Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi hade en av de först WR tävlingar i år med bara FEIF domare i skåne ISI CUP och det var där inga problem med de nya handledningen och inte så hårda neddragningar som ni prata om. Kan det vara så att domarna behöver mer utbildning i Sverige på lokaldomar nivå? Vi hade ju allt från VM ryttare till T8.
Passen på ovalbanan var det ända vi märkte skillnad på.

Att sluta tävla efter bara en gång är ju lite att ta i. Speciellt nu i början. Ger det ett försök till senare i år. Med ren takt och ok tempo ska man kunna komma över 3.

T8 t.ex :) Och V5.

kl
Känns som onödigt mycket liv kring nya handledningen. Och jag tycker faktiskt inte vi behöver ha enklare/andra krav i lägre klasser heller. Lösgjordhet, mjukhet och kontakt skall vara det första man fokuserar på, och samling och aktion och energi efter det. Tänker man "rätt" i utbildningstrappan bör man hamna OK på tävling. Om man får till det på tävling som på hemmaplan, vill säga.
Jag tror inte tävlingarna kommer tappa ekipage för at vi efterfrågar god ridning? Det känns ju konstigt.

Håller med om att man inte blir glad när poängen är helt olika från olika domare, men då tycker jag att man ska fråga. Då utvecklas både vi ryttare, och domarna, som måste fundera och förklara och kanske snacka med varandra.
Det ÄR en inkörningsperiod, men det här kommer bli bra i slutändan tror jag.
Ska bli spännande att få prova 10 maj. Om nu inte häs och jag har ett mentalt breakdown :P

Jag funderar på att testa i sommar pga nya reglerna kring bedömning :) Har en ytters oflott men taktmässig dam som kanske skulle kunna göra sig ok.

Tror inte att det handlar om att tappa ekipage på grund av att god ridning efterfrågas, det lönade sig redan med den gamla handledningen. Jag vet inte vilken brandvägg jag fastnade i för sån stor koll har jag inte.. Men i ökad tölt har jag fått exakt samma kommentar av två domare "ok takt men tempofattigt" varav den ena gav 4 och den andra 5,5, vilket enligt mig är rätt stor skillnad..

Såklart kommer domarna att behöva en inkörningsperiod för att lära sig den nya handledningen ordentligt. Där tror jag att vi kommer tappa ekipage på tävlingar för att de väntar tills domarna dömt fler tävlingar.

Själv ska jag visst tävla i helgen igen... Och hoppas såklart på revanch! ;)

Senast ändrad:
Jag tycker du ska kolla i domarhandledningen den kan och bör alla läsa innan man börja tävla. Den är liksom ingen hemlighet utan hjälper en som ryttare att förstå hur domarna tänker i många fall.

Jag red en ung häst som debuterade på ovalbanan i lätt klass - tölt och fyrgång i helgen. Han är inte helt jämn (inte så konstigt med tanke på ålder/utbildning), väldigt orutinerad, lite ostadig och saknar styrka. Själv har jag bara haft honom i några få månader och är inte helt inriden på honom.

Själv upplevde inte alls att vi fick "jätte låga" poäng som många andra ekipage verkar tycka och det kändes inte "omöjligt" att få bra poäng. Dock är vi inte där än. Vi låg på ungefär samma poäng från alla domare och jag fick en bra indikation på vad som behöver bli bättre. Jag blev mer sporrad av poängen/kommentarerna än avskräckt från tävling med det nya systemet faktiskt! :D

Om man inte förstår sig på poängen på en tävling tror jag gärna domare tar sig tid och förklara hur de tänker. De vill ju inte "sätta dit" ekipage och dömer ju inte för att vara dumma eller ta bort glädje från tävlingen! ;)

Tror inte att det handlar om att tappa ekipage på grund av att god ridning efterfrågas, det lönade sig redan med den gamla handledningen. Jag vet inte vilken brandvägg jag fastnade i för sån stor koll har jag inte.. Men i ökad tölt har jag fått exakt samma kommentar av två domare "ok takt men tempofattigt" varav den ena gav 4 och den andra 5,5, vilket enligt mig är rätt stor skillnad..

Såklart kommer domarna att behöva en inkörningsperiod för att lära sig den nya handledningen ordentligt. Där tror jag att vi kommer tappa ekipage på tävlingar för att de väntar tills domarna dömt fler tävlingar.

Själv ska jag visst tävla i helgen igen... Och hoppas såklart på revanch! ;)
Fast jag tycker att det är mer fokus på god ridning, kontakt, sits och mjulhet nu. Det fanns med innan också, men inte högprioriterat. Sedan hade jag tyckt det var intressant om domarna skrev på kommentarerna vilken brandvägg man smäller i! Olika domare ser nog olika där också.

Fast jag tycker att det är mer fokus på god ridning, kontakt, sits och mjulhet nu. Det fanns med innan också, men inte högprioriterat. Sedan hade jag tyckt det var intressant om domarna skrev på kommentarerna vilken brandvägg man smäller i! Olika domare ser nog olika där också.

Det håller jag med på! Lösgjordhet och att hästarna ska vara avslappnade upplever jag som viktigare nu med de nya handlingarna vilket jag tycker är riktigt bra!

Vi har haft samma handledning i ungefär 20år och den nya trädde i kraft för snart en månad sen, klart det tar tid! Både för ryttare och domare. Förut kunde man komma undan med att formen och lösgjordheten inte var bra. Då kunde man rida på bra poäng och t.o.m. på VM med en spänd häst som gick emot hjälperna, men med as flott aktion. Nu krävs det mer av oss som ryttare och vi måste börja utbilda våra hästar mer. I dressyren är det ju inte omöjligt.. varför skulle det vara så för oss?
Domarna behöver "köra in" sig på nya handledningen och ryttarna måste bli duktigare på att rida & det krävs mer utbildning av hästarna. Det är lite tufft nu i början men jag tror absolut att det kommer utveckla våran sport! Målet är ju att få mer välutbildade och harmoniska hästar och ekipage. Jag tycker att alla ryttare borde läsa på lite om den nya handledningen, då får man också mer förståelse.
Jag har själv tävlat med nya handledningen och även suttit sekreterare på två tävlingar. Jag tyckte inte att det var så stor skillnad, inte på min egna häst som tom. fick bättre poäng än sist vi tävlade. I finalen var hon dock emot hjälperna & trött/försökte springa ifrån arbete och då sjönk poängen, men tror vi hade fått ungefär samma med den gamla också. De tävlingar jag suttit sekreterare på tycker jag att domarna varit mycket engagerade och vill sätta "rätt" poäng. Jag har upplevt att det varit rättvisa poäng och inte så jätte stor skillnad rent poängmässigt från den gamla. (Satt på två kvaltävlingar).

Tror som du @saraaandersson att det kommer utveckla vår sport :) Ska tävla första officiella tävlingen med nya handledningen 1 maj och nästa tävling 10 maj och då ska jag se om jag hinner med att sitta sekreterare också för att lära mig mer och höra hur domarna resonerar och dömer :)

Vill poängtera att jag INTE ALLS är emot den nya handledningen utan tycker att den verkar bra och om inte annat kommer att bli jättebra! Har varit på information om den och själv bläddrat i den så helt lost är jag inte, utan menade bara att jag inte har koll på alla brandväggar i alla moment/gångarter.

Vi har tävling i lokalklubben nu i helgen och kommer då att ha en liten genomgång av handledningen under ryttarmötet för att skapa mer förståelse.

Det enda som är trist är att personer som tex kvandi här på buke, som hon skrev känner att de inte kan tävla, eftersom jag personligen tycker hon har en mycket fin häst och att hon såklart ska komma ut och tävla med den om hon tycker det är roligt.

Jag kommer absolut inte sluta tävla men det kan ju hända att det blir mindre och att jag istället lägger pengarna på kurser..

I'm back, again ;) Får se hur länge det håller i sig nu :) Tänkte bara flika in att jag tävlade för två veckor sedan med nya domarhandledningen och fick 5,7 i T3 och 6,4 i V2. Alltså A-klass i V2 :) Sen för en vecka sen tävlade jag för 4,10 i T3 (med en 3,0 av en domare....) och 5,03 i V2. I tölten va han seg och emot som bara den men ren i takt och bra tempo och bra tempoväxlingar osv, men ganska emot och det är klart att poängen går ner, för det va inte harmoniskt och vi jobbade inte med varandra, men 3.0 var lite väl hårt kände jag. I V2 kändes han ändå bättre, var med mig och mer harmonisk och jag ba nä men en poäng runt 5,80 borde inte va omöjligt för han kändes inte så mkt sämre än veckan innan. Döm min förvåning när jag landar på 5,03... Dock va det genomgående hårda poäng och det var nog bara ett ekipage som fick över 6.

Det kommer vara upp och ner ett tag men vissa tillfällen känns det som om vissa domare dömer stenhårt enligt nya och letar fel, medan andra tar det lite lättare men ändå fokuserar på en mjuk, harmonisk och glad häst men att takt osv fortfarande ska spela största rollen! Tror detta blir toppen när allt hamnar på rätsida :)

Lite från mig nu då, efter en tur till Island i 6 månader 2012 så har jag vart på Strömsholm och blivit C-tränare och B-instruktör, hittat ett jobb som jag vill stanna länge på och fått låna en finfin häst att tävla :) Så här flyter det på! Hade dock tre hästar att tävla nu till våren, den ena fick griffelbenet avsparkat och sedan bortopererat och ska sättas igång nu. Den andra fick en spark och blev halt, fick gå på fenylbutazon, höll på att dö men klarade sig och är nu också igångsatt! Den tredje är hel och levererar så gott han kan :)

Ha det gott!

Tror som så många andra att nya domarhandledningen kommer att utveckla sporten, men jag tror även att det var en nödvändig förändring för att följa med i den redan pågående utvecklingen.
På domarsekreterarkursen tittade vi på filmer från VM -91. Och det var ju bara att konstatera att det har hänt ofantligt mycket sen dess. En del av ekipagen skulle idag inte ens komma till final i lättklass på en liten lokaltävling.
Så detta är ju inte något nytt som kommit över en natt som vi plötsligt måste anpassa oss till, utan det är ju lika mycket så att den nya handledningen kommit för att hänga med i sportens utveckling.

Jag har inte upplevt några stora skillnader. Enda tillfället var i passen i femgången där en domare gav 0 och de andra två gav 5. De samlades då för att diskutera vad de sett och hur de tänkt och ändrade sen sina poäng. Väldigt professionellt tycker jag.

Woha! Töltgenombrott. :D Förra onsdagen hade jag och Tyra ett jättedåligt pass. Hon har verkligen gått från klarhet till klarhet den senaste tiden, och sen i onsdags... ALLT var borta, inget funkade, hon var bara emot och oharmonisk och kändes verkligen "olydig" och tölten var.. Inte bra. Ja, det var otrevligt och jag var faktiskt så frustrerad och besviken efter passet att jag grät. Efter onsdagen tog jag ett steg tillbaka och fokuserade mycket på grundlydnad, halter, halvhalter, övergångar igen. Idag var vi ut på en härlig skogstur i solen med en kompis, och vips töltade vi igen, i kort tempo, lätt i handen, bar sig själv, stadig i takten. Hon har lätt att tölta i lite högre tempo, lite friare, men det korta har suttit långt inne. Men idag! Världens största flin. :D Jag har upptäckt att hon har lättare att tölta om jag sitter i lite lätt sits och avlastar hennes rygg.

För övrigt ramlade jag på ett bett på hööks idag som jag tyckte såg trevligt ut. "rakt" fast ledat, stora fasta ringar, smalt. Någon som har testat detta? Köpte det för jag tror det kan passa damen. Gillar att ha bett att alternera mellan.

20140424_183953_zpsl2fysm2b.jpg

@Reykur Jag har själv ingen erfarenhet av det bettet men funderar på att prova ett till min ponny. Tänker att det är lite stabilare än ett vanligt tredelat men fördelen att kunna ta "enskilda" tygeltag till skillnad från ett rakt.

Idag blev det hopp premiär av mina hinder jag gjorde förra hösten :)

20140424185334%20(1).jpg

50-55cm var inga problem utan han tog gladeligen några varv extra :bump:
Poonnyn som är mer erfaren tyckte att det vaar onödigt att hoppa dessa pygmehinder och travade med enkelhet över :cool:

Här kämpar vi på med traven. Sagisen dras gärna med ett uns fyrtakt i traven, en hel del är mitt fel eftersom jag är dålig på att verkligen rida trav. Suckar åt mig själv på den fronten just nu men gläds åt att vi lyckas med länga henne i typ alla gångarter istället för att bara samla.

Delvis red vi här idag. Lilla fröken får jobba hårt på hygget - och älskar det!
10170757_10152429690844612_8860338110082223315_n.jpg

@Reykur
Jag köpte det bettet häromveckan till min Andi som måste ha oledade bett. Han verkar trivas ypperligt! Får lite mer exakta individuella signaler istället för att hela bettet åker omkring vid tygeltag. Men ändå är det rakt :) perfekt!

Jag fick även hem ett liknande bett på posten igår, fast ett bomber. Vill ha samma typ av bett till Kveikja men hon har mindre storlek än vad hööks bett finns i. Det känns verkligen bra, fast bombersbettet har även en viss böjlighet, några grader innan det låser o blir rakt. Hoppas hon gillar det!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 638
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar