Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)
Ganska mycket säger att travare inte håller som ridhästar i 12+15 år, jag har inte hört om någon varmblodstravare som rids och är över 25 eller 20 för den delen, nog för att det förmodligen finns enstaka här och där, men det fullkomligt kryllar av islandshästar som är 20+ och fortfarande är fräscha och en hel del över 25. Det beror troligen inte bara på rasen utan hur man hanterar den, när de rids/körs in och hur hårt de får jobba.
Och jag har sett drösvis med travare som ridhästar som är över 20 år.
Har själv haft en som togs bort som 28 åring.
Sedan medryttare på en som vart 25, en kompis travare som vart närmare 30
kolla ute på annons det finnsmassa äldre travare där ute som är till salu=)
Men visst en hårt tävlande häst oavsätt gren blir oftast lite llika gamla som en hobbyhästs om rida ute i skogen utan krav på form och rids 3-4 dagar i veckan..
Precis som elitidrottaren i friidrott har oftast mer skador än hobby löparen som joggar 5 km 2 dagar i veckan.
Visst många travare åker på gaffelbandsskador många försäkringsbolag har reservationer för travarnas ben eftersom ingen vill försäkra just deras ben då de har så mkt skador på dom när de går som travhäst.
Många travare går sönder i travet men säljs som ridhästar och kan ridas utan större problem livet ut och bli gamla och gråhåriga även dom=)
Att islandshästen blir gammal beror mig på att dels i överlag rids den sällan på elitnåvå eller mkt alls. Utan de flesta som äger en islandhäst håller sig till lätt nivå/skogsmullerining.
Dessutom är det en innegrej att rida in dom så sent som möjligt och lårta dom vila i månader här och där och klart som tusan sånt påverkar hållbarheten eftersom man genomårena aldrig rider hästen lika mkt som tex en hppphäst som rids oin som 2,5 åring och inte som 6 åringdet är 4 år mer ridning
Men jag kan lova dig att en islandshäst som rida och tävlas uppe på elitklasser har lika stor skaderisk som en dressyr/hopphäst i samma klass.
Otur kan alltid smälla till och hållbarheten hos hästen kan variera och det vet man inte om förrns skadan är ett faktum alla gånger
Kallblod överlag blir äldre just för kallblod överlags varken rids eller hoppas på elitklasser utan ägarna brukar mest ha hästen som hobbyhäst och de slits inte lika mkt på hästen.
Alla raser kan bli 30 år likaväl som alla raser kan bli bara 1 år