Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi ska under semestern bygga vindskydd/lösdriftshall till mina pålla, Ska rymma 2 halvblod och shettis. Bor på Närkesslätten och det blåser alltid kraftig västligvind. Vi kommer utnyttja väggen på uthuset och bygga 4x6 m med öppningen åt söder.

Tips för bygget mottages tacksamt! Hur har i byggt för att inte väggarnarna ska bli uppätna av hästarna *ja, jag har bävrar*.

/Lizzie

Vi ska under semestern bygga vindskydd/lösdriftshall till mina pålla, Ska rymma 2 halvblod och shettis. Bor på Närkesslätten och det blåser alltid kraftig västligvind. Vi kommer utnyttja väggen på uthuset och bygga 4x6 m med öppningen åt söder.

Tips för bygget mottages tacksamt! Hur har i byggt för att inte väggarnarna ska bli uppätna av hästarna *ja, jag har bävrar*.

/Lizzie

Jag och min sambo byggde en ligghall för ca två år sedan, 4*8m. Mina tips är att se till att dränera ordentligt och ha hänggrännor över ingången så det inte rinner in vatten i ligghallen och ta till ordentligt med takhöjd om du ska ha halmad bädd. Det är också toppen att ha två ingångar om man har möjlighet till det!

Ang bävrar har jag inte så mkt tips tyvärr!

img_5037.jpg

img_5042.jpg

ligghallen.jpg

Tack! Jag kommer tyvärr inte kunna ha två ingångar, utan ena kortsidan mot söder blir helt öppen - 4 m bred så de borde kunna gå ut och in utan att trängas. Jag bor på en sandhög och hallen kommer byggas på hagens högsta punkt. Räknar med att kommer bli rätt enkelt att åtgärda bra dränering. Eftersom vi bygger mot befintlig byggnad kommer takhöjden närmast uthuset bli 3,30 och lägsta höjden på motsatt sida blir 2,8.

/Lizzie

Tack! Jag kommer tyvärr inte kunna ha två ingångar, utan ena kortsidan mot söder blir helt öppen - 4 m bred så de borde kunna gå ut och in utan att trängas. Jag bor på en sandhög och hallen kommer byggas på hagens högsta punkt. Räknar med att kommer bli rätt enkelt att åtgärda bra dränering. Eftersom vi bygger mot befintlig byggnad kommer takhöjden närmast uthuset bli 3,30 och lägsta höjden på motsatt sida blir 2,8.

/Lizzie

Med så få hästar är det nog inget problem med bara en ingång. Det är när de är fler och kanske inte så sams alla gånger som det är bra med fler ingångar. Jag gjorde en tankevurpa när jag bestämde var jag ville ha mina portar så de är mitt emot varandra. Jag tror att det hade varit bättre att ha dem snett mitt emot varandra. Om jag får in ny häst i flocken nu kan jag dock öppna stora portar på ena gaveln om det behövs under tillvänjningen (den porten används annars bara när bädden ska ut med hjälp av traktor).

Det kan bli gegga vid portarna så där är det bra med hållbart och rejält underlag. Jag har grus men det kan ändå bli geggigt när det fastnar spån i hovarna som följer med ut och landar precis i dörren. Det kan säkert hända oavsett var man har för typ av strö. Bra belysning är praktiskt om man vill mocka eller kanske behöver fixa med en ofräsch häst (så länge den inte är så ofräsch att den måste stå i uppvärmd box). Det jag alltid har tänt under den mörka tiden av året är en mindre lampa ovanför varje dörr, lagom ledljus för mig.

Jag har en Thermobar utanför lösdriften/ligghallen för att undvika is inne på vintern. Bor man så till att det inte blir så kallt ute så funkar det säkert att ha vattnet inne.

Angående bävrar så har jag blandat tjära, linolja och terpentin (tror jag det var, annars var det bara tjära och linolja) som jag målat väggarna med. Det har avskräckt flera tills någon kommit på att det är roligt att gnaga. Ska bättra på det i år har jag tänkt. Fick idag också tips om att gnida in utsatta ställen med såpa men det har jag inte provat ännu.

Med så få hästar är det nog inget problem med bara en ingång. Det är när de är fler och kanske inte så sams alla gånger som det är bra med fler ingångar. Jag gjorde en tankevurpa när jag bestämde var jag ville ha mina portar så de är mitt emot varandra. Jag tror att det hade varit bättre att ha dem snett mitt emot varandra. Om jag får in ny häst i flocken nu kan jag dock öppna stora portar på ena gaveln om det behövs under tillvänjningen (den porten används annars bara när bädden ska ut med hjälp av traktor).

Det kan bli gegga vid portarna så där är det bra med hållbart och rejält underlag. Jag har grus men det kan ändå bli geggigt när det fastnar spån i hovarna som följer med ut och landar precis i dörren. Det kan säkert hända oavsett var man har för typ av strö. Bra belysning är praktiskt om man vill mocka eller kanske behöver fixa med en ofräsch häst (så länge den inte är så ofräsch att den måste stå i uppvärmd box). Det jag alltid har tänt under den mörka tiden av året är en mindre lampa ovanför varje dörr, lagom ledljus för mig.

Jag har en Thermobar utanför lösdriften/ligghallen för att undvika is inne på vintern. Bor man så till att det inte blir så kallt ute så funkar det säkert att ha vattnet inne.

Angående bävrar så har jag blandat tjära, linolja och terpentin (tror jag det var, annars var det bara tjära och linolja) som jag målat väggarna med. Det har avskräckt flera tills någon kommit på att det är roligt att gnaga. Ska bättra på det i år har jag tänkt. Fick idag också tips om att gnida in utsatta ställen med såpa men det har jag inte provat ännu.

En thermobar kommer införskaffas. Det hade jag tänkt i vilket fall som helst då det blir kalla vintrar här.

Bra tips på "smet" att måla väggarna med. Jag har fått kleta på tjära på staketstolparna - det har stoppat gnagandet.

/Lizzie

En thermobar kommer införskaffas. Det hade jag tänkt i vilket fall som helst då det blir kalla vintrar här.

Bra tips på "smet" att måla väggarna med. Jag har fått kleta på tjära på staketstolparna - det har stoppat gnagandet.

/Lizzie

I höstas när min bäver kom så blandade jag piri-piri, antibit-ltäm, kayennepepper och radital liniment. Tog inte många dagar så slutade hon. Krämen och piri-pirin slickade hon i sig, men med den blandningen så slutade hon illa kvickt! ;)

/Lizzie

Thermobar behöver nog de flesta tror jag (om man inte har uppvärmd vattenkopp) men det jag tänkte mest på var att hästarna spiller en del. Beroende på var den står samt snöfall så kan det till sist bli blankis vilket inte är så roligt även om hästarna har broddar kanske man själv vill ta sig fram för att fylla på :)

Thermobar behöver nog de flesta tror jag (om man inte har uppvärmd vattenkopp) men det jag tänkte mest på var att hästarna spiller en del. Beroende på var den står samt snöfall så kan det till sist bli blankis vilket inte är så roligt även om hästarna har broddar kanske man själv vill ta sig fram för att fylla på :)

Jag tänkte ha den inne i hallen. Just för att slippa blankisen. Ponnyn är ju oskodd och i vintras fick jag sanda hagen när det hade regnat på snö som sedan frös under natten = skridskobana.

/Lizzie

Jag tänkte ha den inne i hallen. Just för att slippa blankisen. Ponnyn är ju oskodd och i vintras fick jag sanda hagen när det hade regnat på snö som sedan frös under natten = skridskobana.

/Lizzie

Är din ligghall uppvärmd? I min blir det obehaglig is som sedan inte täcks av snö om jag har vattnet där inne på vintern.

Är nog bäst att inte ha ngt inne i ligghallen. Och sen istället grusa upp ordentligt runt vattentunnan och salta vintertid så att det inte blir blankis.

Tar man in foder så lockar man dit möss (kraftfoder dröser ju järna på golvet) lika så om man har hö eller halm balar stående då det är perfekt att bygga bo i..

Jag ska bygga ligghall och är ganska så säker på att jag bara vill ha ett lager halmpellets däri eller sand/stenmjöl. Ska mest fungera som vind skjul vintertid och skydd för solen sommartid. Då de står på stall under natten vanligtvis. Så behöver ingen djup strö bädd.

Viktigast att det är lätt att mocka men inte stenhårt att ligga på.

Är din ligghall uppvärmd? I min blir det obehaglig is som sedan inte täcks av snö om jag har vattnet där inne på vintern.

Tack för tipset. Nej, ligghallen kommer inte vara uppvärmd. Att jag tänkt placera tunnan där beror på placeringen av elkontakt för att slippa dra ut sladdar i hagen.

/Lizzie

Tack för tipset. Nej, ligghallen kommer inte vara uppvärmd. Att jag tänkt placera tunnan där beror på placeringen av elkontakt för att slippa dra ut sladdar i hagen.

/Lizzie

Kanske det går att dra sladden genom väggen och ha tunnan precis på utsidan av ligghallen, så har jag och det funkar hittills bra.

Vad har ni för slags färg inne i stallet? Jag tänker ha vita väggar och har "hört" att det är bra med högblank färg för det är lättare att hålla rent. Men mer då?
Sen ska boxväggarna och stolpar vara "oljade" eller vad man nu gör :p. De ska bli mörkbruna, typ mahogny kanske. Någon som har det? Och isf vad använde ni då?

Jag har vitt på väggarna och svart på box gallret.
på träet har jag fortfarande inte 5år senare kommit på vad för färg jag vill ha...
och då man måste slipa ner allt för att kunna måla eller olja det, och måste också byta ut en box dörr (som i ett färg test blev röd). Så drar jag ut på att bestämma mig längre och längre hela tiden :p.

Men tror att jag ska olja det eller betsa så att det blir en lite mörkare trä färg.
är rädd att det ska bli för mörkt om jag målar med ngt.
Vitt är det wnda jag är säker på att jag inte vill ha på box väggarna, ser alldeles för "billigt" och tråkigt ut.

Vi har ju gjort det lätt för oss med gröna plastplank i boxväggarna och grå plastskivor på väggarna inne i boxarna. Sen har vi ju murade väggar och måste ha silikatfärg - var samma i förra stallet. Stallet innan målade jag själv från början, även det ett stenstall - där fick det bli kalkade väggar. I taket valde vi en halvblank färg, och på sadelkammarens ytterväggar, som är av trä en halvmatt träfärg - men där kommer det inte direkt något hästsmuts. Jag ser i första hand till materialet under färgen när jag väljer, och sen får det bli det alternativ som är snyggt och lättskött. Avtorkningsbarhet är en grej, men kanske ännu viktigare är att färgen verkligen sitter.

Vi har kalkade väggar vilket är väldigt praktiskt. Visst blir de skitiga men sedan är det bara att spola av och kalka nytt, vilket är lättare än att måla.
Jag har också hört att det håller ohyra och sådant borta till viss mängd naturligtvis.

Det lilla trä jag har, har jag oljat med en vit-grå vattenbaserad olja som faktiskt är fantastiskt bra. Det är väldigt ljust och fint i vårat stall tycker jag.

Vi har kalkade väggar vilket är väldigt praktiskt. Visst blir de skitiga men sedan är det bara att spola av och kalka nytt, vilket är lättare än att måla.
Jag har också hört att det håller ohyra och sådant borta till viss mängd naturligtvis.

Det lilla trä jag har, har jag oljat med en vit-grå vattenbaserad olja som faktiskt är fantastiskt bra. Det är väldigt ljust och fint i vårat stall tycker jag.
Kräver Bild på det oljade träet!!! Låter väldigt intressant :)

Kräver Bild på det oljade träet!!! Låter väldigt intressant :)

Finns redan :D......inlägg #197, sidan 10. Alla plank har den oljan och de plankorna framför fjordhästens fötter ligger precis vid vattenkranen.

Jag trodde faktiskt inte oljan skulle hålla så bra som den gjort.
Nu ligger ju inte planken dikt mot golvet utan i en ram och de går ju att byta ut om det skulle bli dåligt.
Men, nu är det 2-3 år sedan det byggdes och än har inget hänt med planken och vattnet pärlar sig om vatten kommer på.

Finns redan :D......inlägg #197, sidan 10. Alla plank har den oljan och de plankorna framför fjordhästens fötter ligger precis vid vattenkranen.

Jag trodde faktiskt inte oljan skulle hålla så bra som den gjort.
Nu ligger ju inte planken dikt mot golvet utan i en ram och de går ju att byta ut om det skulle bli dåligt.
Men, nu är det 2-3 år sedan det byggdes och än har inget hänt med planken och vattnet pärlar sig om vatten kommer på.
Ja ngn sån typ av ljus genomskinlig färg vill jag nog ha, men tycker faktiskt att det blir så tråkigt med vitt och svart...
(Har ju svart i mitt stall också, precis målat om det och funderar på om det inte vore snyggare med grön eller blå hammarlack :o...
Dörrarna o stallet är röda och sadelkammaren går i rött trä, vit puts och svarta hängare.
Men blir för mycket rött då man har det på boxarna också...
funderar på att ha ljus blått på boxarna men då dörrarna är röda så går det ju liksom inte så bra ihop. (Har en matt röd färg liknande den som Efwa har, dvs väldigt tunn. Men går inte att slipa bort den sugts upp så pass mycket av träet. Och måla över är ju inte så smidigt om man ska ha en liknande typ avfärg..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 223
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar