Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intressant! Har inte häller tänkt på att det finns speciella hö/vä skor. Vanligare på isisar?

Däremot har jag för stunden snöat in på exteriör, benaxlar o hovvinklar:p har hemma en bok från biblioteket om hovvård o skoning. Lusläste artiklarna om islandshästskoning i senaste islandshästmagasinet. De referera till en intressant bok men verkar bara finnas på tyska:mad:. Jag som inte äns har skor på mina:D

Idag är man lycklig hästägare. Fixade lite i hagen först o orkade inte gå tillbaks o hämta grimman så la armen på manken. Han följde snällt med hela vägen till stallet:love:

Blev dessutom löshoppning idag med, hade varit för lat för att flytta hindret.:angel: Han tog 80 cm utan minsta tvekan. Kanske är en hoppkarriär vi ska satsa på:p

frågan är vad som gör att det är höger vs vänster sko? man riktar ju skon o ingen häst ser likadan ut så förstår inte ruktigt hur det går ihop. måste fråga min kompis
som är hovslagare.

Idag är man lycklig hästägare. Fixade lite i hagen först o orkade inte gå tillbaks o hämta grimman så la armen på manken. Han följde snällt med hela vägen till stallet:love:

Blev dessutom löshoppning idag med, hade varit för lat för att flytta hindret.:angel: Han tog 80 cm utan minsta tvekan. Kanske är en hoppkarriär vi ska satsa på:p
har du dina hästar barfota?

frågan är vad som gör att det är höger vs vänster sko? man riktar ju skon o ingen häst ser likadan ut så förstår inte ruktigt hur det går ihop. måste fråga min kompis
som är hovslagare.
I regel har väl insidan en lite "mjukare" och mindre rundning så att säga, och utsidan lite större. Svårt att förklara utan att kunna visa. :p Alla ser givetvis olika ut och anpassa skorna får man ju göra, men det blir ju lite enklare jobb om skorna är mer anpassade från början. Bak- och framskor ser ju också olika ut, av samma anledning.

Ja det har jag. Det har du med va?

Isisen har gått barfota hela sitt liv och än har jag inte sett anledning att sko. Ponnyn gick barfota som ung o sen bak i perioder. Skodde av honom helt förra vintern, han behöver boots fram nu på sommaren.

Min Donna går också barfota :) Hade ju två hästar tills nyss och sista året gick de barfota till och från och nu är Saga barfota.

Får tänka på underlaget för att hon inte ska slita för mycket men hon ömmar inte alls om det inte är typ makadam.

Hon var jätteömfotad tidigare men efter nästan tre månaders vila - och då barfota - ömmar hon inte alls. Jag är superförvånad att det fungerar men det gör det.

Ska dock nog sko på henne nu för att kunna rida mer på asfalt och hårda grusvägar utan att behöva fundera på slitaget.

Ja det har jag. Det har du med va?

Isisen har gått barfota hela sitt liv och än har jag inte sett anledning att sko. Ponnyn gick barfota som ung o sen bak i perioder. Skodde av honom helt förra vintern, han behöver boots fram nu på sommaren.

vad roligt funkar det bra att rida på alla underlag?
vad använder du för boots.?

är helt insnöad på detta nu men det är så intressant och roligt.

Min Donna går också barfota :) Hade ju två hästar tills nyss och sista året gick de barfota till och från och nu är Saga barfota.

Får tänka på underlaget för att hon inte ska slita för mycket men hon ömmar inte alls om det inte är typ makadam.

Hon var jätteömfotad tidigare men efter nästan tre månaders vila - och då barfota - ömmar hon inte alls. Jag är superförvånad att det fungerar men det gör det.

Ska dock nog sko på henne nu för att kunna rida mer på asfalt och hårda grusvägar utan att behöva fundera på slitaget.

jaså du med det visste jag inte.
du använder inte boots då?jag vågar nog inte rikrigt tro på att det funkar för oss helt barfota så kör med boots vid all träning hittild iaf men känns så skönt när jag tar av dem efter rid turen o släpper uthonom utan skor och han går hur bra som helst i hagen det känns vverkligen mest skonsamt för honom känns så onödigt med helskodd häst 23h i en hage helt i onödan.

jaså du med det visste jag inte.
du använder inte boots då?jag vågar nog inte rikrigt tro på att det funkar för oss helt barfota så kör med boots vid all träning hittild iaf men känns så skönt när jag tar av dem efter rid turen o släpper uthonom utan skor och han går hur bra som helst i hagen det känns vverkligen mest skonsamt för honom känns så onödigt med helskodd häst 23h i en hage helt i onödan.
Jag har ett par Easyboots glove som som jag har bak ibland. Har dem ibland på asfalt och grusvägar men hon skruvar bak och det är inte alltid de sitter helt hundra. Vet inte riktigt när de sitter och inte så är inte hundra nöjd. I pass far de åt skogen, det vet jag...

vad roligt funkar det bra att rida på alla underlag?
vad använder du för boots.?

är helt insnöad på detta nu men det är så intressant och roligt.

Jag har renegades. Använde de lite i vintras de få gånger det var halt. Dock trampar han av dom fram ibland vid tölt. Funderar på om jag behöver hitta några andra att ha i sommar om hovarna slits för mycket men en så länge går det bra :)

På ponnyn har jag oxå renegades, var han som fick först och var nöjd med dem första vintern. Sen i sommrs har vi haft problem med att de flyger av i ökad galopp(ponnys favorit tempo) ;) Så har provat cavallo men de flög oxå av nu kör jag equine fusion fram. först kom jag över preformance, de satt kvar i fult ös trots ett nr för stora, de egna i rätt strl blev senaste modellen ultemate. Har haft de i en månad typ och vi gillar dom skarpt. sitter helt slill i alla hastigheter, lera o tom lite hoppning :love: sen kör jag renegadesen bak vid behov.

Igår hade vi Påskäggsjakt i stallet! Det var bara Kveikja med som islandshäst i tävlingen men på jakten red flera från stallet med. De flesta ekipage var alltså tillresta från granngårdarna, ponnysar och hästar i alla de former och storlekar. Vi hade strålande (stekande) väder och det blev väldigt lyckat! Tävlingen bestod av en caprillibana och i jakten var barnen tvungna att göra utmaningar och uppgifter för att hitta karta, nycklar och ledtrådar -givetvis allt till häst!
dsc_0364.jpg

Min medryttare A fick låna både häst och kavaj dagen till ära!
dsc_0371.jpg

Hur söta är dom inte?

dsc_0248.jpg

Uppvärmning i en salig röra!

Detta är andra året i rad, så jag antar att det är vår nya tradition! Åtminstone tills dess grannskapets barn blivit för gamla...

Idag blir det ponnyhoppning för hela slanten, har lovat följa med o titta på granntösen när hon tävlar.

@kvandi så himla gulligt med det lilla ekipaget. Trodde knappt att nordsvensken(?) skulle få plats på pallen. Men den såg ju faktiskt inte så hopklämd ut, den stora ponnyn stod ju mer ihop.

Duktigt gäng och kul påhitt!

Just nu har vi en lite ofrivillig paus från träningen. Då v var halt förra veckan och fått stå. Nu visar ingenting men nyligen skulle känna på honom och han kändes ofräsch :(.kan ha att göra med rejs i hagen förra veckan och han gick omkull. Markerade efter det. Jättetråkigt. Lättare Promenader nu massor med massage. Visar inget i hagen men på böjt spår. Blä :(. Vi får ta det piano helt enkelt och hoppas min "behandling" samt vila får tillbax formen sen.

Var på ovalbanan igår och tränade lite. Ska ju tävla på torsdag :nailbiting: Kändes helt okej, men jag måste helt klart vara noga med att värma tölten ordentligt i båda håll annars blir han rollig och travtaktig :) Traven kändes riktigt bra och han tog fint stöd så jag kunde driva lite så den där danskänslan kom :) Min man tog lite bilder med min mobil, här en på tölten. Vi jobbar ju stenhårt på formen så den kommer bitvis men är ofta för hög fortfarande. Men vi jobbar på det som sagt!

10300325_10201971096065960_4204820243246145454_n.jpg

Min prins har haft en lite lugn vecka då jag legat däckad i världens förkylning (det negativa med att jobba på förskola ...)
I helgen hade jag dock en helgkurs inplanerad (jag instruerar alltså) i Sthlm. Då prinsen inte åkt något alls i sitt liv (förutom när vi hämtade hem honom från uppfödaren) så slog jag två flugor i en smäll och tog med honom!

Han klev rakt på släpet utan minsta tvekan både dit och hem, stod helt stilla i transporten under färd och var lugn som en filbunke hela helgen trots brunstiga ston, nytt stall och ny hage.
Fantastiska lilla hästen :love:
Nu mår jag lite bättre så nu ska träningen igång igen!

Tinna har fått sig en underbar medryttare också, som tycker om henne mycket!
Så nu ska hon försöka komma igång i kroppen igen så får vi se vad som sker sen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar