Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Jag tycker tvärtom att markarbete är minst lika viktigt för en vuxen häst som för en unghäst. Men sen beror det på vad man räknar in i markarbete.
För mig är markarbete allt från tömkörning i alla gångarter med mycket fokus på samling och skolor, till löshoppning, till att vara med som handhäst, till longering, både med tömmar och lös, till simning osv. Det kan vara rejält krävande pass.

Jag var på en clinic för Johan R Skulasson som beättade hur han tränar sina hästar. Tre gånger uppsuttet, två gången från marken och två dagar vila i veckan. Jag tror att det är ett vinnande koncept för att få en stark, smidig och hållbar häst. Men sen har han ju vunnit VM i T1 5 gånger.

Ja alla vägar bär till rom som man brukar säga.. Finns massor av sätt att rida sina hästar och man får ta de sättet man trivs bäst med..
Och mitt är att inte longera och både jag och hästen funkar supermed det=)

Ja men vad är det du då gör i dom andra gångarterna?
Samma sak va? = Dressyr både i övriga gångarter och tölten.

*knappis*

Tvättade alla mina ridbyxor igår och inga har hunnit torka än...
Jag som såååå gärna hade velat rida idag... :( suck...

*knappis*

Tvättade alla mina ridbyxor igår och inga har hunnit torka än...
Jag som såååå gärna hade velat rida idag... :( suck...

Ta på dom vita(för dom kör du väl inte med färgade?) ;) Va lite extra fin till vardags :angel: Eller kräng på mjukisbyxor o gummidojjor, det funkar oxå :D

Ja men vad är det du då gör i dom andra gångarterna?
Samma sak va? = Dressyr både i övriga gångarter och tölten.

Fast jag skiljer det åt dressyr är dressyr och tölt tölt så vet folk vad jag menar när jag skriver vad jag gjort.
Skriver jag att jag red dressyr vet alla att jag har då alltså inte töltat någonting på ridpasset.

Fast dressyr är ju dressyr oavsett om du skiter i att tölta eller inte.
Du dressyrar ju även i tölten, på precis samma sätt som i dom andra gångarterna.
Jag blir bara irriterad när du skriver att du rider dressyr ELLER töltar, jag rider då dressyr i alla gångarter.

Fast jag skiljer det åt dressyr är dressyr och tölt tölt så vet folk vad jag menar när jag skriver vad jag gjort.
Skriver jag att jag red dressyr vet alla att jag har då alltså inte töltat någonting på ridpasset.

Ok, men om du inte rider galopp något pass, säger du fortfarande att du rider dressyr? Om inte vad rider du då? Har du åkt häst då? Eller har du ridit något annat?

För mig är dressyr att arbeta med hästen, och om jag rider dressyr så jobbar jag hästen uppsuttet. Sen kan jag rida dressyr i vilken gångart som helst. Med Godi tog det ganska lång tid innan jag ens började lägga in trav i dressyren. Då började jag att stärka honom i skritten och självklart red vi trav och galopp också, och även lite försök till tölt. Men då var det bara rakt fram och lite svängar ibland. Inga krumelurer. Sen red jag även dressyr i trav och galopp och ibland i tölt när den blev starkare.

För mig är inte dressyr en viss gångart utan ett visst sätt att rida en gångart

Någon som vet några bra ridbyxor som antingen har hyperelastiska sömmar eller som inte har skoning där sömmen sitter över knät?
Jag får blåmärken av alla ridbyxor med skoning som jag provat hittills, i och för sig har jag inte provat några dyra märken, har inte vågat eftersom jag inte vill lägga tusen kr på ett par byxor som jag sen inte använder.

Spännande! Var det den som stod om i islandshästen? Om unghäst/avelsvisning?

Du får ge referat ikväll sen ;) Hinni verkar vara en klok tränare, är det något att satsa på att prova?

Detta var deras egna clinic, imorgon är Idunn's clinic om unghäst/avelsvisning.
Upplägget idag var:
Del 1 Variation i träningen med vikt på markarbete (arbete med repgrimma/rep, longering, tömkörning).
Del 2 När det kommer till kritan (Finslipa formen dagarna innan tävling/visning)

Väldigt givande & inspirerade.
Handlade om hur viktigt det var att variera ridningen med markarbete.
Hinni visade även massa bra övningar, samt hur han använde chambon & halsförlängare.
Tävlingsdelen handlade om att ha en plan (& vikten av att hålla sig till den på tävlingsplatsen, Aldrig ändra planen)
Hur man värmer upp, att man ska se hemma när hästen går som bäst & är det något som funkar sådär hemma så kommer det förmodligen inte att funka på tävlingsplatsen.

Som sagt, väldigt givande & väldigt inspirerande.
Jag kommer definitivt att börja markarbeta mer.

Hinni är en toppen tränare, har ridit några kurser & rider lektioner för honom emellanåt, han bor ju bara 7-8 mil bort ;)
Det tycker jag absolut att du ska prova rida för honom! :)

Du verkar inspirerad :) Måste också se till att komma iväg på sådant roligt!

Någon som vet några bra ridbyxor som antingen har hyperelastiska sömmar eller som inte har skoning där sömmen sitter över knät?
Jag får blåmärken av alla ridbyxor med skoning som jag provat hittills, i och för sig har jag inte provat några dyra märken, har inte vågat eftersom jag inte vill lägga tusen kr på ett par byxor som jag sen inte använder.

Om du inte är helt insnöad på islandsridbyxor så kan du ju testa distans ridbyxor vad jag vet ska de vara extra vadderade och med väldigt få sömmar. verkar mkt sköna.

Kan inte rida i vanliga byxor juh!:eek:
Vae sak till sitt tack! Inte ska vi börja blanda hejvilt med ridbyxor och vanliga?? Hur skulle det se ut? Har inget schabrak som matchar mina gråa mjukisar heller... :devil::angel:

Detta var deras egna clinic, imorgon är Idunn's clinic om unghäst/avelsvisning.
Upplägget idag var:
Del 1 Variation i träningen med vikt på markarbete (arbete med repgrimma/rep, longering, tömkörning).
Del 2 När det kommer till kritan (Finslipa formen dagarna innan tävling/visning)

Väldigt givande & inspirerade.
Handlade om hur viktigt det var att variera ridningen med markarbete.
Hinni visade även massa bra övningar, samt hur han använde chambon & halsförlängare.
Tävlingsdelen handlade om att ha en plan (& vikten av att hålla sig till den på tävlingsplatsen, Aldrig ändra planen)
Hur man värmer upp, att man ska se hemma när hästen går som bäst & är det något som funkar sådär hemma så kommer det förmodligen inte att funka på tävlingsplatsen.

Som sagt, väldigt givande & väldigt inspirerande.
Jag kommer definitivt att börja markarbeta mer.

Hinni är en toppen tränare, har ridit några kurser & rider lektioner för honom emellanåt, han bor ju bara 7-8 mil bort ;)
Det tycker jag absolut att du ska prova rida för honom! :)

Spännande:) vad kul att detta kom upp samtidigt som dissktutionen här om markarbete, jag säger ju med att det är så viktigt:banana:.
Jag tror markarbete är en sådan sak lite som läxor i skolan, folk slarvar gärna med sånt som upplevs lite "tråkigt"(även om det kan vara riktigt kul) och rider hellre, det går ju att rida bara men man missar nog många viktiga bitar och hästen slits troligen ut snabbare, speciellt att harva runt i ridhus mer eller mindre varja ridpass:angel:.

underlaget gör ju himla mkt med.
varierande underlag är viktigt.
mjukt underlag: vatten, ridshus, mjuk paddock, sand, lera, högt gräs osv tar på senorna bra i lagom mängd men kan slita ut den bäste häst på mkt kort tid speciellt i samband med volter osv.

hårt underlag: asfalt, torr grusväg osv stärker leder och ligament även skelettet men kan slita om man inte värmt upp/tränat upp hästen för detta innan men skritt på asfalt är egentligen toppen för att stärka hästen.

men som sagt varierande är bäst, kuperad skog där de får lyfta på fötter, asfalt, högt gräs, simma, osv osv...bara fantasin sätter gränser.

ensidigt arbete sliter och ger skador så man ska inte rida likadant för många dagar i rad heller.

Ju högre fart hästen har destå mer belastning på leder osv.

skritt stärker bäst.
helst ska man stärka hästen genom långsam galopp/tölt/trav om man rider i de andra gångarterna.
så mycket rakt fram som det är möjligt eftersom volt sliter på kroppen speciellt med en ryttare på.

någon skrev att "jag vill inte longera för det sliter" men hur mkt sliter inte RIDNING på volt med en människa som hästen får balansera upp hela tiden då:angel:.

Jag är mkt intresserad av detta med att stärka hästarna och få fram hållbara hästar som håller sig skadefria:)

En sak till när jag en då tipsar, att tänka på att hålla hästen väl musklad innan man sitter upp och tynger för mkt.
speciellt om man väger lite mer själv så bör man bygga upp hästen både muskel kondis och stärkande(tar längst tid ibland flera år) innan man börjar rida för länge.

sen på långritter tex kan man märka att hästen när den blir trött sänker ryggen och bär ryttaren med skelettet till slut när de inte orkar mer då är hästen för dåligt förberedd/man bör hoppa av och gå med den/stanna och vila en stund innan man fortsätter.
På island är det ju vanligt med sådana micro vilor och det gör en extrem skillnad på hästarna, man riktigt känner hur de får ny energi.

Har med ridit för Hinni några gånger, men vi passade inte ihop så bra tyvärr och kom inte så värst lång eftersom hans "upppiggande" medtoder för Thengill inte fungerade speciellt bra(han blev skänkeldöv och slutade helt gå fram och lyssna tog flera år att jobba bort det sen).
Men Hinni ÄR extremt begåvad och jag gillar hans tankar om markarbete, rida utan sadel och träns med vikthjäler röst osv så bara man kommer över den där tröskeln med att hästen inte bjuder fram i paddcok så hade jag säkert fått ut mkt mer av ridlektionerna.
En gång tränade vi tölt på volt med lite olika övningar och då gick Thengill sjukt bra och bjöd på fint med så.

Här rider jag det passet.
11745825.jpg

hittade lite andra bilder från när vi tränade som mest.
skitkass kvalite tyvärr me lite ser man kanske.

13201157.jpg

13201138.jpg

13201156.jpg

13198598.jpg

13198589.jpg

13198570.jpg

jag tycker verkligen att jag började få upp han från framdelen (han är överbyggd men ser t.o.m högre ut fram tycker jag på bilderna speciellt skritten)där och focus var inte så mkt på en ihopkrullad form men formen ska ju komma bakifrån.

Thengill var bara 7år på bilderna.

kommentera gärna hur han går och sits(om det syns)

10248833.jpg

Hittade en bild till från en långritt, saknar den tiden då jag red mycket långritter ihop med ett stort gäng glada ryttare vi red 3 dagars turer och ofta uppemot 5 mil totalt.
skitkul och väldigt nyttigt och då var Thengill bara 7år men det stärkte nog honom väldigt mkt.

jag tror mycket på långritter när man stärker hästarna om man gör det på rätt sätt och varierar formen/gångarten/tempot under ritten så de tar av alla sina krafter och inte sliter ut sig.
sen att man går med dem/vilar ofta.
och inte kör på i för hög fart och för ofta.

10248840.jpg

Här är vi, skitkul var det den tiden.
saknar den där sadeln den var så skön på långritter och mina fina sadelväskor men de har jag kvar.
och så regnjackan med, så mysigt att göra en sån ritt tillsammans med sin häst man kommer så mycket närmare varandra och man känner hur stor nytta man har av hästen att hästen får göra nytta med och bär oss så långt som vi inte hade orkat gå.

man skulle kanske samla ihop ett gäng och rida en såndär långritt igen.

Senast ändrad:

2544163.jpg

Detta är lite roligt, ser ni hur lika de är.
Detta är Thengill och hans faster(efter fakur fra saudarkroki) Freja heter tjejen som tillsammans med denna häst tävlat sm i Trail och vunnit ni har sett henne i Islandshästen.
Vi red ofta ihop på dessa långa långritter.

Oj nej får nog fortsätta detta på bloggen hittade massa roliga gamla bilder från våra äventyr ihop Thengill och jag.

Senast ändrad:

Jag menar mest att dressyr är menat som klassisk dressyr då rider jag bara skritt trav och galopp

Fast vad tränar du när du rider dressyr, då?

När jag tränar dressyr, vilket jag gör på Lukas (nordistravare), rider jag relativt mycket på volt, tränar skolorna rättvända och förvända på volt, skänkelvikningar på rakt spår och volt, bakdelsvändningar och skrittserpentiner.
I galoppen rider jag samling, mot piruett (som sagt bakbensdiameter ca en meter), byten, förvänd galopp på volt ner mot tio meter, galoppsluta över diagonalen, skänkelvikning i galopp.
Och tramp mot piaff samt lite passagearbete.

Det ovan är vad jag kallar dressyr.
När jag tränar Lukas i westernridning, jobbar jag tempoväxlingar i galoppen, byten och bogkontroll, spinn, roll-backs. Ska tävlingsdebutera i western med honom om ett par veckor, ger mig då på grenar som innehåller upp till tolv byten, han har förra säsongen som sexåring gått LA dressyr med godkänt men inte spektakulärt resultat.

Med islänningarna tycker jag inte att jag tränar dressyr, utan jag tycker att jag jobbar med grundridning vilket innebär arbete i huvudsakligen skritt, trav och galopp (Karl kan också få tölta lite på ridbanan men Isa är som sagt inte tillräckligt stark i tölten för det så hennes tölt jobbas bara på grusväg än så länge).
De övningar vi då gör är i skritt öppna, sluta, påbörjat förvänd öppna(enkelt) och förvänd sluta på volt. Skänkelvikning, fram- och bakdelsvändningar, arbete med att variera formen lite ingår också. Har börjat försiktigt med öppna i trav, och igår testat lite sluta i traven ute längs vägen.
Grundarbetet innefattar också galoppfattningar, driva in i form och liknande.
Men det är inte riktigt vad jag menar med dressyrarbete vilket torde bli tydligt utifrån min beskrivning av Lukas om vad jag menar är dressyr...

fast jag inser att jag antagligen har höga krav på det som är grundarbete.

Om du inte är helt insnöad på islandsridbyxor så kan du ju testa distans ridbyxor vad jag vet ska de vara extra vadderade och med väldigt få sömmar. verkar mkt sköna.

Det låter bra! Jag har bara haft ett enda par islandsridbyxor, så det är inte alls noga. Jag har ett gäng vanliga men oftast rider jag i vanliga jeans. Tidigare har jag haft stövlar så då har jag varit mer eller mindre tvungen att ha klassiska ridbyxor, om jag inte dragit på mig vinterkängorna istället :p Nu har jag skor och tänkte köpa ett par korta chaps längre fram.

Får hålla utkik efter distansbyxor.

Fast med den indelningen mellan dressyr och grundarbete så borde det ju betyda att en dressyrryttare som rider LC-LB inte rider dressyr varken på träning eller tävling, utan "grundarbete"?

Annars rekomenderar jag H***s billigaste bomullsridbyxor :love:
Billiga... ligger runt 300 och vär lika mjuka som mjukisbyxor. Finns i flera lättmatchade färger...:d

Kanske ska införskaffa mig ett pat gåra, blåa och beiga... och kanske ett par svarta...jaja... drömma kan man... studentlivet är inte så fett precis...:grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 547
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 541
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar