Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Skäcken på bilderna är min, ja. (Jag nyper mig själv i armen stup i kvarten!)

Wow, det var inte illa för en sån liten plutt. Hur länge är han riden? Och vad är hemligheten? :p;) förutom en galet fin häst

Ja det var väl inte bara en tränare, utan flera stycken varav ett par innehar den högsta tränar rang man kan få. (Mästare);)

Fina Fengur! Jag älskar den bruna färgen :love:

Lillen ser också riktigt fin ut (något partisk som fuxälskare också) förstår att du är sugen att börja rida igen!

Ja, han va superfin min älskade Fengur :)

Laukur kommer bli en riktigt snygging med lite mer muskler! Underbar häst med fina gångarter :)

Wow, det var inte illa för en sån liten plutt. Hur länge är han riden? Och vad är hemligheten? :p;) förutom en galet fin häst

Nä, jag håller med! Han är väldigt ambitiös, lite för ambitiös. Man får nog passa sig, han är inte ens fyra.

Han är inte riden många månader. När han reds in, en kortare träningsperiod i höstas och nu en månads träning efter vintervila i 3 månader.
Vet inte vad hemligheten är! Jag råkade snubbla över denna diamant!

Men dra mig baklänges vilken stjärna!!!! Helsike vilken fin knappt 4 åring!!!
Inte alls avis :):):)

"Hur ofta jobbar ni era hästar ej uppsuttet?"

Hur gör man när hästen tycker att allt annat än ridning är döööööötråkigt?
Kan gå och jobba lite från marken, dvs gå med honom och samla osv en stund sen lessnar han. Longering/tömkörning funkar inte alls, nästan omöjligt att få honom att röra sig knappt, kan skritta men man får tjata som en tok om han skall trava och då travar han två steg innan han blänger surt på mig :p
Försöker variera mycket men det blir så tråkigt när man märker hur tråkigt han tycker det är, sån har han alltid varit under de 5 år jag haft honom.
Hopplöst fall? :p
Andras hästar kan jag markarbeta med och har gjort en hel del förr i världen, men min egen verkar inte gå alls. Ridning är däremot jättekul!
Knäpp-powni!

Har ett I-landsproblem förresten, min nya sköna dressyrsadel är underbar meeen när man skall stå i lätt sits i tex backar så "slår jag i" framvalvet om ni förstår :o Får nog lära mig att rida i fin sadeln och inte bara i min gamla relativt platta Glói känner jag :p

Vilken fin kille du hittat Carla! Förstår att du får nypa dig i armen ;)
Ser riktigt lovande och fin ut! Sådär ser Draumur också ut, i mina drömmar, sen vaknar jag :angel:

Men han är världens bästa häst ändå :love:

Två frågor till alla:

1.Vad betalar ni i stallhyra?
2.Är det inte konstigt att många islandshästar med spatt även har eksem? kan det ha något samband?

Det låter bra! Jag har bara haft ett enda par islandsridbyxor, så det är inte alls noga. Jag har ett gäng vanliga men oftast rider jag i vanliga jeans. Tidigare har jag haft stövlar så då har jag varit mer eller mindre tvungen att ha klassiska ridbyxor, om jag inte dragit på mig vinterkängorna istället :p Nu har jag skor och tänkte köpa ett par korta chaps längre fram.

Får hålla utkik efter distansbyxor.

Inte konstigt du får skav om du rider i jeans:eek: hihi.
Jag rider oftast i mjukisbyxor tycker man får mer kontakt med hästen och inte sitter lika fast som med helskodda ridbyxor(som jag annars har).
har ett antal vanliga ridbyxor och islandsridbyxor men rider helst i mjukisar men ska jag träna seriöst/åker iväg bland folk rider jag med ridbyxor men gillar nog mer klassiska egentligen men ser snyggast ut med isländska och man slipper ju chaps/ridstövlar(vilket jag med har haha, men rider bara i graninge stövlarna på tävling, men chapsen håller jag på att sälja rider aldrig med dem av någon anledning även om de passar och är jättebra)

ja distansridbyxor hade jag lätt velat ha men tror de är rätt dyra, typ minst som islandsridbyxor i pris, fattar inte varför det ska vara så dyrt.

Friskvård kör nog alla som tävlar SM och över annars håller inte många hästar.

