@Mirre Hur mycket mark man behöver beror på vilka hästar man behöver, om man vill/ kan släppa dem på bete på sommaren. Jag har så att jag stödfodrar mina på sommaren med ett par kilo hö, men så har jag lättfödda hästar. När de är unghästar åker de bort över sommaren på bete annars.
Tycker det är skönast med tre hagar som mockas, en vinter, en sommar och en hösthage. Vinterhagen blir oftast väldigt upptrampad, f.f.a. på vissa ställen, vill kunna flytta dem från sommarhagen innan den blir alltför nerbetad och vill ge den en chans att hämta sig inför nästa sommar.
I hösthagen får de gå tills det blir blöt och då flyttas de till vinterhagen. (Grusa upp där det behövs!)
Viktigaste är att man planerar det smart med var lösdriften/ stallet/ vattnet och stacken står någonstans. Att man tar den värsta skiten och putsar hagarna ett par gånger om året.
Jag tycker det tar lika lång tid med lösdrift som stall, men skillnaden är att du behöver inte göra det varje dag. Utan kan planera in att lägga ett par halvdagar i veckan/ månaden.
kl
Visade sig att vi kunde köpa hösilage från andra skörden (samma som vi redan har), så skönt! Nu har vi c:a 20 balar och kan ta analys, ska bli skönt att ha koll på vad de får i sig.