Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag skulle säga vänster bak och höger fram. Alltså dessa kroppsdelar som måste IN UNDER hästen.
Om han väljer vänster galopp själv är det för att det är lättare att bära på höger bak. I höger galopp bär hästen på vänster bak.
Tränger in i volt åt höger gör hästen för att det är svårt att runda sig i hals/bog/bål runt höger skänkeln.

Tack för svaret. Där ser man. Jag har alltid trott att, som i tex vänster galopp, att höger bak var mera som påskjutande och vänster bak bärande eftersom det hamnar djupare under hästen är höger bak.

Stora volter åt höger, öppna, skänkelvikning, höger galopp? Är det något som kan fungera? Nu när jag tänker efter har han också lättast för skänkelvikning för höger skänkel. För vänster skänkel flyter han gärna iväg utåt och förböjer sej.

Mottar alla tips som finns. Har aldrig haft det här problemet på någon häst förut så det är nytt för mej. Som sagt, tränare nästa helg men ju fortare vi börjar ta tag i problemet desto bättre.

Det låter otroligt/omöjlogt att det lyckats döljas någon svartbaserad färg under 3 generationer av fuxar. Även om hästen har silveranlag så skulle det inte synas.

Tack för svaret. Där ser man. Jag har alltid trott att, som i tex vänster galopp, att höger bak var mera som påskjutande och vänster bak bärande eftersom det hamnar djupare under hästen är höger bak.

Stora volter åt höger, öppna, skänkelvikning, höger galopp? Är det något som kan fungera? Nu när jag tänker efter har han också lättast för skänkelvikning för höger skänkel. För vänster skänkel flyter han gärna iväg utåt och förböjer sej.

Mottar alla tips som finns. Har aldrig haft det här problemet på någon häst förut så det är nytt för mej. Som sagt, tränare nästa helg men ju fortare vi börjar ta tag i problemet desto bättre.

När hästen flyter ut och tappar en bog är det viktigt att inte släppa iväg den sidans tygel utan hålla en bra kontakt så att inte hela hästen kan böjas. En bra idé är att ha spöt på den sidan som hästen "flyter iväg" och lägga det på bogen för att hålla inne den och hjälpa hästen bli mer rak.

Det gäller att du, oavsett vad du gör, känner att du har stenkoll på högerbogen.
Nu när jag tänker efter är det även pga utskjutande bog som hästen rollar. Rider du volt, känn att du har hästen undan för din högerskänkel.
Ska du galoppera så gör många fattningar! Rider du skänkelvikning så låt inte hästen flyta iväg med bogen - ETT STEG I TAGET åt sidan osv.
Stenkoll på hela kroppen i alla steg hela tiden ;)

Idag har stackars pållen fått hjärngympat. Först ett pass med transport umgänge. Gå in/ut/igenom äta lite där i mellan. Sedan blev det cavaletti. Han har svårt att tänka korta/ uppåt i trav o tölta funkar inte så bra över upphöjda bommar:p Till slut fick han lite kläm på det när jag ökade avståndet lite mellan bommarna. så detta får vi göra oftare.

Dagens noja: 13 år, det är väl inte så gammalt? Eller? :crazy:
Hon är sent tagen och ordentligt riden från ca åtta års ålder.
Fritidshäst ska tilläggas.

Jag har ingen aning om stammen, så det kan jag inte uttala mig om, men det är ju inte alltför ovanligt att hästar reggas med fel färg. Med en tidig fölbild på någon av dem hade det hela varit lite lättare att avgöra.
Det är inte ovanligt att hästar reggas fel, men fux är en av de lättare färgerna att känna igen och nedärvningen har varit känd länge. Det låter högst osanolikt att tre generationer fux är felreggade och skulle varit någon brun/svart färg.

Man kan ta fel på fux och silverbrun, men då borde någon svart, brun eller silver dykt upp någonstans.

@Gimlan Rena rama ungdomen ju ;)
Vilket gör att min är rena rama bebisen, men det visste jag ju redan :love:

På tal om bebisen .. Fyfan vad han är bra!
Hade ju med honom upp till Sthlm förra helgen, vet inte om jag skrev om det. Men han gick rätt på släpet - både dit och hem. Skötte sig super på plats, lugn i hagen och vacker som få :love:
Har börjat lite smått med tölten och igår kom dom första rena töltstegen! Han är så lättsamlad så när man ber honom korta sig har man bannemig bakbenen under rumpan och han tar sig liksom inte framåt. Så det gäller att hitta framåtdrivet i det hela vilket enligt Snappe är SVÅÅÅÅRT men nu börjar det komma. I början hoppade han bara framåt :p
Traven är skitfin, bli obalanserat ibland men det är ju inte så konstigt att balansen tryter när aktionen blir så stor!
Tänk vilken kille jag har .. Fina fina hästen :love:

Tinna är under igångsättning och tölten har verkligen släppt under hennes vila, börjar få beslutsångest!

En ålder är det allt, din princessa är ingen unghäst längre, om 10 år eller så kan du börja leta ålderstecken.
Vilka ålderstecken skulle komma nu? Hon har lite fler vita hår i pannan nu än för fem år sen. I övrigt märker jag ingenting - än.

Hon är fö sent tagen och egentligen bara ordentligt riden sen hon var åtta, så hoppas det ger henne ngra bonusår som ridhäst. Annars får hon bli hagprydnaf

Kl

Nu bär det iväg till Timrå på tävling! V5 och T5 blir det den här gången, Brenna är det som ska med. Har dessutom lånat ut en häst åt en ungdom som tälar för första gången så ska förstås försöka lotsa eem igenom dagen också, känns kul!

Vilka ålderstecken skulle komma nu? Hon har lite fler vita hår i pannan nu än för fem år sen. I övrigt märker jag ingenting - än.

Hon är fö sent tagen och egentligen bara ordentligt riden sen hon var åtta, så hoppas det ger henne ngra bonusår som ridhäst. Annars får hon bli hagprydnaf
Som sagt vänta 10 år innan du letar ;) efter åldersteckeb. Jag tror inte ett dyft på att hästar håller längre för att man börjar rida dem onormalt sent, men en stor andel hästar klarar finfint att ridas i normal omfattning tills de blir både 20 och 25. Det satsar jag på med min:)

Nu har vi gått kurs och fått tävla i tölt in harmony. En lärorik utmaning som jag hoppas fler provar. Godkänt resultar på nivå 2 blev det på duktig häst med nervös ryttare. Gå gärna in på ishestnews och kolla.

Som sagt vänta 10 år innan du letar ;) efter åldersteckeb. Jag tror inte ett dyft på att hästar håller längre för att man börjar rida dem onormalt sent, men en stor andel hästar klarar finfint att ridas i normal omfattning tills de blir både 20 och 25. Det satsar jag på med min:)
Det är min tanke normalt sett men så fick jag nån idé om att hon var gammal efter ha tänkt på travare och när de blir gamla (för det är ju exakt samma sak) :cautious:

Kl

Nu bär det iväg till Timrå på tävling! V5 och T5 blir det den här gången, Brenna är det som ska med. Har dessutom lånat ut en häst åt en ungdom som tälar för första gången så ska förstås försöka lotsa eem igenom dagen också, känns kul!

Håller tummarna - och väntar med spänning på rapport! Jag är stor anhängare av nya domarhandledningen, men det känns ju ändå väldigt osäkert så här i början när man inte vet hur de dömer i praktiken... Vår årsdebut blir nästa helg, i Boden så då blir det förhoppningsvis lite mer konkret. Sedan hoppas jag vi träffs i Ragvaldsträsk som vanligt i slutet av maj! Efter det är vår tävlingssäsong över för den här gången - som vanligt gäller det att toppa formen ganska exakt när man bor här uppe...!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 801
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar