar med eksem så antar jag att de flesta är importerade?

Konstigt nog har jag stött på mer hästar med spatt som inte är islandshästar. Och ingen av dessa har haft eksem.

Den islandshästen jag mött har inte den heller haft eksem

Vad synd. Visst är det kul med filmer, och jättenyttigt för sin egen del. Man ser ju allt det man känner så mycket tydligare och ibland ser man saker som man inte känner.

Jag hade planerat att filma idag, perfekt väder idag verkligen! Och jag kände att det började lossna med traven igår så jag ville se hur det såg ut. Men tyvärr hade Sol lyckats trampa sig själv, så skon hade lossnat lite på ena sidan och hade blivit lite sned. Måste få ut hovis så han kan rätta till de igen. Sen blir det film!! :D

KL

Nu har vi bokat in ett pass på ovalbana nästa vecka! Ska bli sååå kul!! Första gången som jag åker iväg med Sol för att rida, ska bli kul att se hur hon reagerar. Hon har skött sig otroligt bra när vi åkt till tandläkare och veterinär, så jag tror hon tar detta precis lika coolt. Ska försöka få filmat lite på ovalbanan också, det blir premiär för oss! :D

Det jag är rädd för är att framtiden för islandshästarna i sverige kanske inte kommer se så ut, att det kryllar av frächa 20-25åringar alltså:crazy: i och med denna radikala förändring av hantering/ridningen och även aveln som går mot svagare/mindre hållbara individer:crazy::cry:

Men är det en så radikal förändring? Vad pekar på det tycker du? I min värld har medvetenheten om hur man får en hållbar häst ökat. Kunskapen hos ryttarna har blivit bättre och hästarna utbildas mer grundligt, och det diskuteras hur sporten skall förbättras och utvecklas med hästens välbefinnande i fokus, och islandshästryttare generellt verkar öppna för att söka kunskap och utbilda sig och sina hästar. Kunskapen om sadlar och annan utrustning har också ökat, liksom tillgången på tränare och instruktörer.

Aveln kan jag hålla med om i vissa led har gått mot ganska långbenta och smäckra individer, men jag vet inte om det automatiskt innebär att de är mindre hållbara. Fortfarande är ju exempelvis benställning, rygg och kors+ benkvalitet mycket viktiga bedömningsfaktorer. Och det vägs ju in om hästen kan gå i kort tempo= har bra bärighet i galopp och tölt, annars får man inte de högre poängen oavsett sprattel och tempo i övrigt. Det finns fortfarande många rejäla hästar i aveln som fått höga exteriörpoäng.

Du har tidigare som exempel diskuterat att det är mer skador nu hos islandshästar, och jag skriver som jag brukar att jag ifrågasätter om det verkligen är så? Och är det i så fall träningsrelaterat? Eller är det så att det är som det har varit tidigare, men att antalet islandshästar i sverige ökat, och tillgängligheten av information har ökat, vilket gör att intrycket blir att det är vanligare med skador nu än för kanske 10 år sedan?

Oj, farligt det här! Sånt vill man inte veta, då blir man bara mörkrädd över den enorma summan... Men for the fun of it...

400*5*12=24000:- i stallhyra som skall täcka grovfoder, strö och till viss del investeringar.
17000:- i försäkringar
2000:- vaccineringar,avmaskning
4000:- tandläkarbesök (vi åker med två hästar om året)
24000:- ca till hovslagarn
4-5000:- ca kraftfoder/tillskott

Den här summan vill jag INTE räkna ihop!

O så har vi träningar, 400:-/mån minst. Shopping av prylar och ridkläder... Huwva! O tävlingsanmälningar, besök på SM inkl hotell och allt annat hästrelaterat...

Nä, mycket pengar är det iaf, men Vad vore livet utan hästar?

Oj! Kanske ;)

För min del blir det 36 000 och då jobbar jag för träningarna. Så det är bara för foder, strö, stallplats, skoning, vaccin, tandkoll och utrustning.

Sen kan de ju alltid bli dyrare, om man behöver sadel eller träffa veterinären.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 552
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 542
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar