Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Min yngsta häst är ju bara 4 iår så jag har inte haft någon att rida på förrrän nu så det passade ju bra=) Man känner ju själv hur tidigt man kan hoppa upp i sadeln igen=)

Nu har jag en liten fundering som jag hoppas kloka bukefolk kan hjälpa till med :)

Jag lånar nämligen en häst som precis kommit igång, men fortfarande är väldigt svag. Han har kondition och tillräckligt med styrka, men behöver väldans mycket mer, så att säga. Vi har inte hunnit börja med finliret på grund av detta, utan all ridning går bara ut på att få han stark.

Om en månad är det tävling och jag funderar om jag skulle kunna vara med på den bara för att ta en tävling med hästen och satsa mer på nästa tävling? Isf i en lättklass, då han för tillfället inte har sina bästa gångarter. Visst, rena är dom men han saknar lite bärighet.
Kan man göra så med en häst som varit a-klassad? Jag tycker de känns så dummt! Samtidigt har jag svårt att tro att vi skulle klara en öppen.

Självklart kan du det! Om du anser att hästen kommer ha tillräckligt mycket styrka och kondition för en start, så är det ju delvis därför det finns olika klasser, så att man ska kunna välja utefter utbildningsnivå, form, ryttarnivå osv.
Ni som ekipage är ju inte a-klassade så enligt mig är det inget konstigt alls.
Det vore snarast oschysst mot hästen att starta i en gren som den inte har styrka och kondition för, pga någon form av prestige (tycker jag ser det en hel del, tyvärr).

Så anmäl dig i lättklass utan grubblerier, tycker jag :)

Å vad skönt att det finns någon som tänkte som jag! :) Alla jag har pratat med här, tycker nämligen det är jättedumt gjort av mig, så jag blev lite osäker.

Målet är att vi också ska a-klassa, men jag känner att vi inte har någon stress för det direkt. Går det så går det, annars är jag ganska nöjd med någon lättklass här och var.

Då ska man bara våga anmäla sig också, huvaligen ;)

Jag har märkt att den attityden finns, det är så konstigt!
Jag tycker att det är viktigare att stämma av i vilken form hästen är i och utefter det fundera på vad man kan begära av hästen än något annat. Så jag tycker som sagt att du gör helt rätt.

Jag ska tävla lätt klass för första gången på 15år (herregud!!) nu i helgen. Min häst har inte styrkan för något kort tempo eller några kanonfina ökningar, så det får helt enkelt vänta, även om han har gång för öppen klass.

Vilka tävlingar funderar du på att vara med i? :)

Ja, de är faktiskt väldigt lustigt. Det skulle finnas en annan typ av klass också, en unghästklass eller liknande.

Vad roligt! Lycka till! :)

Jag har inte funderat så hemskt mycket än, men gneisti är det som ordnar lättklasstävlingen :)

KL.
Fáni undrade vem tusan det var som satte sig upp på honom idag och såg väldigt skeptisk ut första minuten :D Sen gick det bättre! Han fick sig en ordentlig genomkörare av Michis och såhär såg det ut:

405084_10150630105785588_588725587_9458856_270377282_n.jpg

530747_10150630105970588_588725587_9458857_13985147_n.jpg

549798_10150630106095588_588725587_9458858_1432580634_n.jpg

541814_10150630106240588_588725587_9458859_1469273702_n.jpg

:love::love:

Jäklar vad fin han är! :love:

Pegasus (min hingst som jag sålde förra året) har fått sin första avkomma.
En hingst som ska heta Blidur.
Känner mig lite som en stolt "farmor" ;)

557418_302894329781574_140891672648508_711706_1934914738_n.jpg

547702_302894463114894_140891672648508_711707_1159301098_n.jpg

Senast ändrad:

Idag ska jag försöka mig på en promenad i skogen med mina pojkar, Laukur och Blaze (hunden). Antagligen kommer jag bli jättetrött men får gå sakta och försiktigt så går det nog bra :)

"Hur ofta jobbar ni era hästar ej uppsuttet?"

Försöker att göra det iaf en gång i veckan med ridhästen... ett par min innan jag sitter upp eller longering. Det är jätteviktigt och jag märker stor skillnad i ridningen om jag slarvat eller glömt bort att jobba henne från marken...

Unghästarna (födda 09) pysslar jag med ca en gång i veckan och då får de "jobbas" ca 5-10 min från marken på ridbanan. Än så länge är det mest lek hehe:D

Aldrig istortsett ser inge behov av det längre förutom när de är unghästar eller ha varit sjuka vilket min inte är nott av de.
Sedan tycker jag inte det är så roligt heller hehe. Longera sliter mer på lederna än vad jag tycker longeringen är värt.
De gör jag inte annat än just när de är unga eller man behöver kolla en hälta eller för att få bort överflödig energi.

Men jag har inte de inplanerat som typ varje Torsdag longerar jag .
Brukar då och då oftast efter ridpassena eller när hon ändå vilar träna lite tricks från marken i några minuter det kanske får räknas som markarbete?

Isåfall gör jag de några gånger i månaden:D

Knapplån.
Jorunn går från klarhet till Klarhet, vänstergalopp har utvecklats massor även höger även om den är en del jobb kvar på. Men hon börjar verkligen komma upp och galoppera i uppförsbacke nu framförallt i vänstergalopp och kan stundvis nästan gå i galopppiruett(syftar mer på samlingen här)

Häftig känsla måste jag säga

Sedan har vi påbörjat att träna på vilket har resulterat i en grym utveckling på bara några veckor. Trava eller galoppera det spelar ingen roll.. svårare i galoppen.

Men man kommer i trav gör halt och halten skall va ren inge tölt imellan helst utan trav halt.Rygga och ryggningen skall vara spikrak. Sedan fram igen i trav och helst ska de då bli halt trav och inte halt-skritt-trav.

Ja som ni förstår detta är ju lättare sagt än gjort i början blir det halt- rygga en ostbåge skritta 5 km sedan tölta lite och seeen trav:D

Men man märker väldigt fort att de börjar orka mer och mer och vilken skillnad på gång det blir.

Jorunn har alltid haft så långt bak jag kan minnas trumpinnesteg små små korta steg... Tills nu stora luftiga steg jag rider lätt i samma takt som de stora hbl i ridhuset.

Och inte upp å ner i 320 som förr haha.

Aja vi tragglar på här galoppombytena börjar hon fatta inte för att dom än på långa vägar är ett godkänt byte men hon börjar iaf sluta strassa upp sig och bli förvirrad utan nu förstår hon vad jag vill.Sedan kan det bli lite töltinslag i bytet men de handlar om styrkan bara.

Min gosesnutteplutta hon är så duktig och jag är så stolt.. för det är jag som gjort allt denna gång.Svårt och förstå jag har ju alltid lämnat iväg henne när jag stött på problem.
Men denna gång tog jag tag i allt själv och har bokstavligen RIDIT ut problemet.

Och hittat en supermedryttare som Jorunn gillar hur mkt som helst.
De flesta vet här inne hur svår Jorunn är att rida och testar och har sig med nya ryttare. Och att rid aut är ibland rätt tålamodskrävande. Med medryttaren knallar Jorunn ut som om hon bar på glas hur snäll som helst helt galet.
Och hon har den där känslan för ridningen.. även om hon inte är superduktig så gör hon saker som är rätt som hon inte alla gånger förstår att hon gör.. För de bara sitter i henne utan att hon lärt sig..helt galet sikken människa:love:
Hon rider lektioner och utvecklas en massa..
Skönt att lektionsridningen är full igång igen både för mig och medryttaren=)

Härligt att det funkar så bra med medryttaren, sånt är ju verkligen guld värt!!

Ibland kan det ju nästan vara så att när det kommer upp en ryttare som inte förväntar sig att det ska vara problem så glömmer hästen bort att den ska hålla på och dumma sig. Ibland blir det ju lite att när man vet att det kan bli problem så sitter man ofta omedvetet och är beredd på att det ska hända något, och då känner hästen av det.

Sol fick förra veckan för sig att hon skulle springa lite för snabbt på en sträcka, först blev hon rädd och rusade några meter bara men när jag då tog lite mer i tygeln för att hålla in så blev hon stressad av det (jättekänslig mun) och då blev det ny rusning och jag fick slappna av och stanna henne utan att ta i tygeln. Den sträckan slutar vid en större väg och där måste hon alltid stanna och det vet hon. Men bara för att jag blev lite extra orolig att hon skulle fortsätta ut på vägen och tog tag i tygeln där så har hon varit lite spänd på det stället, och då blir jag lite spänd för att jag är rädd att hon ska se spöken för att hon är spänd och dra iväg.... ja så är en ond cirkel startad.
I tisdags så blev det lite samma sak, stoppsträckan blev två meter för lång och hon använde då kompisens rumpa som stoppkloss... hehe det skulle hon inte gjort. Hon fick sig en spark som snuddade precis förbi låret, så nu har hon förhoppningsvis lärt sig att där SKA man stanna snällt när matte säger till. :devil:

Är det inte dags för lite fina bilder på lilla fröken isabell snart? ;)

Jag brukar göra det ungefär en gång i veckan, ibland blir det längre emellan och då märker jag det. Sol har en superbra kompis i hagen, men ingen av de andra hästarna i flocken är särskilt lekfulla, så ibland känner jag att det liksom bubblar lite i henne och hon blir som en sockerhög 4-åring. :angel::devil: Ofokuserad och lättdistraherad. Man kan säga att unghästen i henne tar överhanden.

Så hon brukar få springa lite fritt i paddocken, som hon verkligen älskar, man verkligen ser på henne hur hon strålar och bara skiner. :love::D

Nu var det flera veckor sen sist och jag har känt att hon varit lite disträ, så jag släppte henne lös i paddocken efter ett ridpass och efter en pillimarisk blick på mig så for hon iväg med en hel serie bocksprång och kråkhopp och sparkar och kickar. Sen är det fullt ös och hon stylar som fasen och flashar som en unghingst :rofl:

När hon är färdig brukar vi träna lite inkallning, lite övergångar, följa john och sånt. Brukar även passa på att träna lite skänkelvikning, ryggning och vändning på fram och bakdel från marken. Superkul!

Knappplån.

Jag ÄLSKAR att rida pass :D Haha! Behövde få dela min lycka med er! Jag har nämligen två 5gångsston just nu och jag hoppas en av dom blri stabil nog att komma med till Hólar i ridinstruktörs och träningsdelen, intagningsprov 18juni! Och nu över påskhelgen är jag hemma hos svärfar och rider "lägga pass lektioner", skitkul!!! De ena stoet är 6år och de andra är 13år, 1klass bedömd men har gått med föl sen hon visades som femåring, men woohooo vad det gick idag, första gången jag provar passen på dom sen dom kom till mig. Svärfar äger de båda, mycket bra svärfar ;)

Svärfars kommentar hemma: "De roligaste var att se leendet hos Nella när Tvenna låg i andra försöket" :) Imorgon ska vi prova att rida fortare :D

//Petronella

Jag tycker markarbetet är väldigt viktigt, om longering sliter(vilket det gör) hur mycket sliter då inte ridningen:angel:.
Men för att få en stark häst speciellt en som saknar muskler och kondis så krävs träning utan ryttare tycker jag då kan man:

klättra/prommenra vid hand
löshoppa
tömköra rakt fram i skogen
cavaletti
osv

Men sen är markarbete för mig två olika saker, arbete där man tränar fysiskt sen finns det arbete från marken där man tränar psykiskt dvs tex join up där man befäster/uppdaterar ledarskapet det behöver göras oftare på unghästar/hingst men även om man ska rida en ny häst bör man lära känna den från marken innan man bara kastar sig upp på dess rygg utan att "fråga".

Thengill
Jag kör ju Thengill och där slipper han min vikt.
annars går vi promenad
löshoppar
tömkör
osv.

ca 1 gång/vecka

join up om det behövs görs snabbt genom en liten korrigering.
Som unghäst var han väldigt envis och försökte ta över ledarskapet hela tiden(hög i rang) så fick ibland göra join up 5-10gånger varje dag jag skulle hantera/rida honom.
Men numera har han lugnat ner sig på den fronten och vet vem som bestämmer;) och vi är ett tillsammans litar till 200% på varann:love:

Glampi

tömkörning
longering(när han behöver busa av sig)
kort rep(join up) vid ledarskaps "uppdatering"
promenader
klättring vid hand
löshoppning

marktränar ungefär lika ofta som jag rider ca 2-3gånger/vecka. olika.
beror på hur han känns.

senast igår gick vi en promenad med tränset(enbart tränset och tyglarna direkt i bettet, hade bara träns för att träna direktkontakten till bettet inte för att vi behövde det han är lika lydig i vanlig grimma.) och tränade galopp fattningar från marken(jag sprang brevid) han är så extremt lydig, vi har kommit så himla mycket längre än Thengill och jag hade när thengill var lika ung som glampi är nu.
Glampi är redan nu i stil med lydighet som Thengill är nu:love:.
Måste filma någon dag, Glampi är riktigt riktigt kvick med röstkommandona och jag behöver aldrig ta i honom vid nedsaktningarna fast han galopperar i full fart.
skitduktig.

Senast ändrad:

Gu vilken sötnos!!!

Knapplån

Nu har vi avvänjning här hemma. Påbörjad i måndags o det var ett fasligt gnäggande! Meyja har varit mer mammig än nånsin de sista veckorna så nu var det dags! Det har gått bra, mjölken la sig snabbt och efter ett par dagar så lämnade Kveikja tillslut grusytan/ligghallen(hon vet vart hemma är o tryggheten). Meyja saknade mamma när hon blev hungrig, annars har hon adopterat barnvakten Snöggur som låtsaspappa. Hon känns väldigt beroende av vuxna medan Rá är mycket mer självständig!

wpid-dsc_2341.jpg

Kveikja blir bara bättre o bättre. Nu har hon bättre hållning även om jag inte ber om det. Styrkan har väl börjat infinna sig! Igår anmälde jag oss till tävling :) Så nu har vi en månad att stärka upp oss i kort tempo!
lilakvtlt2.jpg

(vad diggar ni min enhandsfattning och fjärrkontrollen i högerhanden? Snygg stil...)
lilakvtlt1.jpg

Andi hamnade i paddocken igår och fastnade på bild! Min Goa fattso!! Han gillar inte paddocken men jag fick övertalat honom att det visst var kul! Kanske inte bra för spattbenen men lite paddock får han ju gärna hålla för.
lilaanditrav.jpg

Knapplån.
Jorunn går från klarhet till Klarhet, vänstergalopp har utvecklats massor även höger även om den är en del jobb kvar på. Men hon börjar verkligen komma upp och galoppera i uppförsbacke nu framförallt i vänstergalopp och kan stundvis nästan gå i galopppiruett(syftar mer på samlingen här)

Häftig känsla måste jag säga
)

För att inte tala om känslan när man faktiskt rider galoppiruett och gör ett byte och sedan en piruett åt andra hållet...:devil: fast den övningen kan jag inte göra med någon av mina islänningar utan med nordisen. Och piruetterna är inte fullt centrerade utan bakbensdiametern är ungefär en meter. Helt OK på 7-årig häst dock.
Ledsen men kunde inte låta bli.

Karl jobbas en del i traven med skänkelvikning och öppna, på rakt spår eller volt. Har inte börjat med sluta i trav än, då det är koordinationsmässigt lite för svårt för en femåring. Tänkte ta vägen via förvänd sluta på volt och introducerade den övningen i skritt häromdagen, behöver tränas lite mer i skritt innan vi ger oss på det i trav. Förvänd öppna funkar i både skritt och trav (ingen mening på rakt spår, men gör den gärna på volt för att ännu mer få in ytter bak under hästen).

Han börjar också kunna gå lite i tölt på ridbanan, på volt, även om jag inte jobbar tölten så mycket där utan mer fokuserar på hans tölt när jag rider längs vägarna som är lite fastare i underlaget. Hastigheten får vara som den blir, och jag jobbar med att ryggen ska vara med och takten ska vara stabil. Inget avancerat alls, med andra ord.

Isa jobbas mest för avslappning. Klarar, något överraskande, galoppfattningar ur skritt vilket jag då passar på att utnyttja som styrketräning i hennes galopp. Tölt går inte alls på ridbana men hon har de två senaste ridturerna haft betydligt bättre rygg i skon "skrölt" än tidigare vilket jag ser som ett positivt tecken. Henne rider jag ganska ofta på ridbanan eftersom det enklare leder till avslappning för henne, jämfört med uteritt. Egentligen föredrar jag uteritter, men inte om det gör att hästen är spänd.
Isa är ju en problemhäst som jag köpte för att ha något att bita i, och inte en häst där jag förväntar mig att jobba gångartskvalitet på länge.
Och sporten är alltså att kunna utveckla henne också på sikt för att få en trevlig liten häst som klarar att gå fyra gångarter. Karl köptes som träningsprojekt för mig, men har visat sig vara sorgligt okomplicerad:D men rolig ändå!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 545
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 541
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 410
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar