Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack jag har ju sett bilder på ert fina stall :) Men tänkte inte på att det var något på väggarna då! Men låter smart!

En annan tanke jag har är att sätta formplywood/karosseriplywood som är behandlad för att sitta i djurstall osv. Sett att det faktiskt finns andra färger än brunt ;) Jag tänker då att man har dessa 1,2 meter upp ( de är 1,2 x 2,5 m ) och sedan sätter panel ovanför detta upp till taket. Dessa borde bli betydligt lättare att rengöra och det blir nog rel snyggt om man väljer liknande färg på dessa 1,2 m på väggarna som den färg man väljer på själva boxväggarna som kommer vara ca 1,5m ... Kanske borde karosseriplywooden vara 1,5m den med för att vara absolut snyggast och mest etestisk korrekt, men va fasen!?
Jag hade en sån blank hård skiva mot den murade väggen då min kliade sig nåt hemskt på ojämnheterna. Det var inge kul att klia på en blank hård lättvättad yta :devil:

Jag har aldrig gödslat så sent, men jag antar att det hänger rätt mycket på nederbörden - regnar det kan det funka, annars är det ingen mening.

OK. När ska man gödsla för att det ska vara optimalt och hur länge ska man låta hagen vila?

/Lizzie

OK. När ska man gödsla för att det ska vara optimalt och hur länge ska man låta hagen vila?

/Lizzie
Vi gödslar beteshagarna i mars (bor i Skåne), men någon gång under våren är bra. Minst två veckor och minst ett rejält regn är min tumregel för hur länge hagarna ska vila. Iom att vi gödslar så tidigt har vi ju god marginal på det.

Jag mockar min hage, men kan man låta högarna ligga och sedan kratta ut det som en form av gödsling. Eller är det bättre att köpa gödslet - och vilken sort ska det vara? Brunnen gödsel från gödselhögen?

/Lizzie

Jag mockar min hage, men kan man låta högarna ligga och sedan kratta ut det som en form av gödsling. Eller är det bättre att köpa gödslet - och vilken sort ska det vara? Brunnen gödsel från gödselhögen?

/Lizzie
Visst kan man kratta ut högarna, men jag tycker inte det blir så bra. För det första ska det vara varmt och torrt för att ev parasiter ska dö. Men för att gödseln skka verka på bästa sätt bör det ju komma regn. Sen finns ändå risken att hästarna ser det uppvuxna gräset där som rator. De undviker ju normalt att beta där det bajsar. Vi gödslar därför med konstgödsel. Vår egen gödselstack (fin, torvblandad gödsel) används som jordförbättring på åkrar i närheten + i vår trädgård.

Parasiterna vill man ju inte sprida ut... blir alltså konstgödsel när det är dags. Jag använder spån, men har två dynghögar, en som används under 2 år under tiden som den andra får vila under 2 år. På 2 år har spånet hunnit att förmultna och det är finfint jordförbättringsmedel. Förra året hade vi ute en koloniförening som fick hämta gödslet gratis. De tömde hela högen :D

/Lizzie

En fråga till, hur höga är era boxväggar?
Vad är standard till stora hästar?

Har bestämt mig för liggande plank som är 45 mm tjocka och spontade. Men funderar på hur breda de ska vara. Borde nästan åka till ett stall och ta lite mått :D lättare att få en uppfattning då.

Idag har jag köpt skalblock för att mura upp öppningen i "stallet". Där det sen ska bli en vägg.
Frågan är om det ska vara liggande eller ståendes panel på innerväggarna.

@warg har du lust att visa lite bilder på ditt stall??? :)
Alla andra får väldigt gärna oxå visa, behöver lite inspiration känner jag.

Har bestämt mig för liggande plank som är 45 mm tjocka och spontade. Men funderar på hur breda de ska vara. Borde nästan åka till ett stall och ta lite mått :D lättare att få en uppfattning då.

Idag har jag köpt skalblock för att mura upp öppningen i "stallet". Där det sen ska bli en vägg.

Jag har läst 0,8-0,9 gånger mankhöjden :) Vi planerar så vi kan få in en häst på 171 överallt så boxväggarna blir ca 1,5 meter :)

Jag har lite annorlunda. Mina solida väggar är bara ca 60 cm höga och resten galler, ända upp i taket. Det blir himla luftigt och fint. Men de är egendesignade och egentillverkade.

Jag har lite annorlunda. Mina solida väggar är bara ca 60 cm höga och resten galler, ända upp i taket. Det blir himla luftigt och fint. Men de är egendesignade och egentillverkade.

Spännande! Har du någon bild? :)

Vi tänker tvärtom. Vi gör rel höga boxväggar för att sedan inte ha något galler alls uppåt.
Utåt gången kommer vi ha ett lågt öppet svängt galler som då höjer väggen ytterligare lite men gör att hästarna alltid kommer kunnna titta ut mot gången :)

@Catrool Jag ska fixa bild.

Vi tänker så här att hästarna ska se så mycket av varandra som det bara går. Det är fantastiskt att se att de ligger nära varandra på andra sidan gallret och inte i andra hörnet så att säga.
De ser att de andra står och vaktar och sover väldigt mycket liggande.

Att sova bakom en vägg tror jag att de inte gillar lika mycket. Jag tycker mig se en större trygghet och mer sovande.
Hästar vill ju ha koll och luft medan hundar vill krypa in och ha det mörkt och skyddat.
Sedan har vi ett litet stall som gott och väl får in fyra boxar men det skulle kännas väldigt litet med väggar på boxarna.

Om nu hästarna skull ogilla varandra så kan man sätta upp en skiva mellan eller ett skynke.

Jag har egen gård sedan aug förra året, och har bara haft mina egna två hästar - vilket har varit väldigt lungt och skönt :) nu är lugnet över, lite oplanerat blev jag tillfrågad om jag kunde ha en till häst på bete och jag svarade ja - och eftersom jag inte planerat att släppa mina hästar förren efter midsommar i den hagen jag arrenderat till sommarbete, så sa jag att hon kunde komma med dem hem till "gården". Det gick bra i början, det är tre ston som pep lite men som sen ganska snällt har "trätt" lite om ragnordningen genom att valla runt på varandra. Men sen blev det nya stoet så "förtjust" i en av mina hästar och när jag skulle rida ut så hoppade hon helt enkelt ur hagen :p även om hästen kom tillbaka i hagen så hade den nya hästen insett att friheten på andra sidan var mer lockade så hon hoppade ut igen. jag fick höja staketet och kolla att strömmen verkligen funkade, då höll hon sig inne i hagen. tyvärr var hästen halt dagen efter och står nu i sjukhage. Suck. Känner mig lite begränsad eftersom jag inte vill stressa upp henne genom att flytta mina till andra hagar (jag har några skogshagar) - iof bra för den lilla som nu får stå i hagen bredvid som sällskap och banta. Det är inte lätt att få ihop det med hästarna och hagar jämt :p Nu är jag lite orolig att hon ska försöka rymma även från sommarbetet eftersom staketet inte är så jättehögt där och jag måste ju kunna rida mina hästar :p

Jag vill bygga rejäla hyllor till alla mina grejor:angel:

Ett hylldjup på ca 70-80 cm känns lagom. Det ska vara öppna hyllor då jag har det mesta i plastbackar med lock. Och jag vill kunna ställa saker på golvet under hyllorna. Jag vill alltså bygga något själv men saknar idéer för att komma igång och ha något att apa efter och inspireras på. Det måste vara nåt stabilt och därför ser jag inte lagerhyllor som alternativ.
Har två väggar i vinkel att avvara som är ca 3 meter vardera.

Idéer någon? :) :bow:
Bilder kanske till och med?

Testar igen

Stall.jpg

På översta bilden har vi en dörr, en passbit och sedan en vägg. Mellan dessa boxar är det en nätvägg också.....man ser randen av den i boxen.
Stallet.jpg

Här ser man fjordhästens vägg ut mot gången och den har en likadan låg vägg som hos skimmeln.

även om det är bra att hästarna ser varrandra, så hade jag inte vågat ha en av mina hästar i en nät box. en kliig hästrumpa eller några sparkar kan nog lätt meja ner nätet.
hade hellre haft galler upptill och helt nedtill med undantag på en 30cm mitt på med galler. så att de kan se igenom även då de ligger ner.
sen är öppna boxfronter väldigt uppskattat av alla hästar jag mött, då kan de välja att nosa och få kontakt med andra hästar.

även om det är bra att hästarna ser varrandra, så hade jag inte vågat ha en av mina hästar i en nät box. en kliig hästrumpa eller några sparkar kan nog lätt meja ner nätet.
hade hellre haft galler upptill och helt nedtill med undantag på en 30cm mitt på med galler. så att de kan se igenom även då de ligger ner.
sen är öppna boxfronter väldigt uppskattat av alla hästar jag mött, då kan de välja att nosa och få kontakt med andra hästar.

Man får läsa på lite om hållbarhet. Plank i samma storlek som detta galler klarar inte lika mycket kraft. De som haft en spark i plank och kan räkna på hållbarhet vet det. Sedan är gallret, som sig bör hårt förankrat och tål både kraftigt kliande och sparkar.
Nätet är hållbarare än plank, speciellt liggande plank, då det är grov diameter och flätat, vilket betyder att det är starkt energiupptagande. Tänk volvos fronter.
En lika stor bit av detta nät som en planka är nog 20-50 ggr starkare.

Faktum är att en spark på detta galler har vi råkat haft pga av att en av hästarna bockade rejält i boxen och gav en spark, när den andra var ute.
Det blev en liten liten buckla, stor som en halv tennisboll.

De galler som finns på marknaden att ha i stall är inte lika hållbart då det är klenare och inte flätat.
Galler är inte heller lika hållbart och kan dela sig så en hov kommer in.

Våra nosar på varandra genom gallret och kan nudda varandra. Hade vi öppna överdelar på dörrarna hade de inte nått varandra alls.

Vad har man för hästar som mejar ner väggar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar