Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

kl

Finns det halvstångsbett som är raka??!! Jag lyckas inte hitta det....Nån??

kanske borde filma det, tycker du med skulle filma och visa här dina dressyrkunskapet:):banana:

Jag är inte vän med tekniken...

har tävlingsanmält mig på regionalnivå (svårighetsgrad snäppet under SM-nivå) i western med min nordistravare. Grenarna bygger huvudsakligen på galopp och galoppombyten. Har halvt ångest eftersom bogkontrollen är lite si och så efter bytena och vägarna kan bli lite vingliga. Men de tio-tolv byten som torde ingå, bör vi fixa. Och reiningen också, förutom att tekniken i spinn är lite knackig.
Vi är lite ojämna i utbildningsnivå. Klarar en del svåra övningar som galoppiruetter och liknande, men får inte till travökningen på ett bra sätt (vänta bara, hästen blir urläcker när han fixar det). Och bytena sitter, men jag har ännu inte fått till rätt samling efter bytena så serierna är några månader framåt i tid.
Piaffanslagen OK som anslag men en bit kvar. Lättare med passage, han har i stort sett rätt vinkel i armbågarna men behöver bli lite mer elastisk.

Mätte Karl igår eftersom jag fått för mig att han växt. Sist jag mätte var han fyra år och 134 cm oskodd i mankhöjd, igår var han nästan fem och 140.5 cm skodd. Så visst har han blivit lite större.
Någon som har koll på medelstorleken på islänningar? Hade en diskussion med en kompis. Hon menade att medelmankhöjden är ca 145 cm men jag tycker det låter stort? Jag har fått för mig att de fortfarande ofta är C-ponnyer i storlek?

För ett tag sen läste jag 138 någonstans. Låter rimligt tycker jag. Jag har en gammal bok där står medel 132 har jag för mig, och i en annan står att de blir mellan 125 och 135. Idag är det väl snarare normalt mellan 130-145.

Nej 145 är inte medelmanköjden, Islandshästar bli sällan annat än ponnyer. Jag har också hört 1.38 vet inte om det gäller fortfarande men låter rimligt.

Jag har hört 135 och 138, de flesta ligger väl mellan 133 och 143 tycker jag det verkar som.

kjarni4.jpg

Jag har ganska nyligen (6 månader tillbaka) blivit medryttare på en 19-årig 5-gångare och skulle vilja ha lite tips på olika övningar som skulle kunna hjälpa mig och honom i vår utveckling.

Lite bakgrund om mig: Har ridit regelbundet tidigare (har ridit i 8 år, men för 10 år sedan) men i stort sett bara i skogen. Har inga problem med skogsridning, men har mindre erfarenhet av skolridning/dressyr/​hästgymnastik.

När jag börjat rida honom så har jag ställts inför problemet att jag inte får honom att gå rent utan han går i grisepass när jag rider honom. Jag har svårt att känna vad som är trav/pass och kämpar med att klura ut hur jag ska göra när det bara känns som benen rör sig på honom men jag inte vet vilken gångart det är.

Jag skulle även vilja rida honom på ett sånt sätt att han fortsätter att må bra, att hålla sig frisk och vara glad, pigg och spänstig. Jag vill ju även kunna utnyttja hans gångarter och kunna välja när han ska gå i trav, galopp, pass och tölt. Hästen är alltså en femgångare, 19 år gammal. Han är lite loj till sitt sätt och behöver uppmuntran för att hitta energin.

Vad skulle ni föreslå att jag gör för övningar med honom? Jag vill gärna rida ut, så gärna övningar som passar att göra på grusvägar/i skogen. Var inte rädda för att lägga förklaringarna på en låg nivå, jag har inte ridit på länge och behöver pedagogiska förklaringar till varför jag ska göra en viss övning för att jag ska förstå och känna mig motiverad. Jag har läst mycket här, men förstår inte alltid allt som skrivs.

Vad föreslår ni och varför?

Det finns nog inget vi kan skriva här som hjälper nämnvärt, det du behöver är en instruktör. Folk här kan ge jättebra tips på speciella problem, men du verkar behöva hjälp med det mesta. Det är just skolridning och olika övningar man brukar ta till för att få en häst ren i gångarterna och eventuellt gå i dem alls, och att lära sig skolridning via internet blir svårt, en del begåvade klarar att lära sig själv men de flesta dödliga behöver mer eller mindre hjälp.

Vad säger ägaren, kan h*n rida hästen i alla gångarter? Hur är konditionen? Muskling? Hull?

Senast ändrad:

Om du har svårt att skilja på gångarterna så säger jag som Lobelia. Ta hjälp av en instruktör.

*kl*
Tänkte att jag skulle uppdatera här, även om jag skrev lite mer utförligt i tävlingstråden. men ajg och Eros har tävlingsdebuterat ihop. Hans första tävling någonsin och min första på sex år :)
Han är väldigt rund om magen och har inte styrka och kondition så det räcker för att verkligen bära upp sig, men han sköte sig prickfritt och vi slutade på 5,83 i V5 och 6,10 i T8 och ledde båda grenarna. Jag valde att bara rida fyrgångsfinalen och där vann vi med 5,79. Jag är så oerhört stolt och nöjd över min fina häst!
Här är några bilder, fler från tävlingen hittar ni här.

tavling03.jpg

tavling05.jpg

tavling37.jpg

tavling42.jpg

tavling53.jpg

Okej, tack för hjälpen. Jag har tyvärr inte ekonomiska möjligheter att rida för någon instruktör just nu, så jag får försöka på egen hand.

Härliga bilder! Ser harmoniskt och fint ut :)

Blir hemskt ridsugen när ni visar sånna bilder :angel:

*KL*

Kan någon lugna mig nu.... håller på å få lite panik... har gjort något jag är rädd att jag kommer ångra... blääää

Jag har anmält mig till min första "riktiga" tävling... I T3 och F2 :eek::crazy:

Hur i hela friden tänkte jag när jag kryssade i femgång???:confused:

Visst är hon 5-gångare men vi har inte tränat passen precis... den bara finns där... men duger den? usch... ångest:cry:

Jag flikar in här också, trots att jag inte är aktiv längre i tråden.
Någon kanske minns min Kjarni från "förr i tiden", det är i alla fall honom som Kentaurinnan pratar om.

Ägaren säger att hon kan rida honom i samtliga gångarter, men han är inte en enkel ponny! Kjarni är en ponny som är ganska lat och slipper man jobba är väl det hur bra som helst. Han är smart. Nu rider jag honom knappt alls, vilket såklart inte heller hjälper Kentaurinnan gångartsmässigt. Han skulle behöva ridas till mellan varven för att underlätta. Kjarni är okej i hullet, däremot är han omusklad. Det börjar märkas att han är äldre nu. Innan Kenaturinnan började rida honom blev han riden sporadiskt. Dom kan trava mellan varven men det är just känslan som är svår att finna just nu, jag tror det kommer dock.

Hjälper också gärna till såklart, men tiden är dålig och framför allt är min pedagogiska sida inte sådär jätte imponerad:angel:

KL

Idag har jag och Sol för första gången någonsin varit ute på äventyr alldeles själva! Jag fick hjälp av en stallkompis att lasta när vi skulle åka och sen fick jag hjälp på vägen hem av snälla hovis/tränaren.

Hon hade fått en sko trampad på sniskan lite granna så vi åka för att fixa till det och fick lite miljöträning på köpet. Passade på att utnyttja de oändliga backarna, helt underbart!

Fick dessutom hälsa på de snygga hingstarna och blev såklart lite kär, det är farligt det där alltså!

Vi har aldrig varit iväg och ridit någonstans, förutom i ridhuset hos veterinären, så detta var spännande. Sol tittade på allt möjligt i början, men sen tyckte hon nog att det gick att lita på att jag höll koll själv. Vi testade lite tölt och trav på ovalen och det kändes rätt ok, de va inte klockrent hela vägen, men vi höll oss inom "töltspektrat" i alla fall :p:angel: Hon brydde sig inte ett dugg om att de sprang en vilt främmande supersnygg unghingst bredvid henne som försökte förföra henne emellanåt. :p
Så om jag lyckas få till någon form av galopp på fredag (när vi ska besöka ovalbana igen) så tror jag nog att jag vågar mig på en liiiiiten tävling nu i vår. Får hålla tummarna att det går bra och att det finns någon plats kvar till oss. :D

Vad menar du med halvstångsbett? Typ kimblewick eller?

Det som kallas halvstång är ett hissbett, liknande pessoa, med en ring till bettet, och sen en kort skänkel uppåt och en ring till huvudlaget, och en skänkel neråt till tygeln. Får alltså samma effekt som ett pessoa i munnen, att det hissas upp högre i munnen vid tygeltag.

Ofta är de jag sett tredelade med kopparrullar.

Det som kallas halvstång är ett hissbett, liknande pessoa, med en ring till bettet, och sen en kort skänkel uppåt och en ring till huvudlaget, och en skänkel neråt till tygeln. Får alltså samma effekt som ett pessoa i munnen, att det hissas upp högre i munnen vid tygeltag.

Ofta är de jag sett tredelade med kopparrullar.

Tack för förklaringen :) Man lär sig nåt nytt varje dag.

Va tvungen att googla på det förut och hittade en bild på ett bett. Har dåligt med erfarenhet från andra bett än tränsbett :)

*KL*

Fy f*n vilket väder vi har idag! Började ju redan igår så hästarna var sjöblöta och fick komma in på tork med svettäcke på under natten och i morse fick dom regntäcke på.

Jag och hunden har varit bänkade i soffan hela dagen förutom när hästarna skulle ha lunch förut. Inte lätt att övertyga hunden att han är kissnödig för han hatar sånt här väder. Det regnar in i hans öron :p

Nej, nu får jag försöka ta mig ut och ge hästarna middag och städa boxarna inför kvällen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 965
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 554
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 542
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar