Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Absolut! Men nä, musblack är hon ej :)

DSC_0758-e1394999546427-682x1024.jpg

DSC_0750-1024x873.jpg

Mamman ser ut att vara silverbrun (men är registrerad som fux). Mormodern är mörkröd. Pappan är rödblack.
Finns det sotrödblack? ;)

Edit:
Pappan som ung, framförallt de mörka benen hos henne får mig konfunderad!
IMG_0728.jpg
Hon ser ut at vara rödblack, ser nästan likadan u som Jorunns mamma finns väl olika nyanser av rödblackar antar jag bar.

Med tanke på stammen så verkar det helt omöjligt att hästen är annat än röd i grunden. Jag gissar som andra på rödblack, mycket eventuellt kan hon ha ärvt ett silveranlag, men de torde inte märkas på röd botten.
Jag har ingen aning om stammen, så det kan jag inte uttala mig om, men det är ju inte alltför ovanligt att hästar reggas med fel färg. Med en tidig fölbild på någon av dem hade det hela varit lite lättare att avgöra.

Lyxigt ni som har nära till bana! Tyvärr har jag inte närmare till tränare, typ 1h. Försöker få sambon att inse att ridbanebygge ska ha högsta prio!;) Men vet inte om det finns tränare som kommer ut till en ryttare, här om kring..

Idag var jag smart. red ut med stallkompisen o tog isisen som handhäst. Båda hästarna motionerade före 12 o ledig hela dagen:meh: kunde ju fördrivit tiden lite mer.

Det positiva var att isisen jobbade fint. Valde tom tölten när vi travade, fast är nog för han har svårare för kortkort trav.

*KL*

Om en häst rollar på höger fram i tölten, vilken sida är det då som behöver stärkas? Han väljer vänster galopp om han får bestämma och försöker tränga inåt på volt i höger varv i trav. Volt åt vänster är inga problem. Ska rida för tränare nästa helg men skulle redan nu vilja börja hjälpa honom. Är det höger bak?

Mvh Maria

Idag var Kveikja o jag på kurs i Gaedingakeppni! O vi hade rent ut sagt skitkul! Fantastiskt bra inspirerande tränare och väldigt bra upplägg. Vi red i princip lektion i gaedingastyle, varvade programridning med förbättring/tips och nya försök. Lajbans att få dra järnet i galoppen tyckte K! Skall anmäla mig till en tävling nu som vi kör bara på skoj. Så mycket roligare än petiga sportgrenar...
wpid-dsc_3128_20140501200303905.jpg

O igår ramlade jag av! Kan nog säga att 95% av alla mina avramlingar beror på att sadeln åker runt -så oxå igår! Nybadad häst + gräsmage var ingen bra kombo!
wpid-dsc_3117_20140430150821207.jpg

Men slog mig inte så vi skrattade åt det bägge två ... Kan riktigt se hur K undrar vad jag gör där sittande i gruset? Vi skulle ju hoppa nästa hinder?(tyckte hon, och tog en skarpare kurva än mig när sadeln just åkt fram o hängde helt löst...)

Jag håller med! Gaedingakeppni är kanonkul och jag letar som en galning efter tävlingar i GK i sommar. Finns tyvärr inte så många ute än i Södra Sverige men hoppas att det fyller på allt eftersom sommaren närmar sig. Mitt största mål med min nya häst är att kvala till GKSM i sommar. :D

Jag har ingen aning om stammen, så det kan jag inte uttala mig om, men det är ju inte alltför ovanligt att hästar reggas med fel färg. Med en tidig fölbild på någon av dem hade det hela varit lite lättare att avgöra.

Och nej, har tyvärr ingen fölbild... :)
(och ja, har också viss erfarenhet av felreggade hästar och silverbruna som ser ut som mamman... :) )

Och kanske ska förtydliga att jag inte alls är besviken om hon är "bara" är rödblack genetiskt men i mina ögon är rödblacka mkt sällan så tydligt sebrarandiga och såpass mörka (gråsvarta) på sina håll. På pappans sida är det ju bara rött och blackt anlag (pga rödblacka) utan det jag funderar på är något som ligger hos mamman då det är tre generationer fux bakåt innan färg-informationen försvinner på worldfengur. :)

Sommarpäls när hon var tre såg för övrigt ut såhär:
Island2013-80.jpg

*KL*

Om en häst rollar på höger fram i tölten, vilken sida är det då som behöver stärkas? Han väljer vänster galopp om han får bestämma och försöker tränga inåt på volt i höger varv i trav. Volt åt vänster är inga problem. Ska rida för tränare nästa helg men skulle redan nu vilja börja hjälpa honom. Är det höger bak?

Mvh Maria

Skulle tippa höger bak framförallt pga vänstergalopp och höger voltens problematik.

Blev ochså sugen att anmäla mig på gaedinakeppni efter dagens kurs.Det såg så kul ut , speciellt efter en så bra och informativ kurs. Men nu ser vi fram emot ThI kursen på lördag och sporttävling nästa helg

*KL*

Mvh Maria

Och jag skulle säga vänster bak och höger fram. Alltså dessa kroppsdelar som måste IN UNDER hästen.
Om han väljer vänster galopp själv är det för att det är lättare att bära på höger bak. I höger galopp bär hästen på vänster bak.
Tränger in i volt åt höger gör hästen för att det är svårt att runda sig i hals/bog/bål runt höger skänkeln.

Och jag skulle säga vänster bak och höger fram. Alltså dessa kroppsdelar som måste IN UNDER hästen.
Om han väljer vänster galopp själv är det för att det är lättare att bära på höger bak. I höger galopp bär hästen på vänster bak.
Tränger in i volt åt höger gör hästen för att det är svårt att runda sig i hals/bog/bål runt höger skänkeln.

Eh, såklart du har rätt, jag som var lite trött igårkväll! Väljer hästen vänster galopp är det självklart höger bak som är starkt... Sorry för en viss förvirrning. Lättare med höger o vänster när man ser ekipagen live som tur är... haha :)

Men när hästen faller in på volt i höger varv är det ju för att höger bak inte orkar bära. Jag har alltid fått höra att om hästen rollar är det samma sidas bakben som måste aktiveras bättre.

Nja, man måste se till helheten och iom valet av galopp så är det vänster bak som är svagast.
Och därmed faller till höger med bogen = faller till höger.
Sen är det klart att båda bakbenen kan vara svaga ;)

Tävlade igår! :) Mer än nöjd måste jag säga! T8an var först ut och den gick inte värst bra för han rollade och var okoncentrerad men bjöd ändå framåt så det var jag nöjd med :) Laddade om för V5an och där gick vi ut på en totalpoäng på 5,53!!! Fick 6or för bland annat skritt och galopp även någon i traven och i tölten låg alla på 5,0 eller 5,5 förutom en som satte 4,5. Helt galet! Vi låg tvåa inför A-finalen och sen i finalen var vi trötta båda två (mest jag!) men vi lyckades hålla poängen uppe och landade på 5,23 eller liknande och fick en fjärde plats :) Älskade hästen var så duktig! Första gången på den här anläggningen och han sköter sig exemplariskt som vanligt :love:

10336750_10201998771117819_60931656280050525_n.jpg

Tävlade igår! :) Mer än nöjd måste jag säga! T8an var först ut och den gick inte värst bra för han rollade och var okoncentrerad men bjöd ändå framåt så det var jag nöjd med :) Laddade om för V5an och där gick vi ut på en totalpoäng på 5,53!!! Fick 6or för bland annat skritt och galopp även någon i traven och i tölten låg alla på 5,0 eller 5,5 förutom en som satte 4,5. Helt galet! Vi låg tvåa inför A-finalen och sen i finalen var vi trötta båda två (mest jag!) men vi lyckades hålla poängen uppe och landade på 5,23 eller liknande och fick en fjärde plats :) Älskade hästen var så duktig! Första gången på den här anläggningen och han sköter sig exemplariskt som vanligt :love:

[/QUOTE

GRATTIS vad kul! :D :D

Kul att det gick bra!
Jag tävlade ju också igår. Med passhästen ställda jag upp i femgång mest för att jag ville ha ett mål att träna mot under vintern och förvåningen blev total när jag A-klassade mig...! Så nu blir det även F1 på de nationella tävlingarna i vår. (hej och hå... där lär vi ju inte hålla oss kvar, men skoj ändå ;) )

Lilla Hamingja har tidigare mest sprungit o gnäggat konstant så gårdagens stora vinst var att hon INTE gjorde det. Hon kom även femma i F2:an och 11 i T8:an (typ 30 ekipage), så överlag lyckat! Imorgon åker jag med bara henne till Sleipnirs tävling :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 801
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar