Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)
"Hur ofta jobbar ni era hästar ej uppsuttet?"
Försöker att göra det iaf en gång i veckan med ridhästen... ett par min innan jag sitter upp eller longering. Det är jätteviktigt och jag märker stor skillnad i ridningen om jag slarvat eller glömt bort att jobba henne från marken...
Unghästarna (födda 09) pysslar jag med ca en gång i veckan och då får de "jobbas" ca 5-10 min från marken på ridbanan. Än så länge är det mest lek hehe
Aldrig istortsett ser inge behov av det längre förutom när de är unghästar eller ha varit sjuka vilket min inte är nott av de.
Sedan tycker jag inte det är så roligt heller hehe. Longera sliter mer på lederna än vad jag tycker longeringen är värt.
De gör jag inte annat än just när de är unga eller man behöver kolla en hälta eller för att få bort överflödig energi.
Men jag har inte de inplanerat som typ varje Torsdag longerar jag .
Brukar då och då oftast efter ridpassena eller när hon ändå vilar träna lite tricks från marken i några minuter det kanske får räknas som markarbete?
Isåfall gör jag de några gånger i månaden
Knapplån.
Jorunn går från klarhet till Klarhet, vänstergalopp har utvecklats massor även höger även om den är en del jobb kvar på. Men hon börjar verkligen komma upp och galoppera i uppförsbacke nu framförallt i vänstergalopp och kan stundvis nästan gå i galopppiruett(syftar mer på samlingen här)
Häftig känsla måste jag säga
Sedan har vi påbörjat att träna på vilket har resulterat i en grym utveckling på bara några veckor. Trava eller galoppera det spelar ingen roll.. svårare i galoppen.
Men man kommer i trav gör halt och halten skall va ren inge tölt imellan helst utan trav halt.Rygga och ryggningen skall vara spikrak. Sedan fram igen i trav och helst ska de då bli halt trav och inte halt-skritt-trav.
Ja som ni förstår detta är ju lättare sagt än gjort i början blir det halt- rygga en ostbåge skritta 5 km sedan tölta lite och seeen trav
Men man märker väldigt fort att de börjar orka mer och mer och vilken skillnad på gång det blir.
Jorunn har alltid haft så långt bak jag kan minnas trumpinnesteg små små korta steg... Tills nu stora luftiga steg jag rider lätt i samma takt som de stora hbl i ridhuset.
Och inte upp å ner i 320 som förr haha.
Aja vi tragglar på här galoppombytena börjar hon fatta inte för att dom än på långa vägar är ett godkänt byte men hon börjar iaf sluta strassa upp sig och bli förvirrad utan nu förstår hon vad jag vill.Sedan kan det bli lite töltinslag i bytet men de handlar om styrkan bara.
Min gosesnutteplutta hon är så duktig och jag är så stolt.. för det är jag som gjort allt denna gång.Svårt och förstå jag har ju alltid lämnat iväg henne när jag stött på problem.
Men denna gång tog jag tag i allt själv och har bokstavligen RIDIT ut problemet.
Och hittat en supermedryttare som Jorunn gillar hur mkt som helst.
De flesta vet här inne hur svår Jorunn är att rida och testar och har sig med nya ryttare. Och att rid aut är ibland rätt tålamodskrävande. Med medryttaren knallar Jorunn ut som om hon bar på glas hur snäll som helst helt galet.
Och hon har den där känslan för ridningen.. även om hon inte är superduktig så gör hon saker som är rätt som hon inte alla gånger förstår att hon gör.. För de bara sitter i henne utan att hon lärt sig..helt galet sikken människa
Hon rider lektioner och utvecklas en massa..
Skönt att lektionsridningen är full igång igen både för mig och medryttaren=)