De flesta jag känner till som tävlar SM och över tar regelbundet ut ET, massörer till sina hästar och åker regelbundet till hästtandläkare och kör rutinkontroll av veterinär av hästen.
.

Synd bara att de glömmer det viktigaste som egentligen sliter ut hästen, harvandet i ridhus.
Kvittar hur mkt man kollar munnen och masserar musklerna då:crazy:.

12 år är ingenting i min värld, jag vill ha en häst som håller 20-30 år. Jag hoppas att det är så som du säger att det är vanligt inom alla inriktningar, men samtidigt har jag hört från så många som jobbar med hästar inom vården på olika sätt, att många inte gör något förrän hästen är sönder och då kör man in till klinik får några sprutor, igång igen efter kortast möjliga vila och sen är det samma sak igen efter ett par månader.
Nu hoppas jag verkligen att detta är en ytterst liten del av hästsverige, men tyvärr förekommer det ju.

Nej men återigen, variationen gör ju hästen hållbar.
Pressar man hästen ständigt i tex trav(travhästar) eller galopp(galopphästar) eller tölt för den delen med eller mkt harv i ridhus(samma underlåg och dessutom mkt volter vilket sliter enormt på hästen då den måste spänna sin kropp för att balansera upp både ryttare och sin egen kropp ofta är ryttarna inte tillräcklgt balanserade heller då måste hästen balansera upp hela ryttaen med)

Det är ju klart som korvspad då att hästarna slits ut med ensidigt arbete vad det än gäller.

Ja det är ju tyvärr folk som kör en "rundsmörjning" av hästarna sen påt igen och ofta när de skrittas igång efter en skada så kör folk uppsittning direkt inget gå med hästen inte och ofta är de direkt tillbaka i ridhuset där allt började och ja då dröjer det ju inte länge innan det är dags för en rundsmörjning igen.

förstår bara inte hur folk kan vara så tröga så de inte ser sambandet.
och tyvärr blir det ju fler och fler islandshäst ägare som rider på detta ensida sätt kan även bero på att många fd dressyr ryttare går över till islandshäst.
Men känns som att det blivit poppis för islandshäst folket att efterlikna många av storhästvärldens ideer:crazy:.
Jag är alltid öppen för förslag och nya ideer men varför göra misstag man Vet inte fungerat för andra.

Varför sluta med en vinnande koncept?

Men menar du inte Haffi?
För du skrev att du red för Haffi då när det begav sig, inte Hinni?
Inte vet jag - du kanske ridit för bägge, men du har aldrig tidigare skrivit att du ridit för Hinni vad jag sett.
Säkerligen vet du bäst själv dock.

/Malin

Ja jag har ridit för både Haffi och Hinni:grin: Lätt att förväxla de där men jag håller faktiskt ordning på vad de heter hihi.
Haffi passade min ridning bättre och honom red jag för när Thengill bara var 6år gammal han var bland de första jag red för.
Haffi har ridit in och tränat Thengills pappa Hrimnir från Ödmården vilket var roligt när han berättade om.

Hinni är ju destå yngre:angel: så utseende mässigt tar man ju inte miste precis.
Honom red jag för mycket då jag tränade inför lag sm då Thengill var 7år han hade en "speciell" teknik som sagt för att få upp viljan på lite segare hästar, den metoden fungerar kanske på vissa hästar men thengill blev som sagt skänkeldöv.

Dessa två tränare red jag för när jag bodde i Östergötland, det var tider det då fanns det utbud bland tränarna och det ordnades kurser och långritter ofta, riktigt kul saknar det väldigt mycket här nere i småland händer inte allt för mycket och det ligger på en HELT annan nivå här:crazy: tyvärr.

Jo jag har skrivit om Hinni förut men rätt sällan om Haffi eftersom han inte kommer på tal så ofta, vet inte ens om han ger lektioner längre eller ens vart han bor?!

Fin nya hästen är:)
Är det du som rider på de två sista bilderna?

Jag betalar 2300 för två på lösdrift. Allt foder, inklusive kraft vid behov ingår. Förväntas dock hjälpa till om stallägaren åker bort och eg med saker som att fylla på vatten när jag ändå är där - men stallägans sambo är supereffektiv så det behövs sällan. Hjälper även till att dra staket och dyl, men det är bara om jag har tid (dock tar jag mig tid om det bara går). När jag hade en betalade jag 1300.
Stadsnära. Flera ridhus och ridbanor i närheten. Transport finns att låna.
Mindre stalltät stad.

Tänk vad tråkigt att rida om hästen bara gjorde precis allt man bad den om till100% 10:or på varenda moment på varje tävling...

Tror du?
Jag tror inte att de som får väldigt höga siffror, och som ser ut att göra ingenting, har gjort ett stort grundarbete och att det är väldigt roligt att få betalt för grundträningen.

Oj vad jag inte håller med dig!
Klart det är grundNIVÅ, men det är ju fortfarande dressyr. Annars blir det ju himla konstigt...? "Ja, mitt mål är att tävla dressyr, men än så länge tävlar jag i grundarbete".
Och då rider ju ponnyryttare ALDRIG dressyr, inte ens på SM?

Klart det är dressyr, men på grundnivå, låg nivå, medelnivå, hög nivå, osv!

Dessutom måste man ju inte ha en utbildad häst för att få kalla sitt jobb dressyr? Varför skulle det vara så? Och de dagar man INTE rider piaff och piruetter på sin dressyrhäst, tränar man inte dressyr då?

Jag brukar i och för sig sällan säga att jag tränar dressyr, utan att jag rider i paddocken. Till skillnad mot att förlägga ridpasset ute på grusvägarna eller i skogen.
När jag rider här längs vägarna och försöker stärka tölten på Karl genom att ta fåtalet steg i öppna, sluta och skänkelvikning så tycker jag inte att jag rider dressyr, nej. Jag tycker att jag styrketränar tölten.
Och när jag rider öppna i trav ute på vägen, tycker jag att jag tränar på lösgjordhet, lyhördhet och lite samling i trav. Men dressyr? Nej.;)

När man formulerar så som du gör, så håller jag med om att det ser absurt ut.
Och jag vet att jag inte tänker lika som de flesta, men de gånger jag deltagit i dressyrtävlingar har det inte varit för att tävla i dressyr, utan för att se om jag och hästen kan ta oss runt banan på godkänt sätt. :angel:

Visst är det spännande att ponnyer aldrig hamnar på svårare nivå än LA förrän de kommer upp till FEIF-nivå. Jag undrar ärligt talat vad det beror på.. Kanske att barnen och ungdomarna sällan kan rida samma ponny under tillräckligt många år för att hinna????

12 år är ingenting i min värld, jag vill ha en häst som håller 20-30 år.

Fast skälet till att INGEN varmblodstravare håller längre än till 12 år som tävlingshäst är att de inte får tävla trav när de är äldre, ston tror jag pensioneras vid tio års ålder.:D
Inget som säger att dessa hållbara travare inte kan hålla som omskolade ridhästar i femton år till.

Prova denan övning

Trava och så stannar du ryggar lite och så kommer du fram i trav igen... detta kan göra i skritt med..

Jag gillar också ryggningen som styrketräning för bakdelen. Förstår bara inte varför du begränsar dig till skritt och trav?
Jag gör gärna en galoppfattning direkt ur ett par stegs ryggning - vanlig övning inom western.

En annan effektiv samling inför galoppfattning är att göra en skrittpiruett, och man ska vara noga med att ha rätt böjning genom hästen, och sedan fatta galopp ur piruetten. Kräver dock lite mer grundträning för att hästen ska göra en bra skrittpiruett jämfört med att rygga ett par steg.

Fast skälet till att INGEN varmblodstravare håller längre än till 12 år som tävlingshäst är att de inte får tävla trav när de är äldre, ston tror jag pensioneras vid tio års ålder.:D
Inget som säger att dessa hållbara travare inte kan hålla som omskolade ridhästar i femton år till.

Ganska mycket säger att travare inte håller som ridhästar i 12+15 år, jag har inte hört om någon varmblodstravare som rids och är över 25 eller 20 för den delen, nog för att det förmodligen finns enstaka här och där, men det fullkomligt kryllar av islandshästar som är 20+ och fortfarande är fräscha och en hel del över 25. Det beror troligen inte bara på rasen utan hur man hanterar den, när de rids/körs in och hur hårt de får jobba.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 551
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 542
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar