Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Men dra mig baklänges vilken stjärna!!!! Helsike vilken fin knappt 4 åring!!!
Inte alls avis :):):)

Tack! :love: Ska du säga förresten, jag skulle gärna ha din med ;)

Draumsyn - Tack! Jag gillar honom
Ps. Hur mår du?? :)

Gullan - Tack! :) Ja, det är jag som rider på de två sista bilderna. Såhär i efterhand är jag väl inte speciellt nöjd med min 7 minuter långa ridtur, tog lite för mkt spjärn i stigbyglarna, lite framåtlutad (ååhhh, att det ska sitta så djupt i benmärgen att luta sig framåt?!?!) och lite för höga händer. Men det var skitkul ^^

Varmblod som konverterar till ridhäst och som får en bra ryttare, har ju visat sig kunna bli väldigt gamla, över 20 år är inte alls ovanligt och detta gäller faktiskt många fullblod med från banan.

Godi var likadan, han bara tittade på mig och undrade vad sjutton jag höll på med när jag försökte leka med honom. Han kunde väl gå med på att springa runt lite eller att jag gick bredvid och jobbade för att han var så jäkla tålmodig. Men kul tyckte han nog inte att de va.

Men däremot älskade han att hoppa, och när han fick med sig ett par kompisar in i paddocken med lite hinder så var det full rulle minsann! Han tog täten och drog med sig även den segaste hästen över hindren. :D

Inte konstigt du får skav om du rider i jeans:eek: hihi.

Nej nej, nu har du helt missuppfattat, jag rider i jeansen eftersom de är grymt mycket skönare!! :D Av jeansen får jag INTE skav, det är ridbyxorna som jag får blåmärken av (inte skav av ridbyxorna heller) på knäna eftersom sömmen till skoningen trycker där.

Tror du?
Jag tror inte att de som får väldigt höga siffror, och som ser ut att göra ingenting, har gjort ett stort grundarbete och att det är väldigt roligt att få betalt för grundträningen.

Jag kan på ett sätt hålla med Niela, fast inte riktigt på samma sätt kanske. Och jag tror faktiskt efter vad du har skrivit här inne att du tycker likadant. :p
Jag skulle inte vilja ha BARA en riktigt välutbildad "färdig" häst. Nu tror jag i och för sig aldrig att man kan bli färdigutbildad, men det är ju inte lika stora och snabba utvecklingar genom hela livet, när grunden sitter så är det ju en massa roligt finlir. Men jag skulle personligen inte bara vilja ha en häst att finlira på, jag vill ha lite andra utmaningar också, jag gillar att ha allt de där framför mig.
Med tanke på vilka hästar du har och att du rider olika grenar och tar dig an nya projekt så tror jag att du också gillar att ha utmaningar på olika nivåer.

Så den dagen Sol blir stor och redo för finlir är det dags för mig att köpa en till häst. :D

Jag säger också att jag "rider i paddocken" eller "rider ut", men den övergripande benämningen på vad jag håller på med är ju dressyr :)

Sen ang. ponnyerna så är ju inte FEI speciellt mycket mer än grundarbete heller, MSV för storhäst är ju "svårare". I FEI har man enkla byten, skolor i galopp, förvänd galopp, men förstås ökade och samlade gångarter och högre formkrav. Men inga piruetter, inga galoppombyten i språnget, osv. Så inte ens på högsta nivån gör man ju så väldigt mycket mer än grundarbete ;)
Någonstans mellan grundarbete och dressyr! :D

Sen måste det väl nästan vara mer dressyr att rida en LB-LA på riktigt höga poäng med en nästintill "perfekt" form, än att kravla sig upp på MSV och utföra helt ruttna skolor? :)

Ah, söndagsfunderingar!

Som jag skrev, du vet bäst själv så *allasmileyspådigsjälv*
Jag kom inte ihåg, så jag frågade.
Haffi håller lektioner fortfarande.
Jag rider ju, som många andra här för Hinni. Oftast jättebra!

/Malin

Två frågor till alla:

1.Vad betalar ni i stallhyra?
2.Är det inte konstigt att många islandshästar med spatt även har eksem? kan det ha något samband?

I detta stall 2500, i nästa stall 1800. :)

Fråga två har jag aldrig märkt av faktiskt. Tror aldrig jag träffat en spatthäst med eksem.

Två frågor till alla:

2.Är det inte konstigt att många islandshästar med spatt även har eksem? kan det ha något samband?

Betalar ingen hyra eftersom jag har eget stall.

Har ingen uppfattning om fråga två, aldrig tänkt på det.

Stallhyra: 1800kr ca 1,5mil från Sundsvall, alla in och utsläpp ingår+ hösilage, spån, och en fin halmad lösdrift. Stallet är ganska nybyggt, boxarna stora och det finns spolspilta, belyst ridbana som sladdas ofta och gott om plats i sadelkammaren och ett litet kök.

Jag tror att sambandet kan ha att göra med att det finns rätt många av både spatt-och eksemhästar.

Carla: Han är jättefin! Vad roligt!

Ganska mycket säger att travare inte håller som ridhästar i 12+15 år, jag har inte hört om någon varmblodstravare som rids och är över 25 eller 20 för den delen, nog för att det förmodligen finns enstaka här och där, men det fullkomligt kryllar av islandshästar som är 20+ och fortfarande är fräscha och en hel del över 25. Det beror troligen inte bara på rasen utan hur man hanterar den, när de rids/körs in och hur hårt de får jobba.

Och jag har sett drösvis med travare som ridhästar som är över 20 år.
Har själv haft en som togs bort som 28 åring.
Sedan medryttare på en som vart 25, en kompis travare som vart närmare 30
kolla ute på annons det finnsmassa äldre travare där ute som är till salu=)

Men visst en hårt tävlande häst oavsätt gren blir oftast lite llika gamla som en hobbyhästs om rida ute i skogen utan krav på form och rids 3-4 dagar i veckan..
Precis som elitidrottaren i friidrott har oftast mer skador än hobby löparen som joggar 5 km 2 dagar i veckan.

Visst många travare åker på gaffelbandsskador många försäkringsbolag har reservationer för travarnas ben eftersom ingen vill försäkra just deras ben då de har så mkt skador på dom när de går som travhäst.

Många travare går sönder i travet men säljs som ridhästar och kan ridas utan större problem livet ut och bli gamla och gråhåriga även dom=)

Att islandshästen blir gammal beror mig på att dels i överlag rids den sällan på elitnåvå eller mkt alls. Utan de flesta som äger en islandhäst håller sig till lätt nivå/skogsmullerining.
Dessutom är det en innegrej att rida in dom så sent som möjligt och lårta dom vila i månader här och där och klart som tusan sånt påverkar hållbarheten eftersom man genomårena aldrig rider hästen lika mkt som tex en hppphäst som rids oin som 2,5 åring och inte som 6 åringdet är 4 år mer ridning
Men jag kan lova dig att en islandshäst som rida och tävlas uppe på elitklasser har lika stor skaderisk som en dressyr/hopphäst i samma klass.
Otur kan alltid smälla till och hållbarheten hos hästen kan variera och det vet man inte om förrns skadan är ett faktum alla gånger

Kallblod överlag blir äldre just för kallblod överlags varken rids eller hoppas på elitklasser utan ägarna brukar mest ha hästen som hobbyhäst och de slits inte lika mkt på hästen.

Alla raser kan bli 30 år likaväl som alla raser kan bli bara 1 år

Jag betalar 1000 kr i kallhyra då ingår in och utsläpp och täckesbyten, av med ev benlindor 7 dagar i veckan fodringar ingår också i detta pris.

Vintertid ser stallägaren till att fylla på vatten i hinken i boxen så hon alltid har vatten på sommaren gör jag detta själv.

Köper eget hö och spån och kraftfoder så vet inte var de blir i månaden om man slår ut. Köper allt hö och havre så de räcker för 1 år frammåt.

Så jag ska inte klaga som har superfint ridhus och bra ridvägar till detta pris och tillgång till supertränare. Och islandshästtränare som kommer till gården och håller lektioner=)

:love:

Och jag har sett drösvis med travare som ridhästar som är över 20 år.
Har själv haft en som togs bort som 28 åring.
Sedan medryttare på en som vart 25, en kompis travare som vart närmare 30
kolla ute på annons det finnsmassa äldre travare där ute som är till salu=)

Men visst en hårt tävlande häst oavsätt gren blir oftast lite llika gamla som en hobbyhästs om rida ute i skogen utan krav på form och rids 3-4 dagar i veckan..
Precis som elitidrottaren i friidrott har oftast mer skador än hobby löparen som joggar 5 km 2 dagar i veckan.

Visst många travare åker på gaffelbandsskador många försäkringsbolag har reservationer för travarnas ben eftersom ingen vill försäkra just deras ben då de har så mkt skador på dom när de går som travhäst.

Många travare går sönder i travet men säljs som ridhästar och kan ridas utan större problem livet ut och bli gamla och gråhåriga även dom=)

Att islandshästen blir gammal beror mig på att dels i överlag rids den sällan på elitnåvå eller mkt alls. Utan de flesta som äger en islandhäst håller sig till lätt nivå/skogsmullerining.
Dessutom är det en innegrej att rida in dom så sent som möjligt och lårta dom vila i månader här och där och klart som tusan sånt påverkar hållbarheten eftersom man genomårena aldrig rider hästen lika mkt som tex en hppphäst som rids oin som 2,5 åring och inte som 6 åringdet är 4 år mer ridning
Men jag kan lova dig att en islandshäst som rida och tävlas uppe på elitklasser har lika stor skaderisk som en dressyr/hopphäst i samma klass.
Otur kan alltid smälla till och hållbarheten hos hästen kan variera och det vet man inte om förrns skadan är ett faktum alla gånger

Kallblod överlag blir äldre just för kallblod överlags varken rids eller hoppas på elitklasser utan ägarna brukar mest ha hästen som hobbyhäst och de slits inte lika mkt på hästen.

Alla raser kan bli 30 år likaväl som alla raser kan bli bara 1 år

Ett av de få inlägg, alla kategorier, som jag håller med till punkt och pricka.:bow:
Med tillägget att jag nog generellt tycker att det är klokt att vänta med inridningen till 4 års ålder på islänningar eftersom den relativa vikten hos ryttaren blir ganska stor med vuxen ryttare på ganska liten ponny.

Precis min poäng. Du menade att trav och galopphästar funkar att gå i en gångart endast. Men som du säger håller de inte hela livet för det. Om de däremot skolas om och börjar ridas mer allsidigt funkar de ofta bättre långt upp i åldrarna.

Precis min poäng. Du menade att trav och galopphästar funkar att gå i en gångart endast. Men som du säger håller de inte hela livet för det. Om de däremot skolas om och börjar ridas mer allsidigt funkar de ofta bättre långt upp i åldrarna.

Nä nu har du misstolkat mig jag har aldirg påstått att så är fallet;) det var en fundering jag hade om det kunde funka;)

Det finns också många travare och galopphästar som håller hela sin tävlingsår som trav och galopphästar och efter de bllir ridhästar eller avelshästar och bli gamla.
Alltså helt skadefria hästar livet ut.

Så troligvist tror jag att det kan funka att även på en islandshäst enbart tölta och tävla tölt upp till 12 års ålder och sedan rida de övriga gångarterna.

Som jag sa tidigare skulle det vara intressant att testa teorin och se om det stämmer.=)

Två frågor till alla:

Ja du, både min kompis och jag har hästar med både eksem o spatt. Men båda hästarna rids för fullt och båda är gamla.

Två frågor till alla:

1. Jag betalar hyra till mig själv, 400:- per häst och det skall täcka foder/strö. Däremot tar jag ut 1500:- av min inackordering för plats i lösdrift med tillgång till box. Grovfoder, strö, fodringar och okulär tillsyn ingår. På sommaren hjälper jag med exemvård/täcke de dagar hon inte kommer ut. Jag investerar all stallhyra i förbättringar i hästhållningen, stoppar inget i egen ficka. O staten skall ju ha sin beskärda del som vanligt...

2. Andi har spatt men inte något värst farligt exem(han kliar utan täcke men får inte den feta pälsen/skorven), han kan gå utan täcke efter halva sommaren. Tveksamt om det finns ett samband. Skulle väl kunna vara dåliga avelslinjer, båda delar sägs ju kunna vara ärftligt.

Två frågor till alla:

1. Nu har jag bara en 2-åring som går i unghästflock och betalar 1000 kr/månad vintertid och 500 kr/månad sommartid.

2. Jag har inte märkt något som helst samband. Känner till en hel del importer med eksem som är utan spatt. Vad jag kan komma på vet jag fyra hästar som fått konstaterat spatt (då räknar jag hästar jag "känt" på ett eller annat sätt, inte såna jag bara hört om) och det enda gemensamt med dem är att de är islandsimporter. Bara två av dem hade eksem. Så ska jag se nåt samband är det spatt och import, inte spatt och eksem.

Två frågor till alla:

Ca 2200 på vintern (en fodring i veckan) och 1500 på sommaren (ca 5 månader). Hö/bete ingår då, utsläpp på vintern.

Jag hade en eksemhäst med spatt, har aldrig tänkt på sambandet, i den mån det finns.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 551
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 542
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar