Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Sansko och @Lobelia , jag borde våga... Jag vet ju vad jag har och vad jag inte har. Som sagt, inte flott men med stabila taktmässiga gångarter (om JAG sköter mig i traven, låter henne länga sig och RIDER) och lite bra ridning från mig borde vi kunna få OK poäng i fyrgång.

Hon är också oerhört enkel att ha med, cool med allt, skulle möjligtvis kunna börja flörta vilt med alla hingstar och upplysa halva landet om att hon är villig :angel:

Såklart du kan testa tävla! Stabila gångarter kommer man långt med om du även har en lösgjord och mjuk häst/ridning :)

Absolut! Men nä, musblack är hon ej :)

DSC_0758-e1394999546427-682x1024.jpg

DSC_0750-1024x873.jpg

Mamman ser ut att vara silverbrun (men är registrerad som fux). Mormodern är mörkröd. Pappan är rödblack.
Finns det sotrödblack? ;)

Edit:
Pappan som ung, framförallt de mörka benen hos henne får mig konfunderad!
IMG_0728.jpg
Ah,det var lite skillnad, ja. Silverbrunblack skulle jag tippa på, baserat på de bilderna. :)

Om mamman inte är silverbrun genetiskt så skulle jag tippa MÖRK rödblack.
Om mamman är silver så absolut silverbrun!

Om mamman inte är silverbrun genetiskt så skulle jag tippa MÖRK rödblack.
Om mamman är silver så absolut silverbrun!

Tippar också silverbrunblack nu när jag googlade lite, men som sagt, med mamma som bara har en massa röda långt bak i släkten (och nästan bara röda avkommor) är det sjukt svårt att avgöra... !

Visst kan det ligga dolt i fuxar?
Frågan är ju då i hur många led .. Men jag skulle nog tippa på mörk rödblack. Iom mammans andra avkommor, stam samt pappans färg.
Tänkte annars vad det bruna kan komma ifrån..
@yew98fq

Såklart du kan testa tävla! Stabila gångarter kommer man långt med om du även har en lösgjord och mjuk häst/ridning :)
Hon är ju inte perfekt lösgjord eller perfekt riden, jag är normal fritidsryttare och på nivån "helt OK" på den här svåra konsten som kallas ridning :p

Ja, det ÄR dolt på fuxar och kan i teorin vara så väldigt länge med andra ord...!
Exakt, både silver och brunt är ju dolt på fuxar, så kan finnas med i hur många generationer fuxar som helst.

Hon ser ju väldigt silverbrun ut på den bilden, i alla fall...

Min kille fick busa runt i paddocken häromdagen. När jag fick honom stod han bara i mitten och var helt oförstående när han släpptes lös i paddocen. Men nu räcker det med att man smackar en gång och då far han runt i full fart, leker hingst och skuttar omkring. Mycket energi och mycket glädje finns det i den hästen. Det bästa av allt är att han kommer i full fart när man ropar, det värmer i mattes hjärta. :love:
img_0278_copy_535fa9222a6b22443e99aa40.jpg
img_0475_copy_535fa9212a6b22b824c86db2.jpg

Exakt, både silver och brunt är ju dolt på fuxar, så kan finnas med i hur många generationer fuxar som helst.

Hon ser ju väldigt silverbrun ut på den bilden, i alla fall...

Silver och brunt kan ligga dolt hos fux, men kommer enbart fram om man lägger till en svart i kombinationen. fux + rödblack kan aldrig bli annat än fux eller rödblack.

Jag måste nog vara tråkig nog och säga att mamman ser ut som en fux med ljus man sk flaxgen. Inget silver alls.

Tippar också silverbrunblack nu när jag googlade lite, men som sagt, med mamma som bara har en massa röda långt bak i släkten (och nästan bara röda avkommor) är det sjukt svårt att avgöra... !

Har stoet du är osäker på färgen några blacktecken? Hur är det med ål eller zebraränder på benen? Med tanke på hur mamman och pappan ser ut så håller jag för högst osannolikt att det skulle vara något annat än fux eller rödblack. Har du någon bild på henne i sommarpäls? Det är svårt att jämföra färger på hästar i sommar och vinterpäls...

Silver och brunt kan ligga dolt hos fux, men kommer enbart fram om man lägger till en svart i kombinationen. fux + rödblack kan aldrig bli annat än fux eller rödblack.
Det vet jag. :) Men som det ser ut skulle mamman mycket väl kunna vara silversvart (inte silverbrun, som jag visst skrev tidigare), anser jag, även om det såklart inte är omöjligt att hon är fux. Jag har sett silverbruna som sett ut precis som "typiska fuxar" så det kan ju skilja sig rejält med nyanser inom färgen.

Och jag tycker inte det råder några tvivel om att hästen är rödblack eller i varje fall har röd bas. Sedan kan ju en rödblack förekomma i alla slags nyanser, precis som med andra färger. :)

Fotade en snarlik häst på tävling för något år sedan. Tydliga blacktecken i form av ansiktsmask och mörka ben!
color_53612b529606ee308e284a48.jpg

Isabellblack och en rätt mörk rödblack.
205171_10152313250020596_1498305662_n.jpg

Det vet jag. :) Men som det ser ut skulle mamman mycket väl kunna vara silversvart (inte silverbrun, som jag visst skrev tidigare), anser jag, även om det såklart inte är omöjligt att hon är fux. Jag har sett silverbruna som sett ut precis som "typiska fuxar" så det kan ju skilja sig rejält med nyanser inom färgen.
Med tanke på stammen så verkar det helt omöjligt att hästen är annat än röd i grunden. Jag gissar som andra på rödblack, mycket eventuellt kan hon ha ärvt ett silveranlag, men de torde inte märkas på röd botten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud