Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Idag skulle vi tagit en långtur, men det ändrades fortare än kvickt till ett pass i padocken. Det var nämligen någon som sköt lerduvor eller något sånt en bit bort och både Sol och kompisen kändes minst sagt spända och flög i luften varje gång det small.
Det underlättade ju inte att det blåste och Sol redan innan ridpasset var grymt taggad (hon fick börja med att busa av sig lite lös först och hej vad det gick!)

Men det kändes jättebra ändå, har tänkt ha ett pass i padocken länge nu men det har inte blivit av helt enkelt.
Fick till en riktigt fin form i traven och fick med hennes svåra bog vid flera tillfällen korta bitar. Avbröt såklart med massa beröm varje gång så det blev inte så långa sträckor åt gången.
Galoppen däremot var desto svårare och var ganska så flack, så den ska vi träna vidare på för jag vet att den är nyckel till mycket i tölten också.

Prova denan övning

Trava och så stannar du ryggar lite och så kommer du fram i trav igen... detta kan göra i skritt med.

Gör detta typ 20 ggr varje ridlektion under 1 vecka och jag lovar galoppen kommer blli bättre.

En annan övning är öppna och sluta i trav längs långsidorna grymt svårt men ack så bra för galoppen.

Rygga upp för en backe= kärlek för ryggmusklena och rumpmuskeln som gör att galoppen blir super=)

Dessa övningar har iaf hjälpt Jorunn att få en bättre 3 taktig galopp.

Sant, men hur länge håller de flesta trav och galopphästar? Väldigt få klarar ju av att ens komma ut på banan. Sen de som faktiskt håller blir väl ofta otroligt väl omhändertagna? Jag har hört att man jobbar otroligt mycket med friskvård och skadeförebyggande inom trav.

Jag tror inte alls på det konseptet.

Sant, men hur länge håller de flesta trav och galopphästar? Väldigt få klarar ju av att ens komma ut på banan. Sen de som faktiskt håller blir väl ofta otroligt väl omhändertagna? Jag har hört att man jobbar otroligt mycket med friskvård och skadeförebyggande inom trav.

Jag tror inte alls på det konseptet.

Många håller i 12 år ocksp, man ska ju inte glömma bort att även många många ridhästar går sönder av olika anledningar och blir aldrig den där tävlingshästen man velat.

Friskvård kör nog alla som tävlar SM och över annars håller inte många hästar.

De flesta jag känner till som tävlar SM och över tar regelbundet ut ET, massörer till sina hästar och åker regelbundet till hästtandläkare och kör rutinkontroll av veterinär av hästen.

Ju mer du rider ju hårdare du rider ju mer sliter du på hästen och dessto större chans att den går sönder helt klart.

Jag tror inte heller på konseptet att bara tölta men det skulle vara intressant och göra en studie på det.

Övergångar is the shit! :D

Rygga är vi inte så bra på än dock, det blir ingen vidare kvalitet i dagsläget. Och vi har inga backar, men planerar att åka iväg och backträna snart.

Jag jobbar mycket skolor i skritten och tölten, i traven är det svårare. Hon vill gärna dra upp huvudet och bara springa på med långa kliv så där jobbar vi mycket övergångar i traven, korta och länga steget. Och såklart jobbar vi på att få till formen lite trevligare och det har börjat lossna mer och mer nu.
Några skolor lär vi inte få till i traven än på ett tag.

Just nu ligger fokus mest på att få till fattningarna, för när galoppen väl rullar på är det oftast inga problem, men när hon inte tar fattningen direkt så "ramlar" hon liksom in i galoppen. Jag vill ju att hon ska hoppa in i galoppen. :D
Så det blir hårdträning på galoppfattningar och åter galoppfattningar nu, vet inte varför det helt plötsligt blivit så svårt med de, hon hade en sån period i höstas också och den gick över ganska snabbt när jag var la in lite fler fattningar.

Många håller i 12 år ocksp, man ska ju inte glömma bort att även många många ridhästar går sönder av olika anledningar och blir aldrig den där tävlingshästen man velat.

Friskvård kör nog alla som tävlar SM och över annars håller inte många hästar.

De flesta jag känner till som tävlar SM och över tar regelbundet ut ET, massörer till sina hästar och åker regelbundet till hästtandläkare och kör rutinkontroll av veterinär av hästen.

Ju mer du rider ju hårdare du rider ju mer sliter du på hästen och dessto större chans att den går sönder helt klart.

Jag tror inte heller på konseptet att bara tölta men det skulle vara intressant och göra en studie på det.

12 år är ingenting i min värld, jag vill ha en häst som håller 20-30 år. Jag hoppas att det är så som du säger att det är vanligt inom alla inriktningar, men samtidigt har jag hört från så många som jobbar med hästar inom vården på olika sätt, att många inte gör något förrän hästen är sönder och då kör man in till klinik får några sprutor, igång igen efter kortast möjliga vila och sen är det samma sak igen efter ett par månader.
Nu hoppas jag verkligen att detta är en ytterst liten del av hästsverige, men tyvärr förekommer det ju.

Rygga uppför backe är väldigt jobbigt och inget man gör i massor.

Skriver inte ofta här men känner att jag måste svara, ja dom flesta travhästar blir mkt bra omhändertagna och dom flesta jobbar mkt med förebyggande vård på sina hästar. är det nån gång jag blir förvånad över den okunskap som finns i hästvärden så är det just i ridstall. Och ja jag är ute o jobbar mkt med tävlings hästar på hög nivå trav som ridhästar

Lite kuriosa i ålderssnacket, för sisådär 5-6år sedan läste jag en studie som bl.a. Sa att tyska dressyrhästars medelålder var 9år! O jag vill absolut minnas att det var specifikt dressyrhästar...

Undrar om jag kan hitta den igen...

*KL*

Hittade en gammal bild på mig och Laukur från hans första kurs i maj 2011. Här var det ca 6 månader sen jag satt på honom för första gången :)

551271_2897520924075_1441933077_32071829_223920485_n.jpg

En bild på min älskade fina Fengur från i somras :) Saknar honom verkligen jättemycket.

530613_2897604686169_1441933077_32071851_403623363_n.jpg

Sådär härligt gullig när han kikar fram under luggen! :D

KL

Måste bara skvallra om att Krás här häärlig tölt!! Vi är mest ute och rider, miljötränar och allmänt traskar på.

Hon väljer själv att tölta ibland, och i torsdags töltade hon långt och jättebra! :o:D Hon kan, nu ska jag också kunna.
Tänkte ta hjälp av tränare på gården så fort jag kan nu. För min häst är toppen :D:bump:

Vi ska dessutom till Lillhästen och prova ut sadel på måndag, jag siktar på att testa en Tekna 16,5 tum. Hon är ju så grymt kort..

Han är en valack född 2008, fyller fyra år om någon månad lite drygt. Trevlig och fin (blivande) ridhäst som förhoppningsvis ska skänka mig många friska och roliga år :)
E. Kongur från Knutshyttan u. andra-klass sto.

sokki+tölt+2.jpg

sokki+galopp.jpg

sokki+tölt+carla+3.jpg

sokki+trav+carla.jpg

Senast ändrad:

Har med ridit för Hinni några gånger, men vi passade inte ihop så bra tyvärr och kom inte så värst lång eftersom hans "upppiggande" medtoder för Thengill inte fungerade speciellt bra(han blev skänkeldöv och slutade helt gå fram och lyssna tog flera år att jobba bort det sen).
Men Hinni ÄR extremt begåvad och jag gillar hans tankar om markarbete, rida utan sadel och träns med vikthjäler röst osv så bara man kommer över den där tröskeln med att hästen inte bjuder fram i paddcok så hade jag säkert fått ut mkt mer av ridlektionerna.
En gång tränade vi tölt på volt med lite olika övningar och då gick Thengill sjukt bra och bjöd på fint med så.

Men menar du inte Haffi?
För du skrev att du red för Haffi då när det begav sig, inte Hinni?
Inte vet jag - du kanske ridit för bägge, men du har aldrig tidigare skrivit att du ridit för Hinni vad jag sett.
Säkerligen vet du bäst själv dock.

/Malin

Jisses Amalia! Är det där din 4åring som är en sån stjärna, eller är det pappan?

Skäcken på bilderna är min, ja. (Jag nyper mig själv i armen stup i kvarten!)

Fina Fengur! Jag älskar den bruna färgen :love:

Lillen ser också riktigt fin ut (något partisk som fuxälskare också) förstår att du är sugen att börja rida igen!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 548
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 541
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar