Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Tack tack :) Tyvärr har vi inte ännu kommit riktigt så långt att traven skulle vara lika fin med ryttare på ryggen.

Och på tal om det,
har någon bra tips på övningar för att få en travsvag hästs trav mer samlad? Så fort jag försöker ta lite mer tygelkontakt så spänner hon sig och bryter av till tölt och har svårt att få igenom halvhalter med sitsen i traven. Skulle vilja få lite mer energi i bakkärran, men just nu så springer hon bara ifrån om jag försöker driva fram henne.

alltså bara en tanke, hon är väl inte så gammal ännu det är ju inte så konstigt om hon inte orkar bära sig och har styrkan att samla sig och bära mest vikt på bakdelen ännu och speciellt inte några längre stunder.

jag hade nog focuserat på att tölta i kort tempo skritttempo typ och försöka få henne samlad några steg sen ner i skritt igen och så börja om, verkligen förbereda för tölten och inte bara springa iväg på framdelen utan inte låta henne tölta iväg förrän du känner att hon iaf försöker jobba mer bakifrån.

sen tölt från galopp är ju bra träning för att få med bakbenen så kan man ju fatta galopp igen och fortsätta lite så fram och tillbaka.

sånt behöver jag träna med thengill med, han är ju byggd lite som sol och de har inte lika lätt att samla sig(jo kanske men inte bära vikt bak på samma sätt och inte heller i lika hög form) som tex erro eller alla andra lättbyggda hästar här, som min glampi med för den delen för han har destå lättare för att bära sig rätt än vad thengill har.

och michis, samla samla samla...beskriv det mer ingående tack:grin::D

Absolut, ålder och kroppsform spelar ju in jättemycket och det är sånt som jag tänker på hela tiden. Men nu är hon i såpass bra grundfysik att det känns som att det är dags att börja nosa lite på formen. I traven har jag börjat att be henne länga överlinjen och bli lite rundare och att hon ska vila mer i stegen. Anledningen till att jag inte gjort det tidigare är att jag inte har lyckats tidigare. Nu har hon en mycket lägre friform och orkar mer och jag har också fått lite mer verktyg för hur jag ska göra.
I tölten jobbar jag på många olika sätt, och alla sätt är säkert inte de bästa och det kanske är kontraproduktivt men jag tycker ändå att hon har blivit bättre faktiskt. Vi jobbar dels med övergångar mellan skritt och tölt, fokus är då på att hon ska gå avslappnat och i form i skritten och sen försiktigt rulla över i tölt några steg utan att hon spänner sig allt för mycket. Hon får kortare överlinje och blir lite högre, men hon drar inte upp huvudet och hon spänner sig inte direkt heller, så jag är nöjd med det i dagsläget och det blir lättare och lättare. Sen jobbar vi med övergångar mellan tölt och galopp, trots att en av mina tränare har sagt att det kan göra galoppen mer fyrtaktig så är det inget jag har märkt av faktiskt. Hon tar övergångarna väldigt bra och jag tycker tölten känns bättre efter några såna övergångar. (sen jobbar jag såklart med galoppen också utan att blanda in tölt, så jag tror inte att 4-5 övergångar med tölt gör någon skada).
Sen jobbar jag även med tölten längre sträckor, då är det ingen form att skryta med som sagt blir hon lätt framtung, men min tanke med det är att hon ska få springa på i ett tempo som hon trivs i (det korta är ju jobbigt) och tycka att det är kul. Då brukar jag även ställa och böja lite lätt och få henne mjuk i sidorna, medans hon rullar på i tölten. Jag är noga med att takten är ren där och att hon inte spänner sig eller drar upp huvdet i luften. Som sagt är det möjligt att det är lite kontraproduktivt att låta henne springa på och vara lite framtung, men jag tycker det är viktigt att träningen och ridningen blir rolig också, och inte bara jobbig och svår. Så därför tycker jag att hon kan få springa på litegranna även om hon tappar bakdelen lite. Självklart försöker jag få in bakdelen där med, för hon kan vara ännu mer på framdelen (även om jag har lite svårt att tro det efter att ha sett vissa av bilderna :angel:) så hon måste anstränga sig liiiite i alla fall. Hon får inte gå hur som helst, även när det är lite mer fritt. :devil:

Vad lik hon är Sol i kroppen och i rörelserna (tja inte galoppen då kanske :angel:)
Sol har i och för sig väldigt stark trav, men i perioder har hon gått över till tölt så fort man kräver något i traven. Jag har äntligen börjat hitta lite knappar som funkar på henne i traven, och då fick jag lära mig (lustigt nog tvärtom mot vad jag tidigare lärt mig) att krama lite med knäna istället för med låren. Samtidigt kan man driva på med sits och underskänkel och få fram och ihop henne. Breddar jag handen lite också och ställer litegrann så börjar hon försöka hitta den långa låga formen också.
Jag tycker det är betydligt lättare på böjt spår, men då får det helst vara en stoooor volt, de vanliga stora volterna i paddocken (typ 20 m) är oftast ok nu, men i början var det supersvårt. På rakt spår har hon lätt för att bara älga på med långa kliv. :p

KL

Lite härliga bilder från igår när grabbarna fick provspringa och provsmaka sommarbetet lite :)

Tjohooo!
35465_429250933755658_100000122664714_1833430_2039581034_n.jpg

Mattes snygging <3
150188_429253540422064_100000122664714_1833438_22370451_n.jpg

Trava är roligt
575990_429253607088724_100000122664714_1833439_1552926778_n.jpg

Gräääääs!
581199_429253723755379_100000122664714_1833440_1593543972_n.jpg

Ang viktdiskussionen så är jag inte rädd alls att låta någon tyngre rida på min prins så länge dom har lite balans. Men då är han som synes rätt stor (ser dock ut som en fjantig ponny jämte Friesern :p) med sina ca 147-148 cm.
Sen är han även av kraftigare typ. Men jag tycker han är rätt fin i hull nu ändå, under vinterpälsen :)

Idag blir det tömkörningskurs och det skall bli riktigt kul att se om han lyckas få Draumur att tycka det är roligt :)

Men du har ju haft din häst på träning hos henne nyligen - så lite känner du väl henne ändå?
MJ och hennes sambo har båda skrivit på fb att "de vunnit i Tingsrätten över SIF" och är jätteglada.
Vad det innebär vet jag inte.

Jag säger varesig bu eller bä om det.

/Malin

Jag gapade till när jag såg första bilden på din tjej!

Jättesöt, jättefin och liknar min :D

Älskar brunisar :love:

Ja det har jag å kunde inte vara mer nöjd!!! :) kan inte direkt säga att jag känner henne för d!! :) ja båda har skrivit d å verkar jätteglada så då är jag glad å tolkar det som dom skrivit att dom vunnit!! Sen får andra skriva vad dom vill jag har sagt mitt i frågan och hoppas d snart kommer upp nån läsning till övriga tvivlare!! :) tack för mig!! :)

Senast ändrad:

Min undran är då, om hon vunnit över SIF får hon börja tävla nu direkt då? (För hon skulle ju egentligen inte fått börja förens i augusti då det är 2år sen allt började).

Jag har inga åsikter i målet, bara nyfiken på detta!

//Petronella - alias, Nella Nyfiken :)

537822_10150651256242343_704747342_9744279_1269315949_n.jpg

BTW, så här fint väder vaknade jag upp till på ön, de ljusar runt fyra på morgonen nu, underbart!!!

//Petronella

Senast ändrad:

Åh det är så fint när fjällen är vita och det börjar grönska nere i dalarna, såg på nyheterna (har RÚV här hemma i Sverige via satelit) att det var gröna fält i Skagafjördur, här i mellannorrland är det inte ett dugg grönt än även om snön till stor del försvunnit vid kusten i alla fall.

KL.
Nu ska vi se om jag lyckas svara på lite frågor.

Gullan: När Erro kom hem och såg ut som han gjorde red jag VÄLDIGT försiktigt. 1-3 ggr/vecka MYCKET korta turer. Men tack vare bra foder, en bra foderstat, olja och tillskott så la han på sig väldigt fint - väldigt snabbt och kunde snabbt börja ridas normalt igen! Jag tycker du ska fodra på Glampi och fortsätta rida.

Ang. samling då.
Exempel? Ptja .. Samla på rakt spår, känn att hästen trampar under sig och kommer upp med framdelen - igång i tölt MED SAMLING - ner till skritt (RIDA ner till skritt inte bara bromsa som många många gör) - och så om igen.
Öppna är samlande OCH mjukgörande men samma sak gäller här - känn att hästen samlar sig och kommer upp med framdelen. Det många gör är att dom är nöjda om hästen går på i princip tre spår i rätt riktning men bryr sig inte om tempo eller samling. Då får man ingen effekt av det.
Även träna samling på böjda spår med JÄMN spårning är bra, svårt så inåt bomben men bra!
Samlande arbete kräver en hel del av ryttaren men det ger väldigt bra resultat i längden, om man lyckas berömma - belöna och använda sig av det på rätt sätt.
Det viktiga med en häst som inte är van vid den här typen av arbete är dock att varva med lättare jobb. Låta den gå fram emellanåt, lite tempoväxlingar o.s.v.

En annan övning som är bra på en "seg" häst (som ej svarar ordentligt för hjälperna) är att rida på en rak linje. (denna är perfekt för att få framåttänk på ridbana t.ex.). I änden av denna linje, på båda sidorna, rider man en framdelsvändning eller bakdelsvändning, beroende på vad man känner att hästen att svårast för eller vad man vill ha ut av övningen. Efter vändningen är det PANG TJONG IVÄG I VILKEN GÅNGART HÄSTEN VILL MEN DEN SKA SVARA FRAM SNABBT HOPPLA (;) ) Ser och känns helt fel att rida så men efter bara ett par vändningar har du en häst som svarar snabbare - tänker framåt och kanske t.om. busar till det lite!

Caotica: Ang. mer samlad trav. RID henne i tölten när hon går över. GÖR DET JOBBIGT. Ställ krav, flytta, böj, samla, rid rakt med samling, rid sidförande. Gör allt möjligt men MED PRESS. När du sen har henne loss i kroppen och hon tröttnar på att göra allt det där jobbiga kommer hon "be" om att få trava.
Det är det enda som verkligen funkat för min del när det gäller travsvaga hästar. Och det stärker dom något enormt!!

Min undran är då, om hon vunnit över SIF får hon börja tävla nu direkt då? (För hon skulle ju egentligen inte fått börja förens i augusti då det är 2år sen allt började).

Jag har inga åsikter i målet, bara nyfiken på detta!

//Petronella - alias, Nella Nyfiken :)

Jag vet faktiskt inte, man kan ju hoppas !! Hon har ju missat så mycket redan...

Men då kvarstår min undran, vad var det för något MJ egentligen vann. Mig veterligt har det inte pågått något mål mellan MJ och SIF. På något vis krävs det någon form av tvist med en part för att man ska vinna mot den.

Men då kvarstår min undran, vad var det för något MJ egentligen vann. Mig veterligt har det inte pågått något mål mellan MJ och SIF. På något vis krävs det någon form av tvist med en part för att man ska vinna mot den.

Som sagt är jag fel person att fråga men om jag gissar har det väl med hela härvan att göra!? Att du missat d betyder inte att det inte pågått!! :)

Gullan,

Rigel har också börjat tunna ur så han får Dodson youngstock samt olja utöver hö som jag tyvärr inte har analys på.

Som sagt är jag fel person att fråga men om jag gissar har det väl med hela härvan att göra!? Att du missat d betyder inte att det inte pågått!! :)

Jag är rätt övertygad om att det inte pågått någon rättslig tvist mellan SIF och MJ men jag vet att det pågår en djurskyddsärende mot MJ, det är allmänt känt. Domen i det ärendet borde meddelas i dagarna, men det rör som sagt inte SIF även om MJ möjligen kan använda domen för att stämma SIF.

Lilla du, jag tycker inte du ska yttra dig om saker du inte vet någonting om, för uppenbarligen har du INGEN koll på vad som har hänt, tror inte att så många vet att MJ har stämt SIF, det har väl inte vart lika viktigt att gå ut med det till medlemarna. domslutet från tingsrättsförhandlingarna kom igår...

Lilla du, jag tycker inte du ska yttra dig om saker du inte vet någonting om, för uppenbarligen har du INGEN koll på vad som har hänt, tror inte att så många vet att MJ har stämt SIF, det har väl inte vart lika viktigt att gå ut med det till medlemarna. domslutet från tingsrättsförhandlingarna kom igår...

Tack snälla du!!!!! :bow: nej d är verkligen locket på!!:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 554
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 546
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar