Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
@PiperGarden Det liknar en viss liten Rigel?

kl

Jag är nog för gammaldags, har lite svårt med nya forumet men jag vänjer väl mig så småningom!

Var med om något väldigt märkligt i tisdags. Mitt under ridpasset blev Kveikja plötsligt halt, ganska ordentligt medan jag red i tölt. Hade inte känt någon snubbling eller liknande. (Hon gick för övrigt superbra, samlat, bärigt i god form precis innan!) Satt av, kände över o hittade inget. Satt upp och travade så kompisen kunde se. Nu var hon bara lite halt. Satt av och avslutade. Morgonen efter var hon aningens svampig/gallig på vänster bak, inget som inte en BoT-linda kunde råda bot på under förmiddagen. O helt ärligt kanske det inte ens var något onormalt för så lite var det. Klämde, kände, kollade rörligheten i ryggen=normal, longerade och sprang på asfalt. Hittade inte ett enda tecken på hälta. Ingen feber heller och inget konstigt med humöret. Jag fattar ingenting! Har ni varit med om något liknande nån gång? Kan en häst bli tillfälligt halt för att den blir så trött i musklerna om den jobbat verkligen rätt? Nu får hon iaf vila i en vecka, sen får vi se om det händer mer konstigt -då är det väl isåfall dags att åka iväg o söka hjälp. Till historien hör att hon dagen innan vaccinerades. Håller nu tummarna att det var något högst tillfälligt, kanske beroende på sprutan.

Måste få visa en bild på gammelman oxå som fick ett litet paddockpass häromdagen. Han har just fått ett nytt bett som han verkade trivas med! Bettringarna tar upp halva kinden bara... ser lite lustigt ut.
img_5103.jpg

@kvandi Instämmer med Michis och Elina8. Antar att du kollade att hon inte hade fått en sten i skon? Som sedan kanske lossade av sig själv, vad vet man... Vår fröken blir blockhalt om hon får en sten i skon - trots att det skulle vara en liten, rund sten som inte ens trycker så mycket. :p

KL

På tal om fröken Snótt, så är det nog så trevligt att rida en häst man känner utan och innan ibland. :love: Red henne idag, för första gången på några månader och allt fungerade utan några problem, även utan träns. Snart har vi haft henne i 10 år. O_o

Åh idag har vi haft riktigt sommarväder. 15 grader i skuggan och över 20 i solen. Var riktigt varm, önskade att jag haft löpartightsen i bilen.

Jag är så stolt över min lilla häst idag, precis när vi korsat stora 80-vägen en bit från stallet och gått in på cykelbanan hörde jag sirener som kom i en väldig fart. Gick in i sidan och vände Sol åt sidan så hon kunde se den. Två polisbilar kom flygande förbi i en jäkla fart (betydligt snabbare än de kör på motorvägen en bit bort) så det blev en rejäl tryckvåg och sirenen lät väldigt högt! Men Sol stod snällt kvar, spänd men helt cool. Så jäkla snäll hon är! Älskade Solstråle :love:

Vi har galopperat massor idag längs åkrarna, helt underbart! Tölten är tung i början, men när hon väl kommer igång känns den mer och mer som hennes vanliga tölt. Var lätt och fin i handen även om formen fortfarande inte är så bra så är det på rätt väg.

Åh vad jag gillar att man kan "gilla"
:D

På måndag ska jag och provrida en snygg svartskäck, spännande! Om det funkar kommer jag ev få hjälpa till att sätta igång honom ordentligt då han inte riktigt är i form, och kanske tävla honom på en liten tävling som stallet håller i maj :)

Tack! :)

Trots att det är mycket som går att utveckla gångartsmässigt så var det kul att få poäng för gångarterna och att få rida finaler var ju inte helt fel. ;)

Jag köpte honom på grund av hans otroliga psyke (som jag trodde mig skymta enda gången jag provred honom) och det visade han upp på bästa sätt under tävlingen. Helt lugn och avslappnad på tävlingsplatsen trots massor av intryck och saker att titta på. Det var mycket uppskattat av hans ryttare kan jag lova! Den hästen har botat har med sina obefintliga tävlingsnerver botat min nervositet på tävlingar - haha! :D

Jag menade längre än vad den är nu.
Dom har ju bara gener för en viss längd. Annars hade ju alla hästar haft manar för 10p ;)
Men hon är söt, Jorunn! Kul att det går så bra med körningen!

*Obs -skrytinlägg ;)*
Rigel är helt fantastisk! Sen han kom hem har han varit pigg, nyfiken och lycklig. Man ser på honom att han mår så bra igen.
Igår var vi ute och red med min bästa vän för första gången sedan koliken och han pinade på som bara den. Så otroligt känslig och lyhörd min älskade häst.
Ut i skogen och vad gör han -töltar på i räcerfart! Jäklar vilken känsla!
La pinnar ivägen som han bestämde sig att hoppa över, sen fortsatte han att köra lyckorodeo :D Knasboll!
Vi har helt fantastiska ridvägar där vi står och jag har aldrig njutit så mycket av en ridtur som jag gjorde igår.

Ska ut och promenera med häst, hund och sambo idag så nu SKA det bli lite nya bilder.

Gud så glad jag blir av att läsa ditt inlägg @bellabus !
Skönt att han är hemma, och låter som att han mår fantastiskt ;)
Ser fram emot nya bilder!

Snappe fick MVG av mamma och syster under påskhelgen, fina prinsen! Igår fick han vila då det blev lite shopping till huset med sambon istället. Så nu ska jag snart åka ut till stallet :love:
Även Tinna fick godkänt, och hon töltar ta mig tusan även med skor!
Idag kommer en ev blivande medryttare och prövar henne :eek: håll tummarna!

Precis hemkommen från första (men definitivt inte sista!) ridturen på världens sötaste svartskäck :D
En häst som har gått från att vara barnens favorit i stallet, lugn och stabil, till att vara nervös, hoppig och förlorat sin tillit till människan. Ett levande bevis på hur fort det kan gå att förstöra en häst när den hamnar i fel händer..
Vi får hoppas att det kommer gå lika fort att bygga upp förtroendet igen. I övrigt en trevlig häst med väl separerade gångarter, han behöver komma gå ner lite i vikt och bygga upp musklerna för att orka bära sig ordentlig.
Det är ungefär där vi är nu, ska bli riktigt roligt att få följa denna häst och få vara en del av arbetet med att återanpassa honom till att bli trygg igen. Första steget redan taget då han stod stilla och utan problem lät mig hämta honom i hagen.
Kommer nog bli bra. Lite tid och massor av kärlek.
Imorgon ska jag rida honom igen :)

Jag menade längre än vad den är nu.
Dom har ju bara gener för en viss längd. Annars hade ju alla hästar haft manar för 10p ;)
Men hon är söt, Jorunn! Kul att det går så bra med körningen!

Jaha, ja nä det vet jag redan att den inte kommer bli längre än var dn är nu. Det vill jag inte heller att den blir,
För lång man är bara i vägen för både ridning och körning och fasiken inge kul å tampas med vid tävling då den ska flätas och jäkla och ha sig*ryser*

Om hon hade haft en tunn svallande "travarman" hade de varit nått annat men nu är den mer lik svintoman och då vill man inte ha den lång=) iaf inte jag=)

Ja hon är söt som socker min lilla guldklimp=)

Tack, de går bara framåt i körningn, de roliga är att vi är ett bra gäng med isisar som kör nu, minst 6 stycken, såååå kul=)

@PiperGarden Det liknar en viss liten Rigel?

kl

Jag är nog för gammaldags, har lite svårt med nya forumet men jag vänjer väl mig så småningom!

Var med om något väldigt märkligt i tisdags. Mitt under ridpasset blev Kveikja plötsligt halt, ganska ordentligt medan jag red i tölt. Hade inte känt någon snubbling eller liknande. (Hon gick för övrigt superbra, samlat, bärigt i god form precis innan!) Satt av, kände över o hittade inget. Satt upp och travade så kompisen kunde se. Nu var hon bara lite halt. Satt av och avslutade. Morgonen efter var hon aningens svampig/gallig på vänster bak, inget som inte en BoT-linda kunde råda bot på under förmiddagen. O helt ärligt kanske det inte ens var något onormalt för så lite var det. Klämde, kände, kollade rörligheten i ryggen=normal, longerade och sprang på asfalt. Hittade inte ett enda tecken på hälta. Ingen feber heller och inget konstigt med humöret. Jag fattar ingenting! Har ni varit med om något liknande nån gång? Kan en häst bli tillfälligt halt för att den blir så trött i musklerna om den jobbat verkligen rätt? Nu får hon iaf vila i en vecka, sen får vi se om det händer mer konstigt -då är det väl isåfall dags att åka iväg o söka hjälp. Till historien hör att hon dagen innan vaccinerades. Håller nu tummarna att det var något högst tillfälligt, kanske beroende på sprutan.

Måste få visa en bild på gammelman oxå som fick ett litet paddockpass häromdagen. Han har just fått ett nytt bett som han verkade trivas med! Bettringarna tar upp halva kinden bara... ser lite lustigt ut.
img_5103.jpg

har han fått ny sadel?är den bomlös?bra?

Kl.

Jösses vilket liv det har blivit ang. den nya domarhandledningen!!
Var själv och tävlade i fredags och poängen var ju inget jag direkt stoltserar med. Men jag biter ihop och tränar vidare..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 678
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar