Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Hööks har jag faktiskt inte provat, har haft ett par från börjes i samma prisklass, men jag måste dra dem tillrätta i knät för att inte få blåa ömmande knän.

Fast jag skiljer det åt dressyr är dressyr och tölt tölt så vet folk vad jag menar när jag skriver vad jag gjort.
Skriver jag att jag red dressyr vet alla att jag har då alltså inte töltat någonting på ridpasset.

Skriver jag dressyr så omfattar det hästens alla gångarter utom pass då, lite jobbigt att rida den i dressyr men skulle säkert gå att införliva på ett bra sätt med lite ansträngning.

Många mycket uppsatta tränare brukar säga att, det man vill bli bra på det tränar man. Det man inte vill bli bra på eller att lära sig, det struntar man i att träna.

KL

JHF1edS0ed

Glad påsk allesammans :)

Fast med den indelningen mellan dressyr och grundarbete så borde det ju betyda att en dressyrryttare som rider LC-LB inte rider dressyr varken på träning eller tävling, utan "grundarbete"?

Absolut!:)
Tom LA är ju egentligen grundarbete, MSV börjar bli en utbildad häst. Tycker jag, som aldrig tävlat MSV dressyr men som har ambitioner att rida "riktig" dressyr.

Visst är det grundarbete att ha hästen i form i alla gångarter, och att klara lätta tempoväxlingar. I LB-LA dressyr finns arbetstempo och mellantempo, varken samlat tempo eller ökat tempo. Det är väl ändå grund?
Inga galoppombyten i språnget heller i lätt nivå.:angel:

Oj vad jag inte håller med dig!
Klart det är grundNIVÅ, men det är ju fortfarande dressyr. Annars blir det ju himla konstigt...? "Ja, mitt mål är att tävla dressyr, men än så länge tävlar jag i grundarbete".
Och då rider ju ponnyryttare ALDRIG dressyr, inte ens på SM?

Klart det är dressyr, men på grundnivå, låg nivå, medelnivå, hög nivå, osv!

Dessutom måste man ju inte ha en utbildad häst för att få kalla sitt jobb dressyr? Varför skulle det vara så? Och de dagar man INTE rider piaff och piruetter på sin dressyrhäst, tränar man inte dressyr då?

Är det samma med hoppning, att rider man LD så hoppar man inte på riktigt, utan det gör man när man kommer upp över 120-höjder? Nej, jag fattar inte :p:D

Kan du säga något om banan? Min stallkompis tyckte att jag ska åka dit och "debutera" istället för att där är så mysigt. Funderar på att fråga om jag.får komma förbi och kika på stället nån dag efter jobbet (jobbar ganska nära) och få lite bättre koll på hur det ser ut på plats.

Har planerat in ett träningspass på ovalbana så får vi se om vi klarar av det :p

Om det nu finns några platser kvar vill säga, får väl se.

Kl

Idag har jag provat en riktigt kul grej!

Jag har graverat i glas!
wpid-dsc_2392-1.jpg

Skithäftigt :D hantverksnörd som jag är...

Coolt! Min stallägare broderar också i glas, vi har ett par riktigt lyxiga dricksglas i stallet kan jag säga ;)

*kl*
Idag hämtade jag hem min nya häst! Han är lovely och så ball och inte ens fyra år fyllda! Tjoho!
Sokki+huvud.jpg

Skriver jag dressyr så omfattar det hästens alla gångarter utom pass då, lite jobbigt att rida den i dressyr men skulle säkert gå att införliva på ett bra sätt med lite ansträngning.

Många mycket uppsatta tränare brukar säga att, det man vill bli bra på det tränar man. Det man inte vill bli bra på eller att lära sig, det struntar man i att träna.

Det var i mina öron en osmart tränare.

Många gånger är lösningen på ett problem att träna något helt annat än de man igentligen vill förbättre.
Jorunns högergalopp ta det som ett tex,, inte har jag harvat runt i bara högergalopp för att den ska bli bra som din tränare sa att man ska göra.

Utan jag har arbetat extremt mycket i bara skritt, jag har jobbat extremt mycket i trav och faktiskt väldigt lite i galopp tills högergalopp en dag var så pass bra och stabil att den var värd att börja arbeta i igen.

Ta Jorunns tölt sist jag hade ett rent töltpass i ridhuset var i Dec 2011 har töltat några varv här och där då och då alltså extremt lite tölt på nästan 5 månader.
Idag hade jag ett av dessa rena töltpass där vi bara värmer up lite inann i skritt trav och galopp resten är bara tölt.

Och tölten var galet bra så här bra som hon gick idag har hon aldirg gått med mig i sadeln:love:
Vet inte vilken knapp jag kom åt men bra var den iallafall:D

Så jag håller inte med dig i ditt resonemang eller din tränares rättare sagt

Men så länge DU är nöjd med det vad din tränare säger så kör på hennes/hans linje=)

Nop jag säger idag töltade jag då vet folk att jag menade att idag har Niela tränat på enbart tölt och dedan kan de isin tur innefatta dressyrarbete i tölten ja visst=)

Men när jag säger idag har Nielat ridit dressyr så vet folket att jaha idag har Niela kört klassisk storhästdressyr det vill säga hon har ridit i bara skritt trav och galopp och tränat på skolorna.

Även om det är dressyr bägge delarna har jag valt att dela in detta såhär eftersom det har blivit lite förvirring när jag pratat folk tror jag töltat när jag menar att jag ridit dressyr och viseversa=)

Så töltpass och dressyrpass har jag som jag skriver i min riddagbok=)

Som idag hade jag ett töltpass och det gick så häääääääääääääääääääääääääääär bra:love:

Kan inte rida i vanliga byxor juh!:eek:
Vae sak till sitt tack! Inte ska vi börja blanda hejvilt med ridbyxor och vanliga?? Hur skulle det se ut? Har inget schabrak som matchar mina gråa mjukisar heller... :devil::angel:

:o Fyyy skäms på mig attans detta tänkte jag ju inte på.. Nä du har helt rätt inte en chans att det går att rida i annat än dyra fina ridbyxor som matschar både schabrak, hästen och benlindorna för att inte glömma dessa underbara benlindor:love:

Ja men då är problemet löst hästen får stå helt enkelt för det kan omöjligt bli någon ridning:cool::rofl:

Som idag hade jag ett töltpass och det gick så häääääääääääääääääääääääääääär bra:love:

Härligt!!

Nu tror jag inte att man ska tolka Bojs kommentar bokstavligt. I vilket fall tycker jag det är helheten som ger den bästa träningen, lite av allt helt enkelt för att bygga upp så många muskler som möjligt. Sen jobbar man på vissa saker mer och vissa saker mindre, speciellt i vissa perioder. Allt hänger ju ihop, genom att stärka hästen genom att träna en sak så kommer ju även andra saker bli lättare i och med den ökade styrkan.

Idag skulle vi tagit en långtur, men det ändrades fortare än kvickt till ett pass i padocken. Det var nämligen någon som sköt lerduvor eller något sånt en bit bort och både Sol och kompisen kändes minst sagt spända och flög i luften varje gång det small.
Det underlättade ju inte att det blåste och Sol redan innan ridpasset var grymt taggad (hon fick börja med att busa av sig lite lös först och hej vad det gick!)

Men det kändes jättebra ändå, har tänkt ha ett pass i padocken länge nu men det har inte blivit av helt enkelt.
Fick till en riktigt fin form i traven och fick med hennes svåra bog vid flera tillfällen korta bitar. Avbröt såklart med massa beröm varje gång så det blev inte så långa sträckor åt gången.
Galoppen däremot var desto svårare och var ganska så flack, så den ska vi träna vidare på för jag vet att den är nyckel till mycket i tölten också.

Härligt!!

Nu tror jag inte att man ska tolka Bojs kommentar bokstavligt. I vilket fall tycker jag det är helheten som ger den bästa träningen, lite av allt helt enkelt för att bygga upp så många muskler som möjligt. Sen jobbar man på vissa saker mer och vissa saker mindre, speciellt i vissa perioder. Allt hänger ju ihop, genom att stärka hästen genom att träna en sak så kommer ju även andra saker bli lättare i och med den ökade styrkan.

Självklart är varierande ridning den bästa för att framförallt hålla en frisk och sund häst.

Fast å andra sidan går teorin sönder när galopp och trahästarna bara galopperar och travar till störe delen av sitt tävlingsliv.

Så teoretiskt sett skulle man kunna bara lära en islanshäst att tölta och tävla i bara tölt och vinna allt och sen om hästen har oren i övriga gångarter spelar ingen större roll..
Skulle vara kul att testa på en häst och se om teorin stämmer.

Jag tränar en massa olika saker som jag hela tiden får lära mig på dresyrlektionerna. Utmaningar hela tiden
svårt ska de va så man får klura ett tag innan man kommer på hur man ska göra=)

Tänk vad tråkigt att rida om hästen bara gjorde precis allt man bad den om till100% 10:or på varenda moment på varje tävling...
Var väl därför lussan slutade med dressyr och började med Western för utmaningarna tog slut fanns inge drivkraft längre till utvecklas.=)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 548
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 541
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar