Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)
KL.
Nu ska vi se om jag lyckas svara på lite frågor.
Gullan: När Erro kom hem och såg ut som han gjorde red jag VÄLDIGT försiktigt. 1-3 ggr/vecka MYCKET korta turer. Men tack vare bra foder, en bra foderstat, olja och tillskott så la han på sig väldigt fint - väldigt snabbt och kunde snabbt börja ridas normalt igen! Jag tycker du ska fodra på Glampi och fortsätta rida.
Ang. samling då.
Exempel? Ptja .. Samla på rakt spår, känn att hästen trampar under sig och kommer upp med framdelen - igång i tölt MED SAMLING - ner till skritt (RIDA ner till skritt inte bara bromsa som många många gör) - och så om igen.
Öppna är samlande OCH mjukgörande men samma sak gäller här - känn att hästen samlar sig och kommer upp med framdelen. Det många gör är att dom är nöjda om hästen går på i princip tre spår i rätt riktning men bryr sig inte om tempo eller samling. Då får man ingen effekt av det.
Även träna samling på böjda spår med JÄMN spårning är bra, svårt så inåt bomben men bra!
Samlande arbete kräver en hel del av ryttaren men det ger väldigt bra resultat i längden, om man lyckas berömma - belöna och använda sig av det på rätt sätt.
Det viktiga med en häst som inte är van vid den här typen av arbete är dock att varva med lättare jobb. Låta den gå fram emellanåt, lite tempoväxlingar o.s.v.
En annan övning som är bra på en "seg" häst (som ej svarar ordentligt för hjälperna) är att rida på en rak linje. (denna är perfekt för att få framåttänk på ridbana t.ex.). I änden av denna linje, på båda sidorna, rider man en framdelsvändning eller bakdelsvändning, beroende på vad man känner att hästen att svårast för eller vad man vill ha ut av övningen. Efter vändningen är det PANG TJONG IVÄG I VILKEN GÅNGART HÄSTEN VILL MEN DEN SKA SVARA FRAM SNABBT HOPPLA (
) Ser och känns helt fel att rida så men efter bara ett par vändningar har du en häst som svarar snabbare - tänker framåt och kanske t.om. busar till det lite!
Caotica: Ang. mer samlad trav. RID henne i tölten när hon går över. GÖR DET JOBBIGT. Ställ krav, flytta, böj, samla, rid rakt med samling, rid sidförande. Gör allt möjligt men MED PRESS. När du sen har henne loss i kroppen och hon tröttnar på att göra allt det där jobbiga kommer hon "be" om att få trava.
Det är det enda som verkligen funkat för min del när det gäller travsvaga hästar. Och det stärker dom något enormt!!