Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har läst 0,8-0,9 gånger mankhöjden :) Vi planerar så vi kan få in en häst på 171 överallt så boxväggarna blir ca 1,5 meter :)
Oj, det blir ju ganska högt ändå. Tänkte mig typ 1,20-1,30 som standard. ;)

Ang galler och nät och sånt, så funderar jag på sånt där galler mellan boxarna. Eller helt enkelt bara ha liggandes rör för avskärmning. Men det gäller ju att de inte skadar sig OM de skulle få för sig att sparka på dem. Får fundera på det. Blir ju bara en mellanvägg iom att det förmodligen bara blir 2 boxar.

Ang galler och nät och sånt, så funderar jag på sånt där galler mellan boxarna. Eller helt enkelt bara ha liggandes rör för avskärmning. Men det gäller ju att de inte skadar sig OM de skulle få för sig att sparka på dem. Får fundera på det. Blir ju bara en mellanvägg iom att det förmodligen bara blir 2 boxar.

Nät av alla slag är bättre än galler. Men inte hönsnät då ;):D
Det finns nät för hästboxar. Det vi använtär siktnät, lite bättre.

Ja de trodde vi också först tills jag hittade detta med 0,8-09 m x mankhöjd!
Men efter att ha haft min nya häst i en box med ca 1,3 väggar och han är bara 1,63 om än väldigt högrest så kände vi att när vi bygger nytt så får de minst bli 1,4 ;) Kändes typ som om han hade kunnat kliva över 1,3 när han lev lite upprörd :p:p

20131130_090554small.jpg

Verkligen superfint, som jag sagt flera gånger om nu men tåls att sägas igen !! :D

Vad har ni för material i taket? :)
Takskivor av någon slags plywood, det var rätt mycket kvistar och elände att måla över på sina ställen. Taket är målat med en oljebaserad grundfärg och sedan en vattenbaserad täckfärg. Jag hoppas det håller länge, för det var ett jättejobb att måla 3,15 upp med en smal roller, även när det inte fanns några boxar!

Ni som byggt vindskydd till era hästar. Vad har ni för tak? Vi ska bygga ett vindskydd under semestern och jag funderar på ifall det funkar med platstak. Ev kommer jag använda skyddet/ligghallen som lösdriftshall och funderar på ifall plasttak kan ge bättre ljusinsläpp.

/Lizzie

Vi hade extremt oflyt med höet förra året och har fått slänga hur mycket som helst. Vi har inte gjort något annorlunda mot tidigare år men tydligen hade bonden en stor vattenpöl länge i andra änden av ladan om nu det kan ha haft någon inverkan. Iallafall; hur förvarar ni ert hö på skullen? Gör ni något speciellt? Lägger halm över vet jag att man kan göra.

Angående vindskydd skulle jag ta plåttak pga. hållbarheten.

Vi hade extremt oflyt med höet förra året och har fått slänga hur mycket som helst. Vi har inte gjort något annorlunda mot tidigare år men tydligen hade bonden en stor vattenpöl länge i andra änden av ladan om nu det kan ha haft någon inverkan. Iallafall; hur förvarar ni ert hö på skullen? Gör ni något speciellt? Lägger halm över vet jag att man kan göra.

Jag har halm balar runt om och lös halm över. Höet i år (småbalar) har hållt sig otroligt mycket bättre än andra år. Brukar ha storbalar hö och bara lite halm över annars. Då får man skala av det yttersta lagret hö som blivit lite dåligt.

Men vi har bara torrt hö på vår och sommaren, så det vi har nu är ett år gammalt. Inte behövt slänga en enda bal än så länge :).
(Och nu när ni börjar prata hö så är det bara att inse att det är dax att ringa höbonden och hösilage bonden och halm bonden och se om de har ngt i år :).
Var underbart förrförra året då vi fick så otroligt mycket småbals halm att vi fortfarande har kvar så att vi klarar oss ett halvår till ^_^. Det dumma är att vi måste hitta mer i år.
Hemskt dumt att inte fler tar småbalar.. mycket smidigare då man bara har 2 hästar.

@Efwa härligt luftigt men är det där verkligen godkänt i boxväg ? Aldrig hört/sett ngt liknande utifrån godkända direktiv ? Dock ingen kritik men en ärligt intresserad fråga ?

Att en vattenpöl ngnstans inte på skullen spelar roll så nej . Däremot som tidigare diskuterats beror mycket på om balarna dels skördats och packats rätt , sen hur vädret är och förvaringen utifrån det . Förhållanden på en skulle kan ju också förändras - är taket i samma skick , väggar osv .

Parasiterna vill man ju inte sprida ut... blir alltså konstgödsel när det är dags. Jag använder spån, men har två dynghögar, en som används under 2 år under tiden som den andra får vila under 2 år. På 2 år har spånet hunnit att förmultna och det är finfint jordförbättringsmedel. Förra året hade vi ute en koloniförening som fick hämta gödslet gratis. De tömde hela högen :D

/Lizzie
Trimma gräset och använd konstgödsel om du ska använda hagarna efter sommaren . Man vill inte gödsla med gödselstack som gödning då för bästa effekt .

@Efwa härligt luftigt men är det där verkligen godkänt i boxväg ? Aldrig hört/sett ngt liknande utifrån godkända direktiv ? Dock ingen kritik men en ärligt intresserad fråga ?

Ja. Väggar (det står inte vilken sort) måste vara en viss höjd och det är de ju. ;)

Vi har större diameter på trådarna i nätet än minimimåttet samt mindre maskor. vi har läst noga eftersom det var egen design.
Däremot kan man ju inte skydda sig mot ändringar som kan komma. :meh:

Jag har halm balar runt om och lös halm över. Höet i år (småbalar) har hållt sig otroligt mycket bättre än andra år. Brukar ha storbalar hö och bara lite halm över annars. Då får man skala av det yttersta lagret hö som blivit lite dåligt.

Men vi har bara torrt hö på vår och sommaren, så det vi har nu är ett år gammalt. Inte behövt slänga en enda bal än så länge :).
(Och nu när ni börjar prata hö så är det bara att inse att det är dax att ringa höbonden och hösilage bonden och halm bonden och se om de har ngt i år :).
Var underbart förrförra året då vi fick så otroligt mycket småbals halm att vi fortfarande har kvar så att vi klarar oss ett halvår till ^_^. Det dumma är att vi måste hitta mer i år.
Hemskt dumt att inte fler tar småbalar.. mycket smidigare då man bara har 2 hästar.
Smart att packa med hela halmbalar runt och bara löst över. Jag vet inte hur jag tänkt att man gör med halmen men jag har tyckt att det känns så bökigt att halmskydda men det kanske inte behöver vara så krångligt trots allt. (Sålänge det går att få tag på någon halm då såklart :))

Att en vattenpöl ngnstans inte på skullen spelar roll så nej . Däremot som tidigare diskuterats beror mycket på om balarna dels skördats och packats rätt , sen hur vädret är och förvaringen utifrån det . Förhållanden på en skulle kan ju också förändras - är taket i samma skick , väggar osv .
Det är öppet till taknock hela vägen i en stor lada, alltså sitter stället med pölen (typ inomhussjö) ihop med skullen. Inget tak som skyddat pölen. Men det kanske kvittar ändå. Det var en tanke vi hade men då får vi fundera vidare på vad som kan ha varit annorlunda.

Smart att packa med hela halmbalar runt och bara löst över. Jag vet inte hur jag tänkt att man gör med halmen men jag har tyckt att det känns så bökigt att halmskydda men det kanske inte behöver vara så krångligt trots allt. (Sålänge det går att få tag på någon halm då såklart :))

Det är öppet till taknock hela vägen i en stor lada, alltså sitter stället med pölen (typ inomhussjö) ihop med skullen. Inget tak som skyddat pölen. Men det kanske kvittar ändå. Det var en tanke vi hade men då får vi fundera vidare på vad som kan ha varit annorlunda.
Det som skulle kunna påverka är ju att luften blir fuktigare om det sår vatten i samma lokal. Det är ju luftfuktigheten som förstör höt. När vi har haft småbalshö på skulltork har vi alltid lagt halm i småbal ovanpå - det hjälper en hel del.

Jag fattar nog inte har ni alltså en sjö på själva skullen i en del av den fast höet ligger i annan del av skullen eller vad menar du ?
Oavsett så tror jag det är stor skillnad på folk som tar in en hel vinters höranson på skullar i fråga om hållbarhet och de som tar in partier regelbundet och förvarar dem . Väldigt få foderproducenter som sagt , förvarar Hö i stora partier utan fläktar osv numera pga att det är så vanskligt att annars hålla höet i rätt kvalitet utan att det möglar om minsta fukt finns från början eller om logen man förvarar stora kvantiteter på inte håller måttet .

Att skulla ngt mindre parti Hö som man hämtar osv emellanåt är ju en annan sak :)

Jag fattar nog inte har ni alltså en sjö på själva skullen i en del av den fast höet ligger i annan del av skullen eller vad menar du ?
Oavsett så tror jag det är stor skillnad på folk som tar in en hel vinters höranson på skullar i fråga om hållbarhet och de som tar in partier regelbundet och förvarar dem . Väldigt få foderproducenter som sagt , förvarar Hö i stora partier utan fläktar osv numera pga att det är så vanskligt att annars hålla höet i rätt kvalitet utan att det möglar om minsta fukt finns från början eller om logen man förvarar stora kvantiteter på inte håller måttet .

Att skulla ngt mindre parti Hö som man hämtar osv emellanåt är ju en annan sak :)
Haha jadu, det är svårt att förklara :p Ja det var översvämning i en del av ladan, jättemycket vatten. Det är bara den delen där vi har hästar som det inte är öppet till taknocken på då vi förvarar höet på "innertaket" eller vad man ska säga. Resten är alltså öppet från backen och enda upp till yttertaket. Vi har årsförbrukning av hö till tre hästar på skullen så det är väl mycket men borde inte vara helt omöjligt att hålla fint. Tack för input!

Haha jadu, det är svårt att förklara :p Ja det var översvämning i en del av ladan, jättemycket vatten. Det är bara den delen där vi har hästar som det inte är öppet till taknocken på då vi förvarar höet på "innertaket" eller vad man ska säga. Resten är alltså öppet från backen och enda upp till yttertaket. Vi har årsförbrukning av hö till tre hästar på skullen så det är väl mycket men borde inte vara helt omöjligt att hålla fint. Tack för input!
tror jag förstår vad du menar, har också så. dvs stallet är i en del av ladan och loftet är över stallet medans resten av ladan är helt öppen.
Om du bara sätter halmbalar längst med alla sidor så brukar det bli betydligt bättre klimat för höet. Blåser in där annars.
Är också viktigt att inte ha höet direkt mot väggen/taket, behöver inte ha halmbalar mer än en rad i botten bara du lämnar en bals mellanrum mellan höet och väggen även i de andra lagren.

Vi håller på att fixa med det blivande stallet. Men jag har lite funderingar.
Dörr, vad har ni för stalldörr? Hur bred är den? Är det en eller två dörrar? Hemmagjord?

Vi har precis slagit upp ett hål i väggen, lite kvar på muren att få bort, men sen är öppningen 1,5 m bred. Funderar på att bygga en egen dörr, och ha en del 40-50 cm bred och en del 1-1,1 m bred.

Vad har ni för väggar inne i boxarna? Vi funderar på skivor av något slag. Mest för att det verkar enklare att hålla rent. Ungefär så högt upp som boxväggarna är höga. Sen liggande plank eller panel.
Hur har ni det?

Vi har även ändrat oss från att ha 3 boxar till 2. Tror jag... Fasen så svårt alltså. Byggnaden är 6,64 * 6,32 m. Hade varit mkt enklare om den varit 1 m till åt båda hållen.... Och jag vill helst ha boxarna 3*4 m. Men ska det vara 3 st så blir ju en box väldigt liten. Hur ska man tänka?

Många frågor! Inte lätt när man själv ska bestämma :p

Skåne = port! Hemmagjord tror jag o nya ska även den göras hemma. Älskar port!

Boxar vill jag ha 4*4 om nya. Har 3*4 o det är tråkigt smalt.

Skåne = port! Hemmagjord tror jag o nya ska även den göras hemma. Älskar port!

Boxar vill jag ha 4*4 om nya. Har 3*4 o det är tråkigt smalt.
Jag är ganska mycket anti mot portar, har råkat ut för många fastfrusna eller översnöade portar. Och då man skottar så måste man skotta hela vägen åt sidan dit porten går samt hacka is..
Fast iofs så är det länge sedan det var så mycket snö att blev sånna drivor..
håller också med om att 4*4 är bättre box storlek, tyckte att 3*4 var jätte stort när vi byggde dem men nu så hade man gärna haft en 4 kvm större.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 330
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 810
Senast: Cissi_ma
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar